Telecom News - בג"ץ נוסף כנגד מועצת הכבלים והלויין בעניין זכיית ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת

בג"ץ נוסף כנגד מועצת הכבלים והלויין בעניין זכיית ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> בג"ץ נוסף כנגד מועצת הכבלים והלויין בעניין זכיית ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת
הצורך בחקירה יסודית של מה שנעשה במשרד התקשורת - מועצת הכבלים והלוויין גובר, עם הגשת בג"ץ נוסף מצד הרפורמים והקונסרבטיבים בנושא המכרז לערוץ הכנסת, בו זכה ערוץ 20 (במקום להיות נפסל על הסף במכרז). שופטת בית המשפט העליון החליטה לצרף את העתירה החדשה לדיון, שכבר נקבע (בעתירות של "חדשות ערוץ 2" ו-"RGE - ערוץ 10", כנגד מועצת הכבלים והלוויין). 
מאת: אבי וייס, 20.8.17, 08:00ד"ר יפעת בן חי שגב

בדיוק כפי שאתר Telecom News חזה, החלטת יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב (בתמונה משמאל) להטיל "עיצום כספי" משמעותי על ערוץ מורשת יהודית (ערוץ 20), בגין הדרת קבוצות אוכלוסיה משידוריו, ממש "במקרה" ערב הדיון בעתירות, שהוגשו נגדה לבג"צ, בשל זכיית ערוץ 20 במכרז שידורי ערוץ הכנסת, מספקת תחמושת חדשה כנגד המועצה עצמה.

שכן, המהלך הזה עורר מייד את השאלה: למה מגיע ל"ערוץ פורע חוק" כמו ערוץ 20, הערוץ היחיד המקבל קנסות מיו"ר מועצת הכבלים והלוויין בשנת 2017, ערוץ המדיר קבוצות אוכלוסיה משידוריו, כיצד דווקא הוא מקבל פרס בדמות שידורי ערוץ הכנסת, בתקציב של 25 מיליון ש"ח לשנה?

ואכן, בסוף השבוע החולף (ביום ה' 17.8.17) הגישו הרפורמים [התנועה ליהדות מתקדמת בישראל] והקונסרבטיבים [התנועה המסורתית] עתירה חדשה לבג"צ נגד החלטת המועצה להעניק לערוץ 20 את שידורי ערוץ הכנסת וזאת בטענה "המפתיעה", שהערוץ מדיר קבוצות משידוריו (בג"צ 6516/17).

החלטת כב' השופטת ע' ברון בעניין זה מצויה כאן. השופטת החליטה לצרף את העתירה החדשה לדיון, שיתקיים ב-25.10.17 בעתירות של "חדשות ערוץ 2" ו-"RGE-ערוץ 10", בדיוק בנושא הזה, אם כי העתירות הקודמות הוגשו לבג"ץ מנימוקים שונים, אך לא פחות חמורים, מטענות הרפורמים והקונסרבטיבים. 

מדובר בפרשה חמורה ביותר החייבת להיחקר (במקביל לחקירה אודות "המתנות" בשווי של מעל ל-2 מיליארד ש"ח, שמועצת הכבלים והלוויין העניקה דרך Yes על חשבון הציבור והפרות חוק נרחבות, היישר לכיס של אזרח לא מוכר בשם שאול אלוביץ'). נשאלת כאן השאלה, כיצד מועצה ציבורית מקבלת במכרז החלטה כל כך "מוזרה", להעניק דווקא לערוץ מורשת יהודית (ערוץ 20), שמקורב לאי אילו אנשים בשלטון, את הזכות לשדר את ערוץ הכנסת, כאשר הוא גובר במכרז על מפיקים ותיקים ומנוסים ממנו בשידורים בכלל ובשידורי חדשות בפרט ("חדשות ערוץ 2" ו"ערוץ 10". אגב, היו עוד מתמודדים ראויים במכרז, אך הם לא ניגשו לבג"ץ).

ככל שיו"ר המועצה, שדחפה את המועצה לזכיית ערוץ 20 במכרז, פועלת כעת הפוך, להכשיל את זכייתו (מוסבר כאן למה), המהפך הזה של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שרק את ערוץ 20 היא קונסת בקנסות ענק השנה, ב-2 קנסות ברצף מהיר - אחרי הזכייה של הערוץ במכרז, מבליט עד כמה ההחלטה הזו מלכתחילה היתה חמורה וככל הנראה נבעה ממניעים זרים ומוזרים, תוך העלמת מידע חשוב ביותר מהמשתתפים במכרז, נושאים הראויים להיחקר ובדחיפות.

יצויין, שנושא ההדרה של הרפורמים והקונסרבטיביים לא היה סוד. הוא פורסם בהבלטה בכל התקשורת וגם בפייסבוק של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (פירוט בנספח בתחתית הכתבה). הפרסום הזה נעשה ע"י יו"ר מועצת הכבלים והלויין במו ידיה כבר ב-2016 וחזר על עצמו בתחילת 2017. כך, שלחברי ועדת המכרזים של מכרז ערוץ הכנסת (חברי מועצת הכבלים והלויין) היה מספיק מידע בנושא זה והמידע הגלוי הזה משום מה לא נלקח על ידם בחשבון, שכן המידע הזה אמור היה לפסול את ערוץ 20 מלהשתתף במכרז

יתרה מכך: הרי לפי הפרסום של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין עצמה, ההפרה של ערוץ 20 האחרונה, נמדדה ע"י המועצה במרץ-אפריל 2017. הרבה לפני המועד של קבלת ההחלטה על בחירה בזוכה במכרז הכנסת. אם לא די בכך, בהפרה הקודמת של ערוץ 20, נכתב ע"י יו"ר המועצה [ציטוט]: "מאז הקמתו, בקיץ 2014 ועד היום, הערוץ נקנס במאות אלפי שקלים בשל אי עמידה בתנאי הרישיון שלו, בין היתר בגין שידורי חדשות בניגוד להוראות הרישיון".

אז איך ערוץ 20 לא נפסל על הסף במכרז, אם כבר היה ידוע (לפי דברי יו"ר מועצת הכבלים והלוויין) "לבחורינו המצויינים, עובדי הציבור המסורים, שעבדו בהתלהבות ובמצויינות, עובדי ציבור יוצאים מן הכלל, שעבדו סביב השעון", כבר במרץ-אפריל 2017, שיש לפסול את הערוץ מלהשתתף במכרז, על פי תנאי המכרז (סעיף 41.3 למכרז)?
פתאום כולם הפכו לעיוורים וחרשים, לא רואים, לא שומעים ולא קוראים, את העובדות הללו? 

לכן, פנינו בדחיפות למשרד התקשורת בשאלה הבאה: 
מה עמדתכם בעניין בג"ץ 6516/17 (כאן), בעניין התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית נגד מועצת הכבלים והלוויין, משרד התקשורת ו"ערוץ לשידורי הכנסת" (חברת בת של ערוץ 20)? 

תגובה טרם קיבלנו. ככל שנקבל, נעדכן בהתאם. אין מה להיות במתח, אין סיכוי שנקבל תגובה. 

נספח: פרסומי יו"ר מועצת הכבלים והלויין לגבי "הדרת אוכלוסיות" משידורי ערוץ 20:
ב-29 לפברואר 2016 פרסמה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב את ההודעה הבאה בפייסבוק (הודעה שנשלחה גם לעיתונות ופורסמה בזמנו בכלי התקשורת):
צילום 1

אם לא די בכך, ב-1 במרץ 2017 פרסמה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין את ההודעה הבאה בפייסבוק (שנשלחה גם לעיתונות ופורסמה בכלי התקשורת):
צילום 2

לערוץ 20 היה יותר מחודש של מבחן (מתחילת חודש מרץ 2017), לפי הודעה זו, לתקן את התנהגותו. זה לא קרה והערוץ המשיך "לצפצף" על יו"ר המועצה ועל הכתוב ברישיונו.

על פי הודעת יו"ר המועצה עצמה נאמר כך: "בחודש מרץ השנה, בהמשך לפגישה שהתקיימה בין נציגי המועצה, הערוץ וכן ראשי התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות בישראל, הוחלט לקיים תקופת בדיקה בה נבחנה הייצוגיות של קבוצות אלו על המרקע. מהבדיקה שערך אגף הפיקוח במועצה עולה כי בשידורי המורשת של הערוץ נפקדים הזרמים הרפורמים והקונסרבטיביים מהשידורים. אשתקד חזרה המועצה על הוראות הרישיון הקובעות כי שומה על הערוץ לעמוד על מתן ביטוי למגוון דעות, גישות וזרמים שונים בציבור, למגוון השקפות בחברה ולבעלי תפיסות מנוגדות. הדבר עוגן בהחלטתה מפברואר 2016, בה קבעה המועצה כי תקפיד על מתן ביטוי למגוון דעות, גישות וזרמים בציבור ולמגוון השקפות בחברה.
בעקבות תלונות רבות שהצטברו על שולחן המועצה, יזמה היו"ר בדיקה מדוקדקת של סוגיית הייצוג וההצגה בערוץ, אשר נבחנה במהלך חודשיים. הבדיקה העלתה כי היה אפס ייצוג לזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים.
במועצה אף מבהירים כי הליך הבירור שהסתיים בעיצום הנוכחי החל ב-16.5.17 (בעקבות הממצאים שנאספו בחודשים מרץ ואפריל) - יותר מחודשיים לפני הגשת עתירה לבג"ץ של התנועה הרפורמית בעניין [עתירה קודמת בעניין הרחבת הרישיון של ערוץ 20]. עוד נקבע כי הערוץ יחויב לדווח למועצה על הייצוג וההצגה של זרמים שאינם אורתודוקסיים בערוץ, לרבות הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים, מדי חודש".

כלומר: בעת קיום המכרז לערוץ הכנסת, המידע המאוד חשוב הזה, היה אמור להיות מונח לפני חברי ועדת המכרז לערוץ הכנסת. למה חברי ועדת המכרז לא קיבלו את המידע הזה (שאגב, היה גלוי לחלוטין. הוא פורסם בכלי תקשורת רבים והתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית התראיינו לא אחת בכלי התקשורת בנושא הדרתם מערוץ 20)? עניין חשוב זה נשאר לא ברור ודורש חקירה.

מה שכן ברור, שהסירחון הוא פשוט בלתי נסבל, מכל היבט שלא נביט על פעילות מועצת הכבלים והלוויין, כולל בחשיפה הטרייה שלנו לגבי הטיפול הכושל בנושא: שדידת משאבי "עידן +" בחסות משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין

לכן, המהלכים הספק חוקיים והטעונים חקירה דחופה, כפי שחשפנו כאן, מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים, ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום, כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 

 
בג"ץ



 
 
Bookmark and Share