Telecom News - המצאות שמילה מימון ואיוב קרא בעניין הפריסה האוניברסלית של הוט

המצאות שמילה מימון ואיוב קרא בעניין הפריסה האוניברסלית של הוט

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> המצאות שמילה מימון ואיוב קרא בעניין הפריסה האוניברסלית של הוט
שר התקשורת איוב קרא ביחד עם המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת מימון שמילה מנסים להמציא המצאה חדשה בתחום "הפריסה האוניברסלית" של הוט. האם זה יהיה "תיק 5000" של משרד התקשורת? מתי המשרד הזה יתחיל לעבוד בשקיפות ולפי החוק והאינטרסים של הציבור?
מאת: אבי וייס, 16.3.18, 07:10איוב קרא

בעיתון גלובס פורסם (כאן), שהוט תיכנס לניסוי של פריסה של שירותי טלוויזיה באמצעות "גלים מילימטריים" או סלולר, כדי לנסות ולפתור את הפלונטר של "פריסה אוניברסלית" של הוט.

הדבר הזה מצביע בצורה הכי ברורה שלשר איוב קרא (שהיה יכול להציל את השוק הקווי), אין שום יכולת של שיקול דעת עצמאי, כנדרש ממנו כשר תקשורת, על פי חוק התקשורת, והוא נגרר אחרי ההגיגים והספינים הבלתי חוקיים של שמילה מימון, פעם אחרי פעם (כמו שבעבר "הובל באף" ע"י שלמה פילבר). "ככה לא בונים חומה".

הבעיה המיידית: הכוונה הזו וההחלטה הזו (כמודלף לגלובס) ראויות לחקירה, כי זה מהלך, ש"מריח" ממש לא טוב, בדיוק כמו כל מיני עסקאות מוזרות עם בזק, שחשפתי במשך השנים האחרונות, שקרוב ל-400 חוקרים מ"להב 433" ועוד כ-50 חוקרים מרשות ניירות הערך, עמלים חודשים רבים (ויעבדו עוד כמה חודשים), כדי להבין "מי נגד מי", מה שהיה ברור לי (וכתבתי על כך בצורה הכי נוקבת וברורה, במאות מאמרים) - כבר בהתחלה.... 

כדי שלא תהיה חזרה על הטעויות הענקיות, שנעשו עם בזק, שהרסו את התפתחות השוק הקווי (וגם את הקריירה, חופש העיסוק, המוניטין, הרכוש  והשם של לא מעט בכירים ואולי אף יפילו בסופו של תהליך את רוה"מ), אז הנה "תמרורי האזהרה" להחלטה הבלתי חוקית והשערורייתית החדשה הזו של משרד התקשורת, שמתרקמת כעת במשרד התקשורת, ממש מול עינינו:
  • המלצות "הוועדה המייעצת" (לעניין "הפריסה האוניברסלית" של הוט) נעשו ללא כל סמכות חוקית תוך חשד לזיוף כתב המינוי של הוועדה, נושא הנמצא כעת בחקירה. 
  • כל ההחלטות של שמילה מימון (גם של וקודמו שלמה פילבר) בנוגע להוט (וגם בנוגע לבזק) היו ללא כל סמכות חוקית
  • ההחלטה לאפשר להוט להיות OTT על רשת בזק (באופן זמני, כתחליף זמני ל"פריסה אוניברסלית") היא לא חוקית, התקבלה בחוסר סמכות ומבוצעת ללא רישיון כחוק
  • השימוע המוזר, שפרסם שמילה מימון, בעניין פריסת הוט הוא גם כן חסר כל תוקף
  • המסמכים העיקריים בסיפור הזה מוסתרים (עד היום) מהציבור, גם בגלל בג"ץ של הוט לגבי מסמך אחד מכלל המסמכים המוסתרים מהציבור (זה נוגע לרשימת היישובים, שאין בהם פריסה של הוט, רשימה, שהוט מתנגדת שתפורסם, למרות שהרשימה הזו מזמן פורסמה ברבים...). 
  • ההחלטה של השר איוב קרא בעניין הוט הייתה בלתי הגיונית, חסרת יכולת מימוש (העובדה שכעת מחפשים חלופה) וחסרת תוקף חוקי. אי אפשר לייצר רגולציה לא הגיונית ולצפות שהיא תעבוד, רק בגלל ששמילה אמר שזה יעבוד. 
  • בחינת מתן שירותי טלוויזיה של הוט מעל לרשת הסלולר של הוט-מובייל' לא רק שהיא בלתי חוקית ומנוגדת במפורש לרישיון של הוט מובייל (ולרישיון של הוט עצמה), היא לא יכולה להיעשות במחשכים, באיזה "ניסוי" טכנולוגי לא מוגדר ולא מפורסם בשום מקום, בלי שנבחן העניין בצורה פתוחה וגלויה, בשימוע ציבורי למדיניות חדשה, שימוע שיבחן את כלל ההשלכות הרגולטורית של הורדת ההפרדה המבנית לא רק מעל הוט והוט-מובייל, אלא גם מעל בזק ופלאפון. 
  • אין שום "מדיניות שר" או מדיניות משרד התקשורת, שעברה איזה תהליך של שימוע ציבורי או בכלל, בעניין הקצאת גלים מילימטריים לצרכי תקשורת כלשהן. ההחלטה על ההקצאה הזו של תדרים בתחום ה-70 גיגהרץ מוסתרת עד היום מהציבור. 
  • לא הוחלט בשום מקום ובשום מסמך, מה הרישיון הנדרש כדי להפעיל שירותי תקשורת בגלים מילימטריים. כל הרשויות, שכבר מפעילות שירותים כאלה, פועלות ללא רישיון כנדרש בחוק ובחסות של ההפקרות הבלתי חוקית והמזעזעת הזו ע"י שר התקשורת איוב קרא
  • בתחום הגלים המילימטריים, יש כיום חברה אחת, שהיא יכולה להיחשב כ"מונופול בלתי מוכרז" (Siklu באינטגרציה של SMBIT). שר התקשורת איוב קרא במו ידיו נתן את חסותו להתבססות מונופול בלתי מוכרז זה (שאחרי שיתבסס, בזכות השר, יהיה צורך להכריז עליו כמונופול), בלי שנעשה שום מהלך של שימוע, מכרז, מסמך מדיניות, בדיקה ברשות להגבלים עסקיים, או איזה תהליך שקוף או בכלל, שיכול לספק הסבר מניח את הדעת, מדוע השר איוב קרא מספק פרנסה ובשפע לחברה אחת בלבד.  
  • לא פורסם בשום מקום, ש-Siklu (מפתחת הטכנולוגיה בתדרים המילימטריים הללו) ו\או SMBIT (האינטגרטור המתקין ומתחזק את המערכת), קיבל\ו ממשרד התקשורת איזה רישיון לניסוי טכנולוגי, או רישיון לניסוי שיווקי, או איזה סוג של רישיון אחר, שמאפשר להם לפרוס תשתיות אלחוטיות בתצורה הזו, בתדרים הללו (ב-70 גיגהרץ) (את הרישיונות על פי חוק התקשורת אמורים לקבל הגופים והארגונים בהם המערכות הללו מופעלות, דוגמת הרשויות המקומיות). הכל בחסות שמילה מימון ואיוב קרא. מתי ראשי משרד התקשורת ילמדו לעבוד שקוף, לפי החוק, בשימועים מסודרים והכל פתוח, נקי וגלוי? 
אגב, לכל הכאוס סביב הוט יש פתרון מאוד פשוט וברור: אין צורך בפריסה אוניברסלית על הוט וגם לא צריך "שוק סיטונאי" על רשת הוט (לפחות לא בגישת ה-BSA. אפשר להחיל עליה "שוק סיטונאי" בגישת ה-WLR, כמו שיש ב-4 מדינות באירופה. אגב, הסדר הרגולציה האירופאי בשם WLR מופעל כבר בישראל, בהסכם בין הוט לרמי לוי. אולם, ההסדר הזה לא רק שלא עבר שום הסדר רגולטורי משום סוג, שירותי "רמי לוי tv" מסופקים ללא כל רישיון, בחסות השר איוב קרא, ש"מוסיף חטא על פשע"). כל ההמצאות הללו (של שוק סיטונאי ברשת הוט ופריסה אוניברסלית להוט) הן המצאות ישראליות פשוט מטומטמות וחסרות כל הגיון (וגם לא ברות מימוש).

היות והטימטום הזה לבש ממדים מפלצתיים עם השנים (מפני שאין פריסה אוניברסלית ואין שוק סיטונאי וגם לא יהיו דברים כאלה בהוט, כי זה פשוט מטומטם), הדרך החוקית היחידה והכי אלגנטית לצאת מהפלונטר הזה, היא להקים ועדה מקצועית של מומחים ואנשי מקצוע מתאימים, שתבחן את הרגולציה על הוט, גם בהיבטים של פריסה אוניברסלית וגם בהיבטים של שוק סיטונאי, ושתמליץ לשר ולממשלה על רגולציה חדשה להוט, לאור ההתפתחות של הטכנולוגיות, הרגולציה הקיימת לחברות כבלים בעולם הרחב, צרכי השוק בישראל, היכולות של הוט והתנאים של הרגולציה במדינת ישראל מתוך מבט קדימה לעשור הקרוב.

מה קורה בהוט?
אם לא די בצרות של משרד התקשורת, שנוחתות בקצב על הראש של הוט, אמש פרסמה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה את הדו"ח השנתי שלה במסגרת "יום הצרכן הבינלאומי 2018". על פי הדו"ח (המצוי כאן במלואו למתעניינים), תחום התקשורת הוא התחום, שבו התקבלו הכי הרבה תלונות ברשות (25.75%).

הדבר היותר חמור: חברות התקשורת ובראשן קבוצת הוט מככבות בראש רשימת החברות, שכנגדן הציבור הרחב מתלונן ברשות, כמופיע בגרף הבא המדבר בעד עצמו:
תלונות צרכנים

קבוצת הוט נמצאת במקום ראשון עם מעל ל-200 תלונות, ואחריה קבוצת בזק (בזק ובזק בינלאומי) ואחריהן: קבוצת סלקום ובהמשך יש את פלאפון, פרטנר וגולן טלקום.

פנינו לקבוצת הוט לנסות ולהבין איך, אחרי כל ההבטחות לשיפור השירות וההשקעות, שנעשו בנושא השירות לציבור, עדיין זה המצב המוצג ע"י הרשות להגנת הצרכן, שהוט נמצאת ב"צמרת הטבלה" של החברות, שמתלוננים נגדן. מדובר במצב ממש מדאיג מנקודת ראות צרכנית. זה גם מקרין על היכולת של הוט לשרוד במתקפת המתחרות בה בתחום ה-OTT (שכולן, אגב, עובדות ללא רישיון). טרם קיבלנו תגובה מהוט. ככל שנקבל, נעדכן בהתאם. 

יצויין שבשנה החולפת חילקה הרשות בסך הכול קנסות בגובה של כ-34 מיליון ש"ח. כ-4.6 מיליון ש"ח הוטלו על חברות הטלמרקטינג "הקש על השש", "יו פי לייף מרקטינג", "צריכה ומיגון ישיר", "אלקטרו קופל" ו"קניה זהב". כולן נקנסו בגין פגיעה בציבור הקשישים במסגרת שיווק ביטוח מוצרי חשמל, טובין ושירותים. אתר "צ'יינה ביי" קיבל קנס של יותר ממיליון ש"ח על הטעיה בעניין מועדי אספקת המוצרים, אי הספקת המוצר, אי מתן מסמכי גילוי ואי ביטול עסקאות. חברת "בוקינג" נקנסה בלמעלה מ-3 מיליון ש"ח על פרסום מחיר ללא מע"מ. חברת פלאפון וחברת פרטנר נקנסו בסכום של 4.6 מיליון ש"ח על הטעיית הציבור: הצעת ציוד במתנה במסגרת עסקה, כשבפועל נגבה תשלום בעבורו. עוד צוין שהחברות לא אפשרה ללקוחות לעיין בחוזה או לקבל העתק ממנו. החברות גולן טלקום וסלקום נקנסו אף הם בסכום דומה, 4.5 מיליון ש"ח, בגין גביית יתר. נראה שהרשות תפסה את החלל והחורבן ששמילה מימון השאיר באגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, שהוא (משום מה) עדיין עומד בראשו (במקביל להיותו מנכ"ל בפועל וראש מינהל ההנדסה).

שמילה מימון
כך נראה שמילה מימון, הפעם בלי סיגר ובקבוק שמפניה ורודה
 



 
 
Bookmark and Share