Telecom News - שוב התנגדות המונית מהציבור בעוד 2 שימועים בתחום הגלים המילימטריים

שוב התנגדות המונית מהציבור בעוד 2 שימועים בתחום הגלים המילימטריים

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שוב התנגדות המונית מהציבור בעוד 2 שימועים בתחום הגלים המילימטריים
שר התקשורת וצמרת המשרד סרבו ללמוד לקח מהשימוע הקודם בתחום הגלים המילימטריים, שעוררו רעש והתנגדות המונית בציבור (כולל מראשי רשויות), וכעת שימוע שני חדש (המכיל בתוכו 2 תת-שימועים) בנושא מעורר גל התנגדות לא פחות גדול, בגלל אי ההבנה למה מתבצע השימוע, מה זה גלים מילימטריים (זה לא 5G!) ולמה זה בכלל לא מסוכן בשום היבט.
מאת: אבי וייס, 26.6.20, 07:40יועז הנדל

אך בסוף חודש מרץ ותחילת חודש אפריל לפני כחודשיים, משרד התקשורת נתקל ב"התנפלות המונית" וחריפה של הציבור, בעקבות שימוע לתחום "הגלים המילימטריים" ופרסמתי את פרטי הפרשה הזו במאמר: "הטירוף של הקישור בין 5G לנגיף הקורונה שיגע את צמרת משרד התקשורת".

במאמר זה פרסמתי כמה המלצות ובכלל זה של רפי הוידה (לשעבר מ"מ המדען הראשי של משרד התקשורת) ושל דני רוזן, (לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת), על כך, שהמשרד היה אמור לפרסם בתוך השימוע את הנתונים הברורים, שגלים מילימטריים אינם 5G והם הרבה מתחת לסף המינימלי של קרינה והכל מאושר ע"י משרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות.

יתרה מכך: גלי מילימטריים מתחברים מהאנטנה המשדרת אל האנטנה הקולטת (בקו ישיר) ומשם בכבל לנתב הביתי וזה בכלל לא נוגע ולא מתקרב באיזה מכשיר שהאדם מחזיק בידו או לידו. כלומר: אין שום קרינה מגלים מילימטריים לשום אדם (אלא אם האדם החליט לטפס על האנטנה המשדרת ולהצמיד את הראש שלו למשדר....מה שלא סביר בשום מצב וגם אז - לכל היותר - יקבל קצת חימום, אחרי הרבה זמן של הצמדת הראש לאנטנה, בגלל עוצמת השידור המאוד נמוכה. זה הכל).

אולם, כפי שנראה בהמשך, צמרת משרד התקשורת מסרבת ללמוד לקח ומסרבת להשתפר. 

לפני הפרסום של השימוע הראשון בסוף מרץ 2020, שלחתתי לצמרת משרד התקשורת את כל הערותיי, שפורסמו כאן. לא קיבלתי שום תגובה או התייחסות לנושאים הרבים שהעלתי בנושא זה. כך, שהשגיאות חזרו ונכנסו לשימוע השני, שאעסוק בו כאן בהמשך. 

כתוצאה מהבהלה (שלא לומר היסטריה מטורפת) של השימוע הראשון בתחום הגלים המילימטריים, משרד התקשורת העלה פורטל שלם לתחום הקרינה (כאן וכאן) עם הסברים ומסמכים רבים וגם השר (יועז הנדל, בתמונה למעלה משמאל) סייע ומסייע בהסברה בנושא, לאור מעורבות אישית של ראשי רשויות בהיסטריה, שפרצה בעקבות השימוע (כולל החלטות מוזרות, דוגמת זו של ראשת העיר חיפה, שהכריזה, שלא תאפשר פריסת 5G בעיר חיפה). 

בינתיים, די בשקט ובצנעה, ללא כל הודעה לציבור, המשרד פרסם באתר האינטרנט את תוצאות השימוע הראשון בתחום הגלים המילימטריים (כאן), דחה על הסף את כל 7,549 (!) ההתנגדויות החריפות, שהתקבלו לשימוע הזה מהציבור, וביום 6.4.20 חתם השר דודי אמסלם על הצו, שפורסם ברשומות (כאן) ובזה העניין החוקי הזה הסתיים ותחום השימוש בגלים מילימטריים הפך לעובדה כתובה ומוסדרת כחוק. 

לפתע, ללא כל הסבר למה יש שוב שימוע, העלה המשרד ביום 2.6.20 (כאן) הודעה בשמו של שר התקשורת יועז הנדלעל שימוע נוסף בתחום הגלים המילימטריים ופרסמתי זאת בכתבה: מש' התקשורת פרסם טיוטות תיקוני חקיקת יישום טכנולוגיית "גלים מילימטריים".

לאור הפרסום החוזר הזה, הפעם תחת שמו של השר היחסית חדש, שלחתי ביום 2.6.20 את השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת יועז הנדל ולידיעת צמרת משרד התקשורת:
"הנדון: גלים מילימטריים - למה שידור חוזר?
שלום רב,
1. היום הופצה הודעה משונה ביותר של שר התקשורת בעניין גלים מילימטריים - כאן.
2. אולם, שר התקשורת הקודם (דודי אמסלם) כבר חתם על הכל (אחרי התייחסויות לשימוע) ופרסם זאת ברשומות (כאן).
אף כתבתי על כך כמה וכמה מאמרים (למשל כאן וכאן). 
3. איך נולד הצורך בעוד שימוע, בדיוק לאותו נושא, שכבר הסתיים הטיפול הרגולטורי בו?
4. למה באגף הספקטרום הכל חשאי, כשלפתע צצות צרות בהחלטות הקודמות, שנוצר הצורך להתחיל הכל מאפס (בתחום הגלים המילימטריים)?
5. אודה להתייחסות השר לסוגיה חשובה זו ומה בדעת השר לנקוט במידית, כי לתקן את המכשלות החוקיות הללו בהתנהלות צמרת המשרד, שמקורן בעבודה ללא כל שקיפות וללא כל שיתוף הציבור באמצעות נציגיו המוסמכים".

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

למי שמתעניין למה נולד הצורך בעוד שימוע בדיוק באותו נושא, התשובה פשוטה מאוד: כבר בהצעות שלי ובמסמך שלי לשימוע הראשון (כאן) ציינתי, ששהמשרד עושה טעות, שהוא מוציא לשימוע רק תחום אחד של התדרים - V-Band ולא מוציא את כל התחום לשימוע, כולל תחום ה-E-Band.

אז לקח למשרד למעלה מחודשיים לעכל את הטעות, שהצבעתי עליה בסוף מרץ, והשימוע השני אכן בא לתקן את הטעות הזו ובא להוציא את כל התחום להסדר חוקי, אחרי שימוע, גם V-Band וגם E-Band.

בנוסף, השימוע השני בא לתקן עוד שגיאה, שנעשתה בשימוע הראשון: להגדיר את סוג הרישיון והאגרה הנדרשים לכל תחום תדרים בגלים המילימטריים, מה שלא הופיע בכלל בשימוע הראשון. 

אולם, נושאי ההערות החשובות שלי (ושל רפי הוידה ודני רוזן) בעניין הכנסת נושא הקרינה לגוף השימוע - לא תוקנו.

כך, ביום 2.6.20 העלה משרד התקשורת לאתר החקיקה הממשלתי  שימוע שני (2 תת-שימועים במקביל) בעניין הגלים המילימטריים:

א. שימוע בעניין פתיחת התדרים לשימוש הציבור בתחום הגלים המילימטריים (כאן), גם ב-V-Band וגם ב-E-Band.
השימוע הזה קיבל 1,072 התנגדויות חריפות (בגלל הקרינה). השימוע ננעל לתגובות ביום 23.6.20. 

ב. שימוע בעניין הרישיונות הנדרשים והאגרות הנוגעות לגלים המילימטריים (כאן), גם ב-V-Band וגם ב-E-Band. 
השימוע הזה קיבל 868 התנגדויות חריפות (בגלל הקרינה). השימוע ננעל לתגובות ביום 23.6.20. 

למה יש התנגדויות בהיקף כזה, גם בשימוע השני לתחום הגלים המילימטריים?
התשובה ברורה: כשלא מסבירים את הנושא לציבור בשימוע, והכל חשאי, אנשים חושדים בממשלה ומפתחים קונספירציות וחשדות מחוסרות כל בסיס.

הקרינה נראית לחלק מהאנשים דבר מפחיד - בגלל היעדר ידע בסיסי בנושא. 

למה משרד התקשורת פועל בתחום התדרים (ספקטרום) בכזו חשאיות ואי שקיפות?
חובה לחזור ולציין, שמשרד התקשורת פועל מזה שנים בחוסר שקיפות מוחלט בתחום הזה, גם בניגוד לחוק וגם בניגוד להחלטת ממשלה מפורשות ודו"ח מבקר המדינה בנושא.

כמובן, זה נעשה בניגוד להצהרות שר התקשורת יועז הנדל על שקיפות (כאן, כאן וכאן). הצהרות בדבר שקיפות שהן לא יותר מספינים על הציבור, כי המשרד עליו הוא ממונה פועל בחשאיות מוחלטת. אפס שקיפותחסמב"ה (חבורת סוד מוחלט בהחלט).   
אפרט כאן רק חלק מההחלטות, שמשרד התקשורת לא מבצע:

א. אין יכולת לערער ולהתייחס להחלטות בתחום התדרים. זאת, כי שום החלטה של ועדות התדרים לא מפורסמת בשום מקום (אלא אם יש צורך לבצע שימוע ופרסום צו, וזה מתבצע כבר אחרי ההחלטה בוועדות התדרים). 

בחוק ("פקודת הטלגרף האלחוטי") יש סעיף מיוחד לעניין ההתייחסות להחלטות בענייני תדרים והנה הסעיף (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
מי שרואה את עצמו נפגע

הסעיף אומר: "מי שרואה את עצמו נפגע מהחלטה של ועדת התדרים... רשאי לפנות..." . איך אדם כלשהו יכול לדעת שהוא נפגע מהחלטת ועדת התדרים ולערער על כך, אם שום החלטה לא מפורסמת?

תמהני. 


ב. אי מילוי החלטות ממשלה בתחום השקיפות בענייני תדרים:
יש כמה החלטות ממשלה בנושא ואביא את העיקריות:
1)  "הגדלת השקיפות והיעילות הכלכלית בתחום ניהול התדרים" - כאן
הסעיף המרכזי בהחלטה מצוי כאן:
שקיפות

2) "הגברת התחרות בענף הסלולר"- כאן
הסעיף המרכזי בהחלטה מצוי כאן:
שקיפות 2

אין השוואות תקופתיות של מחירים, אין נתוני רמת השירות ואין נתוני מחירים. יש רק פירוט שנתי של התלונות והעיצומים הכספיים שהוטלו. 

יש מדינות שאת נושא "רמת השירות" \ "חוויית השימוש" מנבצע הרגולטור לתקשורת בעצמו, או באמצעות חברת מחקר (למשל בבריטניה מבצעת זאת עבור הרגולטור לתקשורת - Ofcom -  חברת מחקר שזכתה במכרז). בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם (דוגמת אוסטרליה, ניו-זילנד), זה מבוצע גם כן ע"י אותה חברת מחקר בריטית (שנבחרה לבצע זאת עבור ה-FCC). בארה"ב זה מבוצע גם ע"י חוקרים עצמאיים, למשל המחקרים השוטפים של חברת Opensignal שפרסמה (כאן) לציבור בארה"ב, את דו"ח "חווית השימוש" ברחבי ארה"ב בתחום הסלולר דור 5, עם נתונים נכונים לתחילת יוני 2020. מומלץ לקריאה לכל אחד, איך מציגים נתונים השוואתיים כאלו מאירי עיניים לציבור הרחב, מה שאין בכלל בישראל, בגלל רשלנות משרד התקשורת, שעובד עבור החברות ולא עבור הציבור. 

ג. התעלמות מדו"חות מבקר המדינה בתחום הספקטרום (התדרים).
היו כמה דו"חות מאוד קשים של מבקר המדינה בתחום הספקטרום במשרד התקשורת. הדו"ח החמור ביותר נמצא כאן - למתעניינים. שום סעיף ברשימת הליקויים בדו"ח הזה לא תוקן, עד היום, כמעט 8 שנים מאז שהדו"ח הזה פורסם. 

ד. התעלמות מוחלטת מהציבור, מנציגיו המוסמכים ומהכתוב בחוק, בהחלטות הממשלה והכנסת, במסמכי המדיניות ובתקנות, תוך הסתרת החלטות, שלעיתים מעוררות חשד לפלילים:
זה מפורט בהרחבה בהרבה כתבות (136 כתבות וחשיפות) ואביא כאן רק 3 כתבות מובילות, שמדברות בעד עצמן: האם המנכ"לית החדשה של משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, תתקן את כל הליקויים שפורטו כאן?

נמתין בסבלנות ונדווח לקוראינו. 


 
גלים מילימטריים

 



 
 
Bookmark and Share