Telecom News - איך מש' התקשורת נתן מתנה של עשרות מיליוני ש"ח לחב' הסלולר הגדולות

איך מש' התקשורת נתן מתנה של עשרות מיליוני ש"ח לחב' הסלולר הגדולות

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> איך מש' התקשורת נתן מתנה של עשרות מיליוני ש"ח לחב' הסלולר הגדולות
איך משרד התקשורת נתן מתנה של עשרות מיליוני ש"ח לכל אחת מחברות הסלולר הגדולות, במסווה של "תיקונים צרכניים"
מאת: אבי וייס, 17.1.17, 07:20שלמה פילבר

למי שלא הבין את "פרץ הצרכניות והדאגה לצרכנים" של הודעת מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה) מיום 16.1.17 (כאן), אז הנה העובדות המלאות, שמסתתרות מאחורי ההודעה הזו (שהיא כולה ספין אחד גדול).

א. כל "ההודעה הצרכנית" של משרד התקשורת לא נועדה אלא למטרה אחת בלבד: להוריד את שעות הפעילות של מוקדי שירות הלקוחות של חברות הסלולר מ-13 שעות ביום ל-10 שעות ביום.

הנושא הזה כלל לא היה בשימוע הצרכני, שנוהל בנושא התיקונים הצרכניים (מסמך השימוע מצוי כאן).

המדובר במתנה של עשרות מיליוני ש"ח של שלמה פילבר, לכל אחת מחברות הסלולר הגדולות (במצטבר לכל החברות זה הרבה מעל ל-150 מיליון ש"ח לשנה). זאת, אחרי שחברות הסלולר סגרו את רוב מרכזי השירות שלהן ברחבי הארץ. כעת הן יכולות לפטר עוד כשליש מכוח האדם העוסק בשירות לקוחות, כי גם השירות הטלפוני אצלן מצטמצם דרסטית מ-13 שעות ל-10 שעות ביום.  

נושא צמצום שעות הפעילות של מוקדי חברות הסלולר נחשף באתר Telecom News בהרחבה כמה וכמה פעמים בחודשים האחרונים (למשל: כאן, כאןכאןכאןכאןכאן וכאן), כי הוא נוהל במחשכים ובשימוע, שהוסתר מהציבור ושהתקיים רק מול חברות הסלולר. הציבור, גופי הצרכנות והגופים המייצגים את הציבור והאינטרס הצרכני, בכלל לא היו חלק מהשימוע לגבי שעות הפעילות של מוקדי חברות הסלולר.

כתוצאה מהכאוס, חברות הסלולר החלו במסע של רמיסת ושחיקת שעות מתן השירות הטלפוני לציבור, למשל ע"י פתיחת המוקדים הללו ב-5 בבוקר, בזמן שכולם ישנים... הפרות הרישיון ההמוניות הללו של חברות הסלולר עברו ללא כל תגובה ממשרד התקשורת, שכעת פשוט "הסיר את המסכה" והפך להיות "פרזנטור" רק של סלקום ופרטנר. 

כך, האינטרס הצרכני פשוט נדרס למוות במשרד התקשורת, משרד ממשלתי, שחי מכספי הציבור, שעבר לתהליך חמור ובלתי חוקי של שימועים כפולים וחסויים, שמופנים רק לחברות התקשורת הגדולות, כדי לענות על האיטרסים הכלכליים הצרים והמיידיים שלהן. כך, הגענו לתחתית של התחתית בייצוג של האינטרס הצרכנים במדינת ישראל. משרד התקשורת הפך להיות שלוחה של חברות התקשורת והאינטרסים הכלכליים המיידיים שלהן.

למעשה, החלטת משרד התקשורת לצמצם את שעות הפעילות של מוקדי השירות עוקפת את הדיון המשפטי, שקיים סיני ליבל נגד המשרד בדיוק בנושא הזה והיה בדרכו לבג"ץ (טיוטת העתירה לבג"ץ מצויה כאן). ההחלטה הזו קובעת עובדה לבית המשפט הגבוה לצדק עוד בטרם שהתקיים הדיון בנושא זה בבג"ץ

ב. כל שאר הנושאים הצרכניים, שפורסמו ביום 16.1.17 ע"י מנכ"ל משרד התקשורת, אין בהם שום חידוש, כי כולם עונים על חוק הגנת הצרכן ועל הפסיקה הנרחבת הקיימת בתחום הצרכנות בשנתיים האחרונות. מדובר רק ב"יישור קו" (וגם לא מלא, הסבר בסעיף הבא), מול התפתחות חוקי הצרכנות והפסיקה בשנים האחרונות ועיגון החידושים הללו ברישיונות חברות הסלולר. במקום להוביל, משרד התקשורת נגרר אחרי מה שהאזרחים משיגים בעצמם בבתי המשפט (שעדיין נשארו עצמאיים). 

אגב, משום מה, מדובר בתיקונים של רישיונות חברות הסלולר בזמן שההתפתחויות הצרכניות (בחקיקה ובפסיקה) חלות על כל חברות התקשורת, לא רק על חברות הסלולר. כך, שיהיה צורך בעוד סבב של שימועים ועדכונים. 

אך לאחרונה חשפנו (כאן) החלטה של בית המשפט לתביעות קטנות באשדוד, בדיוק בנושאים הצרכניים הללו והשופט הסתמך בהחלטותיו על החוק ופסיקות קודמות, בדיוק בנושאים, שכעת נכנסים לרישיונות של חברות הסלולר. כך, שאין בעדכונים הללו שום דבר חדש. זה רק ספין, שנועד להסתיר את המתנה הגדולה לחברות הסלולר בדמות צמצום שעות פעילות המוקדים

למי ששם לב, אין בהודעה של שלמה פילבר מועדים מתי "התיקונים הצרכניים" שפורסמו ייכנסו לתוקף. זה לא מקרי, שהמועדים הללו לא פורסמו: התיקונים הללו לא נכנס מחר לתוקף, גם לא בשבוע הבא וגם לא בחודש הבא. אולי בעוד חצי שנה  כך, שום דבר לא נכנס לתוקף (למעט צמצום שעות הפעילות של מוקדי השירות). ככה עובדים ובענק על הציבור ועל העיתונות, שלא מבינה את הספין. 

ג. יתרה מכך, יותר ממחצית מהנושאים הצרכניים, שהיו בשימוע, כלל לא נכנסו לתוך החלטה המסכמת שפורסמה, לתיקון הרישיונות של חברות הסלולר! למה? כי הנושאים הללו דרשו מחברות הסלולר להשקיע (למשל במערכות תיעוד והקלטה, שיפור הניראות והשקיפות באתרי האינטרנט של החברות, חיזוק מעמדו של נציב תלונות הציבור בחברות ועוד ועוד). בפועל, כ-70% מהתיקונים הצרכניים, שהיו בשימוע, נמחקו ונעלמו ולא הופיעו בהחלטה הסופית, ללא כל הסבר מדוע הן נמחקו. אולם, זה די ברור למה

שורה תחתונה: כמעט כל התהליכים הצרכניים, שמשרד התקשורת מנהל בשנה האחרונה, הפכו לסודיים, כדי שהציבור לא ירגיש איך מסדרים אותו מכל הצדדים: גם מטעם חברות התקשורת וגם מטעם משרד התקשורת, כי לשניהם יש אותם אינטרסים: לעשוק את הציבור וכיסו, בלי כל חשבון ציבורי וחוקי. כך, הידרדרנו במהירות למצב, שבו אין מי שמייצג את האינטרס הצרכני והציבורי בישראל, לא בכנסת ולא במשרד התקשורת. 

עדכון 18.1.17: משרד התקשורת פרסם היום (כאן) את הנוסח המלא של "התיקונים הצרכניים" ומהם עולה שהתיקונים הללו חלים גם על בעלי "רישיון אחוד"(רישיון שמגלם בתוכו כמה רישיונות יחד, כולל MVNO). יחד עם זאת, התיקונים לא חלים על בעלי רישיונות אחרים (למשל רישיונות מפ"א של ספקי התקשורת הגדולים דוגמת בזק והוט ורישיונות של ספקים מכל הסוגים, כולל ISP שאינם בעלי "רישיון אחוד"). במסמך הזה מגלה שהיו כמה מסמכים שנשלחו ממשרד התקשורת רק לחברות הסלולר (הם מכונים במסמך כך: 
"בקשת מידע לצורך בחינה לעדכון רישיונות בנושאים צרכניים") והם "הוכחה שחור על גבי לבן" שהיו תהליכי שימוע שהוסתרו מהציבור. 
רק צרות צרכניות וספינים



 
 
Bookmark and Share