Telecom News - חשיפת עוד ספין ענק בעניין "הצלת ערוץ 20" ב"חקיקה מהירה בכנסת"

חשיפת עוד ספין ענק בעניין "הצלת ערוץ 20" ב"חקיקה מהירה בכנסת"

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> חשיפת עוד ספין ענק בעניין "הצלת ערוץ 20" ב"חקיקה מהירה בכנסת"
שר התקשורת איוב קרא הכריז אמש, שהוא עתיד "להציל" את הערוצים הייעודיים (לרבות ערוץ 20) ע"י חקיקה מהירה בכנסת של הצעת החוק של ח"כ שרן השכל. הבעיה: הצעת החוק הזו לא תפתור שום בעיה, ממש כלום, למעט טיפול בבעיית הפרסומות בערוצים הייעודיים. עדכון בגוף הכתבה ובתחתית הכתבה
מאת: אבי וייס, 27.12.17, 08:30שכי פרנץ

סדרת האיומים של מנכ"ל ערוץ 20 - שכי פרנץ (בתמונה משמאל), שהוא ובעלי ערוץ 20 מתכוונים לסגור את הערוץ אם לא יקבלו רישיון קבוע (ולא זמני לשנה) לשידורי חדשות בערוץ, הובילו את שר התקשורת איוב קרא לפרץ יצירתי של ספינים, זה אחר זה, שנועדו "למנוע את הגזירה הזו". אגב, עובדי ערוץ 20 כבר זומנו לשימועים לפני פיטורים

הספין הראשון היה, שהוא יסגור את מועצת הכבלים והלוויין, ועל זה אנו מסכימים עימו ב-100%, כמפורט במאמר: "קריאה לשר התקשורת איוב קרא לפזר בדחיפות את מועצת הכבלים והלוויין".

הספין השני יצא מייד אחרי הספין הראשון, (שכמובן לא התרחש), והשר איוב קרא הכריז: "ב-28/12 תתכנס מועצת הכבלים והלוויין ותאשר לערוץ 20 שידורי חדשות".

את הספין הטרי הזה ניתחנו בהרחבה תחת הכותרת: "עוד Fake News של שר התקשורת איוב קרא: רישיון לחדשות לערוץ 20".

עדכון 29.12.17, 00:30: למי שלא שם לב, ה-28/12 חלף עבר לו, בלי שום אישור של מועצת הכבלים והלוויין לערוץ 20 לשדר חדשות. המעצה החליטה לא להחליט ודחתה את הדיון בנושא בשבועים. בדיוק כפי שחזינו

השר איוב קרא צייץ כך: "החלטת מועצת הכבלים והלווין מהיום היא כתם שחור לשוק התקשורת החופשי. המועצה הפכה לנטל לקיום חופש הביטוי בישראל. אפעל עוד היום להסדרת הערוצים הייעודיים - שיוכלו להמשיך להתקיים למען המגזרים החלשים והפריפריה." כזכור, אין מיסים על ספינים... 

הספין השלישי יצא אתמול (26.12.17), בטרם יבש הדיו על הספין השני (כנראה, שראשי ערוץ 20 קוראים אותנו והם לא התרשמו מהספין הראשון והשני של השר והודיעו בקול רם וצלול, בע"פ ובכתב, שבלי רישיון קבוע לחדשות הם "סוגרים את הבסטה". 

מה כולל הספין השלישי?איוב קרא
כדי שלא אצא לא מדויק, אני מביא כאן כלשונה את הצהרת השר איוב קרא (בתמונה משמאל), בפייסבוק שלו, כפי שפירסם ב-26.12.17 אחר הצהריים וגם אח"כ באתר משרד התקשורת (הוא למעשה חוזר על הדברים הללו בניסוחים שונים אך די דומים, מזה כשבוע, בכל כלי התקשורת, שמוכנים לפרסם את הספין הזה ללא כל בדיקה):
"הערוצים הייעודים ערוץ 9, ערוץ 20, ערוץ 24 וערוץ Hala tv יעברו להליך חקיקה מזורז בשבועיים הקרובים, בכדי להכשירם לקבלת רישיון מסחרי קבוע ובכך להסיר מעליהם את מגבלות הרגולציה ואת איום סגירתם.
אלה דברים שהודעתי היום בהשקת העיר החכמה האלחוטית הראשונה בארץ, ברחובות.
הליך זה יתאפשר בזכות קידום הצעת החוק של חה"כ שרן השכל.
בימים אלה תוקם בכנסת ועדה מיוחדת בכדי להביא לקידום ואישור החוק באופן מהיר .
ועדה זו תתכנס לראשונה כבר ביום חמישי השבוע בכדי להעלות את החוק להצבעה לקריאה ראשונה ביום שני הקרוב".

אז מה הבעיה?
הצעת החוק של ח"כ שרן השכלח"כ שרן השכל (בתמונה משמאל) בכלל לא עוסקת בבעיה המציקה כעת לערוצים הייעודיים בכלל ולערוץ 20 בפרט.

אין בהצעת החוק הזו שום דבר בנוגע להחלפת הרישיון של "ערוץ ייעודי" לרישיון של "ערוץ מסחרי" (כנטען ע"י השר) ואין בה שום דבר הנוגע למתן רישיון לחדשות לערוץ ייעודי בכלל או לערוץ 20 בפרט.

הצילום של החלק המרכזי של הצעת החוק שלה נמצא כאן למטה בנספח.

היות ומדובר בהצעת חוק, שרק עורכי דין יכולים להבין את הכתוב בה, ניתן לקרוא את ההצעה המלאה של ח"כ שרן השכל שנמצאת כאן (למתעניינים), ומתוך הצעת החוק הזו גזרתי את המשפט הכי חשוב בהצעתה של ח"כ שרן השכל, המשפט הזה הוא מאוד קצר וברור:
צילום

כלומר: הצעת החוק הזו עוסקת בדבר אחד בלבד: במקום הסמכות, שהייתה מוקנית בחוק המקורי (חוק התקשורת) לשר התקשורת (באישור הממשלה) לאשר ל"ערוצים הייעודיים" לשדר פרסומות ולממן את עצמו בדרכים עסקיות נוספות (עד היום הם יכולים לשדר פרסומות במקרים מסוימים, במגבלות חמורות שמופיעות בחוק, ברישיון של כל "ערוץ ייעודי", בתקנות ובהחלטות מועצת הכבלים והלוויין), וכל שרי התקשורת לדורותיהם (כולל איוב קרא) התחמקו מהחלטה ולא ניצלו את הסעיף הזה כדי להחליט, ש"ערוץ ייעודי" יכול לשדר פרסומות ללא הגבלות ולהתפרנס מפרסומות ועסקים נוספים. 

הצעת החוק של שרן השכל מציעה לשלול את הסמכות הזו משר התקשורת (שלא מקדם במשך שנים את עניין הפרסומות והכנסות מעיסוקים נוספים ב"ערוץ ייעודי") ולעגן אותה קבוע בחוק התקשורת. כך, ש"ערוץ ייעודי" יוכל להתפרנס מפרסומות ועסקים נוספים, בלי להמתין עד קץ הימים, ששר התקשורת יאשר לו אופציה כזו. כ"כ הצעת החוק מציעה לצמצם (למעשה לבטל) את סמכויות הענישה המיוחדות של מועצת הכבלים והלוויין, במקרה של הפרת הכללים בשידור הפרסומות ב"ערוצים הייעודיים". 

זו כל הצעת החוק. מה זה שייך להחלפת הרישיון של "הערוצים הייעודיים" ל"ערוצים מסחריים" ו\או למתן רישיון לשדר חדשות לערוץ 20?? אין שום קשר.

בנוסף, סביר להניח שכל ערוצי הטלוויזיה המסחריים יתקוממו נגד הצעת החוק הזו, ש"תיקח" נתחי פרסום מהם (נתחי פרסום שממילא מתכווצים כל שנה), ותעביר אותם ל"ערוצים הייעודיים". 

יתרה מכך. מתי ח"כ שרון השכל הגישה לכנסת את הצעת החוק שלה? היא הונחה על שולחן הכנסת ב-22.3.17. זה בדיוק הזמן בו החלו כל התרגילים של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (ד"ר יפעד"ר יפעת בן חי שגבת בן חי שגב, בתמונה משמאל) על ערוץ 20, בסיוע כמה "חפרפרות", תרגילים שכללו: קנסות ענק, חילוט ערבויות והצהרות על הפרות חוק חוזרות ונשנות, "טירפוד" זכיית ערוץ 20 בהפקת "ערוץ הכנסת" וטירפוד ההחלטה למתן הרישיון לשדר חדשות לערוץ 20.

בפייסבוק שלה, העלתה ד"ר יפעת בן חי שגב פוסט בו היא הפנתה את הגולשים לריאיון, שנערך עימה בגל"צ, בו תקפה את ערוץ 20 וטענה שוב ושוב וכמה פעמים ובהדגשה, שאין לערוץ 20 שום אישור לשידורי חדשות. לא ברור למה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין משקרת שוב ושוב, שהאישור הזה מונצח (כאן) ומנותח בהרחבה בכתבה:"עוד Fake News של שר התקשורת איוב קרא: רישיון לחדשות לערוץ 20".

מה עשה השר איוב קרא באותה תקופה (מאז שהצעת החוק הזו של ח"כ שרן השכל הונחה על שולחן הכנסת, למעשה מאז שמונה לשר התקשורת במאי 2017, ועד אתמול)? כלום מכלום.

ועדת השרים לחקיקה נזכרה לפתע בהצעת החוק הזו ב-5.11.17 והממשלה אישרה לקדם את הצעת החוק הזו ב-23.11.17 (החלטת הממשלה מצויה כאן).

מה עשה השר איוב קרא בעניין הצעת החוק הזו מהרגע שאושרה לקידום בממשלה ועד אתמול? כלום מכלום.

ליתר דיוק, לא הכל "כלום מכלום", השר איוב קרא הכין (או יותר מדויק, "קליקת הפרקליטים" הכינה לו), טיוטה של סדרת החלטות מאוד נרחבת לממשלה, החלטות, שנועדו לטפל בכל הכשלים (כפי שהשר תופס זאת) בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. למעשה, השר איוב קרא העתיק כמעט 1:1 את החלטות צחי הנגבי-שלמה פילבר, כמפורט כאןכאןכאן וכאן.

ההצעה המלאה של השר איוב קרא מצויה כאן למתעניינים ונחשפת במלואה כאן לראשונה. ההצעה הזו טרם הוגשה לממשלה, משום שהיא מלאה פגמים "מכאן ועד הודעה חדשה", כשאת הפגמים המרכזיים בהצעה זו סקרנו במאמר "מהפכת איוב קרא" לעולם שידורי הטלוויזיה מתקדמת במהירות".

אולם, אם ההצעה הזו (של איוב קרא לממשלה, שטרם הוגשה לממשלה), תיושם בכנסת (תהליך של כמעט שנה של חקיקה מאוד אינטנסיבית), אזי יש סיכוי סביר, שהבעיות של הערוצים הייעודיים בכלל וערוץ 20 בפרט - תיפתרנה.

אולם, ההצעה של השר איוב קרא לממשלה (הצעה, שכאמור לעיל טרם התקבלה בממשלה), היא כרגע בגדר ספין נוסף של השר איוב קרא, ובכל מקרה, אי אפשר למזג אותה בתוך הצעת החוק הקיימת של ח"כ שרן השכל, שעוסקת רק בעניין שידורי הפרסומות בערוצים הייעודיים

יתרה מכך, היות והחקיקה החדשה (שנסמכת על הצעת החוק של ח"כ שרן השכל) לא עוסקת בעבר, אי אפשר למחוק או לבטל את כל הפעולות, שעשתה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין כנגד ערוץ 20 (פעולות והחלטות, שרובן נמצאות בדיונים ממושכים ומסובכים בבג"ץ), מה שמונע וימנע מערוץ 20 לקבל רישיון קבוע לחדשות וכמובן לא יהפוך את הרישיון של ערוץ 20 כ"ערוץ ייעודי" לרישיון של "ערוץ מסחרי". כלומר: החקיקה המוצעת החדשה אינה נותנת ולא תיתן שום "חנינה" לערוץ 20, בשום נושא המעיק על ערוץ זה כיום

אביא לסיום פעם נוספת, 3 "משפטי מחץ" של אלברט אינשטיין (ז"ל): 
"לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה, שהשתמשנו כשיצרנו אותם".
"הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה".
"אי שפיות: לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות".
 
אני משוכנע, שראשי ערוץ 20 "לא יקנו" את הספין החדש והשלישי בעניינם, של השר איוב קרא וצפויים לנו עוד מאבקים לא מועטים סביב הסוגיה הזו, עם לא מעט ספינים נוספים.

באם ערוץ 20 ייסגר בימים הקרובים, זה יירשם על חשבונו של שר התקשורת איוב קרא, שמלבד ספינים ריקים מתוכן, לא עשה מאומה להצלת הערוץ, מיום כניסתו לתפקיד שר התקשורת ועד היום. כל עוד לא מטפלים ב"שורש הבעיה" ולא מפזרים ומבטלים את מועצת הכבלים והלוויין, הכאוס בשוק שידורי הטלוויזיה בישראל - יימשך

נספח
צילום החלק המרכזי של הצעת החוק של ח"כ שרן השכל:
הצעת החוק של ח"כ שרן השכל

עדכון 28.12.17, 22:00: בכנסת התקיימה היום ישיבה מאוד מוזרה, שאמורה הייתה לעסוק בתיקוני החקיקהח"כ יואב קיש הנדרשים "להצלת ערוץ 20" וליישום "מהפכת איוב קרא". אולם, שום הצעת חוק לא הונחה בפני המשתתפים ומלבד "לשחרר קיטור" אחד על השני, לא התקדם דבר או חצי דבר, בסוגיות המהותיות שעל סדר היום.

קצת מוזר העניין הזה, כי בפני הוועדה כן עלתה לאתר הוועדה של הכנסת (במסגרת "חומר הרקע וסדר היום לישיבה"), הצעת החוק של ח"כ שרן השכל, שמצויה כאן למעלה. למיטב הערכתי, הצעת החוק הזו לא הוצגה בישיבה, כי זה היה גורם ל"פיצוץ" מיידי של הישיבה, כשכל המוזמנים לדיון היו רואים שהצעת החוק הזו היא פשוט "כלום מכלום" ועוסקת ב"זוטי דברים" חסרי כל משמעות מעשית ועכשווית. 

הדיון הזה שהתקיים היום בכנסת הוא המשך די מבזה של הספין, ששר התקשורת החל בו, כמתואר כאן למעלה. הפרוטוקול המלא של הדיון המבזה והמוזר הזה בכנסת מצוי כאן למתעניינים.
קצת קשה להבין למה ח"כ יואב קיש (בתמונה משמאל) התנדב לנהל את הקרקס הרגולטורי והפוליטי הזה. 

אגב, בדיון, השר איוב קרא חזר בדבריו (שהופנו בדיון זה אל נציג הבעלים של ערוץ 20), על הספין הראשון שלו (כמתואר בתחילת הכתבה כאן למעלה: שהוא יפטר \ יסלק \ יפזר את יו"ר מועצת הכבלים והלוויין מכסאה) [ציטוט מההודעה לעיתונות]: "השר קרא זעם ואמר: "אף אחד לא יחלט לך שום דבר ותפסיק לדבר בצורה כזו. לא יסתמו לך את הפה ויהיה חופש ביטוי, תצהיר שאתה הולך עם החקיקה. היא (יו"ר מועצת הכבלים והלוויין) לא תהייה ואתה תהיה".

כנראה יש טעות בתאריך של ההודעה לעיתונות, שנשלחה היום מהכנסת. התאריך הנכון של הבדיחה הזו אמור להיות 1 באפריל. 

אגב, לאור בקשת השר ויו"ר הוועדה של הנכסת, מנכ"ל ערוץ 20 שכי פרנץ הודיע לשר במכתב שבעלי הערוץ החליטו להקפיא את הליכי פיטורי העובדים. הישג זעיר לשר ולוועדה, שלא ברור כמה זמן ההישג הזה יחזיק מעמד... 

31.12.17, 22:00: בכנסת נמשכה גם היום הישיבה ההזויה של "הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לדיון בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – אסדרת ערוצים ייעודיים)". הפרוטוקול המלא של דיוני הוועדה המכובדת והחשובה ביותר הזו נמצא כאן, למי שמתעניין במדע בדיוני. שוב הדוברים בדיון זה, כמו בכל הדיונים הקדומים, חזרו על אותם טיעונים שאנו שומעים כבר יותר מעשור, בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, מה "שנטחן עד דק" ביותר מ-10 שימועים ו-5 ועדות ממשלתיות ושום דבר לא משתנה. וכרגיל, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב "עשתה סיבוב" על כולם, בספינים השקריים שלה. מתי הפארסה הזו תיגמר? כנראה די בקרוב... 

עדכון 1.1.17, 22:00: הצעת החוק המהפכנית של שר התקשורת איוב קרא הונחה על שולחן הכנסת. פירוט כאן. האם יו"ר מועצת הכבלים והתוויין תתפטר בקרוב? נקווה שכן... 



 
 
Bookmark and Share