Telecom News - "עבודה בעיניים": "שירותי הפרמיום" התייקרו בצורה תלולה ע"י השר

"עבודה בעיניים": "שירותי הפרמיום" התייקרו בצורה תלולה ע"י השר

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> "עבודה בעיניים": "שירותי הפרמיום" התייקרו בצורה תלולה ע"י השר
בעקבות החלטת שר התקשורת (שנכנע לטייקונים), "שירותי הפרמיום" בשיחות התייקרו באלפי אחוזים, ל-50 ש"ח לדקה ואף בתעריף חדש של 100 ש"ח לדקה, בקידומת חדשה, שהשר המציא. חשיפת התרגיל, שכל כלי התקשורת בישראל נפלו בו. 
מאת: אבי וייס, 26.6.14, 09:00גלעד ארדן

כשקיבלתי לפני 3 ימים (כאן) את הודעת דובר משרד התקשורת תחת הכותרת: "בהתאם להנחיית שר התקשורת: משרד התקשורת מסדיר את "שירותי הפרמיום" באופן שיגן על הצרכנים מפני חיובי יתר", החלטתי לא לפרסם את ההודעה הזו בטרם אבדוק אותה לעומק, מהסיבות הבאות:

א. שר התקשורת, גלעד ארדן, מהיום הראשון לכהונתו, התמחה ב"עבודה בעיניים" על הציבור ומיחזור הודעות של קודמיו בתפקיד, תוך ייחוס לעצמו הישגים מדומים שמקורם ב-Virtual Reality ("מציאות מדומה" המתאימה למי שעולמו מצוי כל כולו בפייסבוק או במשקפי גוגל). להלן דוגמאות ממש מתחילת הקדנציה (כאן וכאן) וזה גם נמשך כל הזמן, ויש דוגמה טריה מתחילת השבוע החולף כאן, בהתייחס לפריסת הוט בפריפריה ובשאר האזורים, שהיא לא מכסה אותם כיום.

השיטה די פשוטה: השר גלעד ארדן מסתמך על האמנזיה הטבעית של הציבור, חברי הכנסת והעיתונאים, ופשוט ממציא ומייחס לעצמו הישגים שלא היו ולא נבראו. לאור הרקע הזה, ולאור העובדה, שאני מכסה ברציפות את תחום "מספרי הפרמיום" מזה כ-2 עשורים, ההודעה, ששוחררה לעיתונות, נראתה לי מוכרת. למעשה ראיתי אותה כמה פעמים בעשור האחרון, אבל המספרים (העלויות למתקשרים למספרי הפרמיום), שהיו בה, נראו לי משונים, חשודים וטעוני בדיקה. 

ב. ממש בסוף ההודעה לעיתונות הייתה פיסקה מאוד חשודה בזו הלשון (ציטוט): "ב"שירותי פרמיום", שניתנו עד כה במסגרת קידומת בינלאומית או קידומות חיוג של *XX, תושמע למנוי הכרזה בה יוסבר כי ניתן לצרוך את השירות באמצעות קודי החיוג החדשים שנקבעו". כלומר: אם מחייגים לקידומת הבינ"ל או לכוכביות (מספרים המופיעים במודעות), מקבלים הכרזה שאפשר לחייג לשירותי הפרימיום בנוסף, דהיינו: גם ל-1-900 או 901 או 902. למה בכלל צריך להכריז הכרזה כזו למחייגים לחו"ל או לכוכביות, לגבי יכולת לחייג בקודי חיוג חדשים של מספרי ה-900? זאת מאחר, ששימוש ישיר בקידומות בינלאומיות וכוכביות הפך להיות אסור בהכרזת השר. אולם, מובן מהמשפט הזה, שיש בו סתירה פנימית, שהחיוג לקידומות הבינלאומיות ולכוכביות אינו אסור, אם משמיעים את ההכרזה בתחילת השיחה, שיש חלופה. זה הופך למעשה את כל ההסדרה החדשה לצחוק. העניין הזה נראה לי מאוד תמוה ודורש בדיקה יותר לעומק. 

ואכן, הבדיקה המעמיקה העלתה שפשוט מדובר כאן ב"ישראבלוף". הסברים נוספים בהמשך הכתבה. 

ג. להודעה לעיתונות לא התלווה קישור לתקנות החדשות (והנוסח החדש של רישיונות חברות התקשורת), שהן הקובעות איך וכמה ישלמו האזרחים על שירותי הפרמיום. העניין הזה נראה לי מוזר, כי כנראה מישהו רצה להסתיר את התקנות הללו מפני "עיניים חטטניות" כמו העיניים שלי.

הנימוקים להחלטה, שפורסמה ברבים וכל מהלך השימועים, הועלו בשקט לאתר המשרד רק אחרי יותר מיממה, כאן. זאת, במסמך די מורכב וארוך (19 עמודים), שדרש ממני להעמיק בו, כדי להבין את כל התרגילים מאחורי הקלעים של הסיפור הזה. התקנות החדשות לא פורסמו עד רגע זה, כך שלא ברור עד הסוף מה תהיה ההסדרה החדשה. אולם, ברור לי כרגע בדיוק מה קרה כאן, מבחינת העלויות לצרכנים. מדובר בהסדר חדש פשוט מדהים ומקומם. 

ניסיתי לקבל את תגובת משרד התקשורת, אך לא הצלחתי לקבל כל מענה, די ברור למה. 

כמעט כל כלי התקשורת, כהרגלם, קנו את הלוקש הזה של ההודעה לעיתונות של השר, ופרסמו אותה כלשונה, תחת כותרות מפוצצות של "הגנה על הצרכן". הם לא בדקו את התעריפים השערורייתיים המסתתרים בהודעה לעיתונות. היו עורכים וכתבים, שהתעלו על עצמם, וכתבו ופרסמו בכותרות ראשיות וכותרות משנה, שמדובר בהסדרה של "שירותי הפרמיום", שתמנע את תופעת הגבייה המטרידה של "פרשת איקיוטק". כמובן שמדובר בשטות מוחלטת. ההסדרה החדשה שפורסמה, עוסקת אך ורק בשירותי פרמיום בחיוג טלפוני רגיל (נייח או נייד). ההסדרה של שירותי פרמיום באמצעות מסרונים (או מסרונים משולבים באינטרנט, כמו במקרה של איקיוטק) בוצעה כבר לפני שנים, בצורה מאוד מסודרת. הוויכוח היחיד שנשאר פתוח הוא: מה היו ההסדרים בשנים 2006 עד 2010, השנים שבהם איקיוטק מנסה כעת לגבות "חובות מהעבר".

בכל מקרה, ב-5 השנים האחרונות, תחום שירותי הפרמיום במסרונים באמצעות מכשירי סלולר הוסדר היטב, בגלל פרשות די דומות לאלו של איקיוטק, ובמיוחד אחרי פרשה המכונה בשם "פופיק" (על שם החברה שעמדה במוקד הסיפור הקודם, של גבייה מופרזת של עלויות שירותי מידע במסרונים, בין היתר מקטינים). מכאן, שההסדר החדש אין לו כל קשר ואפילו לא עקיף לסיפורי איקיוטק. 

היה קל יחסית למצוא את ההודעות לעיתונות הקודמות בעניין "שירותי הפרמיום". ההודעה לעיתונות הנוכחית זהה כמעט לחלוטין להודעה לעיתונות, שפורסמה לפני שנה והיא מצויה כאן. גם ההודעה לעיתונות מלפני שנה היא מיחזור של הודעות משנים קודמות לה. בזמנו, ניתחתי זאת בהרחבה - כאן. דהיינו: מה שנותר לי לגלות כעת זה: מה בדיוק השתנה בין ההודעות הממוחזרות הללו בעשור האחרון. 

למי שלא בקי, "שירותי הפרמיום" בחיוג מוסדרים מזה למעלה מעשור. השירותים הללו הוסדרו במספרי החיוג 1-900, 1-901 ו- 1-919 (שירותים אירוטיים). נתעלם כרגע ממספרי 1-919 כי הם מוסדרים מזמן ולא חל בהם כל שינוי בהסדרה הנוכחית.

מזה עשור, כל ספקי התקשורת מקבלים הקצאות מספרים לקידומות הללו, למשל כאן וכאן. השירות הראשון, שהוסדר, היה שירות 1-900, וזה היה ב-2004. כן, ביולי 2004, כאן. תהליך ההסדרה של המספרים הללו החל למעשה בשנת 2000, ועודכן כמה פעמים בתקנות התקשורת, כמפורט כאן. זאת, במסגרת מה שמכונה"תכנית המספור". עדכון אחרון היה בספטמבר 2012. 

אז מה השתנה כעת, מול מה שהיה בעשור האחרון?
כדי לנתח זאת, צריך הבין למה נולדו 2 השימועים האחרונים בעניין "מספרי הפרמיום". השימועים הללו נולדו, בין היתר, בגלל תלונות צרכנים וחשיפות חוזרות ונשנות שלי בעשור האחרון, בעיקר ב-2 תחומים, שבהם נשארו "פרצות" במספרי הפרמיום, שנוצלו לרעה ע"י ספקי התקשורת כדי לסחוט כסף מצרכנים תמימים (וטפשים). בצינור הזה זרמו עשרות מיליוני ש"ח בשנה, לספקי תכנים, "שעבדו" על הלקוחות המחייגים ב-2 תצורות עיקריות:

א. חיוג כביכול למספרי פרמיום בחו"ל. הסיפור הזה נחשף על ידי בעשרות כתבות בשנים האחרונות, למשל: כאן, כאן, כאן, כאן, וכאן. בשנים האחרונות, רוב החיוגים הללו נעשו דרך 012, למספרים שרשומים ברומניה ובבריטניה. רוב השירותים הללו ניתנו בתעריף של 9.90 ש"ח לדקת שיחה. היו מקרים קיצוניים של תעריף של 99 ש"ח לדקה בלי תקרה, אבל הם כמעט ונעלמו בשנתיים האחרונות, בעקבות כמה תביעות של צרכנים בבתי משפט.

ניתחתי בהרחבה כאן, מי אחראי אישית ליצירת הכאוס הזה של חיוג מטעה למספרי פרמיום בחו"ל, כדי לעקוף את תכנית הסדרת מספרי הפרמיום שיש בישראל, מזה כעשור. זה היה מנכ"ל משרד התקשורת (הקודם) בכבודו ובעצמו..... 

ב. חיוג למספרים מקוצרים ושאר תרגילים של חיוג מקוצר בכוכביות או בחיוגים חוזרים למחייג. הסיפור הזה גם כן נחשף על ידי בכתבות רבות, למשל כאן, כאן, כאןכאן וכאן. בתרגיל הזה היו מעורבות חברות גדולות דוגמת בזק וערוץ 2. התעריפים בתרגיל הזה היו בין חצי ש"ח ל- 1 ש"ח לדקה. 

כך, במקום לאכוף "ביד ברזל" את החוק והכללים על "העבריינים", שעקפו את התקנות של "מספרי הפרמיום", משרד התקשורת מיזמז את הזמן לאורך השנים וערך 2 שימועים, זה אחר זה, והתוצאה הסופית של התהליך: כניעה מוחלטת לטייקונים וספקי התכנים וייקור תעריפים מדהים. כל המלל הרב מסביב כל סידורי הרישום, הפתיחה, ההקשה של ספרה 3 וכיו"ב ל"שירותי הפרמיום" והטפסים שיעודכנו בעניין זה, הם רק "מסך עשן" לכניעה המחפירה של משרד התקשורת לדרישות הכלכליות של ספקי התכנים לייקר את התעריפים.  

אז מה בדיוק השתנה?
2 דברים השתנו מאוד לרעה. רק אחד מ-3 הקידומות ל"מספרי פרמיום" נשאר ללא שינוי: תעריף חיוג ל- 1-900.

אלו הם 2 השינויים החדשים של השר גלעד ארדן:

א. תעריף 1-901 שהיה עד עתה 2.5 ש"ח לדקת שיחה ועד תקרה של 50 ש"ח לשיחה, הפך כעת לעד 50 ש"ח לשיחה, ללא תלות במשך השיחה. דהיינו: דקת השיחה הראשונה, שאחריה השיחה מנותקת, תעלה למחייג עד 50 ש"ח

ב. נולד, על פי המצאת שר התקשורת גלעד ארדן, אזור חיוג חדש: 1-902, שהעלות שלו היא עד 100 ש"ח לשיחה, ללא תלות במשך השיחה. דהיינו: דקת השיחה הראשונה, שאחריה השיחה מנותקת, תעלה למחייג עד 100 ש"ח.

אני לא זוכר, שהיה אי פעם בהיסטוריה הצרכנית במדינת ישראל מקרה בו מחיר של שירות כלשהו קפץ, במחיר קולמוס של רגולטור, ביום אחד, מ- 2.5 ש"ח ל-50 ש"ח, או ל-100 ש"ח, על אותו שירות בדיוק. מדובר בשערורייה צרכנית שלא מתקבלת על הדעת.

יתרה מכך: נפתח כאן פתח להונאות צרכניות חדשות ומקוריות. למשל: ספקי תכנים יפרסמו מודעה על הגרלות או פרסים עם חיוג למספר פרמיום של 1-902. המתקשר יקבל הודעה בת דקה שבסיום השיחה הוא לא יבין האם הוא זכה או לא זכה ובמה זכה. השיחה מתנתקת, והיא עולה למחייג 100 ש"ח. כעת, המחייג עומד בפני הדילמה: האם לחייג שוב ולשלם עוד 100 ש"ח, כדי לשמוע את ההודעה עד סופה, כדי להבין במה הוא זכה או הגריל, אם לאו. הרוב, אם לא כל הפתיים שיש בישראל, יתקשרו שוב וישלמו עוד 100 ש"ח להשלמת המידע המבוקש. כך, אפשר למשוך את המחייגים כמה פעמים, עד שיבינו, שהם יקבלו פרס סמלי בלבד (אם בכלל), בעוד שהם צריכים לשלם 100 ש"ח על כל דקת שיחה, שוב ושוב

בקצור, בניגוד לנטען ע"י כמה "עיתונאי חצר" שבספק אם הבינו את מה ששלח להם השר, מדובר כאן ב"ישראבלוף" מקורי ומקומם, פרי המצאת שר התקשורת גלעד ארדן, שהצליח (שוב) "לעבוד" ובגדול על עם ישראל ולשרת את בעלי הממון והכוח, תוך פגיעה חמורה ומתמשכת בצרכנים ובכיסם. 
זה מה שמקבלים משר התקשורת



 
 
Bookmark and Share