Telecom News - צפו לקשיים בקליטה ברשתות הסלולר של פלאפון וסלקום והחברות הרוכבות!

צפו לקשיים בקליטה ברשתות הסלולר של פלאפון וסלקום והחברות הרוכבות!

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> צפו לקשיים בקליטה ברשתות הסלולר של פלאפון וסלקום והחברות הרוכבות!
חשיפת העסקה הסודית, שנרקחה בין מנכ"ל משרד התקשורת (נתי כהן) והחברות פלאפון וסלקום על הגב של השירות לציבור. זאת, בעסקה בה הוא הוריד את רמת הקליטה הסלולרית עד לרצפה. מאות אלפים בכל רגע נתון יחוו קשיי קליטה וניתוקים.
כך, החברות הללו תוכלנה לחסוך כסף בטכנאים ותחזוקת רשת, וזה הפיצוי על כך, שהחברות נאלצות להחליף תדרים בתחום ה-850 מגהרץ והאוצר לא היה מוכן לתת להן פיצוי כספי או הנחות על אגרות תדרים.
אז הפיצוי הוא על חשבון הציבור ל-3 החודשים הקרובים.
הקשיים יהיו בכל החברות הרוכבות על הרשתות של פלאפון וסלקום: רמי-לוי תקשורת, אקספון-We4G וגולן-טלקום.

עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 2.6.20, 19:09יועז הנדל שר התקשורת

רק הבוקר פרסמתי את המאמר המוביל: "שר התקשורת יועז הנדל הכריז על שקיפות. בפועל - לא שקיפות ולא נעליים", ועוד "לא יבשה הדיו" על החשיפה, ואנו מביאים עוד חשיפה מדהימה, הפעם כזו הנוגעת לרוב הציבור בישראל: ללקוחות החברות פלאפון וסלקום וכל החברות הרוכבות על הרשתות שלהן.

יצויין שמאז אתמול התחלנו לקבל דיווחים על נפילות בביצועים וברמת השירות הסלולרי בשתי הרשתות הללו (פלאפון וסלקום ובחברות הרוכבות על רשתות אלו), בכמה מקומות בארץ, בעיקר בצפון. זה יילך ויחמר. התודות לשר התקשורת ולמנכ"ל המשרד. 

נקווה, שרשת PHI של פרטנר והוט מובייל (שלא נכללת בהסדר החדש, כי אין לה בעיות בתחום התדרים), -לא תיסחף ותוריד את רמת איכות הרשת, אחרי העסקה הפלילית, לכאורה, שאנו חושפים כאן, שנעשתה בין מנכ"ל משרד התקשורת עם רשתות פלאפון וסלקום וכל החברות הרוכבות על הרשתות הללו.

הרקע המקצועי והרגולטורי למה שאנו חושפים כאן, מפורט במאמר קודם (עם הרבה מידע), שפורסם על ידי תחת הכותרת המדברת בעד עצמה: "מנכ"ל משרד התקשורת ממשיך להשתולל בתחום התדרים כאילו הם רכושו הפרטי".

זה הרקע לשאלות הדחופה ביותר, ששלחתי היום בצהריים לשר התקשורת יועז הנדל ,(בתמונה למעלה משמאל), ולצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: שינויים דרסטיים באיכות רשתות הסלולר בישראל.
שלום רב,
1. היום הופצו תיקוני רישיונות לחלק מחברות הסלולר (מצ"ב כאן דוגמה לתיקון של רישיון סלקום. בכל חברות הסלולר האחרות, שקיבלו תיקון רישיון כזה - זה אותו דבר בדיוק).

2. מעבר לניסוח הלקוי של התיקון (שנשלחה לגביו שאילתה נפרדת לשר), יש כאן נפילה עצומה בדרישות לרמת הביצועים של חברות הסלולר, מחוץ לכל תקן מוכר ע"י איזה גוף תקינה עולמי (דוגמת ITU) או בכלל.
למעשה, רשת סלולרית ברמת ביצועים הכתובה כאן, היא רשת לא מתפקדת ולא מספקת שירות לחלק ניכר (מאות אלפי לקוחות בכל רגע נתון), של המנויים של אותה חברת סלולר.

3. משום מה השינויים הללו הם ל-3 חודשים, לא ברור לאיזה צורך זה נולד.

4. לא מוכר לי כל שימוע או הליך גלוי, שקדם לשינויים הדרסטיים הללו באיכות של רשתות הסלולר בישראל.

5. האם השר אישר את ההפקרות הזו ברמת השירות ברשתות חברות הסלולר המרכזיות בישראל?

6. אודה להתייחסות השר לסוגיה חשובה ביותר זו ומה בדעת השר לנקוט במידית, כדי לתקן את ההתפרעות הזו בהתנהלות צמרת המשרד, שמקורה בעבודה ללא כל שקיפות וללא כל שיתוף הציבור באמצעות נציגיו המוסמכים".

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

בכל העולם "רצים במלא הקיטור" קדימה בתחום רשתות הסלולר (פירוט מחקרי טרי יש כאן), ואצלנו מורידים את רמת האיכות של השירות הסלולרי, שממילא הוא די צולע, בלשון הנעטה (אנו במקום 95 בהשוואה עולמית בתחום הסלולר). 

הסבר קצר נוסף, למי שלא קלט את התרגיל הפלילי, לכאורה, שנעשה כאן, על חשבון הציבור:
א. בגלל ההיסטוריה המשובשת של התדרים בישראל (הכל חשאי...), החברות סלקום ופלאפון נדרשו להתאים את תדרי ה-850 מגהרץ הנמצאים ברשותן לתקינה האירופאית (גם כדי לא לגרום לשיבושים למדינות שכנות הפועלות לפי התקינה האירופאית). הן החזיקו בתדרי 850 מגהרץ לפי תקינה אמריקאית. זה הפך להיות בלתי נסבל בגלל התנגשות בתדרים עם חברות סלולר במדינות השכנות (ההפרעות הגיעו אף ליוון, טורקיה, שלא לדבר על השכנות היותר קרובות: קפריסין, מצרים, ירדן, לבנון ועוד). 

ב. החברות טענו באזני משרד התקשורת, שהחלפת התדרים תעלה להן הרבה כסף ולכן הן מבקשות פיצוי, או ממש בכסף או בהנחות על אגרות תדרים

ג. במצב הכלכלי, שמדינת ישראל נמצאת בו כיום, ברור, שהחברות לא תזכנה לראות שום אגורה מהאוצר.
אגב, הן, על פי החוק, לא זכאיות לשום פיצוי. ברישיון ובחוק כתוב, שהתדרים הם של המדינה והמדינה יכולה החליף לחברות תדרים - ללא כל פיצוי. התדרים אינם רכוש פרטי שלהן בכלל, אלא רכוש ציבורי המנוהל ע"י משרד התקשורת, על פי חוק ותקנות. 

ד. מה עשה מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, (בתמונה מנתי כהןשמאל)? החליט, בהליך חשאי, שנשמר בסוד עד הרגע, שההסדר הזה מופעל, מ-1 ביוני 2020 ל-3 חודשים, לפצות אותן ב"שווה כסף", על ידי הורדה דרסטית של רמת השירות של אנטנות הסלולר לציבור.

כלומר: החברות תוכלנה להעסיק פחות טכנאים ולתקן פחות תקלות ברשת הסלולרית. הציבור יסבול מנפילות ואי קליטה - ברמות שלא תתוארנה. 

תשומת לב, שהפגיעה באיכות רשות הסלולר תהיה גם ללקוחות חברת רמי לוי תקשורת - הרוכבת על רשת פלאפון (וכל "מותגי הבית" של פלאפון). וגם ללקוחות החברות אקספון - We4G וגולן טלקום, שרוכבות על רשת סלקום. 

זו "מתנה" על חשבון הציבור, שסיפק נתי כהן "מתחת לשולחן" בהליך לא ידוע, מה ששווה לחברות פלאפון וסלקום הרבה מאוד כסף.

כמה כסף המתנה הזו של נתי כהן שווה? לא ידוע. הכל היה חשאי - עד החשיפה כאן. 

אולי רק חקירה ב"להב 433" תוכל לפצח את השאלה החשובה הזו. 

עדכון 2.6.20, 19:30: הכתב ארז רביב מ-Davar1 פרסם את הידיעה הבאה: "פתרון על-חשבון הלקוחות באישור משרד התקשורת: הקליטה בפלאפון, סלקום וגולן טלקום עומדת להיפגע בקרוב. משך הפגיעה: לפחות עד ספטמבר | הסיבה: מחדל ותיק של הקצאת תדרים שגורמת להפרעות במדינות שכנות. כעת, החברות נדרשות לעשות התאמות בתדר המפריע, מה שיפגע באיכות הקליטה - על חשבון הלקוחות". מומלץ לקריאה. שכן כתבה זו משלימה את החשיפה שיש כאן למעלה. 

עדכון 16.7.20: אנו מקבלים דיווחים על קשיים, בדיוק כמו שחזינו והזהרנו מפניו. הנה אחת התלונות, מדניאל פריד מבני ברק, שכתב לנו בזו הלשון: "חדשות בעולם הטלקום וההי-טק שטרם פורסמו, בקשר לכתבה זו: "צפו לקשיים בקליטה ברשתות הסלולר של פלאפון וסלקום והחברות הרוכבות!"
בשבועות האחרונים קריסה של תדר 850 מגהרץ באיזור המרכז, מאות תלונות באיזור בני ברק, בו המשתמשים הכשרים צורכים בעיקר את תדר 850, 
התעקשתי בשיחת טלפון שפניתי לחברת פלאפון - להגיע להנדסה, שם אישרו כי הפחיתו את השימוש ב-850 מגהרץ לפי הוראות משרד התקשורת. 
עוד אמר לי הנציג, שהם מתעתדים להחליף לתדר 700 מגהרץ , זה כבר יפסול עשרות אלפי מכשירים משימוש."
הפונה יוזם פגישה עם שר התקשורת יועז הנדל בנושא. 

עדכון 9.9.20: מנכ"לית משרד התקשורת האריכה את ההקלות ברמת הביצועים לרשתות פלאפון וסלקום עד 1 לנובמבר 2020

עדכון 14.10.20: הודעת דובר ועדת הכלכלה של הכנסת: 
ועדת הכלכלה אישרה: חברות התקשורת יחויבו לדווח למשרד התקשורת במקרה של תקלות נרחבות.
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את בקשת משרד התקשורת לתקן את התקנות העוסקות בחובת של בעל רישיון לדווח למשרד על קרות אירוע מיוחד. לפי התיקון שאושר, בעלי הרישיון יחויבו, במקרה של אירוע מיוחד, לדווח עליו למשרד התקשורת, סמוך ככל הניתן לאחר שנודע להם עליו. לפי ההצעה, הדיווח יכלול מידע על האירוע המיוחד, ובכלל זה השירות שנפגע, מספר המנויים שנפגעו ומשך הזמן המוערך לטיפול בו. עוד נקבע כי הדיווח הראשוני יבוצע בהקדם האפשרי, יום לאחר האירוע יימסר דיווח נוסף ולאחר שלושה ימים יימסר דוח סופי.
היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, הסבירה את הבקשה לתיקון התקנות ואמרה כי מדובר בביטול הוראות פיקוח משנת 1986, שאינן רלוונטיות והוראות שנקבעו בחקיקה ראשית ב-2012. לצד זאת מבקש המשרד תיקון שיחייב את חברות התקשורת המספקות שירותים בינלאומיים, שירותי טלפוניה, סלולר ואינטרנט, לדווח על קרות אירוע מיוחד שפוגע בשירות ללקוחות.
במהלך הדיון ביקש היו"ר מרגי התייחס לחשיבות הגדולה של שירותי התקשורת, במיוחד בתקופת הקורונה, וביקש לדעת האם תקלות שפוגעות בחלקים נרחבים באוכלוסייה הן דבר שבשגרה. מנהל תחום הפיקוח הטכנולוגי במשרד התקשורת, רוני חורי, הסביר כי הדיווח תלוי בהיקף הנפגעים וגודל האירוע. לדבריו, אם מספר הנפגעים הוא קטן את אין חובה לדווח, אבל אם הפגיעה משמעותית יותר אז יש חובת דיווח. הוא הוסיף כי הדיווח מאפשר למשרד להיערך למתן פתרונות ומענה לציבור.
ח"כ אימאן חטיב יאסין התייחסה לטענות על שיבושי בתקשורת בנצרת ובצפון. "אפילו בתשתית בזק, שאמורה להיות הכי יציבה, יש ניתוקים. אנשים משלמים על מהירות גבוהה אבל לא מקבלים שירות", אמרה. חורי התייחס לכך ואמר כי לאחר השריפה בצפון ערך בדיקה ונענה כי לא נפגעו תשתיות בזק והוט, באשר לשאר התקלות הוא קרא לחברת הכנסת חטיב יאסין ולציבור להתלונן לגביהם, כדי שתעשה בדיקה. ח"כ חטיב יאסין הגיבה כי התייאשה מפניות לחברות התקשורת, וביקשה לפעול כדי שהציבור יקבל מענה. ח"כ מרגי הגיב ואמר כי לשם כך קמה ועדת המשנה לצרכנות.
כאמור, בתום הדיון אושרו התקנות פה אחד, בתמיכת היו"ר מרגי, ח"כ חטיב יאסין, ח"כ אנטאנס שחאדה, ח"כ יבגני סובה וח"כ קרן ברק.

עדכון 31.1.21: פורסם כאן בכלכליסט ע"י אביאור אבו (כותרת בלבד): "אקספון עולה מדרגה בסכסוך עם סלקום ומטילה פצצה: החברה הודיעה הערב על ביטול הסכם שיתוף הרשתות הסלולרי בין החברות, לאור מחלוקות שנתגלעו בין הצדדים מאז רכשה סלקום את גולן טלקום. אקספון שבבעלות חזי בצלאל במשא ומתן מתקדם מול פלאפון בעניין שיתוף רשתות."
המפולת הזו הייתה צפויה וחזיתי אותה כבר בתחילת הדרך ב-2018 - כאן


 
SMARTPHONE FREE

 



 
 
Bookmark and Share