Telecom News - שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 81 ספקים ב-42 מדינות ב-5G

שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 81 ספקים ב-42 מדינות ב-5G

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 81 ספקים ב-42 מדינות ב-5G
תוך חודשיים, על פי נתוני ארגון GSA, מספר ספקי התקשורת, שמתנסים בהפעלת 5G, קפץ מ-22 מפעילי סלולר ב-16 מדינות, ל-81 מפעילי סלולר ב-42 מדינות (!). בישראל, הפיגור מתחיל לעלות לנו ממש ביוקר (לפחות כחצי מיליארד ש"ח, רק עבור משטרת ישראל וצה"ל, שנתקעו בתדרים הלא נכונים). 
מאת: אבי וייס, 16.9.17, 19:055G

לפני כחודשיים דיווחנו (כאן), שבעולם לא שמעו על שלמה פילבר, שמילה מימון ואיוב קרא והספינים שלהם על 5G. דו"ח של ארגון GSA העולמי הציג ביולי 2017 את נתוני רשתות הסלולר בעולם, לפיהם כבר 22 ספקי סלולר מ-16 מדינות פרסמו את הלו"ז ותהליכי הכניסה שלהם ל-5G והחלו ביישום 5G בצורה חלקית (בניסויים ומתן שירות ובניסויים טכנולוגיים ושיווקיים, לקראת יישום סופי ומלא של התקן המתגבש בתחום זה). 

בקושי עברו חודשיים, ולפי דו"ח מעודכן של ה-GSA (הדו"ח נמצא כאן להורדה), נכון לתחילת ספטמבר 2017 היו בעולם 81 ספקי סלולר, שכבר משקיעים ומתנסים ב-5G ב-42 מדינות (מדובר בקפיצת מדרגה מאוד משמעותית תוך חודשיים).

מדובר בלא פחות מ-140 שירותי 5G חדשים (כולל Fixed Wireless לבתים במקום או בתוספת לחיבור הקווי, שירותי WebRTC, שירותי AR/VR, שירותי IoT, שירותי "עיר חכמה", שירותי רכב אוטונומי חכם, שירותי מובייל ב-5G ועוד ועוד), שמופעלים כעת בהדגמות, ניסויים טכנולוגיים וניסויים שיווקיים - כמעט בכל רחבי העולם, במגוון רחב של תדרים.

הפיזור הגיאוגרפי של ההתנסות ב-5G ברחבי העולם, נכון לתחיל ספטמבר 2017:
מפת 5G עולמית

כפי שאפשר לראות מהמפה, סעודיה, מדינות המפרץ הפרסי (דוגמת איחוד האמירויות וכווית) וטורקיה, כבר שם (ב-5G). אצלנו: יש רק ספינים, פירוק מהיר של אנטנות סלולר וכביכול ועדת מכרזים לדור 4 ולדור 5 (מנותח כאן). 

הביצועים ברשתות הסלולר של 5G הנמדדים מהניסויים הללו ברחבי העולם הם ממש מרשימים, כמופיע בגרף הבא:
ביצועי רשתות הסלולר ב-5G
רשתות הסלולר החדשות הללו ברחבי העולם, בשימושים החדשים, שמתנסים בהם, מספקות בין 1 גיגה ל-100 גיגה בערוץ היורד. אצלנו - מוכרים אשליות לציבור, שלא מבין על מה מדובר. 

בנוסף, בדרום קוריאה, במשחקים האולימפיים הקרובים (אולימפיאדת החורף, פברואר 2018), תופעל רשת 5G בכל האיצטדיונים וסביבתם, ובהתאם להסכם בין אינטל והוועד האולימפי הבינלאומי, הגופים הללו ישתפו פעולה בשילוב הטכנולוגיה של אינטל ל-VR במשחקים, כדי לשפר את חוויית הצפייה על רשת דור 5 של הסלולר, תוך שילוב של: מציאות וירטואלית, תלת-ממד, פלטפורמות בינה מלאכותית ורחפנים. בין היתר, אינטל תפתח את True VR, השידור החי הראשון במציאות מדומה במהלך אולימפיאדת החורף ותעניק לאוהדים הזדמנות לחוויית צפייה יוצאת דופן, גם בביתם. אינטל גם תפעיל במשחקים האולימפיים רחפנים (Drones), שייצרו מופע, שטרם נראה כמותו. 

התדרים שבהם מיישמים את שירותי ה-5G החדשים, מתפלגים בעולם בצורה מאוד רחבה, כמופיע בגרף הבא: 
תדרי 5G בעולם

מה ההשפעה של הפיגור של מדינת ישראל בתחום התדרים?
הנזקים, שמשה כחלון ושות' יצרו בשוק הסלולר, בתוספת "סוכני המכירות" של חברות הסלולר במשרד התקשורת הישראלי, שדאגתם לצרכי הציבור היא אפס, יוצרים גלי נזקים נוספים בסכומים מבהילים, בלי שאזרחי ישראל בכלל מבינים איך הכסף, שיוצא מהכיס שלנו, "עף באוויר", בגלל המחדלים הללו.

הדוגמה הכי טרייה להפסדים האדירים הללו היא ה"פטור ממכרז" הטרי, שמשטרת ישראל קיבלה מהאוצר (פרוטוקול הדיון מצוי כאן, למתעניינים). זאת, לצורך עדכון ושדרוג "רשת ניצן" של המשטרה, שנתקלה בחוסר התאימות של הרשת הזו עם התדרים של דור 4 ודור 5 של המדינות המקיפות אותנו (ההפרעות מתקבלות אפילו מיוון, מסעודיה, מירדן, מלבנון ומטורקיה).

צילמתי את הפסקה הכי חשובה ב"פטור ממכרז" הזה והיא מדברת בעד עצמה:
פטור ממכרז

כלומר: המחדלים של משרד התקשורת בהקצאת תדרים כבר עולים לנו 150 מיליון ש"ח וזה רק על שינויים ברכיבי הרשת הקיימת ובטכנולוגיות ההפעלה על הרשת הזו. בנוסף, המשטרה אמורה להגיש לאוצר בקשה מעודכנת של "פטור ממכרז" לרכש של מכשירי תקשורת ניידת, שיתאימו לצורך החדש הזה והיא תעשה זאת בסוף אוקטובר 2017. כך, שסך ההוצאה על העדכונים והשינויים עקב ההפרעות מהמדינות השכנות עלולה להגיע עד סוף שנה זו למעל לרבע מיליארד ש"ח.

בנוסף, לצה"ל יש בדיוק אותה רשת באותם תדרים הסובלים מהפרעות הנ"ל. צה"ל לא פרסם מהן העלויות של ההתאמות הנדרשות אצלו, אבל נניח כרגע, שההוצאות של צה"ל דומות להוצאות של משטרת ישראל. מכאן, שמדובר בנזק ישיר של כחצי מיליארד ש"ח לאזרחי ישראל, רק בגלל מחדלי משרד התקשורת הישראלי (שגם ביצע תרגיל ללא כל בסיס חוקי, להעברת \ החלפת תדרים מפלאפון למשטרת ישראל, כפי שחשפנו כאן). 

שורה תחתונה
כבר כתבתי לא אחת, שרק בגלל מה שמכונה"המהפכה הסלולרית" והצורך לתקן את נזקיה הישנים והחדשים, יהיה צורך בהשקעות עתק של מיליארדי ש"ח, שתיפולנה (איך לא) על התקציב הממוצע של הוצאות התקשורת של כלל תושבי ישראל בשנים הבאות. הכל תודות למשה כחלון, שכעת כשר האוצר מעביר ויעביר כחצי מליארד ש"ח למשטרת ישראל ולצה"ל, כדי להתמודד עם בעיית התדרים הלא נכונים, שבהם מופעלות הרשתות הניידות של הגופים הללו. זו רק ההתחלה ו"קצה הקרחון" של הר הנזקים, שעוד מצפה לנו.  

מהיום הראשון לכניסתו לתפקיד, השר איוב קרא ממשיך במסורת של חתימה על מסמכים הזויים, מנותקים מכל קשר לחוק, לשוק, לצרכים של הציבור, מנותקים לגמרי מהחלטות ממשלה קיימות ומהחלטות מדיניות קיימות ותקפות וללא כל היגיון. המסמך שלו בדבר ועדת מכרזים דמיונית לחלוקת תדרים דמיונית לחברות, שלא ברור מי הן ולטכנולוגיות, שלא נקבעו, היא פרק נוסף בניתוק מוחלט מתחנת האם של אוסף טייסי החלל, שמחברים מסמכים כאלה ונותנים לשר איוב קרא לחתום עליהם. הכי חמור, שכלי התקשורת מעתיקים את אוסף השטויות הללו, בלי כל הבנה, ש"עובדים עלינו בעיניים". 

על פי הדו"ח הטרי האחרון של SpeedTest (כאן), ישראל נמצאת במקום 47 בעולם בגלישה במובייל. זה תואם במדויק את הממצאים של OpenSignal (שדיווחנו אודותם מזמן - כאן), שישראל נפלה למקום 50 בפס הרחב הסלולרי

במקום שתשתיות הסלולר של מדינת ישראל תתפתחנה במהירות במסלול של LTE ל-LTE-A, ומייד אח"כ ל-LTE-A-Pro ומשם ל-LTE-U ול- Gigabit LTE ומשם ל-5G (בעולם זה המסלול, שרוב המדינות וספקי הסלולר כבר נמצאים בו), תוך פריסה מסיבית של מגוון פתרונות Offload ובמיוחד WiFi ורשתות IoT, מדינת ישראל עוברת בשנתיים האחרונות תהליך של התקדמות מהירה לעבר "אפס אנטנות". 

להרוס רשת סלולרית זה מאוד קל. לבנות - זה קשה וזה מאוד יקר ומסובך (בגלל החקיקה והרשויות). כך נראית מדינת ישראל ב-2017. התודות למשרד התקשורת הישראלי, ש"טומן ראשו בחול" ולכל חברי הכנסת והשרים, שמתעלמים מהצורך להגן על תושבי ישראל והאינטרסים הכי חיוניים לכלל תושבי ישראל בתחום התקשורת הניידת.

בעולם הרחב, מזמן עברו לדור 4.5 שהוא LTE-A Pro (עד 1 גיגה בערוץ היורד). אצלנו, במקום להתקדם לכיוון דור 5 בסלולר, ממשיכים בישראל לפרק אנטנות ו"לעבוד על הציבור בעיניים" בתרגילים ובספינים חשאיים, שנחשפים פעם אחרי פעם, תהליכים בלתי חוקיים, שנעשים מחוץ לכל מסגרת רגולטורית מוכרת. לא פלא, שזה מצבנו מול ההתפתחויות המהירות הקיימות בעולם. במקום בו רמיסת החוק היא הנורמהשום דבר טוב לא יכול להיות מקודם ולהצליח. 

משרד התקשורת הצליח בשנתיים האחרונות בנושא אחד בלבד: לדאוג לכך, ש"דמי הכיס" של שאול אלוביץ' יגדלו בכ-3 מיליארד ש"ח על חשבון הכיס של כולנו. כמיליארד ש"ח עברו במסלול של מנכ"ל המשרד ושות' מול בזק וכ-2 מיליארד ש"ח עברו במסלול של מועצת הכבלים והלוויין מול Yes. 

למי שחושב, שאין קשר בין הפיגור היחסי ההולך וגדל של ישראל והירידה בביצועים ברשתות התקשורת הנייחות והניידות, לבין הפעילות הנמרצת של ראשי משרד התקשורת (שר ומנכ"ל), לאשר זרימת הכסף בלי הפרעות מהכיס של הציבור לכיס של הטייקונים, פשוט לא מבין את המציאות בה אנו חיים.

לכן, הנתונים על הנעשה בעולם הרחב בתחום הסלולר, כפי שחשפנו כאן, מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום, כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 
הדרך ל-5G



 
 
Bookmark and Share