Telecom News - לחזק את "חוק הלאום": החלת הריבונות על המרשם הלאומי של "שמות מתחם"!

לחזק את "חוק הלאום": החלת הריבונות על המרשם הלאומי של "שמות מתחם"!

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> לחזק את "חוק הלאום": החלת הריבונות על המרשם הלאומי של "שמות מתחם"!
קריאה של המדען הראשי לשעבר של משרד התקשורת להתאים את "חוק הלאום" למציאות של היום ומחר בה האינטרנט השתלט על תחומים רבים בחיי אזרחי המדינה. לכן, יש לדעתו לחזק את "חוק הלאום" ע"י תיקון ועדכון החוק והחלת ריבונות המדינה על המרשם הלאומי של "שמות מתחם" (דומיינים) בסיומת il. עדכונים חשובים לתשובת משרד ראש הממשלה - בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 18.5.19, 20:13

רפי הוידה (בתמונה משמאל), מי שהיה, בין היתר, המדען הראשי של משרד התקשורת, רפי הוידהיוצא בקריאה לעדכן את "חוק הלאום" (החוק מצוי כאן), שמגדיר את סמלי המדינה, השפה, הבירה, ועוד. כך, שהחוק גם יחיל את ריבנות המדינה על המרשם הלאומי של שמות המתחם - Domain Names בסיומת המדינתית IL.

זאת, כמו שמקובל בכמעט כל מדינות העולם, שהמדינה היא השולטת והריבון בסיומת המדינתית ברשת האינטרנט, שנכנסה לכל פינה בחיי האזרחים.

סיומת il. כיום נמצאת ללא כל פיקוח ממשלתי או בכלל.

רפי הוידה: "כדי לבצע את התהליך הזה, אני מציע כמה חלופות משפטיות להחלת ריבונות המדינה על המרשם הלאומי של "שמות מתחם" בסיומת ישראל.

א. תיקון \ עדכון "חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" והוספת סעיף משנה נוסף לסעיף 3 - ''סמל המדינה ברשת האינטרנט הוא .il''

זו החלופה המועדפת והרצויה, כי מדובר ב"חוק יסוד", על כל המשתמע מבחינה משפטית מחוק כזה. זו למעשה התיחסות לסמל המדינה ברשת האינטרנט העולמית - il. וקביעה, שזה סמל של המדינה באינטרנט. 

ב. חקיקה של חוק יעודי - ''מרשם שמות המתחם בישראל, התשע''ט–2019'', מצ''ב הצעת החוק.

ג. קבלת החלטת ממשלה יעודית - ''הסדרת מרשם שמות המתחם בישראל'', מצ''ב הצעת ''מחליטים''.

ד. תיקון "חוק התקשורת" והסמכת שר התקשורת כאחראי להסדיר את תחום "שמות המתחם" בישראל.
עד היום, משרד התקשורת לא היה מוכן לקבל עליו את האחריות לנושא (ראה כאן), לכן, האחריות לנושא "נפלה" על ראש הממשלה, וזה מפורט במאמר: 
"תגלית: השר הממונה על איגוד האינטרנט הישראלי הוא רוה"מ (ביבי נתניהו)".

יודגש, שהנושא הזה כבר עבר בחינה משפטית מאוד מעמיקה ע"י הייעוץ המשפטי של משרד ראש הממשלה (עו"ד יערה בן שחר), וכן נבדק ע"י יועצים משפטיים של חברי כנסת גם מהקואליציה (לדוגמה: ח"כ שרן השכל) וגם מהאופוזיציה וכולם מצאו, שזה נכון וראוי מבחינה משפטית לעגן את סמכות המדינה על תחום 'שמות המתחם' בסיומת המדינתית, כמקובל בכל העולם המערבי וגם לא המערבי, לרבות בארה"ב, מולדת רשת האינטרנט.

ברוב מוחלט של מדינות העולם (כמעט כל מדינות העולם) הדומיינים נמצאים באחריות הממשלות (מלבד ישראל, ארמניה וסודן...).
לעניות דעתי, בנסיבות של היום, כשהאינטרנט הוא כלי עיקרי, מוביל וחשוב בכלכלה העולמית ובשוק הפרטי והעסקי העולמי וגם בישראל, קיים צורך ציבורי אמיתי להסדרת מרשם "'שמות המתחם" בישראל ותחום הקצאת כינויי מען (כתובות IP, שקשורות קשר הדוק לדומיינים) בחקיקה ראשית, כמקובל בעולם הנאור.

אם ניקח כדוגמה את דנמרק, בה מוסדר מרשם שמות המתחם הדני בחוק, מספר תושביה של דנמרק קטן מישראל ומספר שמות המתחם בדנמרק הוא מעל מיליון וחצי (לעומת כרבע מיליון בישראל)! בדנמרק קיים חוק יעודי המסדיר תחום זה, מצ''ב כאן. אין כל סיבה מדוע שישראל לא תעבור את דנמרק בחקיקה מתאימה וביוזמה מתאימה, מה שלא קיים היום.  

הסדרת תחום "שמות המתחם" תאפשר השגת היעד של "ישראל דיגיטלית" עד שנת 2021, תוך הוזלת העלויות שיש לציבור בתחום זה ותוך הגעה ל-1,000,000 (מיליון) 'שמות מתחם' תחת שם ישראל, במקום כ-250,000 כיום!". 

פרטים נוספים למתעניינים לגבי הנושא הזה, שפורסם בכמה וכמה כתבות, יש כאן לדוגמה בלינקים: יצויין, שישראל, שקוראת לעצמה מעל לכל במה אפשרית - StartUp Nation, נמצאת במקום 40 בעולם (בכל קנה מידה השוואתי) מבחינת השימוש במשאבי האינטרנט בדגש על דומיינים ובמקום ה-65 בעולם מבחינת השימוש ב-IPv6. חלק ניכר ממדינות ערב נמצאות בצמרת הטבלה העולמית, הרבה לפני ישראל. לדוגמה: הדו"ח העולמי האחרון - כאןאלו העובדות וזה לא קרה אתמול, או הבוקר. ההידרדרות הזו נמשכת כבר כמה שנים טובות, כחלק מההידרדרות של כלל תשתיות התקשורת בישראל.

האם מי מהמפלגות, שעומדות בפני חתימה על הסכמי הקואליציה, תהיה מעוניינת לקדם את המטרה החשובה הזו, של חיזוק ועדכון חוק הלאום למציאות של העולם הדיגיטלי בישראל, של היום ומחר?
שאלה טובה. 

עדכון 20.5.19, 20:20
התקבלה החלטת משרד ראש הממשלה בעניין ההצעה לעגן את שמות המתחם בחקיקה בזו הלשון: "לאחר בחינת הנושא, עמדת המשרד היא, כי לעת עתה איננו רואים לנכון לקדם פיקוח והסדרה בנושא רישום מתחם השמות באמצעות רגולציה". מסמך התשובה המלא נמצא כאן, למתעניינים. 

עדכון 26.5.19: התקבל מסמך משלים ממשרד ראש הממשלה בעניין. מסמך התשובה המלא נמצא כאן - למתעניינים. 

אינטרנט ישראלי



 
 
Bookmark and Share