מי תהיה ה"יו"ר של קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"?

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> מי תהיה ה"יו"ר של קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"?
עוד בטרם נכנסה לתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת, כבחירה של השר יועז הנדל, ועל רקע חשיפה נוספת של הפרות חוק סיטונאיות ומזעזעות של קבוצת סלקום, מוצאת לירן אבישר בן-חורין זמן לבקר ביקור רשמי בסלקום, כמקום ראשון ויחיד לבקר בו, במקום להיפגש עם נציגי ציבור מוסמכים. בכך, היא, ככל המסתמן, עתידה לקבל ב-1.7.20 את "התואר הנכסף" מהמנכ"ל היוצא (נתי כהן): "יו"ר קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת".
ביזיון ציבורי מחפיר בנקודת האפס של כניסה לתפקיד מנכ"לית. 
בנוסף: פרטים מלאים על הפרת החוק הטרייה של סלקום בתחום הסיבים: הפטנט החדש של סלקום "לעשות קופה" על חשבון החוק והכיס של לקוחותיה. 

עדכון בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 29.6.20, 06:30לירן אבישר בן-חורין

מנכ"ל משרד התקשורת המסיים - נתי כהן, הצליח להסתיר כמה חודשים, מרגע כניסתו לתפקיד, את אהדתו המוחלטת לצרכים של קבוצת סלקום ושות' (כלומר: IBC - אנלימיטד ולפעמים גולן טלקום ופרטנר), מול צרכי הציבור וצרכי חברות התקשורת האחרות. 

הוא (נתי כהן) נחשף לחלוטין רק בראיון, שנערך עימו ופרסמתי זאת בספטמבר 2018 תחת הכותרת: "חשיפה: התגלה "יו"ר קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"".   

למנכ"לית הטרייה, שנכנסת לתפקיד באופן רשמי ב-1.7.20, לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאל), לא היה צריך להמתין כמה חודשים, כדי להבין לאן פניה מועדות.

ככל המסתמן כרגע, היא מקבלת את תפקיד היו"ר של "הקליקה" מנתי כהן, עוד לפני שהיא נכנסת רשמית לתפקיד.

זאת, משום שהביקור הראשון והיחיד, שביצעה בחפיפה שלה עם נתי כהן - היה בקבוצת סלקום, ביקור שנעשה כמובן בלוווי 2 חברים בכירים של "הקליקה" הזו:
א. שמילה מימון, המשנה למנכ"ל, אויב ותיק של בזק והוט ו"עד מפתח" ב"תיק 4000" כנגד נתניהו ובזק (אצלו זה בא ביחד).
ב. ד"ר עופר רז-דרור, אויב מושבע של בזק והוט (המומחה "להטחת הראש של בזק בקיר"), פקיד בכיר חסר כל ידע בתחום רגולציית עולם התקשורת, מה שלא מפריע לו להיות אוהד מושבע של סלקום

לסלקום מייד נחזור. כרגע נעסוק ונתרכז במנכ"לית הטרייה לירן אבישר בן-חורין ומה צפוי לשוק התקשורת עקב מינויה למנכ"לית משרד התקשורת, כבחירה אישית של השר יועז הנדל.

אחרי מעל ל-23 שנה, שאני מכסה את שוק התקשורת, ניתן לבדוק לאחור, כמה מהתחזיות שלי התאמתו ובכמה טעיתי - כמעט אפס טעויות. לצערי, כבר אי אפשר לתת למנכ"לית החדשה 100 ימי חסד, כי היא בזבזה אותם בביקור אחד מיותר והרסני לגביה.   

ביום 25.6.20 שלחתי לשר התקשורת יועז הנדל, (בתמונה מחה"כ יועז הנדלשמאל), ולידיעת צמרת משרד התקשורת (כולל המנכ"לית החדשה) את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: שאלות דחופות בעניין: "לירן אבישר בן חורין יוצאת לשטח: הגיעה לביקור ראשון בסלקום". "המנכ"לית החדשה של משרד התקשורת בסיור לימודי ראשון".
שלום רב,
1. פורסם בגלובס (כאן), שהביקור הראשון של המנכ"לית החדשה של משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, היה (איך לא) בסלקום.

2. האם המנכ"לית החדשה מעוניינת לחזור על השגיאות החמורות של המנכ"ל היוצא, נתי כהן, מה שדרדר את ישראל תוך כשנתיים למקום ה-95 בדירוג העולמי, ולהחליף אותו בתפקיד "יו"ר קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"?

3. מדוע המנכ"לית לא הולכת (כמו בכל תהליך עבודת מטה מסודרת, קל וחומר בשירות המדינה), לבדוק ולפגוש את צד הביקוש - קודם לכל.

כלומר: לפגוש את הצרכנים ונציגי הציבור המוסמכים, במקום להתחיל להיפגש עם צד ההיצע (דוגמת חברת סלקום),
מה שמשבש כל יכולת קבלת החלטות נכונה ונטולת פניות (כלומר: רק לטובת הציבור ולא לטובת בעלי האינטרסים), במשרד ממשלתי רגולטורי.

אין תופעה כזו מעוותת וחסרת אחריות ציבורית, כמו הביקור הראשון הזה של המנכ"לית בגוף מפוקח, בשום משרד ממשלתי, או גוף ממשלתי רגולטורי אחר, לא בשום מדינה בעולם המערבי וגם לא בישראל.

4. בנוסף, סלקום היא מפרת חוק, תקנות ורישיון בקנה מידה אדיר, שאין דומה לו בהיקפו בשוק התקשורת. זאת, כל יום, וגם היום.

ביקור מנכ"לית המשרד, כרגולטור מפקח על פי חוק ותקנות על חברות התקשורת, בחברה כזו, מסמן בצורה הכי ברורה, שהמנכ"לית מספקת חיפוי וגיבוי בעצם הופעתה וביקורה שם, להפרות החוק הרבות של הגוף המפוקח הזה.

זה כמובן סותר את האמור ב: תקשי"ר, כללי האתיקה לעובדי המדינה ולהנחיות למנכ"לים בשירות המדינה.

5. אודה להתייחסות דחופה, לנוכח חומרת המצב, שנחשף בביקור מהסוג הזה, שערכה המנכ"לית, מה שעלול להצביע על הכיוון בו היא מתכוונת לפעול, מה שיוביל את שוק התקשורת לתחתית התהום, יותר נמוך ממה שהשוק נמצא בו כיום". 

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

וכעת, נחזור לסלקום, זו שקיבלה כבר כעת גיבוי וחיפוי מלאים מהמנכ"לית החדשה של משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין

הפטנט החדש של סלקום "לעשות קופה" על חשבון החוק והכיס של לקוחותיה, בחסות צמרת משרד התקשורת.
לאור מידע, שהתקבל אצלי מכמה מקורות, שלחתי ביום 24.6.20 את סדרת השאלות הנוקבת ביותר הבאה לשר התקשורת יועז הנדל, לצמרת משרד התקשורת (כולל למנכ"לית החדשה, לירן אבישר בן-חורין) ולחברת סלקום:
"הנדון: סלקום ממשיכה לחבר בתים לסיבים בלי רישיון ו"לעשות קופה" על הכיס של לקוחותיה, שלא יודעים שנשלל מהם "חופש הבחירה", בניגוד לחוק ולתנאי הרישיון של סלקום. 
שלום רב,
1. במרץ 2020 חשפתי כאן, שסלקום ממשיכה למכור חיבורי סיבים לבתים, ללא רישיון וללא "חופש בחירה" בספק אינטרנט ו"חופש בחירה" בציוד קצה, ועוד הפרות חוק, תקנות ורישיון לרוב.

רשימת כל העבירות שסלקום מבצעת, לכאורה, מצויה כאן


2. שאלתי אז סדרת שאלות ארוכה בעניין זה, כי סלקום מכרה את תשתית הסיבים שלה זה מכבר לחברת IBC (ואף דיווחה ברבים על סיום הליך המכירה הזה במחצית 2019 לבורסהכאן) ולכאורה IBC אמורה מאז מחצית 2019 (בפועל מיום החתימה של שר התקשורת על הרישיון המחודש ל-IBC - בטקס פומבי שנערך במשרד ב-14.8.19) למכור חיבורי סיבים לבתים. לא סלקום.

במכירה [של חיבורי סיבים לבתים] כעת ע"י סלקום, סלקום עוקפת את הצורך ל"חופש בחירה", כי סלקום היא גם ספק האינטרנט וכך סלקום מרוויחה מההסדר הזה, שהלקוחות רשומים אצלה ומשלמים לה ולא רשומים ולא משלמים לחברת IBC.

3. בנוסף, סלקום "עובדת בעיניים" על ועדי הבתים (כאן וכאן) ולא מספרת להם, שאין לה רישיון לפריסת סיבים לבתים, וכל זה נעשה גם בעצימת עין של "הרשות לתחרות" ופעילות בלתי פוסקת של פקידים בכירים במשרד לטובת סלקום (כאן, כאן וכאן), תוך הצעת סלקוםעצימת עין נמשכת של השר מהפרות החוק של סלקום ופרטנר (כאן). 

4. אזרח במרכז הארץ קיבל לפני כמה ימים הצעה לחיבור ביתו לסיבים של סלקום (מצ"ב ההצעה, 2 צילומים, הצילום הראשון כאן משמאל, לחיצה על התצלום מגדילה אותו, התצלום השני כאן).

כך, שההפרות של החוק ע"י קבוצת סלקום - נמשכות עד רגע זה.

אגב, כשהאזרח הזה ביקש להציג לו רישיון, למה שסוכן סלקום מציע (שמו של הסוכן של סלקום המציע - מופיע על ההצעה: עובד של סלקום בתפקיד "מנהל מכר פעילות סיבים"), מנהל המכר של סלקום - הסתלק מהדירה ולא חזר...

5. אני חוזר על כל השאלות, שמשרד התקשורת נשאל על ידי בפברואר 2020 (כאן), סה"כ 7 שאלות, שליתר נוחות הן מצ"ב כאן שוב בתצלום.

6. מתי שר התקשורת יועז הנדל מתכוון להתחיל לטפל בנושא החמור הזה, של הפרות חוק בפרהסיה ו"עבודה בעיניים" על הלקוחות, תוך שלילת "חופש הבחירה" שלהם ו"עשיית קופה" בקלות, תוך שלילת היכולת של ספקי אינטרנט מתחרים, לספק אינטרנט ללקוחות סלקום \ IBC?

7. ממתין לעדכון לאור חומרת הנושא".

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

הסבר קטן למי שלא הבין את התרגיל של סלקום:
חברת IBC (אנלימיטד), בעלת הרישיון בקבוצת סלקום לפריסת סיבים לבתים, מחויבת ב"הפרדה מבנית".

כלומר: הלקוח של IBC\אנלימיטד משלם ל-ISP (כרגע יש 3 ספקי אינטרנט - ISP בפורטל של אנלימיטד) והלקוח יכול לבחור ציוד קצה מה-ISP או לרכוש לבד. את שירותי הערך המוסף, דוגמת טלפוניה וטלוויזיה, הלקוח בוחר כרצונו, בנפרד, מה-ISP או מכל ספק אחר, כרצונו.

כך, יש תחרות חופשית ובריאה בין ה-ISP על ליבו (וכיסו) של הלקוח, בתשתית IBC\אנלימיטד. הלקוח יכול בכל רגע להתנתק מהספק שלו ומשירותיו ולעבור לספק מתחרה, כי התשתית נשארת אותה תשתית. 

כשסלקום (שמכרה את התשתית שלה ל-IBC \ אנלימיטד לפני כשנה) מוכרת בעצמה חיבורי סיבים לבתים במקום IBC, היא פשוט "לוכדת את הלקוח" ב"חתונה קתולית לעולמים" ומכניסה את כל הכסף - לכיס שלה.

זאת, כי היא פועלת מחוץ לכל מסגרת של חוק או רישיון. המדובר בעבירות רבות לרבות כאלו שיש בצידן מאסר עד 3 שנים

כלומרסלקום היא גם ספק התשתית, היא גם ה-ISP והיא גם ספק שירותי הערך המוסף, דוגמת טלפוניה וטלוויזיה. הציוד הוא רק של סלקום, לפי תעריף שהיא קובעת ללקוח. היא יכולה להעלות את המחיר ללקוח מתי שבא לה.

כך, הכל הולך מהכיס של הלקוח לכיס אחד: סלקום. הלקוח "לכוד" אצלה בכל התחומים - לעולמים.

עזיבה \ נטישה שלה פירושו גם נטישת התשתית והחלפת תשתית - מה שלא פשוט וזול לבצע. 


התוצאה: כל "חופש הבחירה" של הלקוחות על פי חוק התקשורת, תקנותיו ורישיון סלקום - נעלם בבת אחת ואיננו. 

לשיטה עתיקת היומין הזו, הקיימת עוד משחר ההיסטוריה, קוראים "לכידת לקוח" - "Customer Lock-In" והיא הייתה מאוד נפוצה בשוק התקשורת הישראלי עד שנות ה-90 של המאה הקודמת. כיום, זו פרקטיקה אסורה בכל העולם המערבי.

כך, השיטה האנטי-צרכנית והלא חוקית הזו - חזרה בשנה האחרונה במהדורה מחודשת תחת הלוגו של סלקום, שמחקה בבת אחת את כל הרפורמות הצרכניות של שנות ה-90 והאלפיים של המאה הקודמת, בשוק התקשורת.  

הכל בחסות ובגיבוי מלא של "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת", שכעת עומדת בראש "הקליקה" הזו המנכ"לית החדשה: לירן אבישר בן-חורין, שעובדת בשירות האינטרסים של צמרת סלקום, שמכוונים את הרגולציה הנדרשת להם, באמצעוות שלוחיהם בצמרת המשרד

שורה תחתונה:
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליו, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
 
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).

עדכון 30.6.20: טקס חילופי המנכ"לים התקיים היום במשרד התקשורת (בתמונה משמאל)טקס חילופי מנכ"לים. הוזמנו הפעם (כלקח מפעם קודמת) הגמלאים של המשרד, אולם נציגות הגמלאים הודיעה להנהלת המשרד שהגמלאים לא ישתתפו באירוע מסיבות ברורות ולאור ההתנהלות של צמרת המשרד כלפיהם בטקס חילופי השרים, כ"כ רוב העיתונאים (כולל כותב שורות אלו) לא הוזמנו לאירוע (חלק הוזמנו להשתתף באירוע בזום).

לעומת זאת, מנכ"לי וראשי החברות המפוקחות כן הוזמנו, מה שמחזק את מה שכתוב כאן למעלה: משרד התקשורת תחת המנכ"לית החדשה הוא לא משרד התקשורת של מדינת ישראל, אלא משרד האינטרסים של חברות התקשורת בישראל.

עצוב, מרגיז ומקומם.

טוב זה לא יכול להיגמר. 


הודעת משרד התקשורת על טקס חילופי המנכ"לים מצויה כאן - למתעניינים. 



 
 
Bookmark and Share