Telecom News - קבוצת הוט מצויה בצומת דרכים וטועה לחלוטין בכיוון (שמוביל לתהום)

קבוצת הוט מצויה בצומת דרכים וטועה לחלוטין בכיוון (שמוביל לתהום)

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> קבוצת הוט מצויה בצומת דרכים וטועה לחלוטין בכיוון (שמוביל לתהום)
על רקע הדו"ח הכספי הגרוע לרבעון שני 2018 ועל רקע שלל ההחלטות הרגולטוריות כנגד הוט ובזק (מצד ראשי משרד התקשורת), קבוצת הוט הגישה בקשה לאחד את הוט, הוט-טלקום, הוט-נט והוט-מובייל, כדי שתוכל לשווק חבילות קוואטרו (כמו סלקום ובקרוב גם בפרטנר), בדומה לבקשת קבוצת בזק לאחד את בזק-בינלאומי, YES ופלאפון.
מאת: אבי וייס, 30.8.18, 08:10מנכ"לית הוט

ניתוח: הוט, בדיוק כמו בזק, שאת מהלכיה המוטעים ניתחנו כאן, ממשיכה לשלם את מחדלי "תיק 4000" וממשיכה ללכת באותו נתיב שגוי, שיוביל אותה לתהום.

פירוט מלא של האפשרות של הליכה של הוט (כמו גם בזק) בדרך לתהום, מצויה במאמר: "השוק הקווי לקראת דעיכה ויצירת מונופול חדש (סלקום) על חורבות בזק והוט".

כל זאת, על רקע תוצאות רבעון שני 2018 (כאן), תוצאות מאוד מאכזבות ושתהיינה מאכזבות עוד יותר (אם לא יבוצע שינוי חשיבה ואסטרטגיה בצמרת הוט, בראשותה של המנכ"לית - טל גולדשטיין, בתמונה משמאל, צילום רמי זרנגר) ברבעונים הבאים.

העיתונאים והמתחזים להיות "אנליסטים לרגע", שמכסים בסקירותיהם את קבוצת הוט, "לא רואים יותר ממטר קדימה" וטועים למיטב הערכתי - בגדול (כנראה הוט משלמת לכלי התקשורת הללו בפרסומות, כדי לפרסם את הכתבות המחניפות הללו הללו, אנשים שמנותקים מכל מציאות, שאני מכיר ורואה). 

אם הוט הייתה יכולה (טכנית ושיווקית) להציע קוואטרו והייתה מגישה למשרד התקשורת בקשה לשווק קוואטרו, למיטב הערכתי היא הייתה מקבלת אישור לכך. היא קיבלה ממשרד התקשורת  אישורים קשים מאלה, למשל, לא להמשיך (ולקבל דחיות חוזרות ונשנות במשך שנים) בעניין "הפריסה האוניברסלית" וקיבלה אישור לבחון חלופות (סלולריות או אלחוטיות) ל"פריסה האוניברסלית" שלה. כך, שהנושא של "חבילות קוואטרו" הוא תירוץ קלוש לצעדיה החדשים והמוטעים של מנכ"לית הוט וכל צמרת הוט. 
 
הפטנט החדש של ראשי הוט, כפי שנחשף בגלובס, במחשבה המוטעית, שזה המהלך, שאולי "יציל את הספינה הטובעת", ספינה (שכרגע נדמה שהיא יכולה להיקרא גם בשם "טיטניק"), שהם מטביעים במו ידיהם: הם הגישו למשרד התקשורת בקשה ליצור ייצור חדש: שילוב של הוט (שידורים), הוט-טלקום (תשתיות), הוט-נט (ISP) והוט-מובייל (סלולר). זאת, כדי שקבוצת הוט תוכל לעשות מה שסלקום עושה (שירותי קוואטרו) ומה שגם פרטנר תעשה בקרוב.  

האם זה הפתרון לצרות של קבוצת הוט? בספק רב. הרצון "להיות נחמדים" כלפי משרד התקשורת יוביל את הקבוצה פשוט לתהום, והיא כבר החלה במסע הזה אל התהום. בניגוד לקבוצת בזק, הורדת "ההפרדה המבנית" בין החברות בקבוצת הוט לא תוביל לחיסכון משמעותי, כי ממילא כל "ההפרדה המבנית", שקיימת בין חברות הקבוצה בהוט, היא מנימלית ורובה קיימת "על הנייר". אין כאן את החיסכון האפשרי בכוח אדם ומשאבים כמו שיש בין החברות של קבוצת בזק, חברות הנמצאות במבנים נפרדים לגמרי עם מערכות נפרדות לגמרי (מה שלא קיים בקבוצת הוט)..

.מול בזק, להוט יש הרבה פחות "שומנים". אין להוט "רווחיות עודפת" בשירותי הטלפוניה (מה שיש לבזק), להוט גם אין את המסורת של רמת שירות לקוחות (ורמת שירות טכני) ארוכת שנים שיש בקבוצת בזק. כך, שנטישת לקוחות (פרטיים ועסקיים) בקבוצת בזק לא תהיה כה חדה ודרסטית, מול מה שקורה ויקרה בהוט. למעשה, להוט יש רק "מנוע בעירה פנימי" אחד מוצלח: הוט-מובייל, אבל גם המנוע הזה יכבה די בקרוב (הסבר מייד). מכאן, שהתהליך של "הנפילה לתהום" האפשרית בהוט יהיה יותר מהיר מזה של בזק, אם החברות הללו לא תשננה כיוון באופן דרסטי וכעת.

העולם הטכנולוגי מתקדם מהר מאוד (דוגמה לניתוח הכוונים העתידיים: כאן), והמיזוג הנכון הנדרש הוא לא זה מה שהוט כעת מבקשת. זו רק תרופה מסוג אקמול לסרטן המתפשט בשוק התקשורת בכלל ובהוט ובבזק בפרט.

זה לא מקרי, שבדיוק כעת משרד התקשורת שוכר את שירותיו של פרופ' ראובן גרונאו ב"פטור ממכרז". המטרה של "אוהדי סלקום ואנלימיטד" בצמרת משרד התקשורת מאוד ברורה: להוריד את "הרווחיות העודפת" של בזק והוט ב"הסכמי הגיגות". לצורך כך הם ייעזרו ב"קליבר" המוביל בישראל לענייני מחירוני ותעריפי בזק והוט (פרופ' ראובן גרונאו). זה החלק מ"התכנית הגדולה" של אותן קליקות. זה גם משתלב היטב ב"תקן ה-SIP החדש", ש"בושל" ע"י אותן קליקות וייכפה גם על הוט. הוט פשוט עיוורת (או אדישה) להתפתחויות הללו.

אם מחירי "הסכמי הגיגות" "ירדו לרצפה", סלקום ופרטנר תוכלנה לספק טריפל ולהרוויח ב-29 ש"ח לחודש (!) וקוואטרו ב-49 ש"ח לחודש (!). זה הסוף קודם כל של הוט (ואחר כך של בזק). 

בכלל, להוט אין מה להלין אלא על עצמה. הוט הייתה הראשונה בשוק התקשורת, כבר ב-2007, להשיק טריפל. כלומר: להוט הייתה קדימות של 11 שנה על קבוצת בזק, ורק לאחרונה בזק בינלאומי יצאה בשירות טריפל (לא בדיוק חוקי, אבל זה סיפור אחר).

מה הוט עשתה עם הקדימות הזו של 11 שנה מול קבוצת בזק? כלום. היא כשלה לכל אורך השנים (כולל בשנים, שבהן נהנתה מ"חסות מלאה" של "קליקת אוהדי הוט בצמרת משרד התקשורת" בראשותו של שר התקשורת דאז - משה כחלון). היא לא הבינה את הצורך להכין את עצמה "ליום סגריר", כמו המצב שלה כעת ובכלל זה:
  • לא שדרגה את הרשת שלה ל-Docsis 3.1. מחדל של שנים
  • לא שדרגה את הטלפוניה שלה ונשארה עם אותה רשת טלפוניה ישנה של העשור הקודם. 
  • לא שיפרה את הערוץ העולה (באינטרנט) ללקוחותיה, זה כמעט עשור. 
  • הפסיקה לפרוס סיבים לבתים. כעת, כולם "עקפו אותה בסיבוב" ואין לה מענה לאתגר הזה. זאת, במיוחד מול פרטנר, ולשילוב החדש של סלקום-אנלימיטד (ובקרוב גם עם We4G). שלא לדבר על בזק. 
  • לא יצרה "מנועי צמיחה" חדשים משמעותיים בשירותיה (מה שכל חברות הכבלים וכל חברת תקשורת בארץ ובעולם יוצרות, בגלל התחרות). 
  • התעלמה מכך, שבניגוד ל"הסכמי שת"פ האנטנות" שלה (עם פרטנר, במסגרת PHI), לקבוצת החברות המתחרה: "סלקום"-"גולן-טלקום" ו"מרתון-אקפון-018-We4G" בוצע "ישראבלוף" פלילי. כלומר: אין למתחרות בה "שת"פ אנטנות", אלא MVNO הנקרא "חברות סלולר", מה שמאפשר הורדת מחירים לרצפה (מה שבאמת מחולל את התחרות בשוק הזה). לכן, הוט-מובייל, שקשורה לשת"פ אנטנות רציני ויקר עם פרטנר (עם הוצאות הולכות וגדלות עם הזמן), לא תוכל להתחרות לאורך זמן ב"ישראבלוף" המתחרה בה, "ישראבלוף", שיכול להמשיך ולהוריד מחירים לרצפה, לאורך שנים רבות. 
  • הסכימה לקבל עליה רגולציית BSA ל"שוק סיטונאי", מודל, שלא קיים בשום מקום בעולם. כ"כ שתקה מול רגולציה הזויה שהוטלה עליה בתחום הטלפוניה הסיטונאית. בכך היא "ירתה לעצמה" ישירות ברגל. זו רגל, שפרטנר כבר החלה לדרוך עליה ובקרוב סלקום תצטרף ל"חגיגה". 
  • שתקה כשמשרד התקשורת החליט לשדוד את התשתיות הפיזיות שלה (כמו אלו של בזק) לטובת סלקום ופרטנר. למעשה, לאורך כמה שנים (ובמיוחד בשנים האחרונות), הוט שתקה מול רגולציה שמפלה אותה לרעה שבוצעה לללא כל סמכות חוקית, מול התנכלות חוזרת ונשנית מצידה של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (הפורשת), ומול שימועים הגיוניים שנקברו ונגרסו "במגרסה של שמילה". "ככה לא בונים חומה". 
  • שתקה (עד כה) כשמשרד התקשורת פשוט התעלם מפנייתה הדחופה והעביר בממשלה את סדרת ההחלטות הבלתי חוקיות בעניין "הפריסה האוניברסלית", שחלה על אנלימיטד, מה שהוביל לרכישתה ע"י סלקום ולסדרת החלטות מהירה, שהגיעה לאחר החלטות הממשלה, במטרה ברורה להפוך את אנלימיטד-סלקום (ועוד שותפים) למונופול עתידי בישראל. 
  • הוט היא האחרונה, שיכולה לבוא בטענות, שאין רגולציה על תחום ה-OTT. היא עצמה החלה בשירותי OTT, בהתחלה על רשת בזק ואחר כך על כל רשת, וגם דרך רמי לוי, כל זה מחוץ למסגרת של כל חוק ורישיון. כך, שהיא באה עם "ידיים לא נקיות" בטענות, שאין רגולציה על תחום ה-OTT על סלקום ופרטנר. התכניות של שר התקשורת (איוב קרא) ינציחו את המצב הכאוטי הזה לעולמים, אם החקיקה המוצעת תעבור בכנסת. זה יהיה "המסמר האחרון" בארון הקבורה של שידורי הטלוויזיה של הוט, שחשבה, שאם היא תהיה "נחמדה" לשרי התקשורת ותצטרף לכאוס, זה לא יפגע בה כמו בומרנג - בחזרה
ויש עוד סעיפים רבים של פאשלות באסטרטגיה של ראשי הוט (למשל, לעניין מהלכיה המוטעים בתחום השירותים למגזר העסקי והארגוני, אפשר לכתוב ספר שלם). הוט פשוט טעתה בדרך ואיבדה את הכיוון הנכון. במציאות של המשק הישראלי, אלפי עובדים מסורים, וגם מנהלים זוטרים ובכירים, שעבדו ושעובדים בנאמנות סביב השעון וכל השנה לטובת החברה בה הם עובדים, משלמים בסוף על הטעויות החמורות של המעסיקים שלהם (בעלים, מנכ"לים), שגרפו בדרך מיליונים (או מיליארדים, תלוי בגודל החברה), לכיס של עצמם. הם היו בטוחים "שהשמש זורחת מהראש שלהם", בגלל שהכסף זרם יפה לכיס שלהם, עד שפתאום המציאות השתנתה. הופיע "ברבור שחור" שהפיל הכל. רק מעטים משלמים אישית על הטעויות הללו ורק במקרים הקיצוניים (ראה ערך דני ונוחי דנקנר). 

לא פלא, ש"חסידי סלקום בצמרת משרד התקשורתדהיום, לאחר ש"חסידי בזק" בצמרת המשרד סולקו, יכולים לעשות כרצונם, מחוץ לכל חוק ולכל נורמה רגולטורית אפשרית, וגם לדאוג לירושה נהדרת וממש ענקיתהכל על חשבונכם, לצאצאים וליורשים של עורכי הדין של אנלימיטד \ IBC.

בקצרה, הכל מתחיל ונגמר בנורמות של שוק התקשורת. כעת אנו חיים בנורמות של הפקר ו"רפובליקת בננות", כש"לא סופרים את הציבור ממטר" (סופרים רק את בעלי ומנהלי חברות התקשורת), מה שכבר הוזכר בספר שופטים בתנ"ך: בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.

ולסיום:
עובדות אינן חדלות להתקיים רק מפני שמתעלמים מהן (אלדוס האקסלי).

פתגם נוסף שממש מתאים כאן להוט:
“We can not solve our problems with the same level of thinking that created them.”
Albert Einstein.
JUNCTION FREE
 



 
 
Bookmark and Share