Telecom News - פרופ' דיויד גילה התפטר מתפקיד ממונה על הגבלים עסקיים: נכשל בתקשורת

פרופ' דיויד גילה התפטר מתפקיד ממונה על הגבלים עסקיים: נכשל בתקשורת

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> פרופ' דיויד גילה התפטר מתפקיד ממונה על הגבלים עסקיים: נכשל בתקשורת
ההתפטרות נומקה על ידו בגלל הטיפול במונופול הגז. אולם, בכל ארבע וחצי שנות כהונתו, כל ההחלטות שלו בתחום עולם התקשורת היו מוטעות (והוא הוטעה בשנתיים האחרונות יותר מפעם אחת ע"י משרד התקשורת). תקווה לעידן חדש הנמצא בפתח, גם בתחום ההגבלים העסקיים.
מאת: אבי וייס, 25.5.15,15:20רשות להגבלים עסקיים

ניתוח: פרופ' דיויד גילה היה אדם ישר, חרוץ, נמרץ, שקידם מאוד את הרשות להגבלים עסקיים. התפטרותו הבוקר באה בהפתעה, אך היו לכך סימנים מוקדמים, שכן הוא עצמו זגזג בנושא הטיפול במונופול הגז והתפטרותו נומקה על ידו בגלל אי נכונותו להיות שותף למתווה של שוק הגז הטבעי בישראל.

אינני מומחה לשוק הגז ואין לי מה להוסיף בעניין זה. אולם, בכל הקשור לשוק התקשורת, פרופ' דיויד גילה טעה והוטעה בכל הקדנציה שלו. השיא של השפל במעשיו, היה בשבוע שעבר, כשדיויד גילה הזמין את אבי ברגר (מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר) להגיע אליו, יום אחרי שאבי ברגר פוטר מתפקידו. זאת, כדי שאבי ברגר ימשיך בתהליכי האובססיה שלו כנגד בזק, בתרגיל, שהוא (אבי ברגר) קיווה לבנות ביחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים כנגד בזק. התרגיל המשותף הזה התנפץ כעת  על קרקע המציאות. פרופ' דיויד גילה הולך שולל בכל הקשור לטיפול בשוק התקשורת ולא הפעיל שיקול דעת עצמאי, מה שהיה מצופה מאדם כה מנוסה ומקצועי כמוהו. 

הטעויות האחרונות של פרופ' דיויד גילה בתחום עולם התקשורת:

א. הסכמה לקבל תלונות (ולבדוק אותן) של סלקום וגולן טלקום כנגד ענני תקשורת, מבלי לבדוק אם למתלוננים יש בכלל רישיונות לספק שירותים, שבגינם הם מתלוננים. למעשה, משרד התקשורת הוא שדחף את הגשת התלונות ההזויות הללו. 

ב. סירוב לטפל בנושא הטיפול במונופול הדומיינים בישראל (שבידי איגוד האינטרנט הישראלי). 

ג. סירוב במשך שנים לאשר את המיזוג של YES לתוך בזק, ולאחר ששינה דעתו והסכים למיזוג, קבע תנאי מיזוג לא הגיוניים, מה שהוביל לתרגילים של בזק על משרד התקשורת, עד שמשרד התקשורת הרג את התנאים של הממונה על ההגבלים העסקיים, ורק אז המיזוג אושר ונמצא בישורת האחרונה שלו, בלי יישום תנאי המיזוג שקבע הממונה על ההגבלים העסקים, שמתו מוות טבעי.....

ד. תמיכה בגרסת "השוק הסיטונאי" של אבי ברגר וגלעד ארדן,תוך ביטול ההחלטות של משה כחלון, מה שהוביל ל-3 תוצאות אומללות במקביל: 1) חיסול המודל העסקי של מיזם הסיבים - Unlimited, וחיסול מעשי של התחרות מצידה בסיבים לבתים, 2) חיזוק כוחה של בזק, עם אופציה ריאלית לביטול מלא וקרוב של ההפרדה המבנית מעל בזק והפיכתה ל"שליטה יחידה" בשוק התקשורת הישראלי תוך שנתיים. ו- 3) תקיעת המהלכים לשדרוג רשתות בזק והוט לפרוטוקולים של הפס רחב של המאה ה-21, עם חיבור סיבים עד ליד הבית (FTTC). במקום זאת, נכפו על בזק (והוט, שבינתיים התחמקה ממילוי הדרישות), שימוש בפרוטוקולים של תקשורת משנות ה-80 של המאה הקודמת (BSA/LLU/SLU). מדובר בפיגור טכנולוגי שיוצר (כבר) פער של 5 שנים ויותר, בין ישראל לשאר העולם המערבי. 

פרופ' דיויד גילה הוטעה ולא ראה, שמדובר בצעדים אנטי-תחרותיים, שננקטו ע"י צמרת משרד התקשורת מתוך מניעים זרים ופסולים. הוא היה חייב להפעיל כאן שיקול דעת עצמאי ולא להיגרר אחרי פיברוקים, המצאות תלושות מכל מציאות ותחמונים. 

ה. השתתפות פעילה בתרגיל "שיתוף אנטנות", שמשמעו: פגיעה ישירה בתחרות בשוק הסלולר. הממונה על ההגבלים העסקיים למעשה היה שותף לכל המהלכים הנוגעים ל"שת"פ אנטנות" מבלי שהבין, שהוא מולך שולל ומוטעה בכל צעדיו. למעשה, הוא תמך, אישר ותומך (עד יום עזיבתו את התפקיד) בצעדים אנטי-תחרותיים, שננקטו ע"י צמרת משרד התקשורת, מתוך מניעים זרים ופסולים.

בכך, גרם ויגרום במישרין לצמצום שוק הסלולר בישראל מ-5 חברות מתחרות בעלות תשתיות תקשורת, ל-3 חברות מתחרות. זאת, מבלי שמי מהחברות פשטה את הרגל או נרכשה ע"י מתחרה. אין תקדים בעולם שממונה על ההגבלים העסקיים מצמצם במו ידיו תחרות, במקום להגביר תחרות. קשה להבין את גודל הטעות ההיסטורית הזו שלו. 

ו. העברה למ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים (ד"ר אסף אילת) את ההחלטה בעניין תלונה כנגד בזק מלפני יותר מ-4 שנים, שנגררה כמעט 4 שנים, עם החלטה הזויה ותלושה מכל מציאות או בסיס חוקי. פרופ' דיויד גילה היה צריך להפעיל כאן שיקול דעת עצמאי ולהבחין, שמשרד התקשורת "עובד בעיניים" על מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים, ולגנוז את התלונה הזו. זה לא קרה, ולכן יצא "פלופ" של החלטה, תלושה מכל מציאות וחסרת כל השפעה. 

ז. סיוע לחיסול "ועדת המדרוג לאינטרנט" וחיסול הרצון הכנה שלה לתקן את הכאוס בפרסומות הקופצות באתרי האינטרנט הישראלי. מדובר בטעות היסטורית, במחדל מקומם ומדהים של הממונה על ההגבלים העסקיים, שנותח בהרחבה כאן

שורה תחתונה: פרופ' דיויד גילה כשל כשלון חרוץ בכל מהלכיו בתחום ההגנה על הציבור ומניעת חיזוק מונופולים בעולם התקשורת, שזו המהות וזה העיקר של תפקידו. אני מקווה, שמי שיחליף אותו בתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים ילמד את הלקחים הנדרשים מהטעויות הללו ויילך בדרך הישרה והנכונה
 
כשלון



 
 
Bookmark and Share