Telecom News - איך מרשות שידור אחת הגענו לשתי רשויות שידור ציבוריות? כאוס בהתגלמותו

איך מרשות שידור אחת הגענו לשתי רשויות שידור ציבוריות? כאוס בהתגלמותו

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> איך מרשות שידור אחת הגענו לשתי רשויות שידור ציבוריות? כאוס בהתגלמותו
"הפשרה" בין רוה"מ (ביבי נתניהו) לשר האוצר (משה כחלון) הגביר את כאוס הרגולטורי בשוק שידורי הטלוויזיה בישראל. הבעיה מתחילה מאי כיבוד החוק והכפפת החוק לגחמות פוליטיות וקשרי "הון שלטון". הציבור בכלל לא חשוב. הכאוס יגדל בגלל סדרת החלטות הזויות ומלאות ניגודי עניינים. עדכונים בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 30.3.17, 22:50ביבי נתניהו

רוה"מ (ביבי נתניהו, בתמונה משמאל), שבכלל אינו שר התקשורת מזה כמה חודשים, יחד עם שר האוצר (משה כחלון), הפכו את הכאוס ושלטון של "רפובליקת בננות" לשיא אבסורדי חדש: במקום רשות שידור, שהייתה אמורה להיות מוחלפת ע"י תאגיד השידור "כאן", עפ"י יוזמת חקיקה של הליכוד (חקיקה, שביבי תמך בה, כשגלעד ארדן היה שר התקשורת), קיבלנו 2 רשויות שידור: אחד לחדשות והשניה לכל השאר.. פשוט רעיון גאוני.

במקביל, החוק לאיחוד כל גופי הרגולציה על השידורים - נגנז, בדיוק כמו שחזינו. יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (ד"ר יפעת בן חי-שגב) יכולה להמשיך להשתולל, כי אין מועד ליצירת "ברית המועצות"...  כך, מהרעיון הנכון לעבור מ-3 גופי פיקוח רגולטוריים על השידורים בישראל (מועצת הכבלים והלוויין, הרשות השנייה ורשות השידור) לגוף אחד, נקבל בדיל פוליטי חסר כל היגיון, לא פחות מ-4 גופי פיקוח רגולטוריים על השידורים בישראל. 

אולם, זה לא כל הכאוס. המצב הרבה יותר חמור וכולל את החידושים הבאים:
  • שר התקשורת צחי הנגבי (בתמונהצחי הנגבי משמאל), אישר את מסקנות "ועדת פילבר". למרות שמדובר בהחלטה אומללה, שהתקבלה כלאחר יד וכאוס תכנוני, היה בה דבר אחד הגיוני: לתת "הגנת ינוקא" לשחקנים חדשים בעולם ה-OTT. אולם, כעת, מהפנייה של התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש מתברר, שצחי הנגבי קיבל את ההחלטות על עתיד עולם הטלוויזיה בזמן שהוא עצמו נגוע בניגודי עניינים, לא פחות חמורים מאלה של ביבי נתניהו... כלומר: ייתכן ובכלל צריך לבטל את ההחלטות של צחי הנגבי בנוגע לעתיד עולם הטלוויזיה ולמצוא שר תקשורת חדש לענייני הטלוויזיה...
  • הוט יצאה השבוע בשירות חדש מוכוון לצעירים בשם Next TV. הרעיון מצוין, השירות מעניין. כך עושים ספקי כבלים ובזק לא מעטים בעולם. השירות הזה לא בא רק לחסום את נטפליקס ואמזון, אלא בעיקר את פרטנר, שלא השכילה לצאת בשירות כזה - מזמן. הבעיה: גם זה שירות של הוט ללא רישיון. השירות הזה הוא שירות VOD ולהוט אין רישיון VOD ("שידורים לפי דרישה" כהגדרת "חוק התקשורת"). אגב, גם YES, שהייתה הראשונה לשדר VOD על רשת האינטרנט ולמעשה לפני קצת יותר מעשור הניעה את תהליכי החקיקה לסוג כזה של רישיון, היא עצמה לא מימשה ולא הוציאה רישיון ל-VOD. כך, ש-2 הספקיות הראשיות בעולם הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל משדרות VOD על רשת האינטרנט הנייח והנייד ללא רישיון
  • אם לא די בזה, לרשימה הארוכה של ספקי VOD, שמשדרים ללא רישיון, עתידה להצטרף בקרוב חברת טריפל-סי, שתספק שירותים ללא ממיר על רשת האינטרנט. גם היא "תשאב" את משאבי המדינה מהמדינה (כמו שעושה סלקום), כלומר: מ"עידן +" ותגבה על זה כסף. זה בדיוק כמו אלה המשתלטים על אדמות המדינה ובונים על השטח של המדינה בתים ועסקים. כך, כל הספקים הללו פועלים מחוץ לכל רגולציה, לא משלמים מיסים, תמלוגים וכיו"ב, שחלים על בעלי הרישיונות הממוסדים, וחוגגים. כאוס מוחלט. לכל מי שטוען, שאין בעולם רגולציה על שידורי הטלוויזיה באינטרנט, אין לו מושג על מה הוא מדבר. מזמן (כשעסקו לפני עשור בייזום החקיקה לגבי VOD על רשת האינטרנט), כבר אז הוצגו הנתונים שיש. כיום באירופה, שאנו הולכים אחרי הרגולציה של עולם התקשורת באירופה בנושאים רבים, הרגולציה על השידורים היא בלתי תלויה דרך איזה תווך משדרים את השידורים ללקוחות. זו הייתה הגישה בחקיקה לגבי VOD, שהסתיימה ב-25.7.07, וזו גם הגישה של "ועדת פילבר", שכעת "נתקעה בבוץ" של צחי הנגבי, שעסק בנושא, בלי לחשוף קודם להחלטותיו, את ניגודי העניינים שלו עצמו
תגובת ההסתדרות להחלטה האחרונה של ביבי נתניהו ומשה כחלון ליצירת 2 רשויות שידור ציבורי במקום אחת:
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "המשחק הציני של הממשלה הוביל לשיסוי של עובדים בעובדים. לא הסכמתי להיות חלק מהמשחק הציני הזה ולא אסכים גם בעתיד. לא הסכמתי להיכנס לשאלת הפלטפורמה בעקביות מאז פרוץ המשבר, לאור השיקולים שעמדו מאחוריה. אני כן דאגתי ואמשיך לדאוג לעובדים בעקביות. כל מהלך שיקבע לא יושלם לפני שיהיה פתרון למקסימום עובדים אשר ימשיכו לעבוד, ומקסימום תנאי פרישה הולמים. הבהרתי זאת היום לשר האוצר וראש הממשלה, וכך אעשה".

ראש הממשלה ושר התקשורת התוודה לא אחת, שהקמת התאגיד הציבורי (תחת שם המותג "כאן") לרדיו וטלוויזיה היא טעות אחת גדולה, בגלל שהוא (ביבי) היה עסוק במבצע "צוק איתן".

הבעיה: הוא צריך להאשים רק את עצמו. הוא נגרר אחרי המהלכים הפופוליסטיים של שר התקשורת דאז גלעד ארדן, שכל מה שעניין אותו זה להיות מקום שני אחרי ביבי ברשימת הליכוד. בדרך, ארדן "הרס כל חלקה טובה" ורצה להוכיח, שהוא רפורמטור בתקשורת טוב בהרבה ממשה כחלון (קודמו בתפקיד שר התקשורת)... 

לקוראי האתר, זו לא הפתעה, שהפיאסקו, שכעת רבים (כולל ביבי) מודים שזה פיאסקו - כשל. המהלך של פירוק רשות השידור והקמת תאגיד שידור ציבורי תחתי הוא מהלך רגולטורי, שכולו מקח טעות.

הזהרתי זאת במפרש (כמעט יחיד בתקשורת), ממש "בזמן אמת" ,כשהעניין "בושל סופית" תוך כדי מבצע "צוק איתן" וחזרתי על כך בעשרות רבות של מאמרים וניתוחים (למשל: כאןכאןכאןכאןכאן וכאן). 

אי אפשר להצליח לאורך זמן, כשבונים רגולציה הבנויה על רמאות, ספינים, זיופים, שקרים, טיוח, הסתרההפרות חוק בלי סוף, ו"עבודה בעיניים" על העיתונות והציבור. במקום לבטל את תפקיד שר התקשורת ולהקים "רשות לתקשורת" עצמאית כנעשה בעולם הנאור, נתקענו בישראל עם "מעשה חלם", עם 2 שרי תקשורת הנגועים בניגוד עניינים חמור בכל מעשיהם והחלטותיהם

שורה תחתונה: כל עוד החוק הוא רק מבוא למניפולציות של קשרי "הון שלטון" וגחמות של פוליטיקאים, הכאוס בעולם שידורי הטלוויזיה יימשך ויעמיק. "רפובליקת בננות" בהתגלמותה

עדכון 3.4.17, 12:00: להלן הודעת דובר ההסתדרות: "משבר רשות השידור והתאגיד: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי.

יומיים לאחר שהכריז על כוונתו להחריף באופן משמעותי את הצעדים הארגוניים על רקע הפגיעה המתמשכת בעובדי רשות השידור והתאגיד, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע הבוקר (ב') על הכרזת סכסוך עבודה כולל במגזר הציבורי.

על רקע המשבר החמור בסוגיית רשות השידור והתאגיד, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז על סכסוך עבודה כולל במגזר הציבורי בישראל. בין מקומות העבודה שעליהם חל הסכסוך, נמנים כלל המעסיקים במגזר הציבורי ובכלל זה גם בחברות הממשלתיות. 

במרכז הסכסוך ניצבת רפורמה כוללת בשידור הציבורי, תוך הקמת גוף נוסף, ויצירת השלכות בעניינים מובהקים הנוגעים לתחום יחסי העבודה, לרבות ביטחון תעסוקתי. בהסתדרות מדגישים כי על אף שהשינויים המתוכננים הינם מרחיקי לכת ונושאים השלכות כבדות משקל על מערכת יחסי העבודה וזכויות העובדים, ההחלטות על השינויים האמורים התקבלו תוך התעלמות מוחלטת מנציגות העובדים. 

כמו כן, ההסתדרות מלינה במסגרת הסכסוך על התעללות בציבור עובדי רשות השידור והתאגיד, תוך שיסוי קבוצות עובדים אלו באלו. ההסתדרות דורשת להגן על תעסוקת העובדים, גם ובפרט, נוכח ריבוי הרפורמות והותרת ציבור העובדים בחוסר וודאות תמידי. במסגרת עילה נוספת לסכסוך, ההסתדרות דורשת להפסיק את תופעת ההעסקה של עובדי הקבלן ולהימנע מהרחבת ההעסקה במתכונת פוגענית זו. בסכסוך צוין כי המשבר נעוץ בהתנהלות שאינה מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בשירות הציבורי בפרט. 

נזכיר כי בהתאם להנחייתו של יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, ובתיאום עם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, בשבועיים האחרונים התקיימו עיצומים במסגרת צעדי הסולידריות שנוקטים עובדים בשירות המדינה עם עובדי רשות השידור. צעדי ההזדהות כללו עד כה שורה ארוכה של שיבושי עבודה במשרדי ממשלה שונים, ביניהם: משרד התחבורה, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרדים נוספים. צעדים נוספים התקיימו ברשות המיסים, רשות האכיפה, בתי הדין הרבניים ועוד."



 
 
Bookmark and Share