Telecom News - בזק הולכת נכון (בהיעדר רגולציה) בפתרונות בית חכם, עיר חכמה ועסק חכם

בזק הולכת נכון (בהיעדר רגולציה) בפתרונות בית חכם, עיר חכמה ועסק חכם

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> בזק הולכת נכון (בהיעדר רגולציה) בפתרונות בית חכם, עיר חכמה ועסק חכם
בהיעדר מדיניות, היעדר חקיקה ותקנים, היעדר הקצאת תדרים והיעדר יד מכוונת, בזק החליטה להתקדם במלא הקצב בעולם ה-IoT וביצעה את ההחלטות הנכונות, שניתן לקבל בתנאים הנתונים הקיימים בשוק התקשורת הישראלי. בהיעדר מתחרים רציניים ומתקדמים, גם כאן בזק הופכת למובילת שוק ואולי למונופול.
 מאת: אבי וייס, 14.3.17, 15:08IOT

כשבזק הציגה את תפיסת העולם שלה (בהשקה, שנעשתה בעיר מודיעין) בתחום "עיר חכמה", כתבתי את המאמר: "מה חסר בפתרון האסטרטגי והמוביל של בזק ל"עיר חכמה" שהושק במודיעין?", וכתבתי, שמה שחסר זו מדיניות, שתקצה תדרים לפריסת רשת (או רשתות) ל-IoT, כדי למנוע "איים מבודדים" ופתרונות פרטיים הלוכדים את הלקוחות לנצח "בחתונה קתולית". 

היום, בזק השיקה את השלב השלישי בתכנית שלה (אחרי "בית חכם" ו"עיר חכמה") וזה "עסק חכם", עם מוקד ייעודי (היחיד בישראל) לעסקים חכמים, עם שלל פתרונות מתקדמים ביותר.

למה בזק בחרה נכון בתכנית האסטרטגית שלה ל-IoT (בהיעדר מדיניות ממשלתית)?
  • בתחום הכיסוי הקרוב (כלומר בתוך הבתים, בתוך העסקים והארגונים) נעשה שימוש בפתרונות של בזק בטכנולוגיות האלחוט WiFi ו-Z-Wave  עם סנסורים העונים לתקן Z-Wave. זו טכנולוגיה מאוד נפוצה בעולם, מאוד מתקדמת ועיקרי הטכנולוגיה הזו פותחו (איך לא) בישראל. 
  • בתחום הכיסוי היותר רחוק (במתחמים הציבוריים והפתוחים), נעשה שימוש בטכנולוגיית חיבור WiFi בתדר החופשי של 2.4 גיגהרץ, זאת, מפני שבישראל (בגלל רגולציה לא הגיונית) אסור להשתמש בתדר ה-5 גיגהרץ מחוץ למבנים. הסנסורים גם מחוץ למבנים אמורים לענות על תקני חיבור Z-Wave ו\או WiFi.
  • נעשה שימוש בענן של בזק (ולא בענן ציבורי, שרמת האבטחה שלו לא ברורה והגישה אליו יכולה להיות עם שיהוי גבוה ושרידות נמוכה).
  • העברת הנתונים לא נעשית על רשת האינטרנט הציבורית אלא ברשת סגורה ומוגנת של בזק.
  • הנתונים מועברים בהצפנה קצה לקצה, והשליטה בהצפנה נמצאת רק בידי הלקוח. 
  • השליטה בסנסורים ובמערכת נעשית מכל מכשיר קצה, לרבות כל טאבלט וסמארטפון, בפורטל ניהול קל לתפעול.
  • הפתרונות כמעט כולם הם תוצרת "כחול לבן", בעיקר מסטארטאפים וחברות ישראליות (גאווה לתעשיית חברות ההזנק בישראל). 
  • המחירים נוחים והלקוחות לא נלכדים בפתרון (כי בזק עובדת בתקנים הבינלאומיים הכי נפוצים, ואין כבילה של הלקוח באיזו התחייבות כלפי בזק). גם הסנסורים אינם מקבלים איזה מספר הכובל אותם לבזק. 
אין ספק שהעולם עובר מהפכה אסטרטגית. תעשיית הטלקום הולכת לכיוון של IoT ו-AI, כי ספקי התקשורת אינם רוצים להיות "צינורות טפשים", אלא ספקי פתרונות "חכמים".

יש המון טכנולוגיות בתחום (כאן), ובישראל טרם נקבע לאן ללכת (משרד התקשורת שקוע בעבר, למשל בבעיות של "השוק הסיטונאי", נושא, שנגמר מזמן בכל העולם, אך לא אצלנו). בעולם, רצים במהירות ל-5G. מחקר טרי על התפתחות עולם ה-IoT מצוי בלינק בתחתית הכתבה, למתעניינים. 

לכן, חשוב שגם הלקוחות בשוק הישראלי לא יהיו טפשים. ואני מתכוון במיוחד למפורט במאמר: "מי אמור לספק שירותי "עיר חכמה" בישראל? כרגע, רק לא חברות הסלולר". מדובר בפתרונות ישנים ובטכנולוגיות ישנות, פתרונות, שנועדו לתכלית אחת: ללכוד את הלקוחות אצל חברות הסלולר לעולמים (במאמר נותחו הפתרונות של פלאפון וסלקום). זאת, בטכנולוגיות ישנות ביותר ויקרות.

לא עברו מספר ימים מפרסום המאמר, ופרטנר יצאה בשירות כביכול חדש, שנותח במאמר: "שירותי IoT בישראל מחברות הסלולר: שירות לא חוקי, מיושן ו"חתונה קתולית"". לא עברו עוד יומיים, ופרטנר השיקה שירות כביכול חדש, שמתאים לשיטה שלה ושל מתחרותיה (כלומר: לכידת לקוחות בטכנולוגיה ישנה ובמחירים לא אטרקטיביים, לעולמים). פרטנר הכריזה על השקת שירות PartnerGuard, שלטענתה הוא שירות של IoT Pro (לא ברור כיצד זה קשור ומה זה ה-Pro. השירות הזה דומה מאוד לשירותים קודמים, שפרטנר השיקה וכמה פעמים בתחום האבטחה).

מה שהתחדש בשירות הזה של פרטנר הוא כמה גאדג'טים ל"זיהוי מיקום" ,שנולדו עוד הרבה לפני שידעו מה זה IoT. המדובר במוצרים של חברת 
Foxi, שתוכננו בישראל ומיוצרים בסין ואפשר לקנות אותם בנפרד מזה למעלה מ-4 שנים באתר החברה בלי תלות בפרטנר. מדובר בפתרון ממש לא חדש וגם לא ממש מתקדם (מול מה שיש כיום בשוק), כי הוא מבוסס על טכנולוגיות סלולר דור 2 או דור 3. (כן, טכנולוגיית דור 2, גם אם הקישור יהיה על רשת דור 3 או דור 4). 

עד היום, לקוח של פוקסי יכול היה להכניס סים לגאדג'ט, שרכש ממנה, לקבל מספר סלולרי מחברת הסלולר ולנדוד עם המספר הזה לכל חברה אחרת. היכולת הזו פשוט נעלמה בשירות החדש כביכול שהושק בפרטנר. בכל מקרה, שהלקוח בוחר בשירות הזה כיום בפרטנר, הוא 
לא יכול לנדוד עם הציוד, שהוא רוכש בשירות הזה, לחברת סלולר אחרת. זאת, כי הוא מקבל מפרטנר מספר סלולרי מרשימת מספרי הסלולר ל-IoT, מספרים המוגנים מפני נדידה, כמוסבר בכתבה. זאת, בחסות משרד התקשורת, שאישר את "הלכידה" הזו של לקוחות, לכל 3 חברות הסלולר הגדולות (פרטנר, פלאפון וסלקום), ללא כל יכולת נדידה. ראו הוזהרתם.
IOT



 
 
Bookmark and Share