Telecom News - מי לא מגן עלינו משטף שיחות הספאם, הצינתוקים והרובוטים המטרידים בטלפון?

מי לא מגן עלינו משטף שיחות הספאם, הצינתוקים והרובוטים המטרידים בטלפון?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> מי לא מגן עלינו משטף שיחות הספאם, הצינתוקים והרובוטים המטרידים בטלפון?
בעידן "העבודה/למידה מרחוק" עלתה באופן דרמטי החשיבות להגנה על מערכות התקשורת מפני הונאות, הצקות, ספאם והטרדות. בארה"ב ובקנדה כל ספקיות התקשורת נמצאות במרוץ להתאמת המערכות שלהן בסלולר ובקווי לתקני STIR/SHAKEN, שמונעים ספאם ו-Robocalls, ושלא שמעו עליהם בישראל, כי משרד התקשורת עוסק במרוץ אובססיבי לספק רק את הצרכים של קבוצת סלקום\IBC. מה קורה במדינות, שהדאגה לציבור ולהגנת הפרטיות שלו בתחום הטלפוניה - היא ערך חשוב?
עדכונים בסוף הכתבה

מאת: אבי וייס, 24.10.20, 18:43SPAM FREE

על פי נתוני ה-FCC (הרגולטור לתקשורת בארה"ב), 18% מכלל שיחות הטלפון בעולם ב-2019, כ-26 מיליארד שיחות, היו שיחות ספאם, שהופעלו ע"י מערכות אוטומטיות ורובוטים, כדי לנסות לפרסם או לקדם פרסומות, או אינטרסים של מי שמשתמש בשיטות הללו, לרבות ניסיונות הונאה, צינתוקים והטרדות, שיטות המכונות, בין היתר, בשם Robocalls

התלות של הציבור במערכות הטלפוניה גבר במיוחד על רקע מגפת הקורונה, וגם תקציבי ה-IT ב-2020 ולקראת 2021 (כמפורט כאן), יוסטו לטכנולוגיות של "עבודה מרחוק" ו"למידה מרחוק".

כך, שהתלות של רובנו במערכות התקשורת הנייחות והניידות תמשיך לטפס לגובה, גם בשנה הקרובה. 

לכן, עלתה באופן דרמטי החשיבות להגנה על מערכות התקשורת מפני הונאות, הצקות, ספאם והטרדות.

הרגולטורים בארה"ב ובקנדה (במקביל) החלו לקדם 2 תקנים בתחום הזה, תקנים הנקראים STIR/SHAKEN, וקבעו, שעד יוני 2021 כל ספקיות התקשורת בארה"ב ובקנדה תשדרגנה את המערכות שלהן, בכל סוגי התקשורת: רגילה, סלולרית ו-VoIP) VoB), כולל VoLTE, ל-2 התקנים הללו. התקנים הללו הם אלה המונעים את הספאם וההטרדות.

מצב שוק התקשורת בארה"ב נכון להיום, בתחום ההיערכות ליישום טכנולוגיות ותקני STIR/SHAKEN ברשתות התקשורת שלו מפורט כאן. נמצא, שכיום, כבר כ-70% מהטלפוניה בארה"ב (קווית וניידת) מכוסה ממש כעת או ממש בקרוב במערכות העונות על התקנים הללו. זו בהחלט התקדמות מהירה וטובה, הרבה לפני מועד סיום ההתקנות, שנקבע למחצית 2021. 

מה ספקי תקשורת וספקי מערכות לשירותי ערך מוסף, שקשורים לטלפוניה (דוגמת מוקדי שירות, שיווק ומכירות למיניהם), אמורים לעשות כדי לשדרג לתקני STIR/SHAKEN יש כאן.  

ביום 1.10.20 שלחתי את הפנייה הבאה לשר התקשורת יועז הנדל, (בחה"כ יועז הנדלתמונה משמאל), ולצמרת משרד התקשורת בזו הלשון:
"הנדון: מניעת הונאות וצינתוקים במערכות הטלפוניה הקווית והסלולרית.
שלום רב,
1. ה-FCC (בעקבות הרגולטור הקנדי לתקשורת) החליט לכפות על ספקי התקשורת בארה"ב יישום של פרוטוקולי STIR/SHAKEN עד יוני 2021 - אחרי מהלכי חקיקה של ה-FCC והמחוקקים שם, שאושרו ע"י נשיא ארה"ב.

2. מספר לא קטן של ספקי תקשורת בארה"ב כבר יישמו זאת (או נמצאים בתהליכי יישום) ולכל הספקים כולל הקטנים, נקבע להם לו"ז בחקיקה ובתקנות, ליישום המתווה הזה עד מחצית 2012.

3. האם משרד התקשורת מתכוון לאמץ את הגישה הזו, שנועדה להגן על הצרכנים מפני הונאות, צנתוקים ומה שמכונה: Robocall?

4. אודה להתייחסותכם".

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

משרד התקשורת לא מבצע את תפקידו ולא מגן עלינו משיחות ה-Robocalls. הציבור הישראלי נותר ללא הגנה וגם אי אפשר להתלונן במשרד התקשורת על ספאם טלפוני, כי כך קבע המשרד.

בכל העולם, מקדמים טכנולוגיות מתקדמות לטובת צרכי הציבור החדשים, על רקע שינוי הרגלי העבודה, הלמידה והפנאי, בעיקר בתחום חיבורי פס רחב מאוד לבתים ובכלל זה: חיבורי לוויינים נמוכים (יתחיל בקרוב גם בישראל), סלולר FWA (מאוד נפוץ בכל העולם ומתפשט כעת בארה"ב) לרבות גישות חדשות דוגמת 5G NR mmWave, סלולר CBRS (מכונה OnGo), שהחל להתפשט כמו "אש בשדה קוצים" בעיקר בארה"ב - נתונים מעודכנים על ההצלחה הזו בארה"ב יש כאן, סלולר O-Ran עם הצלחה מובטחת (כמנותח כאן) והתארגנות עולמית לקידום הנושא, סלולר LAA ונגזרות של הטכנולוגיה הזו דוגמת NR-U 5G, חיבורי WiFi 6 בחוץ (רשת עירונית לבתים ולעסקים), מיקרוגל, והחידוש האחרון, שהחל לפעול גם בדרום קוריאה וגם בארה"ב ובעוד כמה מדינות, הוא שימוש בחיבורי ATSC 3.0 (מה ש"עידן +" בישראל היה אמור להיות ולא יהיה...), לפס רחב מלווה בשירות טלוויזיוני מתקדם ומלא - לבתים ולסמארטפונים, תחום, שהחל להמריא ממש לאחרונה.

חברת המחקר New Street Research מדווחת על עלייה בביקושים בהיקף של 30% לשירותי FWA, מאז שהחל תהליך הסגר בארה"ב באפריל 2020 ועד היום. עד כה, השירותים הללו היו מוגבלים בהיקף הגלישה (הייתה מגבלה של כמה עשרות גיגות גלישה), מה שמנע התפשטות הביקוש לשירות הזה בצורה יותר חדה. אך כעת, עם החבילה החדשה של ורייזון וחברות נוספות - ללא הגבלת גלישה, הצפי הוא, ששירות זה ינחל הצלחה מהירה בחודשים הקרובים. 

הגישה של FWA בסלולר (גישה שלא מוכרת בישראל, בעיקר בגלל משרד התקשורת), נוחלת הצלחה בכל העולם, ועל פי דו"ח חדש של GSA לספטמבר 2020 - כאן, יש בעולם 397 מפעילי סלולר ב-129 מדינות המספקים שירותי 5G. מכלל זה, היקף החיבורים רחבי הפס לתוך הבתים מהסלולר הוא עצום וזה כולל:
1) מעל ל-190 חברות המספקות ותספקנה חיבורי CBRS לבתים ולמשרדים, בעיקר בארה"ב אבל גם במדינות אחרות, תחום, שהחל להתפשט כמו "אש בשדה קוצים", בעיקר בארה"ב. נתונים מעודכנים על ההצלחה המדהימה הזו בארה"ב יש כאן.
2) לא פחות מ-37 מפעילי סלולר ברחבי העולם כבר מספקים שירותי FWA ב-5G. 

הגישה של FWA היא חלק מהמסע המהיר של חברות הסלולר ברחבי העולם לעתיד חדש, גם בשירותים וגם בתשתיות הסלולר, החל מה-Core (מרכז הרשת) ועד הקצה, דרך האנטנות - לכל מכשירי הקצה (Edge). הוורטואליזציה ברשתות הסלולר כבר עובדת. בעולם כבר מיישמים את גישת ה-MEC (ר"ת: Multi-acess Edge Compute). לא קיים ולא יהיה בקרוב או בכלל, בישראל. 

בישראל, כל הנושאים הללו לא מוכרים ולא קיימים (או אסורים, דוגמת השימוש ב-WiFi מחוץ למבנים ואיסור שימוש בשירותי קול על WiFi ציבורי). זאת, כי צמרת משרד התקשורת פועלת באובססיביות לא מוסברת, בכל השנה החולפת ובמיוחד לאחרונה, לטובת האינטרסים של קבוצת סלקום\IBC. אלו בדיוק אותם אנשים "שבישלו" את "תיק בזק" שהפך ל"תיק 4000". 

למה כל הטכנולוגיות החלופיות הללו לא מוכרות ולא קיימות בישראל, לא כעת ולא בעתיד הנראה לעין? בעיקר כי זה נוגד את האינטרסים של "הקליקה" ובמרכזם האינטרסים הכלכליים של קבוצת סלקום\IBC. קבוצת סלקום מעוניינת לסלק כל תחרות מעל דרכה ולשמר את יתרונה היחסי בנושא זה, דרך פריסת הסיבים לבתים של IBC, שנעשית במהלכי מרמה פלילית ענקית (לכאורה)

השר יועז הנדל החליט להקים מפלגה ולגייס אליה חברים, על הגב של "מתווה הסיבים" ועל הכיס של IBC\סלקום (עיקר הכסף הוא של חברת "מגדל", ששמה על המיזם ההזוי הזה 350 מיליון ש"ח מכספי הפנסיות והביטוחים שלכם, קוראים יקרים), גם הוט רוצה לעלות על "העגלה המקרטעת" הזו, ועל הכיס של בזק, שתממן זאת דרך "הקרן האוניברסלית". ככה קוראים לשוד הזה של בזק, ועל התשתיות הפיזיות של בזק (כלומר: שודדים לא רק את הכסף של בזק, אלא שודדים גם את התשתיות הפיזיות שלה).

עבר כמעט עשור מאז המכרז לסלולר דור 3 ואין כיסוי ארצי של דור 3 (בגלל החלטה מנהלית המסתתרת בתוך מסמך של פקידים זוטרים - כאן). עברו כ-6 שנים מאז מכרז ה-LTE (דור רביעי) ואין ולא תהיה פריסה ארצית של דור רביעי, שלא לדבר, שדור 4.5 (LTE-A או +4G) הוא חלקי ביותר. טכנולוגיית Gigabit LTE בכלל לא הגיעה לישראל. כך גם יקרה עם פריסת דור חמישי - 5G. חלקים גדולים מישראל לא יהיו מכוסים בדור 5 בשנים הקרובות, או בכלל. בישראל, בעשור האחרון רק מפרקים אנטנות ואיכות הגלישה הסלולרית היא "על הפנים". כל מי שטוען אחרת ומוכר אשליות, לא מכיר את המציאות והרגולציה בישראל. בורות בסיסית של רוב הכותבים והאנליסטים בתחום הזה.

כך, הציבור בארץ "עיוור" לעובדה, שגם החודש, ישראל המשיכה ליפול בטבלת ההשוואה העולמית בתחום הסלולר למקום 94 (וזה לא ישתנה בעתיד, כי אנו בפיגור עצום מול העולם), והיקף השירותים הסלולריים הקיים בישראל הוא ממש נכה ומצומצם מול העולם, שלא לדבר על כך, שתשתיות חברות הסלולר הגדולות בישראל, מבוססות על מערכות קנייניות ישנות וסגורות.

אין כל צפי לשינוי בתחומים הללו בישראל, בעיקר בגלל הטמטום המתמשך של צמרת משרד התקשורת, שאין לה צל של מושג, ניסיון, השכלה או ידע בעולם טכנולוגיות הסלולר, תקני עולם הסלולר והרגולציה הקיימים בעולם בתחום הסלולר. אבל ספינים - זה קל לשלוח לכתבים, שממחזרים אותם לציבור בשיטת Cut & Paste - בחוסר הבנה מוחלט.

בעולם הרחב מזמן מתקדמים מעבר לדור חמישי בסלולר. לאחרונה הוקמה התאגדות נוספת בשם Next G Alliance, לקידום דור שישי בסלולר - 6G. בין מייסדי הארגון הזה יש את כל השמות הגדולים בתחום התקשורת בעולם, החל מ-AT&T וכלה בסמסונג. קבוצות העבודה, שתוקמנה על בסיס ההתארגנות הזו, תחלנה לפעול בתחילת 2021, כדי לקדם את התקינה והסטנדרטים לקראת המעבר ל-6G בעשור הקרוב, עם מטרה מוצהרת, שארה"ב תהיה בין המובילות של 6G. אנחנו - ממש לא שם. 

עדכון 12.11.20: פורסם כאן ב"ישראל היום" (כותרת בלבד): "הסוף לספאם: מאגר "אל תתקשרו אליי" אושר בוועדת הכלכלה.
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הקמת מאגר מספרי טלפון של לקוחות שיבקשו לא לקבל שיחות שיווקיות • חברה או תאגיד שיעברו על החוק צפויים לקנס של עד 45 אלף ש”ח לכל הפרה." היוזמה לתיקון היא של הרשות להגנת הצרכן. 

עדכון 11.12.20: חברת Neustar האמריקאית חנכה אתר בשם: STIR/SHAKEN Resource Hub, אתר המכיל את כל המידע באשר לרגולציה החדשה והחיונית הזו בתחום הטלפוניה והשירות הציבורי (שבישראל לא שמעו עליה). 
 



 
 
Bookmark and Share