Telecom News - הטעות של הוט וארגוני היוצרים במאבקם בעניין "הפקות המקור" כנגד סלקום

הטעות של הוט וארגוני היוצרים במאבקם בעניין "הפקות המקור" כנגד סלקום

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> הטעות של הוט וארגוני היוצרים במאבקם בעניין "הפקות המקור" כנגד סלקום
המסע המתוקשר והמקביל של קבוצת הוט וארגוני היוצרים כנגד ספקי התקשורת (והזעם מופנה קודם כל כנגד סלקום), שהם לא משקיעים כסף (בכלל או לא משקיעים מספיק) ב"הפקות מקור", כלומר: ביצירת תוכן טלוויזיוני ישראלי מקורי, הוא טעות והטעיית הציבור. לכן, המסע התקשורתי הזה נכשל עוד לפני שהחל. 
מאת: אבי וייס, 25.11.17, 18:53איוב קרא

ניתוח: בשבוע החולף הוט יצאה במסע מתוקשר (מלווה במסע פרסום) בנושא השקעת הוט ב"הפקות מקור" מול ספקי תקשורת, שלא עושים כך, ובמקביל, "ארגוני היוצרים" יצאו במסע מתקושר משל עצמם, שכלל 2 הפגנות, אחת מהן די סוערת, שקויימה במשרדי סלקום בנתניה. 

הוט טוענת כך [ ציטוט]: "בשנים האחרונות נכנסו לשוק הטלוויזיה שחקנים חדשים, הן חברות בינ"ל והן חברות מקומיות, שאינם מפוקחים על ידי הרגולטור ולא חלות עליהם חובת הפקות מקור. היעדר ההשקעה בהפקות מקור פוגע ביצירה הישראלית ובתעשייה המקומית בפרט לאורך זמן".

היוצרים טוענים, שהם הפסידו כ-20 מיליון ש"ח בשנה האחרונה מזה,  של-2 השחקנים המרכזיים בתחום ה-OTT (סלקום ופרטנר) יש כ-185 אלף לקוחות (154 אלף בסלקום, 31 אלף בפרטנר. אגב, לשחקנים האחרים כולל לשחקנים בשוק הצופים ברוסית יש כמויות די נכבדות של לקוחות, אולי לא פחות מה-2 הללו). לדברי היוצרים: "זה נזק בלתי הפיך לשוק השידורים וליצירה המקומית".

אולם, גם הוט וגם היוצרים "הפסידו את המערכה" משום שאין דבר כזה, שחברות התקשורת בעולם ה-OTT הישראלי "תתנדבנה" להשקיע בהפקות מקור. הן מחויבות לזה על פי חוק. החוק מצולם למטה, למי שמתקשה למצא את החוק...

כיום, יש 2 חוקים המכסים היטב את תחום שידורי הטלוויזיה על רשת האינטרנט:
1) "חוק התקשורת" מכסה היטב את תחום שידורי ה-VOD (הטעונים רישיון והשקעות גם בהפקות מקור). כל ספקי ה-OTT מספקים שירותי VOD. 
2) "חוק הפצת שידורים" מכסה היטב את תחום הפצת תכני "הערוצים החופשיים" (ערוצי "עידן +") באינטרנט. בהערת אגב, כתבנו שאנו מקווים, שהמינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' ליו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו יוביל לחיסול תופעת שוד המשאבים הציבוריים ע"י ספקיות ה-OTT. אבל, כרגע לא נראה, שהתקווה שלנו עומדת להתגשם בקרוב, או בכלל.

גם הוט וגם היוצרים היו אמורים לצאת במחאות כנגד הרגולטורים (משרד התקשורת, מועצת הכבלים והלוויין, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו), כלמור: כנגד שר התקשורת איוב קרא (בתמונה למעלה משמאל),  ולהגיש נגדו עתירה או בג"ץ, כדי לכפות את האמור בחוק על ספקיות ה-OTT.

ההשתלחות של היוצרים כנגד סלקום היא טעות בסיסית חמורה, מפני שיוצא כאילו סלקום היא לא בסדר וספקי ה-OTT האחרים הם כן בסדר. זה לא נכון עובדתית. לכולם אין רישיון כלשהו וכולם אמורים לעמוד לדין לפי החוק, שהוא חוק מאוד חמור (ראה תצלומי החוק למטה, למי שלא מצליח למצוא את החוק...). 

יתרה מכך: הוט עצמה היא מפרת חוק ולא בנושא אחד, ואני מתעלם כרגע לגמרי מהפרות החוק המרובות שלה בעניין "השוק הסיטונאי" ובנושאים האחרים דוגמת "הפריסה האוניברסלית". רק בתחום שירותי הטלוויזיה, הוט פועלת ללא רישיונות גם בשירותי ה-OTT שלה על רשת בזק וגם בשירות המשותף עם רמי לוי - TV המופעל ללא כל רישיון וגם בשירותי Next TV (שהם 3 שירותים שונים), כולם שירותים של הוט המופעלים ללא רישיונות מתאימים או בכלל. כך, שיש כאן ציטוט מתאים ממקורותינו: "טובל ושרץ בידו". הוט לא יכולה להציג את עצמה כ"צדיקת הדור" בתחום "הפקות מקור", כשהיא עצמה מפרת חוק בסיטונות.

אם לא די בכך, ארגוני היוצרים בעצמם סייעו להכניס את השוק למצב כאוטי, כשהתנפלו על כל הוועדות הציבוריות, שעסקו בתחום ה-OTT (השתיים האחרונות: "ועדת פילבר" ולפניה "ועדת שכטר", בנוסף לעוד ועדות, שעסקו ב"הפקות מקור", ועדות, שנולדו רק בגלל לחצים והפגנות של היוצרים, דוגמת "ועדת אייל"). כל הלחצים הללו של ארגוני היוצרים, יצרו בלבול אצל מקבלי ההחלטות, הובילו להחלטות סותרות ולהמלצות, שלא ניתנו לביצוע, ולמעשה, לגניזת כל המלצות הוועדות הרבות, שהיו בתחומים הללו (בדיוק כפי שחזינו לא אחת). זאת, במקום לעסוק בדבר אחד מאוד פשוט וברור: אכיפת החוק הקיים על מפירי החוק. 

בנוסף, גם היוצרים וגם הוט "איחרו את הרכבת". השוק והטעם של הציבור (כולל הרגלי הצפייה שלו בתכנים) - משתנים במהירות. זה מנותח כאן בהרחבה (בארה"ב קוראים לזה: Cut the Cord - "לחתוך את הכבל"). זה הכיוון וזה בלתי הפיך. 

אם לא די בכך, העולם המערבי מתקדם במהירות לכיוון 2 טכנולוגיות, שלא דורשות בכלל את תשתיות ושירותי חברות הכבלים והלוויין (ואין הכוונה לשירותי OTT ו-IPTV, על רשתות אינטרנט פרטיות וציבוריות, שמוכרים מזה שנים בעולם):
  • שירותי טלוויזיה באוויר (חופשיים) באיכות 4K ואינטראקטיביים, בתקן ATSC 3.0, שירותים, שכבר החלו במדינות לא מעטות בעולם, לרבות בארה"ב. 
  • שירותי טלוויזיה איכותיים על רשת הסלולר בתקן eMBMS. ההתפתחות הזו החלה ב-2016 (כמתואר כאן), ברשתות LTE, והחלה לצבור תאוצה כשהתקן הזה אושר ע"י גופי התקינה (כולל גופי התקינה לרשתות הסלולר). התקן הזה נכנס למערכות ההפעלה (למשל לאנדרואיד), והחלו לצאת לשוק מכשירי קצה תומכים מכל הסוגים: סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים, נתבים לבתים, ממירים לבתים, טלוויזיות, מזרימי מדיה ועוד. ניתוח מחקרי מלא של מצב שירותי ה-eMBMS בעולם מצוי כאן למתעניינים. מדובר בניתוח של ארגון GSA, שמדווח, שנכון לנובמבר 2017, יש כבר 3 מפעילי סלולר בעולם המפעילים שירותים מסחריים של "שירותי טלוויזיה על רשתות הסלולר" בתקן eMBMS (בסין, בארה"ב ובדרום קוריאה). בנוסף, עוד 6 מפעילים סלולריים במדינות שונות בעולם (אוסטרליה תהיה מובילה) יצאו בשירות מסחרי לשירות הזה בשבועות הקרובים וסה"כ בשנה הקרובה עוד 37 מפעילי סלולר, שכבר מתנסים בזה כיום, ייכנסות להשיק שירותים כאלו, במדינות רבות בעולם. 
אי אפשר לעצור את המהפכה הזו ושום הפגנות חסרות כיוון של ארגוני היוצרים, או מסעי פרסום מתוקשרים של הוט, לא יכולים לעצור את ההתפתחות ההיסטורית והטכנולוגית הזו. 

לכן, הבעיה היא בעייה של ראשי משרד התקשורת, שלא ממלאים את תפקידם וכנגדם היוצרים והוט היו אמורים לצאת, ולא עשו כך, ולכן המחאה שלהם פשוט פתטית וכושלת.

מתי הכאוס הזה ייגמר? 
התשובה לזה מאוד ברורה: כאשר כל מפירי החוק בצמרת משרד התקשורת ייכנסו לכלא, או יפוטרו ויסולקו בבושת פנים מתפקידם. תשאלו את הרשות להגבלים עסקיים והרשות לניירות ערך, כמה זה חשוב להכניס את מפרי החוק לכלא, כדי שהאנשים הישרים יוכלו לחיות בכבוד וביושר ויוכלו להתפרנס בכבוד וביושר, במדינה, שערכי "כיבוד שלטון החוק" מובילים אותה.

אסור להסכים, שנחיה במדינה, שחוקי "רפובליקת בננות" הם החוקים שלה, מדינה הנשלטת בידי הטייקונים ופקידים בכירים - עושי דברם. מתחת לאף שלנו צץ בשנים האחרונות ופועל ללא הפרעה מנגנון מושחת של הפרת חוק קבוצתית, בחסות הבכירים ביותר במנגנון אכיפת החוק הזה. שלמה פילבר לא פעל לבד ולא היה יוצא דופן בצמרת משרד התקשורת בפעילותו הרגולטורית

לכן, הבעיה שהמוצגת כאן (של הפקות מקור), מחזקת את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 

נספח:
צילומי החוק (חוק התקשורת) למי שלא מצא אותו, הסעיפים מדברים בעד עצמם ללא צורך בפרשנות משפטית מיוחדת:
חוק התקשורת 1

חוק התקשורת 2

חוק התקשורת 3

חוק התקשורת 4

 
כאוס



 
 
Bookmark and Share