שתי מכות לוועדת המדרוג למדידת הרייטינג באינטרנט בשבוע אחד

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> שתי מכות לוועדת המדרוג למדידת הרייטינג באינטרנט בשבוע אחד
הממונה על ההגבלים העסקיים פסל את מסמך הסטנדרטיזציה של הפרסום באינטרנט הישראלי. חברת וואלה! (המובילה בדירוג באינטרנט הישראלי) עזבה בזעף את ועדת המדרוג. האם מתקרב הקץ למדידה אובייקטיבית של הרייטינג באינטרנט הישראלי?
מאת: אבי וייס, 28.8.13, 08:00ועדת המדרוג

שתי מכות כואבות נפלו השבוע על "ועדת המדרוג" לאינטרנט בישראל. מדובר בגוף, שהוקם במאמץ רב, אחרי שנים של מריבות וויכוחים: איך מודדים רייטינג באינטרנט הישראלי, גוף שכעת עומד בפני משבר חמור. מי שינסה למצוא פרטים על הגוף הזה, ימצא אתר אינטרנט, שאין בו כלום. ממש כלום, חוץ מכתובת-מייל וטלפון. כך, כנראה, קל יהיה יותר לסגור במהירות את הגוף הזה... 

שתי המכות הכואבות, שנחתו השבוע על ועדת המדרוג:
א. לאחר חודשים ארוכים של מריחת זמן, הוציא הממונה על ההגבלים העסקיים (המסמך המפורט מצוי כאן, למתעניינים), איסור על נייר ההמלצות, שגיבשה ועדת המדרוג (לאחר עבודת רוחב ועומק מאוד יסודית), לנושא הסטנדרטיזציה של הפרסום באינטרנט הישראלי.

הממונה על ההגבלים העסקיים קבע בצורה נחרצת, שמעבר לטעויות הפורמליות, שיש אולי בעצם כתיבת המסמך ע"י ועדת המדרוג, יש כאן חשש ברור לתיאום מחירים והגבלת התחרות. הממונה (פרופ' דייויד גילה) לא הביא כל ראייה או בדל ראייה לחששות הללו וכל חוות הדעת שלו היא בלתי נסבלת מבחינה הגיונית, חסרת כל בסיס עובדתי או אחר, ולאור מה שאני מכיר אישית את האינטרנט הישראלי. ניתוח מפורט של הנושא כבר פרסמתי כאן, תחת הכותרת: "הממונה על ההגבלים העסקיים מונע הורדת הפרסומות הקופצניות באינטרנט". דעתי לא השתנתה בעקבות חוות הדעת הסופית של הממונה על ההגבלים העסקיים. ברור, שהחלטתו הסופית של הממונה מעמידה את ועדת המדרוג במצב קשה, כשכל פעילותה מוגבלת ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים, שמונע ממנה כל אפשרות של לקיחת יוזמה לקידום תחום הפרסום באינטרנט הישראלי.

ב. חברת וואלה!, הגדולה מבין החברות, שהרייטינג שלה נמדד בוועדת המדרוג, פרשה בזעף מוועדת המדרוג ותפסיק לשלם לה על המדידה. הטענות של וואלה! מתמקדות בשני מישורים עיקריים:
1) היעדר הישגים מדידים לעבודת ועדת המדרוג מאז שקמה ועד היום (איך הוועדה הזו יכולה להגיע להישגים, אם הממונה על ההגבלים העסקיים שם לה "מקלות בגלגלים", כמפורט בסעיף הקודם?).
2) היעדר אתיקה בפרסומים על תוצאות המדידה וחוסר תגובה מספקת לפרסומים מטעים, כשהשיא היה בפרסומים של אתר "מאקו", שפרסם מודעות המציגות את "מאקו" כחברה מובילה ראשונה בתחום הנייד (באינטרנט הסלולרי), מה שלא היה מבוסס על נתוני ועדת המדרוג. 

לעניות דעתי, הכישלון של ועדת המדרוג הוא לא רק בגלל צורת עבודתה והישגיה, אם בכלל הם קיימים אם לאו. מדובר בכשל שוק בסיסי שאין לה כל אחריות עליו, לא ישירה ולא עקיפה.

כשל שוק זה כולל כמה רכיבים:

א. הכסף לפרסום באינטרנט לא הולך לאתרים ישראליים. רוב הכסף הולך לשני אתרים ענקים (ולעוד כמה פחות ענקים), שמוציאים חשבוניות למפרסמים הישראליים מארצות פטורות ממס בישראל, ואין למדינת ישראל כל הכנסה (וכמובן כל השפעה) על התעבורה הענקית הזו, של מאות מיליוני השקלים לשנה לפרסום, שעוברים בנתיב הזה. מדובר כמובן בגוגל ובפייסבוק. כספים בהיקף קטן יותר מושקעים באתרים בינלאומיים אחרים דוגמת אמזון ואיביי. לגוגל (וגם לאתרים הזרים האחרים) יש כלי מדידה משל עצמם, למדידת אפקטיביות הפרסום בהם. הענף המשגשג ביותר בתחום הפרסום באינטרנט בישראל זה ענף מומחי הפרסום בגוגל (וקצת פחות: מומחי פרסום בפייסבוק, אמזון ואיביי). ועדת המדרוג בכלל לא מודדת את אתרי גוגל, פייסבוק ודומיהם, כי הם לא חברים בוועדת המדרוג. 

ב. הישראלים קונים באינטרנט באתרים זרים, ובכלל זה באתרים סיניים, טייוואנים ואמריקאים זולים. למעשה, רוב המסחר האלקטרוני בישראל הוא באתרים זרים. דהיינו: אין כמעט מה לפרסם באתרים ישראליים, כי ממילא הישראלים לא קונים כאן. הם קונים בחוץ. הצגתי את התופעה הזו במאמר נרחב כאן, שמתאר את הכישלון הקולוסאלי של הסחר האלקטרוני בישראל. 

ג. מפרסמים רבים בישראל עדיין תקועים ב"עידן הישן" (טרום האינטרנט) ולא מוכנים שיהיה איזה כלי אובייקטיבי המודד את אפקטיביות הפרסום שלהם, כדי לא "לחשוף את ערוותם". לכן, הם ממשיכים לנתב תקציב פרסום ובהיקפים משמעותיים למקומות, שאין בהם מדידה של ממש לאפקטיביות של הפרסום, דוגמת העיתונות, הרדיו, שילוט חוצות והטלוויזיה. 

במצב דברים כזה, שבו ארגון האינטרנט הישראלי מתעסק כמעט רק בנושאים שוליים ואיזוטריים עם יחסי ציבור עצמיים מיותרים, משרד התקשורת לא מתעסק בכלל באינטרנט (כאילו זו "טריטוריה חוץ גופית") והממונה על ההגבלים העסקיים שם "מקלות בגלגלים" לכל יוזמה, כשבמקביל הגולשים הישראלים עצמם מחפשים לרכוש (ומשקיעים בפרסום) מוצרים ושירותים באתרים זרים, די ברור, שהכישלון של מערך הפרסום באינטרנט הישראלי וכלי המדידה שלו, הם עובדות ומציאות שקשה לתקן אותם. לכן, האשמה לכישלון של הפרסום והרייטינג באינטרנט הישראלי היא לא בוועדת המדרוג. ועדת המדרוג רק משקפת את המציאות הקיימת באינטרנט הישראלי. היא אינה יכולה להוביל בו רפורמות, או לקדם אותו לאיזה כיוון ברור.

עדכון 28.8.13: נודע וואלה! אינה היחידה שפורשת מוועדת המדרוג. האתרים NRG ו- ZAP גם הם מתכוונים לפרוש מהוועדה. מכאן, שנראה שהסוף של וועדת המדרוג קרוב מתמיד. אם אכן זה יתרחש, זו תהיה מכה קשה ליכולת למדוד באובייקטיביות את נתוני הרייטינג של האינטרנט הישראלי. 
 
כישלון



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

17-24/11/19 - שבוע היזמות העולמי 2019  

17-21/11/19 - Oracle Week 

2/12/19 - ועידת ישראל לתעשייה 2019 

2/12/19 -  2019 GoforIsrael 

3/12/19 - ועידת ההייטק החרדי 2019  

4/12/19 -  GO Mobile #8 

11/12/19 - Next Case  

8/1/20 - ועידת ההייטק החרדי 2020 

11/2/20 - Axis Tel Aviv 2020 

12/2/20 - Teleco 2020



 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן





 
זרקור חברות
 
פורטינט
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
PIXABAY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים