Telecom News - הכר את LiFi - Light Fidelity האח הצעיר של WiFi - Wireless Fidelity

הכר את LiFi - Light Fidelity האח הצעיר של WiFi - Wireless Fidelity

דף הבית >> תקנים חדשים >> הכר את LiFi - Light Fidelity האח הצעיר של WiFi - Wireless Fidelity
הכר את Light FidelityLiFi -   האח הצעיר של Wireless Fidelity - WiFi
מאת: צבי שחם, 27.7.16, 11:59צבי שחם

האם יש סיכוי, שטכנולוגיית קרני אור תחליף ותתחרה בטכנולוגיית האלחוט המוכרת לכולנו: WiFi? חשיפת LiFi, תקן חדש, שנולד בעולם התקשורת, תקן, שטרם הוכיח את עצמו.  
 
אני בטוח שאין, ולו גם אחד מקוראי כתבה זו שאינו מכיר ומשתמש בטכנולוגיות WiFi. הפעילות בנושא זה (למען הדיוק משפחת תקני IEEE 802.11) קיימת מזה קרוב ל-20 שנה, תוך הרחבה מתמדת בסל הטכנולוגיות, התדרים, הטווחים והיישומים. ב2- כתבותיי האחרונות כאן וכאן סקרתי את החידושים בתחומים אלה ואת התאמתם לדרישות החדשות, כגון: מכוניות מקושרות, או IoT.
 
אבל מסתבר, שלטכנולוגיית WiFi קיים אח צעיר שנקרא LiFi (Light Fidelity). גם הוא מבוסס על תקשורת אלחוטית (Wireless), אבל לא על גלי רדיו (כמו אחיו הוותיק) אלא על קרני אור (כפי ששמו מרמז).
 
למעשה התקן החדש הזה שייך לקטגוריה טכנולוגית מעניינת, שנקראת OWC  - Optical Wireless Communications , שבה העברת המידע נעשית ע"י שינויים בקרני אור. מקור האור יכול להיות בתחום הנראה (Visible), אינפרה-אדום או אולטרה סגול, לדוגמה מנורת LED.
 
איור 1 מתאר כיצד טכנולוגיות LiFi משלימות את טכנולוגיות ה-WiFi והסלולר.

איור 1
 
איור 1: השוואת הטכנולוגיות
 
LiFi פועל בעזרת מיתוג זרם מנורת ה-LED בקצב גבוה ובלתי מורגש ע"י העין האנושית, וניתן גם להקטין (To dim) את עצמת האור מתחת לסף הראייה, אבל עדיין מספיק לטובת התקשורת.
 
קרני האור אינן יכולות לעבור קירות ולכן התקשורת מוגבלת לחדר בלבד, דבר שגם משפר את אבטחת המידע. מאידך, תקשורת האור אינה אלקטרומגנטית, ולכן היא מאד מתאימה למקומות כמו: מטוסים, בתי חולים, תחנות דלק, כורים אטומיים ועוד.
 
תקשורת WiFi פועלת בעיקר בתדרי תקשורת רוויים (2.4 או 5 גיגה-הרץ), שבהם קיימת מגבלה של רוחב סרט. לעומת זאת, לתקשורת LiFi האופטית יש ספקטרום גדול בהרבה, ובניסויים, שנערכו, הגיעו לקצבים של 10 גיגהביט לשנייה ומעלה. העלויות של רכיבי ה LiFi אמורות להיות נמוכות. אולם, החסרונות, שנראים כיום הם: הטווחים הקצרים, האמינות ועלויות ההתקנה.
 
ב-2011 הוקם ה-LiFi Consortium (שכרגע לא פעיל) ובהמשך פורסם גם תקן IEEE שמספרו 802.15.7, שמגדיר את הממשק הפיזי ושכבת MAC. למיטב ידיעתי, אין עדיין בשוק מוצרים עובדים.
 
איור 2 מתאר יישום טיפוסי של LiFi במשרד/בית ואיור 3 מתאר את מרכיבי הטכנולוגיה השונים.

איור 2
 
איור 2: יישומי LiFi  טיפוסיים
 
איור 3
 
איור 3: מרכיבי טכנולוגיית LiFi

כמו כל טכנולוגיה חדשה, גם לאח הצעיר יש יתרונות וחסרונות ורק המשך הפיתוח, העלויות והיישומים יקבעו את מעמדו בעולם התקשורת.
 
למי שמעוניין לקבל עוד מידע בנושא זה מומלץ לצפות בסרטון כאן המשווה בין הטכנולוגיות ונותן מימד נוסף לטכנולוגיה זאת.

מאת: צבי שחם, יולי 2016.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 



 
 
Bookmark and Share