Telecom News - תחרות חדשה בסלולר: סלולר בחינם (לחצי שנה) על רשת משותפת מפוברקת

תחרות חדשה בסלולר: סלולר בחינם (לחצי שנה) על רשת משותפת מפוברקת

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> תחרות חדשה בסלולר: סלולר בחינם (לחצי שנה) על רשת משותפת מפוברקת
חברת הסלולר החדשה של אקספון (חזי בצלאל) בשם (זמני) We 4G יצאה בפיילוט ציבורי (שלא פורסם לו כל רישיון או "תיק שירות"): מציעה חבילת סלולר חינם למשך חצי שנה. זאת, על הרשת המשותפת (כביכול) של סלקום-גולן-טלקום,אקספון, רשת שהיא שבכלל לא משותפת, לפי החוק והכללים לשת"פ רשתות וטרם אושרה סופית ע"י משרד התקשורת, כי למעשה מדובר בישראבלוף אחד ענק. 
מאת: אבי וייס, 20.2.18, 10:22חזי בצלאל

האם פרשת רשת סלקום-גולן טלקום-אקספון תגיע לחקירה ("פרשת 5000" אולי...)? לפי ההתנהלות של כל המעורבים בסיפור הזה, זה בהחלט יכול להיות. הכל נעשה במחשכים.

משרד התקשורת נתן נותן ידו להפרות חוק במשך שנים של גולן טלקום וכעת (כנראה) גם של אקספון-018, שנקראת מעתה (זמנית) We 4G. הבעלים של החברה הוא חזי בצלאל (בתמונה משמאל). 

חברת We 4G פרסמה (כאן) טופס הרשמה למה שנראה כמו "ניסוי טכנולוגי או שיווקי", שבו היא מציעה לעם ישראל להצטרף לרשת הסלולר שלה באפס ש"ח לחצי שנה (אגב, בכללי ניסוי טכנולוגי או ניסוי שיווקי יש הגבלות לגבי מספר הלקוחות, שניתן לצרף לרשת, כאן לא מוזכרת כל מגבלה כזו).

הבעיה החוקית: שום הודעה של אישור לניסוי כזה (או "תיק שירות", אם זה נעשה במסגרת רישיון קיים), לא פורסמה ע"י משרד התקשורת וגם הרשת המשותפת עליה "רוכבת" We 4G (רשת סלקום-גולן-טלקום-אקספון-018), עדיין נמצאת בתוך סלקום ובתפעול מלא של עובדי סלקום (בניגוד לחוק ולתקנות לעניין שת"פ רשתות סלולר).

האם משרד התקשורת, הרשות להגבלים עסקיים וה-JV המתחרה (של פרטנר והוט-מובייל, בשם PHI), יסכימו ל"ישראבלוף" הזה? סביר להניח שלא. אולם, במשרד התקשורת הישראל - הכל יכול להיותהאישורים שניתנו לשת"פ הרשתות בין סלקום-גולן-טלקום ואקספון-018 לא מאפשרים מצב כזה. ממילא כל השת"פ הזה הוא כבר "ישראבלוף" אחד גדול (כמנותח כאן וכאן), מצב, שבו 2 חברות MVNO מחזיקות ברישיון סלולרי מלא ובתדרים. אין דבר כזה בשום מדינה בעולם. 

כך, לא נותר זמן רב עד שחברת התקשורת אקספון-018 (ששמה יוחלף ל- We Telecom) תיכנס לשוק הסלולר ותשיק בצורה רשמית את רשת הסלולר החדשה שלה "We 4G", תחת הקידומת 051. כאמור, החברה החדשה אמורה לפעול על בסיס רשת הסלולר המשותפת שלה עם סלקום וגולן טלקום. 

במסגרת התכנית החדשה, החברה מאפשרת ללקוחות המצטרפים ליהנות מחבילה סלולרית ללא תשלום – לתקופה של חצי שנה וללא התחייבות כלשהי. "חבילה ההתנסות" הזו כוללת שיחות והודעות SMS בישראל "ללא הגבלה", 15GB נפח גלישה בישראל והטבה חד-פעמית לניצול בנסיעה ראשונה לחו"ל (ב-18 מדינות נבחרות) – 300 דקות מישראל ולישראל, 300 הודעות SMS מחו"ל לישראל ו-3GB גלישה בחו"ל. בתום חצי שנה, הלקוח יחויב בהתאם לחבילות, שתוצענה ע"י החברה. 

להערכת רבים, היכולת של We 4G (או We Telecom) לבדל את עצמה מוגבלת מאוד, הן מבחינה שיווקית, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה תמחורית. השוק עמוס במותגי סלולר הנתפסים בעיני הצרכן כדומים מאוד. תמחורית, יהיה קשה לחברה לצאת בהצעה, שתעורר הדים ותמשוך אליה את זרם המצטרפים. מחירי השוק כבר ירדו ל-30-40 ש"ח לחבילות נדיבות של 12 עד 30 ג'יגה. כמובן שאקספון-018 עשויה גם להפתיע עם חבילה יצירתית או גימיק שיווקי, שכל מטרתם למשוך את תשומת הלב התקשורתית ולעורר בה עניין, בשוק המתנהל בכאוס אחד גדול (שוק, שמפגר אחרי מה שנעשה בעולם הרחב, והפער הזה הולך וגדל ולא ניתן כעת לסגירה).

מעבר לאיום הפוטנציאלי של We Telecom על חברות הסלולר הגדולות (פלאפון, סלקום ופרטנר), החברה עלולה או עשויה לפגוע ביכולת הצמיחה של המגייסת הגדולה כיום – הוט מובייל, שמצליחה נכון להיום למשוך אליה הכי הרבה מתנייידים (נטו). כך או כך, כניסתה של We Telecom לשוק היא בשורה משמחת מכיוון שהיא צפויה לשמר ולחזק את הדינמיקה התחרותית ולשמש כמחוללת תחרות כפי שגולן טלקום שימשה במשך שנים. אולם, תחרות תוך הפרות חוק נרחבות, בדיוק כמו שגולן טלקום עשתה מהיום הראשון לעלייתה לאוויר ועד היום, היא (לעניות דעתנו), לא הדרך הנכונה לקיים תחרות בשוק התקשורת
 
We 4G



 
 
Bookmark and Share