Telecom News - פלאפון "נתקעה במעלית" ללא יכולת חילוץ בגלל שגיאותיה ברכישת תדרים

פלאפון "נתקעה במעלית" ללא יכולת חילוץ בגלל שגיאותיה ברכישת תדרים

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> פלאפון "נתקעה במעלית" ללא יכולת חילוץ בגלל שגיאותיה ברכישת תדרים
חברת פלאפון יצאה בסדרת האשמות (בעיקר כנגד פרטנר מבלי לנקוב בשמה וכנגד משרד התקשורת) בגלל שאין לה מספיק תדרים לדור רביעי (על חלופותיו) בעולם הסלולר. אולם, המחדלים מצויים רק במגרש של פלאפון, שיכולה לבוא בטענות אל עצמה בלבד. "קטטה" בעולם התדרים שאין לה כרגע פתרון, בגלל הכאוס בשוק התקשורת. עדכון בתחתית הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 10.11.16, 14:00מנכ"ל פלאפון

חברת פלאפון הוציאה ביום 6.11.16 מכתב מאוד חריג, חריף מוזר (המכתב המלא מצוי כאן), תחת הכותרת: "שימוש בתדר הנמוך לדור 4.5 - LTE-Advanced".

מדובר במכתב שממוען אל סמנכ"ל הספקטרום היוצא (נתי שוברט). כלל לא ברר למה המכתב המבולבל של פלאפון מופנה אל נתי שוברט ולא למי שמקבל ויקבל החלטות בעניינים שנידונים במכתב הזה (המנכ"ל - שלמה פילבר ו\או המשנה למנכ"ל - שמילה מימון). המכתב של פלאפון צוטט בכמה כלי תקשורת בלי להבין בכלל על מה מדובר.

הנושא המרכזי שפלאפון מציגה במכתבה נחשף על ידי מזמן (כאן), בדבר הניסויים של חברת פרטנר (באמצעות חברת PHI, החברה המשותפת לפרטנר והוט-מובייל). זאת, במתן שירותי סלולר ב-LTE-A במגוון תדרים באזור באר-שבע. לא ברור למה לקח לפלאפון כל כך הרבה חודשים לגלות את העניין ודווקא כעת לפנות במכתב חריף ופומבי, שנשלח גם לעיתונות. 

יתרה מכך, הפסקה הכי חשובה במכתב של פלאפון מנוסחת בצורה חובבנית ולא ברורה, והנה צילום הפסקה הזו בשלמותה:
מכתב פלאפון
מהפסקה הזו עולה שכאילו כמה מפעילי סלולר אחרים, הפעילו תדרים בטכנולוגיות של LTE-A מה שלא נכון (רק PHI הפעילה זאת, כמפורט כאן). למה פלאפון לא כותבת במפורש מי הפעיל את הטכנולוגיה של LTE-A? זה לא ברור. 

כ"כ פלאפון טוענת שלא ידוע לה אם נתקבל אישור להפעלת התדרים ב-LTE-A, שגם זה לא נכון. זאת, כי במאמר ציינתי במפורש שלא נתקבל כל אישור ממשרד התקשורת, גם לפי דברי PHI עצמה (שוחחתי בזמנו עם המנכ"ל), וגם מעצם העובדה שכל רישיון ממשרד התקשורת (גם לניסוי טכנולוגי ו\או שיווקי) אמור להתפרסם באתר משרד התקשורת ולא פורסם שום רישיון שכזה, מאז החשיפה שלי ועד עצם היום הזה. למה פלאפון "משחקת את עצמה - עיוורת"? זה לא ברור. 

כל שאר המכתב של חברת פלאפון, שמתריע בפני משרד התקשורת על כל מיני דברים ודורש ממשרד התקשורת כל מיני החלטות, נראה מגוחך לחלוטין, אחרי קריאת הסעיף המרכזי הזה, ששום דבר בו לא נכון. 

מי אשם במצב הזה (שבו לפלאפון אין תדרים ל-LTE-A)?
התשובה מאוד ברורה: פלאפון. החברה הייתה צריכה למען את המכתב החריף שלה למנכ"ל הקודם, גיל שרון, שהוביל את החברה למצב האומלל הזה.

בכלל, נדמה שחברת פלאפון "נתקעה במעלית" בלי יכולת חילוץ ובלי יכולת להתקדם במנהרת הזמן. גם בקדנציה הנוכחית של המנכ"ל רן גוראון (בתמונה למעלה משמאל), שהחליף לפני יותר משנה את גיל שרון, החברה עדיין תקועה בהיסטוריה

אדגים את הפיגור של פלאפון בכמה דוגמאות קטנות להמחשת המצב שלה:

1. בעיון באתר פלאפון, בטאב של "אודות", כמעט כל הנתונים שיש שם על פלאפון (למעט תמונת המנכ"ל שהיא מעודכנת) לא נכונים. הסיבה ברורה: כל הדף הזה עודכן בפעם האחרונה ב-2014

2. באתר פלאפון מצוי הרישיון של פלאפון, אבל מדובר ברישיון חסר כל תוקף, כי הוא מ-13 במאי 2013. הרישיון הנכון והמעודכן של פלאפון (שמצוי אגב, באתר משרד התקשורת - כאן), הוא מ-2 במאי 2016. למה פלאפון לא מעדכנת את עצמה ואת האתר שלה ברישיון הנכון והתקף שלה, מזה 3 שנים? זה לא ברור. 

3. כמה שניסיתי לחפש באתר פלאפון (כולל כאן, בדף לא מעודכן בעליל, שיש בו נתונים לא נכונים, כאילו פלאפון היא הרשת המהירה ביותר בדור רביעי -LTE), לא הצלחתי למצא בשום מקום שום נתון ושום מפה: היכן יש בכלל לפלאפון כיסוי של LTE. כלומר: פלאפון מסתירה מלקוחותיה ומהציבור הרחב היכן יש לה שירותי LTE. אז למה פלאפון באה בכלל בטענות לאחרים? 

אם לא די בכך, המחסור בתדרים של פלאפון נבע מהחלטות שגויות שלה עצמה ובכלל זה:

1 החלטה לא לרכוש תדרים בהיקף מספיק, גם במכרזי התדרים הקודמים וגם במכרז תדרי LTE האחרון, שבו פלאפון רכשה רק 15 מגהרץ (במקום 20 מגהרץ), מתוך הנחה מוטעית שאת ה-5 מגה החסרים לה, תקבל מחברה אחרת. איש לא מנע מפלאפון לרכוש תדרים במכרז ה-LTE, כולל רזרבה של תדרים להתפתחות הרשת שלה, גם עבור LTE-A. מדובר בשגיאה חמורה, כך שפלאפון יכולה לבוא בטענות רק לעצמה.

2. פלאפון חשבה שאת ה-5 מגהרץ שחסרים לה תקבל בהסדר שת"פ אנטנות עם חברת מרתון - 018 (אקספון, בבעלות חזי בצלאל, חברת סלולר דימיונית, שכרגע קשורה בהסכם שטרם מומש עם סלקום). פלאפון חשבה שבהסכם הדמיוני שתחתום עם החברה הדימיונית, גם תצליח להיפטר ממערך עובדי ההנדסה שלה, שיעברו להיות עובדי קבלן. כל התכנונים הללו, בדיוק כפי שחזיתי וניתחתי עשרות פעמים, התרסקו ונקברו. מי אשם בכך? רק פלאפון. אלו החלטות שלה ושלה בלבד

3. אם לא די בכך, פלאפון חתמה הסכם שת"פ אנטנות עם סלקום, הסכם לא הגיוני, לא חוקי ולא בר מימוש. בסופו של תהליך, בדיוק כפי שחזיתי, ההסכם הזה נקבר "קבורת חמור" בלי טכס קבורה. מי אשם בכך? רק פלאפון. אלו החלטות שלה ושלה בלבד

ואם לא בכל מה שציינתי לעיל, פלאפון עדיין חייבת הסברים ללקוחותיה ולציבור בנקודות החשובות הבאות:

1. מדוע פלאפון מיהרה לפרק אנטנות סלולר בהיקפים, עד כי חיסלה במחי יד כמה שירותים ותיקים שהיו בשימוש אצל עשרות אלפי לקוחותיה (דוגמת מכשיר סלולר שני ברכב), ותוך כדי מהלך זה, יצרה סיכון ממשי ליציבות ולשרידות הרשת שלה עצמה. כך, שכל תקלה זעירה בכל מקום ברשת יכולה לשתק חלקים נרחבים מהרשת, או להפיל את כל הרשת, מה שאכן קרה, ולא פעם אחת.

פלאפון בכלל לא הייתה ערוכה לטפל בתוצאות של ההחלטות הללו של עצמה. בנפילה האחרונה של הרשת שלה, פלאפון נאלצה להשאיל ציוד רשת סלולר חיוני בכמויות מפרטנר, כדי שתוכל לחזור ולתפקד. אם לא די בכך, פלאפון "עשתה צחוק" מהפיצוי ללקוחות שנפגעו מהתקלה הגדולה הזו. 

2. מדוע חברת פלאפון לא שידרגה את רשת ה-LTE שלה לטכנולוגיות חדשות, שדרוגים שלא דורשים שום אישור רגולטורי דוגמת: HD Voice ו- VoLTE?? מדוע פלאפון פרסמה שהיא קיבלה הקצאות של "מספרים מיוחדים" ממשרד התקשורת ל-IoT? האם באמת כולם מטומטמים ולא יודעים שאין ב-IoT מספרים של העולם הישן? מדוע את שירותי השיחות ב-WiFi פלאפון החליטה לספק בשירות נחות (לא בשירות רשת בתקני WiFi Calling דוגמת פרטנר, אלא בשירות של אפליקציה)?

כלומר: פלאפון קיבלה בעצמה סדרה ארוכה של החלטות מוטעות בנוגע לרשת שלה, ליכולותיה, לשירותיה ולטכנולוגיות שמופעלות ברשת שלה. אז איך היא עוד מעיזה לבוא בטענות אל אחרים? שקודם תתקן את עצמה ותתתחבר למציאות של סוף שנת 2016. 

תגובת חברת פרטנר לטענות פלאפון:
"העובדה שהרשת הסלולרית של פלאפון איטית יותר, אינה סיבה לפנות למשרד התקשורת שיעצור האצה נוספת של הרשת הסלולרית המהירה בישראל".
 
בנוסף, טוענת פרטנר, דו"ח OpenSignal שפורסם בתחילת 2016, קבע שרשת הדור הרביעי של פרטנר היא המהירה בישראל, עם הפריסה הרחבה ביותר. בשבוע שעבר, בכנס המובייל של כלכליסט, דיבר איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר על עתיד תשתיות התקשורת בישראל ועל ההשקעות של פרטנר ברשת הקווית והסלולרית של החברה, ואמר: "פרטנר הייתה חברת התקשורת הראשונה שהעניקה ללקוחותיה את היכולת ליהנות מהדור הרביעי. אנחנו מחויבים להביא ללקוחותינו גם את הדור הבא. כיוון שאנו צופים שמגמת צריכת הדאטה במכשירים ניידים רק תלך ותתגבר, התחלנו לערוך כבר ניסויים לקראת השקת דור 4.5, מה שמכונה LTE Advanced."
בנבנישתי הזהיר מפני הסכנה שישראל תישאר מאחור ביחס לעולם: "אם לא יחול בטווח המיידי שינוי משמעותי, לא ידברו פה בשנה הבאה על איך מדינת הסטארט-אפים עשתה זאת שוב, אלא על איך הפכה ישראל ממדינה מובילה בתשתיות סלולר, למדינה שמשתרכת אי שם מאחור. הסיבה שכניסת טכנולוגיות חדשות לשוק התקשורת, אינה כבר כמו בימים שמדינת ישראל הייתה מובילה עולמית בתחום, נעוצה בעובדה שחברות התקשורת בישראל הקטינו בתקופה האחרונה משמעותית את ההשקעות שלהן בתשתית."

את תגובת משרד התקשורת לא הצלחנו לקבל. ככל שתתקבל תגובה, נעדכן בהתאם.

שורה תחתונה:
חברת פלאפון הוציאה מכתב חסר כל הגיון ומבולבל, לכתובת הלא נכונה, שמתריע מפני מחסור בתדרים לפלאפון ובמכתב החברה דורשת תדרים ממשרד התקשורת (כנראה היא מצפה לקבל את התדרים שחסרים לה במתנה...).

אגב, פלאפון יכולה ליישם LTE-A בתחומי התדרים שיש לה (של 2,100 מגהרץ ו-1,800 מגהרץ), אך משום מה היא נטפלת לתדרים שיש לפרטנר בתחום ה-900 מגהרץ. פשוט הזוי. כלל לא ברור איך יצא מכתב כזה חסר אחריות מהנהלת פלאפון. 

לפלאפון ניתנה ההזדמנות לרכוש תדרים כאוות נפשה ולכל צרכיה וצרכי לקוחותיה. אם היא לא עשתה כך, זו קודם כל בעיה שלה ולא של שום גורם אחר במדינת ישראל. 

עדכון 15.11.16: לפי הפרסום בגלובס כאן, עו"ד שלמה פילבר (מנכ"ל משרד התקשורת) כנראה קרא (קצת באיחור) את הכתבות שלנו והחליט (באמצעות מכתב שנשלח על ידי חיים גרון, סמנכ"ל בכיר הנדסה ורשוי היוצא במשרד התקשורת), לעכב השקת שירות ה-LTE Advance בפרטנר והוט מובייל (באמצעות PHI), עד מתן אישורים רגולטוריים, כנדרש ברישיונן. התסבוכת, בדיוק כפי שחזינו, גדלה.. 
4G



 
 
Bookmark and Share