Telecom News - איך שר התקשורת קיבל החלטות לדפוק את ציבור הצרכנים והציג זאת כהישג?

איך שר התקשורת קיבל החלטות לדפוק את ציבור הצרכנים והציג זאת כהישג?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> איך שר התקשורת קיבל החלטות לדפוק את ציבור הצרכנים והציג זאת כהישג?
כל כלי התקשורת (למעט אחד) נפלו בפח בהודעה השקרית של שר התקשורת יועז הנדל אודות הפחתת ההוצאה השנתית של הצרכן על שירותי האינטרנט הביתי ויצירת כתובת אחת מול ספק האינטרנט. שום משפט לא נכון בהודעה זו והכי חמור: "הקליקה" ביצעה עוד תרגיל בלתי חוקי ופלילי, לכאורה, בתחום הסיבים - בשירות סלקום \ IBC, שהשתלב בהודעה. הסברים למי שלא קלט את השקרים והספינים המזעזעים בהודעת השר, ואיך השר הורס את התחרות - כדי שהכסף יישאר ב"משפחה" מועדפת אחת.
מאת: אבי וייס, 6.7.20, 07:10באנדל הפוך הוט

כלי התקשורת היחיד, שלא נפל בפח ולא הטעה את הציבור בישראל, בפח של של ההודעה השקרית של שר התקשורת יועז הנדל מאתמול, היה Davar1.

כל שאר כלי התקשורת, מיחזרו בלי שום בדיקה או הבנה מינימלית בעולם הרגולציה של התקשורת את הודעת השר, ואף הוסיפו לה פרשנויות שונות ומשונות, שמפארות את ההחלטות הללו.

אני פרסמתי אמש כותרת אחרת לגמרי להחלטות: "שר התקשורת יצא שוב בספין על הציבור בעניין הוט ו-IBC".

אין אפילו משפט אחד נכון בהודעה של השר (כאן) ובהחלטה שעומדת מאחוריו, החלטה של מנכ"ל משרד התקשורת היוצא, נתי כהן (כאן), שחתם על אחד מהמסמכים ההזויים בסדרת המסמכים, שהוא רגיל לחתום עליהם בכל הקדנציה שלו, ושנועדו למטרה אחת: לסייע לקבוצת סלקום\IBC.

בהודעה הנוכחית מאתמול, בכוונה ערבבו לציבור 2 נושאים, שאין להם קשר: הוט ו-IBC, אבל מה שמשותף לשניהם אלה השקרים:
1) מזמן יש להוט באנדל הפוך (ראה תצלום מצד שמאל למעלה, לחיצה על התצלום מגדילה אותו), אפשר לראות זאת גם באתר הוט וגם באתר "כמה זה". הוט משווקת "באנדל הפוך" בחשבונית אחת, למי שמעוניין מבין לקוחותיה - עוד מלפני 2010. האישור הראשון להוט לשווק "באנדל הפוך" עם הוט-נט ועם ISP אחרים, בחשבונית אחת (אז קראו לזה "סל שירותים משותף"), היה ב-2010 מהשר דאז משה כחלון ובחתימתו (כאן). ב-2011 הוט פתחה את ה"באנדל ההפוך" שלה (כאמור בהחלטת השר כחלון) לכל הספקים, בנוסף להוטנט - כאן.

מכאן, ששני המשפטים המרכזיים הבאים בהודעת השר שקריים לחלוטין [ציטוט]: 1. "שר התקשורת ביקש לקדם את המלצת הדרג המקצועי במשרד לאפשר שיווק באנדל הפוך גם לחברות הוט". 2. "עד היום המשרד התנגד לאשר להוט לשווק באנדל הפוך".

2) מזמן הלקוחות משלמים גם להוט וגם ל-IBC בחשבונית אחת. ב-IBC אין שום אופציה אחרת חוץ מחשבונית אחת, של תשתית + ספק אינטרנט ביחד. זאת, מיום הקמת החברה ותחילת שיווק שירותיה ב-2014 - ועד עצם היום הזה...

אז איך השר יועז הנדל יכול לשקר לציבור בדבר כל כך ברור? [ציטוט מהודעתו]: "יקודם אישור לחברת IBC לשווק שירותים לצרכן בחשבונית אחת עם ספק."

3) שום הוזלה לא תהיה לצרכנים. ההוזלה (כביכול) של הוט היא מינימלית ולא אפקטיבית. העיקר: ממתי הורדת תחרות מובילה להוזלה (במיוחד בטווח הזמן היותר ארוך, בשונה ממבצעים זמניים)? אני לא מכיר פטנט כזה. כנראה, צמרת משרד התקשורת, שעובדת בשירות סלקום \ IBC, מכירה את הפטנט הזה, של הורדת מתחרים - כדי להוזיל מחירים...

כשבכירים בעבר ובהווה מצמרת משרד התקשורת קיבלו ומקבלים כסף מסלקום \ IBC - זו בדיוק התוצאה המתקבלת. מדהים ומזעזע אבל זו המציאות. אלה שייצרו את "תיק 4000" ממשיכים לשלוט במשרד התקשורת

מה שמתרחש בשנתיים האחרונות וגם כיום, שאותם "מאכרים" בעלי אינטרסים כלכליים של "אנטי בזק וגם הוט", שפעלו בתקופה של כתב האישום בתיק 4000, כלומר בשנים 2013-2017 - עדיין פועלים כיום, והם, בין היתר, מניעים את "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת".

 לכן, מייד כשהתפרסמה ההודעה של השר יועז הנדל, שלחתי אליו סדרת שאלות נוקבות ולידיעת צמרת המשרד, לרבות המנכ"לית החדשה של המשרד, לירן אבישר בן-חורין
"הנדון: היכן ההחלטות בעניין IBC ולמה השר פרסם, שלהוט אין באנדל הפוך?

שלום רב ושבוע טוב,

1. השר הכריז (כאן) [ציטוט]: "...לאפשר שיווק באנדל הפוך גם לחברות הוט ו-IBC באופן שייטיב עם הצרכן".
 
2. האם השר לא יודע שלהוט יש מזה שנים "באנדל הפוך" (ראה כאן, כאן וכאן - אם פספסת את זה), זאת בנוסף לכך, ש"ההפרדה המבנית" בין הוט להוט-נט היא לא יותר מ"ישראבלוף" וכל הסיפור הזה הוא רק ספין אחד ענק ושקרי?
 
3. היכן ההחלטות ותוצאות השימוע (השימוע המופיע כאן, כאן וכאן) - בעניין IBC?
 
הכיצד השר כבר מצהיר, שהוא הולך עם זה לממשלה, כשלא פורסמו תוצאות השימוע לגבי IBC, שהיו בו נושאים נוספים מלבד ה"באנדל ההפוך"?

4. הכיצד היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד דנה נויפלד, מעורבת בכל ההחלטות הללו?
 
5. מה זה BSA ברשת הוט? ממתי יש BSA ברשת הוט? באיזה מפרט \ ספר תקשורת \ תקן תקשורת \ הגדרות ,ITU או ,EU או כל גוף תקינה אחר בעולם \ סרט של דיסנילנד, יש דבר כזה: BSA ברשת חברת כבלים?
 
6. הכיצד השר טוען, שהביא להפחתת מחירים משמעותית ברשת הוט, כשמחירי "השוק הסיטונאי" ברשת הוט [ל-ISP] יקרים מאוד מול המחירים ברשת בזק - "שוק סיטונאי", כמופיע בטבלה הבאה (רק מה שניתן להשוות, כי לבזק אין 200 ו-500 מגה), המחירים בש"ח ללא מע"מ:
 
השירות תעריף קיים ברשת הוט התעריף החדש של הוט התעריף על רשת בזק עד שנת 2022
100 מגה (שירות נגישות עד 100 מגה) 41.60 39.00 25.10
העברת גיגות (שירות העברת נתונים בליבת הרשת) 15.60 12.50 10.20
 
5. אודה להתייחסות דחופה, לנוכח חומרת הנושאים הללו".

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
לצפצף על עוד כמה חוקים באי מענה לשאלותיי - זה כבר דבר פעוט ערך, מול הצטברות המעשים, שחלקם טעון חקירה דחופה, שנחשפים בהחלטות האנטי צרכניות הללו.

הסברים נוספים למי שלא קלט את השקרים והספינים בהודעה של השר:
  • כל ההודעה הזו, שמערבבת בין הוט ל-IBC, כאילו זה אותו עניין, נועדה לטשטש את הציבור ולהסתיר, שמבצעים כאן "הפיכה" בהתייחס ל-IBC (אנלימיטד), חברת בת בקבוצת סלקום, בשירות "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". מציגים באתר המשרד את ההחלטה המפורטת של הוט ומסתירים (בכוונה) את ההחלטות המפורטות לגבי חברת IBC מקבוצת סלקום. 
  • התייחסתי בעבר להקלות, שצמרת המשרד מעוניינת לספק ל-IBC ואני מפנה את המתעניינים בפרטים, למאמר, שעסק בהרחבה בשימוע ההזוי של הקלות המוצעות ל-IBC ושפורסם על ידי תחת הכותרת: "למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC?". מדובר בהטבות רגולטוריות בשווי (על הנייר) של מאות מיליוני ש"ח במצטבר ל-5 שנים קדימה. 
  • הוט, מזה שנים, מספקת שירותי "באנדל הפוך", בחשבונית אחת. בשנים האחרונות היא עושה זאת בעיקר עם חברת ה-ISP בשם ITC, משום שמשרד התקשורת התנקם בהוט בכוונה (ואף תקע לה קנס ענק, ככה סתם, במצוות סלקום), בגלל שהיא שלא "מתיישרת" לפי ההוראות של המשרד והרישיון של הוט, בתחום "השוק הסיטונאי". המשרד לא אישר להוט, שהוט-נט תהיה ב"באנדל ההפוך" שלה. כל שאר חברות ה-ISP בישראל - כן. הוט חתמה ומזמן עם כמה חברות ISP לספק שירותי "באנדל הפוך" והשירות הזול ביותר שהיא מציגה, הוא עם חברת ITC (ראה בתצלום למעלה מצד שמאל).
  • כך, שההחלטה החדשה, רק מורידה את האיסור על הוט-נט להשתף ב"באנדל ההפוך" של הוט, שכאמור - קיים שנים. האם זה טוב לצרכנים? לא. זה ברור. עקב ההחלטה האנטי צרכנית הזו, שנעשתה ללא כל שימוע ציבורי, הוט תקדם ותשווק רק את הבאנדל עם הוט-נט ותחסל בכך את כל הספקים הקטנים המתחרים. הורדת תחרות היא תמיד לרעת הצרכנים. בנוסף, הוט טרם מילאה את הוראות המשרד בעניין "השוק הסיטונאי". אז למה היא קיבלה כעת פרס? כדי לטשטש את הפרס הגדול, שמקבלת IBC... 
  • אם הוט (ככתוב במסמך של המנכ"ל) לא מיישמת את הוראות "שוק סיטונאי" ברשת שלה, אז איך יש כמה אלפי לקוחות "בשוק סיטונאי" בהוט? כדי להבין את הפלא השמיני הזה, יש צורך לצלול לעומק לשאלה: למה משרד התקשורת הישראלי המציא דבר שנקרא "BSA הוט"? זה מושג שלא קיים בשום מקום בעולם וגם בלתי אפשרי, כי BSA ניתן למימוש רק על תשתית הנחושת של חברות הבזק בעולם, ברשת xDSL. אז בגלל שהמשרד ("במצוות סלקום") המציא דבר שלא קיים, עברו כבר כמעט 10 שנים מאז ש"ועדת חייק" קבעה, ש"שוק סיטונאי" יחול גם על רשת הוט, ובפועל "שוק סיטונאי" בהגדרת המשרד לא קיים ברשת הוט. כל השימועים וההחלטות, שנעשו במשך השנים, לפי דרישת סלקום (כמה דוגמאות: כאן, כאן, כאןכאן וכאן) וכל ההחלטת, שעוגנו ברישיון של הוט כולל החלטות השר (כאן) - לא מומשו. אז איך כן יש לקוחות "שוק סיטונאי" על רשת הוט? פשוט מאוד. בניגוד לסלקום, שמתלוננת כל הזמן נגד הוט (וגם נגד בזק) בכל מקום, פרטנר הייתה הראשונה שהבינה והחליטה, כבר ב-2018, שבמקום לריב סתם, ללא כל כיוון, אפשר ליישם "שוק סיטונאי" ברשת הוט בשיטת הריסייל, שזו השיטה הקיימת בכל העולם. אז אלה הלקוחות של "שוק סיטונאי" בהוט (מפרטנר ועוד כמה חברות שהלכו בעקבותיה). אך אסור להגיד את המילה "ריסייל", כי בישראל זה הפך (באופן הזוי, אבל אלו הן העובדות) לשם נרדף של סעיף בכתב האישום כנגד נתניהו בתיק 4000... בסלולר, שיטת הריסייל היא מאוד מוצלחת ומכונה בשם הגנרי MVNO, והשיטה הכי מוצלחת של ריסייל כזה בסלולר, זו השיטה המכונה "מותג הבית", מה שיש בכל החברות (מלבד סלקום). זה שירות ללא צורך ברישיון סלולרי (מנפלאות הרגולציה הישראלית), ולכן זה מאוד זול. "מותג הבית" הסלולרי הטרי ביותר הושק אך אתמול ושמו PostMobile, ונולד כתוצאה משת"פ בין חברת הדואר לגולן טלקום. אותו דבר מיישמים בחברות דוגמת פרטנר על רשת הוט, אבל לא קוראים לזה ריסייל (וככה משרד התקשורת לא מתרגז... כי המשרד מכיר רק בהמצאה שהוא המציא: BSA הוט). הישראבלוף הזה לא ניתן לשינוי, כל עוד צמרת משרד התקשורת שבויה ומשרתת רק את האינטרסים של סלקום. כך נוסף לו בישראל עוד "ישראבלוף" על רשת הוט (לא מספיק שהוט-נט והוט-מובייל הם ישראבלוף של "הפרדה מבנית" בקבוצת הוט). כך מתנהלת לה הרגולציה בשוק התקשורת בישראל. "חלם" זו רק בדיחה קטנה וזניחה, ליד משרד התקשורת הישראלי דהיום. 
  • לא תהיה שום ירידת מחירים לצרכנים, מפני שמחירי השיווק והמבצעים של הוט ב"באנדל ההפוך" נמוכים יותר ממחירי "השוק הסיטונאי" על הרשת שלה. למה? ניקח לשם ההשוואה את החבילה של 100 מגה (שהיא היחידה הניתנת להשוואה בהוט מול בזק). המחיר של "שוק סיטונאי" ל-ISP על רשת הוט (ראה בטבלה בשאלה למעלה) הוא אחרי ההנחה: 39.00 ש"ח ללא מע"מ ועם מע"מ זה 45.63 ש"ח. מעל זה יש את עלות הגיגות, שזה 12.50 ש"ח לכל רוחב פס של גיגה. כלומר: עוד לפני כל ההוצאות (תשתית, כוח אדם, שיווק, מכירות, תמיכה, הנהלה וכיו"ב) ורווח מינימלי, המחיר של "שוק סיטונאי" תשתית ל-ISP הוא סביב ה-65 ש"ח. אז איך הוט מוכרת כיום (תלחצו על התצלום למעלה) תשתית + ISP ב-59 ש"ח כולל מע"מ?? כלומר: שום ISP של "שוק סיטונאי" לא יכול להתחרות בהוט במחיר הזה, כי כל מה שהוא יקבל מהלקוח, הוא יצטרך להעביר להוט ועוד לשלם מכיסו. מול זה, חבילת "הבאנדל ההפוך" הכי זולה בבזק ל-100 מגה היא 95 ש"ח כולל מע"מ. אז איך הוט מוכרת את אותו מוצר בדיוק ב-59 ש"ח? גם להוטנט, שזה למעשה הוט בתחפושת, יש מבצע של באנדל ב-59 ש"ח עם הוט, ואפילו מבצע באינטרנט ב-49 ש"ח. המחיר של הוט עולה ל-79 ש"ח בתום המבצע (74 ש"ח בבאנדל של הוטנט), שגם זה הרבה מתחת ל-95 ש"ח של בזק. זאת, בזמן שהתעריף של תשתית בזק ב"שוק הסיטונאי" ל-ISP הוא 25.10 ש"ח, נמוך בהרבה מול 39 ש"ח אחרי הנחה, על תשתית הוט. איך זה מתהפך, כשמגיעים למחיר הסופי לצרכן? פשוט מאוד: 1) אין להוט מחירון קשיח כמו לבזק, אלא מחירון וולונטרי. כך, שהיא יכולה לקבוע לעצמה ב"באנדל ההפוך" כל מחיר, גם מחיר הפסד, מה שבזק לא יכולה, כי בזק כפופה למחירון שלה ולא יכולה לזוז ממנו אפילו לא באגורה. 2) הוט יכולה לבצע "סבסוד צולב" לאינטרנט שלה, למשל מהרווחים של הטלוויזיה. בזק לא יכולה לבצע שום "סבסוד צולב", למרות שהיא הבעלים של YES (למה? זה מפורט ב"תיק 4000"...). 3) הוט לא גובה מה-ISP, שנמצא איתה ב"באנדל ההפוך", את עלויות הגיגות. למה? ככה. ברור, שגם מהוט-נט היא לא תגבה מאומה, כי זו אותה חברה בדיוק... כך, אפשר להוריד את המחיר לרצפה, ב"באנדל ההפוך" של הוט. לכן, גם שום הוזלה לא תהיה, כהצהרת השר השקרית, כי המחיר של ה"באנדל ההפוך" בהוט כבר כיום - נמצא ברצפה.  
  • התרגיל של IBC: כל ההודעה לתקשורת של השר יועז הנדל, כפי שציינתי בתחילת הכתבה, נועדה להסתיר ולטשטש את התרגיל הפלילי (לכאורה) הזה. יודגש שוב: עד היום, מיום הקמת IBC, הלקוח משלם עבור השירות של IBC בחשבונית אחת, הכוללת גם את התשתית וגם את ה-ISP. אז למה היה צריך לשנות זאת ולתת ל-IBC "באנדל הפוך"? התשובה ברורה: Follow the Money. הכל מתחיל ונגמר בכסף. ככה עובד "מסלול השוחד" (לכאורה). "תן לי ואתן לך".
  • איך התרגיל הזה עובד? מזה שנים ועד רגע זה, אתה יכול לקנות שירות אינטרנט על רשת אנלימיטד (IBC) מה-ISP בלבד, ולשלם ל-ISP, בחשבונית אחת. כך, הרווח ל-IBC נמוך. הכסף מתחלק בין 2 חברות - לפי ההסכמים ביניהן. לכן, IBC כמעט ולא מוכרת לצרכנים, מזה יותר משנה. מי שמוכר סיבים לצרכנים בבתים זו סלקום, תוך הפרת המון חוקים ותקנות, שמוכרת ללקוחות הכל (כולל שירותי דאבל, טריפל וכיו"ב), היא הכל וכך, כל הכסף נכנס אליה לכיס והיא לא צריכה להתחלק בכסף מהלקוח - עם שום ספק אחר.
  • ברגע ש-IBC מקבלת אישור מהשר יועז הנדל ל"באנדל הפוך", מי ה-ISP של חברת IBC? ניחשתם נכון: סלקום, או היא עצמה - IBC - מה שלא צריך, כי סלקום היא כבר ISP, לא צריך להקים עוד אחד. כך, כל הכסף נשאר במשפחה...
  • כלומר: התרגיל הזה נועד להרוג את הספקים הקטנים, הקיימים כרגע על רשת IBC ושבעתיד, לאחר אישור הבאנדל ההפוך, IBC תספק באנדל הפוך עם סלקום כ-ISP, וכך הכסף יישאר "בבית" ולא יעבור לאיש "מחוץ למשפחה", והרווחים יגדלו. 
ככה הורגים את התחרות, על ידי הריגת המתחרים הקטנים, שמייצרים את התחרות הזו.

זה מה ששר התקשורת יועז הנדל מסתיר ממכם. 


הכל מתנהל, בחוסר שקיפות מוחלט.

לא ייאומן איך חוסר השקיפות מכסה כל פינה בפעילות שר התקשורת (יועז הנדל). 

כך זה מתנהל בכל העשור וחצי האחרונים ובמיוחד בשנתיים האחרונות, כש"קליקה" נחושה מנהלת הכל וכשחלק ממנה מתוגמל היטב (בכסף. פעם קראו לזה שוחד, היום רק "כתבות מפנקות" זה שוחד). זו "קליקה", שמובילה את הרגולציה הישראלית תחת הסיסמה "רק לא ביבי ורק לא בזק והוט". 

כל מי שהתעלם מאזהרותיי בעשור הקודם (ושכח, שההתעלמות הזו הובילה ל"תיק 4000" ולפיגור של מעל ל-5 שנים מול העולם המערבי, גם בתשתיות הקוויות וגם בתשתיות הניידות) טועה גם כעת, טומן ראשו בחול, ולא מבין, שהפיגור של ישראל מול העולם המערבי - ילך ויחמיר, בגלל אי ההבנה המוחלטת של האינטרסים המניעים את ההחלטות השגויות וחלקן אף הפליליות, שיש גם כעת, ובמיוחד כעת, בתחום רגולציית שוק התקשורת.

4 כתבות משלימות למה שנחשף כאן והמומלצות לקריאה: בטוב זה לא יכול להיגמר.

פרטים נוספים למה התנהלות כזו של חוסר שקיפות מוחלט והפרחת שקרים וספינים לציבור, מובילה למבוי סתום, ולמקום 95 בדירוג העולמי, אפשר למצוא ב"תיק 4000" (או ב"תיק 5000" שטרם נחקר).   

FAILURE FREE
עדכון 6.7.20, 12:00: ארז רביב פרסם מאמר ב-Davar1 (כאן) תחת הכותרת: "שיטת החליפות בשוק האינטרנט. הרגולציה העודפת בשוק האינטרנט יוצרת מצג שווא של תחרות ופוגעת בצרכן".
מומלץ לקריאה.   

עדכון 17.7.20: עלה בגלבס (כאן, או כאן) מאמר מהילה ויסברג וגד פרץ בנושא הנדון כאן בכתבה, תחת הכותרת: "למה האינטרנט בישראל כל כך איטי ואיך זה קשור לתיק 4000? הסגר בקורונה חשף לעיני כל את מה שהמומחים מתריעים מפניו שנים: האינטרנט בישראל איטי מאוד • איך קרה שדווקא אומת הסטארט־אפ מדשדשת בתחום תשתיות הרשת, איך זה קשור לרפורמת הסלולר של כחלון - והאם בקרוב משהו ישתנה?". מומלץ לקריאה.



 
 
Bookmark and Share