Telecom News - שוב רשת פלאפון נופלת ושוב משרד התקשורת "מורח את הציבור"

שוב רשת פלאפון נופלת ושוב משרד התקשורת "מורח את הציבור"

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שוב רשת פלאפון נופלת ושוב משרד התקשורת "מורח את הציבור"
ניתוח: ההתעלמות של משרד התקשורת (וועדות הכלכלה והמדע והטכנולוגיה של הכנסת) ממצבן של רשתות הסלולר בישראל, הוביל ומוביל שוב ושוב לתקלות בקנה מידה רחב. מתי המשרד ייגמל מההרגל ומהשיטה של רק חלוקת "צ'ופרים" לחברות ויחל לדאוג לאינטרסים של צרכני התקשורת? עדכונים בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 2.9.18, 21:04שר התקשורת איוב קרא

"הכתובת הייתה על הקיר".

בנפילה הגדולה הקודמת של רשת פלאפון, נחשפו כל השגיאות, שחוזרות על עצמן היום.

בזמנו קראתי להקמת ועדת חקירה למצבן הפיזי של רשתות הסלולר בישראל, אבל איש לא התייחס לזה ברצינות. לכן המחזות הללו, כמו שיש כעת, של  מעל ל-20% מלקוחות פלאפון, שלא מקבלים שירות כבר כ-3 ימים (מיום חמישי 30.8.18), יחזור על עצמו, שוב ושוב, כנראה גם בחברות האחרות (שמצבן לא יותר טוב בהרבה מרשת פלאפון).

גם התגובה של שר התקשורת (איוב קרא, בתמונה משמאל) ומנכ"ל משרד התקשורת היא פשוט בדיחה ומריחה אחת גדולה: "השר והמנכ"ל עומדים בקשר ישיר מול הנהלת פלאפון. לפי מה שידוע למשרד, התקלה אותרה וכעת עובדים מהנדסי החברה לתקנה. הצפי שבשעות הקרובות הנושא ייפתר".

הבעיה: השר והמנכ"ל אינם הדוברים של פלאפון. הם לא צריכים לצטט ולמחזר את ההודעות של מנהלי פלאפון.

הם הדוברים של האינטרסים של עם ישראל. הם הדוברים של קיום החוק ושל הרישיון של פלאפון שאומר כך:

פלאפון

לכן, שלחתי את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת (וגם לפלאפון):
"אחרי התקלה הקודמת הגדולה בפלאפון (כאן, כאן וכאן), בה קראתי להקמת ועדת חקירה, משרד התקשורת לא ביצע את תפקידו לבדוק, שרשת פלאפון מכילה "שרידות מלאה" ו-100% "המשכיות עסקית", ככתוב בחוק התקשורת ורישיונה - לכל לקוחותיה.
לכן אנו כעת שוב באותה סיטואציה, תקלה ברשת פלאפון הנמשכת כבר כמה ימים.
מתי יתייחסו ברצינות לנושא שרידות רשתות הסלולר ואיכות השירות ברשתות הסלולר בישראל?"

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל - אעדכן בהתאם.

ברור לקוראינו הוותיקים, שלא אקבל תגובה, במיוחד כאשר ראשי משרד התקשורת (שר ומנכ"ל) הפכו את עצמם לדוברים של פלאפון, במקום להיות הדוברים שלכם, קוראים יקרים, דוברים של האינטרסים שלכם ושל התפקיד הציבורי המוטל עליהם: לכפות על פלאפון להחזיק רשת שרידה ב-100% עם פחות מ-2% נפילות או חסימות ורק בשעת השיא (בימות החול). לא 20%!!! 

במדינה מתוקנת, היו פותחים בהליכים לשלילת הרישיון של חברת פלאפון ולסילוק מנהליה מתפקידם. בישראל, פלאפון רק מקבלת צ'ופרים במאות מיליוני ש"ח מצמרת משרד התקשורת, שדואגת לה - ולא לכם

עדכון 3.9.18, 22:00
: משרד התקשורת חושב שכולנו (ובמיוחד הציבור) מטומטמים ולכן פרסם את ההודעה המוזרה הבאה:
"בעקבות התקלה שהתרחשה בחברת פלאפון, הנחה שר התקשורת איוב קרא את הדרג המקצועי של המשרד לערוך תחקיר מעמיק לבירור נסיבות האירוע, על מנת להפיק ולהסיק את המסקנות המתבקשות ולמנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד. במשרד התקשורת מציינים כי הבוקר (שני) נערכה שיחת טלפון ארוכה בין מנכ"ל המשרד נתי כהן למנכ"ל חברת פלאפון, רן גוראון. במהלך השיחה הוחלט כי מהנדסים מטעם משרד התקשורת יצטרפו לצוות הבדיקה שהקימה חברת פלאפון לבירור נסיבות האירוע. צוות הבדיקה יגיש ממצאים ראשונים למנכ"ל משרד התקשורת בתוך שבועיים מהיום. מסקנות והפקת לקחים מהאירוע יוגשו לשר בתחילת נובמבר".

למה מנכ"ל משרד התקשורת היה צריך להתקשר למנכ"ל פלאפון? הוא היה אמור להזמין אותו אליו להתייצב לחקירה \ ברור, בדיוק כמו שכתוב בחוק התקשורת ובתקנות התקשורת (פיקוח), להתייצב בפניו עם כל המסמכים ולהיחקר! ככה מנכ"ל משרד תקשורת אחראי היה אמור לנהוג. אולם, בראשות משרד התקשורת אין מנכ"ל. זה לא חדש. מי שיושב שם על הכיסא על חשבון משלמי המיסים (כלומר: אתם, קוראים יקרים), פשוט לא יודע שהוא מנכ"ל ולא מצליח להתעורר מהחלום. 

כבר בינואר 2018, לאור החשיפות שלנו, משרד התקשורת היה אמור לגלות שאין גיבוי ושרידות למתגי פלאפון ובכלל זה מתג ה-HLR שקרס כעת, ופלאפון מעולם לא תרגלה (כנדרש ממנה ברישיון), העברה מהירה ואוטומטית של כל לקוחותיה, ממתג תקשורת שנופל (דוגמת מתג ה-HLR), ל"אתר חלופי מגובה חם" עם מתגים חלופיים, אתר חלופי שימשיך לתת שירות לכל לקוחות החברה, במצב שבו האתר הראשי נופל (או חלק ממנו נופל). 

הטיפול בנושא הזה אינו נושא ל"תחקיר" או ל"צוות בדיקה". אלו הם מושגים הלקוחים מצה"ל ואין להם שום בסיס בחוק התקשורת או בתקנות התקשורת. חברת פלאפון היא לא יחידה צבאית למשל בפיקוד דרום, שיש לבצע "תחקיר" ו"הפקת לקחים" ע"י אלוף הפיקוד, אודות פאשלה של היחידה הצבאית הזו. פלאפון היא חברה עצמאית המפוקחת רגולטורית על פי חוק ולכן יש לפעול לפי החוק. רק לפי החוק והתקנות. למה זה לא ברור לראשי משרד התקשורת? הם לא מפקדים בצה"ל, שמבצעים "תחקירים" והפקות לקחים" ליחידות שתחת פיקודם, אלא עובדי מדינה בגוף ציבורי-רגולטורי שנקרא משרד התקשורת!

הכנסת תיקנה וכמה פעמים את חוק התקשורת כדי להקנות סמכויות ו"שיניים" למשרד התקשורת ולא כדי שלמשרד התקשורת יהיו "שיניים תותבות" בלבד ושראשי המשרד יהיו דוברים בהתנדבות של ראשי פלאפון. זו פשיטת רגל מוסרית, ערכית וציבורית, של שר התקשורת (איוב קרא) ומנכ"ל המשרד (נתי כהן).

כבר ביום חמישי 30.8, כשהחלו התקלות ויותר מ-2% מלקוחות פלאפון לא קיבלו שירות, צוותי הפיקוח של משרד התקשורת היו אמורים לבצע פשיטת פתע על פלאפון ולתפוס ציוד ומסמכים (ככתוב בחוק), כולל ביצוע חקירת ותשאול בעלי תפקידים בכירים ולפתוח בהליך של סנקציות לרבות סנקציות מנהליות הקיימות בחוק התקשורת, שנחקקו במיוחד כדי לתת "שיניים" לשר ולמנכ"ל ושמתאימות בדיוק למצבים כאלו, של כשל רשת תקשורת בגלל רשלנות נמשכת של בעלי הרשת (שרוצים לחסוך בהוצאות, כפי שחשפנו מזמן). למשל, שקילת ביטול הרישיון של פלאפון והעמדתו למכירה לכל קונה במכרז, בגלל התרשלותה של פלאפון לספק מענה לכל כך הרבה לקוחות. כך האינטרס הציבורי היה אמור להיות מטופל. 

הנה צילום חוק התקשורת שראשי משרד התקשרות מתעלמים ממנו (בכוונה)
(לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
חוק התקשורת

דווח שמנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, אף החליט על הקמת צוות פנימי שיגבש מסקנות בנושא, בראשות המשנה למנכ"ל מימון שמילה. הוא היה גם "ראש צוות הבדיקה" של משרד התקשורת - בנפילות הקודמות... כלומר: זה שיצר את הבעיה הוא זה שאמור לפתור אותה. כך, "החתול ישמור על השמנת". יותר נכון: הוא (שמילה) אמור לטייח את המחדלים של עצמו. פשוט ענק!!! מאיפה הביאו את נתי כהן, שהוא כל כך חסר אונים, חסר הבנה, תלוש מכל מציאות ו"מובל באף" כל הזמן?

עדכון 3.9.18, 22:10. מנכ"ל פלאפון, רן גוראון, אחרי שנוכח שוב שבמשרד התקשורת אין שר ומנכ"ל אלא בובות מקרטון, וההפקרות יכולה להימשך (ראה הסבר על חלק מההפקרות הזו בנספח כאן למטה), החליט לעשות צחוק מלקוחות פלאפון ובמסגרתו החליט על "הפיצוי" המוזר ביותר וחסר כל משמעות הבא, ללקוחות החברה שנפגעו אישית ממחדליו של המנכ"ל והצוות הבכיר שלו

חברת פלאפון פרסמה היום (שני) את הפיצוי שיקבלו מאות אלפי לקוחותיה שחוו אתמול שיבושים בשירותי התקשורת. החברה תעניק הטבת גלישה ללא הגבלה למשך חודש למנויי החברה הרלוונטיים, שמספר הטלפון שלהם מתחיל בספרות 6 ו-7. מהחברה נמסר כי הלקוחות יקבלו הודעת טקסט על ההטבה ולא נדרשת פעולה מצדם על מנת לקבל אותה. הרחבת חבילת הגלישה תיכנס לתוקף מהיום בחצות ותסתיים ב-2 באוקטובר.

כמו כן נמסר כי ללקוחות מהמגזר החרדי שאינם גולשים ברשת תינתן הטבה חלופית הכוללת 500 דקות שיחה לחו"ל. גם הטבה זו תוענק באופן אוטומטי וללא צורך בפניה של הלקוחות.

כך אפשר לעשות צחוק מכולם ולחשוב שכולם מטומטמים. כנראה שזה נכון, במציאות הכאוטית של שוק התקשורת והרמה הירודה של כלי התקשורת, שבמקום לבצע Copy & Paste להודעות של פלאפון (שממוחזרות ע"י ראשי משרד התקשורת, שעובדים בשירות החברות במקום בשירות הציבור), ישאלו ויחקרו למה זה קרה קורה שוב ושוב. . 

עדכון 23.9.18, 12:00: חברת פלאפון (ככל הנראה בעיקבות הביקורת הציבורית) שיפרה במעט את ההטבות בגין הפגיעה שנגרמה ללקוחותיה עקב נפילת הרשת שלה וכמה פעמים, והפעם ניתנו 3 הטבות לכל לקוחותיה כמפורט כאן

נספח:
מה שפורסם בטלקום ניוז ב-26.3.18:

ה"עבודה בעיניים" של שלמה פילבר על כולם, גם בענייני תדרים סלולריים:
חשפתי בשבועות האחרונים כמה פרשות פליליות (וגם משמעתיות) הקשורות בשלמה פילבר, גם סביב הורדת שעות הפעילות של מוקדי חברות הסלולר, גם בעניין "השינוי הארגוני" ובעוד נושאים. כאן אני מעוניין "להרים את המסך" מעל פרשה חמורה ביותר, שכולה נעשתה ביוזמת שלמה פילבר, לא ברור כרגע למה. חשפתי את שקריו ולהטוטיו בזמן אמת (כאן), בלי לדעת אז את כל התמונה, שהוא כה התאמץ אז להסתיר. 

לכן, שלחתי ביום 22.2.18 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת ולצמרת נש"מ:
"שאלה דחופה בעניין חשד של סיוע ענק של שלמה פילבר לפלאפון בתחום התדרים:
 1. אתמול פרסמתי איך פלאפון הפכה לרשת המהירה ביותר בישראל.
2. בגרף, שהוצג ע"י מנכ"ל פלאפון [מצוי כאן למטה], רואים קפיצה מהירה, מאוד מפתיעה (מה שנדיר ביותר ועד בלתי אפשרי לראות בביצועי רשתות סלולר), קפיצה, שהתרחשה בביצועי רשת פלאפון בין 17.4.17 ל-1.5.17, כמופיע בגרף.
3. ההסבר היחיד ההגיוני והאפשרי לקפיצה המרשימה והמדהימה הזו היא ה"מתנה", ששלמה פילבר נתן לפלאפון, כפי שמפורט כאן, חשיפה מ-29.4.17. הכתבה מדברת בעד עצמה ומחוברים לה כל המסמכים, שמצאתי אז, שמוכיחים את הנטען בה.
4. עד היום, לא הועלו לאתר משרד התקשורת המסמכים המצביעים על תהליכי קבלת ההחלטות של שלמה פילבר, בהם (ללא כל מכרז, או איזה תהליך חוקי מוכר), תמורת 1 מגהרץ (שלא היו בשימוש), שפלאפון נתנה למשרד התקשורת עבור תדרי משטרת ישראל, היא קיבלה 5 מגהרץ בתדרים מבוקשים לטובת LTE-A, וכעבור זמן קצר פלאפון שדרגה את הרשת החדשה הזו ל-MIMO 4X ובכך בבת אחת הפכה לרשת המהירה והמתקדמת ביותר בישראל.
5. היכן המסמכים הללו? שכן מדובר ב"מתנה" בשווי מיידי של 33 מיליון ₪ עד 35 מיליון ₪ (זה היה מחיר רצועת תדרים של 5 מגהרץ, ששילמו המתחרים כולל פלאפון, במכרז התדרים בתחומי התדר הללו, ב"מכרז ה-LTE").
כ"כ, ההטבה הזו מכילה עוד יתרונות בשווי כלכלי עצום, שאחד מהם הוא: שפלאפון תפסה בבת אחד יתרון תחרותי מאוד משמעותי מול מתחרותיה בשוק הסלולר.
6. הסיפור הזה מצטרף לסיפור המוזר לא פחות של שעות הפעלת מוקדי השירות של חברות הסלולר.
7. ממתין לקבל את המסמכים הקיימים במשרד התקשורת (אם יש), לגבי ההחלטה על הענקת 5 מגהרץ לפלאפון בתרגיל החלפת תדרים (1 מגהרץ תמורת 5 מגהרץ)(ללא מכרז או איזה הליך ברור) באפריל 2017".

תגובה לא הצלחתי לקבל, מאיש, די ברור למה. אם אקבל, אעדכן בהתאם

כך, שלמה פילבר יזם (מיוזמתו האישית, "הנחית" את זה על הראש של פלאפון, בלי לשאול אותה או להתייעץ עימה קודם) מתן הטבות לקבוצת בזק (ולא בפעם הראשונה), כי כך אולי היה מעוניין "למצוא חן" בעיני שאול אלוביץ', ובנוסף הוא אולי חשב, שגם ביבי יהיה מרוצה מהיוזמות היצירתיות והעצמאיות שלו, לטובת הכיס והאינטרסים של שאול אלוביץ'.

שקף הקפיצה בביצועי רשת פלאפון:

שקף פלאפון

זו "מתנה פעוטת ערך" על חשבון הכיס הציבורי בסך של כ-35 מיליון ש"ח, שנעשתה ע"י שלמה פילבר מחוץ לכל מסגרת חוקית קיימת, תוך "שתיקה" של כל בעלי התפקידים במשרד התקשורת, שהיו עדים להחלטה הבלתי חוקית הזו. גם המתחרות בפלאפון שתקו, כשהתרגיל נחשף. נכון, שזה "כסף קטן" מול המיליארדים, "שעפו" לכיוון שאול אלוביץ' בעשור האחרון, אבל אני סבור, ש"דין פרוטה כדין מאה". למה לא חקרו את זה עד היום??  

עדכון 11.9.18, 17:15: היום החלו שוב שיבושים ברשת פלאפון ולקוחות מתקשים לקבל ולהוציא שיחות.

לכן, ביום 11.9.18 שלחתי את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"שוב רשת פלאפון נופלת (לא ברור כרגע מה היקף הלקוחות הנפגעים ומתי תתוקן התקלה).
מה יהיה?"

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם. כמובן שאין כל סיכוי שאקבל תגובה. במשרד התקשורת נמצאים בחופש ואסור להפריע "למנוחתם הלוחמים". גם כשיחזרו מהחופש - לא ייענו. למה - מה קרה? 

עדכון 18:30: פלאפון הודיעה, שתקלה זו תוקנה.

עדכון 12.9.18, 08:30: השיבושים ברשת פלאפון חזרו. החברה פרסמה את ההודעה הבאה: "לקוחות יקרים, בדקות האחרונות נרשמו שיבושים נקודתיים ברשת פלאפון. צוותי ההנדסה ומומחים מחברת HP מנטרים את הרשת ובוחנים את האירוע. נעדכן בקרוב. מתנצלים על אי הנוחות".

עדכון 4.10.18, 16:00: כמהלך משלים ל"מריחת וקבירת העניין" - מנכ"ל משרד התקשורת (נתי כהן) קיבל את "תחקיר האירוע" מפי ראשי פלאפון עצמם (כלומר: החשודים, שיצרו את הכשל הענק הזה ויצרו את הנזק לציבור, חקרו את עצמם וקבעו אם הם אשמים אם לאו ומה עונשם, אם בכלל...). מנכ"ל משרד התקשורת נתן חסות לקרקס הזה והוסיף משלו כל מיני הנחיות סתמיות, העיקר לקבור את הנושא. זאת, במקום לחקור אותו כנדרש בחוק ובתקנות התקשורת, להעניש את ראשי פלאפון על רשלנותם ולעשות הכל כדי שהמקרים הללו לא יישנו. אתם לא מאמינים שזה מה שיצא מכל הסיפור העצוב הזה? אז הנה כאן "ההודעה לעיתונות" של משרד התקשורת, שאומרת בדיוק את זה. ניתוח מקיף ונוקב ביותר של ההודעה הספינולוגית הזו של משרד התקשורת - מצוי כאן
ככה העניין הזה נגרס ונקבר סופית. הללויה. 

עדכון 4.2.21: פסק דין (שהגיע אחרי שנים) מוכיח כמה רשתות הסלולר שבריריות. מצ"ב כאן ומפורט כאן דיווח חברת בזק לבורסה, אודות פסק דין המאשר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית (בשני הליכים שאוחדו לאחד בסוף התהליך) נגד פלאפון, אודות התקלה הגדולה ברשת פלאפון שהתרחשה בספטמבר 2018.

TECHNICAL PROBLEM FREE

 



 
 
Bookmark and Share