Telecom News - מי ישלם את המס החדש על פריסת סיבים לבתים? רק הלקוחות!

מי ישלם את המס החדש על פריסת סיבים לבתים? רק הלקוחות!

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> מי ישלם את המס החדש על פריסת סיבים לבתים? רק הלקוחות!
המועצה האזורית מטה בנימין (כ-15 אלף בתי אב) החליטה להכניס במכרז, שהיא עורכת לפריסת סיבים ביישובי המועצה, מס חדש, שכולל 2 מרכיבים: 1) מס של 8 ש"ח מינימום לחודש למועצה, עבור כל לקוח המתחבר בסיבים ע"י הזכיין, 2) על כל 50 לקוחות הזכיין יספק בחינם למועצה 2 חיבורים עם ציוד. מי יממן את המיסים הללו? כמובן - הלקוחות. אולם, איך זכיין, שמוגבל במחיר המרבי, שהוא יכול לגבות מהלקוחות, יוכל להגיע ל-ROI (החזר על ההשקעה), כשמוטלים עליו המיסים החדשים הללו? למשרד התקשורת הפתרונים. אבל המשרד לא עונה...אולם, המשרד יצר בעיה רגולטורית קשה בנוגע לתשתיות העירוניות המשמשות כעת לפריסה בישובים.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 15.7.21, 10:50יועז הנדל

כפי שחזינו, פריסת סיבים לבתים, בדגש על יישובים קטנים עד בינוניים גם ביו"ש, צומחת במהירות "מלמטה", בלי שום קשר ל"מתווה הסיבים" השגוי, שיזם שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל), שעבר בחקיקה בכנסת, וללא כל הסדרה רגולטורית של מעמד הרשויות המקומיות ותשתיות הרשויות המקומיות בפריסה הזו (מה שכבר מייצג בעיות משפטיות, כפי שנפרט בהמשך הכתבה).

שר התקשורת, יועז הנדל, וצמרת משרד התקשורת, בנסיון "לנכס לעצמם" את ההצלחה הזו של הצמיחה "מלמטה", ללא קשר ל"מתווה הסיבים", השתתפו כבר בהשקת 2 פרויקטים כאלה של פריסת סיבים לבתים: באורנית ובנריה.

ההצלחה של הצמיחה "מלמטה", שהיא במתכונת "המודל הבריטי", שמתפתח במהירות כמעט בכל היישובים הקטנים עד הבינוניים בישראל (כולל בפריפריה וביו"ש), אמורה להביא לביטול "מתווה הסיבים", שמהווה רק מכשול להתפתחות הזו, מכשול חמור ביותר, כאמור, פרי יוזמת "הקליקה" והשר יועז הנדל, שרצה להקים מפלגה, על הגב של התכנית הזו (שכעת הפכה למיותרת) ולשדוד את כספי בזק לטובת "קליקת סלקום".

התכנית הזו ירדה לטמיון. יותר פרטים על נושא זה, יש בכתבות בנספח א' כאן למטה.

כיום, כמות היישובים בהם החלה הפריסה, או תחל בקרוב, היא פשוט עצומה ומפורטת בסדרת הכתבות המצויה בנספח א' כאן למטה.

המס החדש על פריסת סיבים לבתים במועצה האזורית מטה בנימין:
המועצה האזורית מטה בנימין היא מועצה אזורית די גדולה: כ-47 יישובים, כ-80 אלף תושבים בכ-15 אלף בתי אב. ראש המועצה ישראל גנץ, מעודד מהצלחת השיטה של "המודל הבריטי" ביישובים אחרים, גם ביו"ש, חתם על מכרז לפריסת סיבים לבתים, המכרז נמצא במלואו כאן - למתעניינים. הגשת הצעות למכרז היא עד 4.8.21.

במכרז זה, יושמו כל הלקחים ותוקנו כמעט כל הטעויות עליהם הצבענו שיש במכרזים הראשונים (שהיו בנריה ואורנית), למעט מה שמשרד התקשורת היה אמור לתקן - אך לא תוקן, ומיד נעסוק בזה. בכל הקשור לצד של הרשות המקומית, מדובר הפעם במכרז רציני ומפורט, שהוכן היטב, מכרז, שמכסה את כל הנקודות המשפטיות והאחרות, שהיו לקויות במכרזים קודמים.

אולם, במכרז זה נולד חידוש אחד מאוד מוזר ובספק אם חוקי: "מס פריסת סיבים".

המס החדש הזה כולל בתוכו 2 חלקים:
א. תשלום של לפחות 8 ש"ח לחודש (כל מציע יכול להציע במכרז כל סכום שמעל ל-8 ש"ח לחודש) למועצה. לא ברור בדיוק עבור מה ולמה ומדוע המועצה לא רואה את השירות הזה - כמו כל הרשויות האחרות, כחלק מהשירותים הניתנים לתושבים. אם יש למועצה הוצאות - זה חלק מההוצאות המכוסות במיסים הקיימים. אבל כן ברור לכל, שהמחיר, שהזכיין יכול לגבות מהלקוחות שלו לא ייעלה על 125 ש"ח לחודש, לחיבור של 300 מגה וזה כולל חיבור מלא ללא עלויות התקנה ללקוח, מחיר, שיהיה קבוע ל-5 שנים קדימה. כלומר: לזכיין לא תהיה דרך להרוויח מהזכיה שלו. הקושי להראות ROI יכול להרתיע מתחרים רבים. וכך זה מנוסח במכרז:
מס סיבים

 ב. מתן חיבורים בחינם כולל ציוד למועצה (לא ברור למי: רק למועצה ומתקני המועצה הציבוריים, או גם לראשי המועצה בבתיהם?):
 מס סיבים

כלומר: אם נניח, שיתחברו 80% מכלל 15 אלף בתי אב בתחומי המועצה, המשמעות היא 12 אלף חיבורים. כלומר: הזכיין (או הזכיינים, אפשרי שיהיו כמה), יצטרכו לתת בחינם 240 חיבורים למועצה, כולל הציוד. זה מס כבד ביותר על הספק, שיצטרך להעמיס גם את המס המיותר הזה, על המחיר ללקוחותיו. 

לכן, פניתי ביום 12.7.21 לצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ"לית) בשאלות הבאות:
"הנדון: האם מותר למועצה מקומית\אזורית לגבות מספק סיבים "מס לקוחות" של 8 ש"ח על כל מנוי המצטרף להסדר של פריסת סיבים לבתים ביישובים שבאחריות של המועצה?
שלום רב,
1. לאור המסמך של המכרז לפריסת סיבים של המועצה האזורית מטה בנימין המצ"ב, עולה מהמכרז הזה (בשונה מהמכרזים הרבים הקודמים), שהספק, שיזכה לפרוס סיבים לבתים בתחומי יישובי המועצה, ישלם 8 ₪ למועצה, על כל לקוח, שיצטרף לחיבור הסיבים הזה.
2. האם זה אפשרי, מקובל וחוקי?
3. אודה להתייחסותכם."

תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

למי שייכת התשתית העירונית, שהזכיין פורס בה סיבים לבתים?
את הסוגיה הזו הצפתי כבר ב-2010. אולם, משרד התקשורת לא הגיב לפניותיי ולא טיפל בבעיה הזו. 

"מתווה הסיבים", שעבר בחוק בכנסת וגם הרישיון החדש לסיבים בפריפריה, אוסר שימוש בתשתיות העירוניות. אולם, במציאות, כל המכרזים כוללים בתוכם שימוש בתשתיות העירוניות, לצרכי פריסת הסיבים לבתים של הזכיינים.

הבעיה הזו החריפה, כש
בזק הגישה תלונה למשרד התקשורת, על פריסה בלתי חוקית ביישוב נריה. זאת, בטענה כי מבצע העבודה משתמש בתשתיותיה באופן פירטי וללא אישור.

להערכתי, בזק "פספסה כבר את הרכבת", העובדות בשטח כבר נקבעו (ללא התערבות משרד התקשורת), ולא נותר לבזק אלא להצטרף ולהגיש בעצמה הצעות במכרזים, ולנסות לזכות במכרזים הללו. 

לחברת פיוצ'ר נט - Future בניהולו של יונתן (יוני) סודמי, החברה שפורסת סיבים לבתים ביישוב נריה, יש רישיון מהמנהל האזרחי ביו"ש (רישיון מיוחד לשירותי תשתית פס רחב), כפי שניתן לראות בתכתובת כאן

אגב, חברת פרטנר, שזכתה בכמה מכרזים בכמה יישובים, למשל באורנית, מסתמכת על הרישיונות הקיימים שלה, למשל כאן נמצא הרישיון שלה ביו"ש. אך כרגע טרם ברור, אם הרישיון הזה מכסה פריסת סיבים לבתים והאם זו פריסה חוקית. נושא זה יטופל בנפרד, בכתבה הבאה על "מהפכת הסיבים לבתים לפי המודל הבריטי". 

בנושא זה, של תלונת בזק למשרד התקשורת לגבי הפריסה בנריה, נציין את הנקודות הבאות:
1. יונתן (יוני) סודמי (הזכיין ביישוב נריה, היזם והבעלים של חברת Future - פיוצ'ר), הוא, לעניות דעתי, איש חכם. הוא מכיר היטב מנסיונו ארוך השנים בפרטנר, את הנפשות הפועלות בבזק. הוא לא היה מעז לעבוד פירטי, בייחוד כאשר הוא שם ערבות בנקאית במנהל האזרחי יו"ש, ולאור החוק הקובע, שמה שעשה הוא פלילי, אם עשה מעשה ללא רישיון. לכן, ככל הנראה התשתית היא של היישוב ולא של בזק. 

2. בזק, ככל הנראה, קיבלה מהיישוב כספים לפיתוח בעת הקמת היישובים, ופרסה את התשתית התת קרקעית בתשלום שקיבלה, ואחר כך חיברה את היישוב והבתים לתשתיות הללו. לכן, התשתית שייכת ליישוב. כל מחלוקת חוקית, שתוגש לבית המשפט, להערכתי - תאשר זאת. 

3. בזק נוקטת כאן (לאחר התביעה הקודמת על סך כמה מיליוני ש"ח ביישוב גדות), בטקטיקת הפחדה. אם התשתית היתה בבעלות בזק - היתה גם תלונה מצד בזק למשטרה, כי זה פלילי. למיטב הערכתי, בזק מנסה לבצע כאן ״סימון טריטוריה״, כי היא מבינה, שחלק מהישובים הולכים לאפשר למתחרים להיכנס גם בתשתיות שלה – וזאת ללא בקרה מצד בזק. 
יתרה מזאת, אם בזק תיכנס לתשתיות אחרי שמישהו אחר פרס - היא בסיכון גבוה לתביעות על נזקים והעלות שלה לפרוס תגדל.
 
4. הפניה של בזק למשרד התקשורת היא סתמית ולא בטוח, שמשרד התקשורת יטפל בעניין זה. 

5. כיום, לאור פניות, שפנינו למשרד התקשורת, ברור, שמי שיש לו רישיון ״מיוחד״ לפריסת סיבים, לא יכול להכנס לתשתית בזק (או הוט). אולם, לתשתית של יישוב – כן. משרד התקשורת היה אמור להסדיר עניין זה וטרם הסדיר. 

6. המחירים של יוני סודמי (ביישוב נריה) וגם של אחרים כמו 019 (ביישובי המועצה אזורית שומרון), הם מחירים מאד נמוכים, לקצבים המדוברים ולעלויות הפריסה. 
לכן, לבזק יש רצון ליישר את כולם למחירי השוק, שהיא קבעה (תחת רגולציית "מתווה הסיבים").

בזק לא רוצה להגרר למלחמת מחירים. לכן, היא מנסה לייקר את העלייות לזכיינים ביישובים, ע"י כך, שייאלצו לשלם לבזק, כאילו התשתיות העירוניות הללו - הן של בזק.

7. נקודה נוספת. בנפת בנימין, הטענה של המועצה היא, שלמעלה מ40% מהתשתיות של היישובים הן בבעלות היישוב ולא של בזק והוט. הסיבה פשוטה: בזמן הקמת היישובים, המועצות המקומית פרסו באמצעות קבלנים, שעבדו עבורן, תשתית לטלוויזיה בכבלים, אבל הוט לא הגיעה ליישובים הללו והתשתית הזו נשארה ריקה (ונוצלה בחלקה לצרכים עירוניים). כעת, מנצלים את התשתית הזו לצרכי פריסת סיבים לבתים ע"י הזכיינים.

כידוע, יש ויכוחים בין בזק למועצות המקומיות והאזוריות הללו לגבי המכרזים שיצאו - למי שייכות התשתיות. בהיעדר הגדרות רגולטורייות, יש חשש, שהעניין הזה יתגלגל לבתי המשפט ויכול ליצור סחבת בפריסה. 
 
8. יתרה מכך, המועצה האזורית בנימין, כאמור לעיל, דורשת דמי שימוש, שלמעשה מכסים שימוש בתשתית הזו, שלטענתה היא שלה ( 8 ש"ח למנוי לחודש מינימום), ולמעשה, המועצה "גוזרת קופון" על תשתיות, שבזק חשבה, שתוכל להשכיר במסגרת השוק הסיטונאי הפסיבי. זה יוצר כאוס בשוק, שיכול להוביל לשיתוק של הפריסה. 

8. אם לא די בכך, גם העובדה, שלא מאפשרים לפרוס סיבים בין עמודי תאורה ועמודי חשמל השייכים לחח״י ולרשויות המקומיות, מה שמקובל בחו"ל, היא תקלה חמורה ויקרה בפיתוח הרשת האופטית של סיבים לבתים בארץ. לתשומת לב צמרת משרד התקשורת, שעסוקה בספינים, במקום בפתרון בעיות רגולטוריות שהמשרד יצר במו ידיו והחלטותיו העקומות. 

לסיכום: כל עוד משרד התקשורת לא משמיע את החלטתו בעניין התשתיות העירוניות, וכל מה שהמשרד מבצע עד היום זה ספינים של הודעותהשקת סיבים לבתים לתקשורת, בדבר השקות פריסת סיבים ע"י השר והמנכ"לית (המצולמים בתמונה משמאל, צולם בנריה. הדמות שבאמצע זו המנכ"לית של משרד התקשורת, למי שלא מזהה), הבעיה הזו תישאר בלתי פתירה

נספח א':
מהפכת פריסת הסיבים לבתים ב"מודל הבריטי" שהחלה מלמטה, כולל רשימת כל היישובים, שבהם יש מכרזים, החלה פריסה, או שפריסה בהם תחל ממש בקרוב:

FIBER FREE
עדכון 22.7.21אורנה ישר כתבה ב"מידה" (כותרת בלבד): "אל תהיו הנדל". מומלץ לקריאה. 

עדכון 23.7.21: חשיפות בלעדיות, מסמרות שיער ומדהימות, אודות תיק 4000 ו"עד המדינה" שלמה פילבר, מול שר התקשורת יועז הנדל ו"החסינות" שקיבל מפני כל חקירת "ניגודי עניינים" אצלו. מה שכלי התקשורת שכחו לדווח לציבור. ריאיון של אבי וייס ע"י אלי ציפורי ברדיו "גלי ישראל" ב-23.7.21 (כ-13 דקות), אודות "שערוריית ההטבות האדירות בפריסת הסיבים". כל מה שלא רוצים שהציבור ישמע, איך "תפרו תיק" לאדם אחד (נתניהו) והאחרים "חסינים" מהכל (הנדללפיד ובנט). 
הלינק לקובץ ההאזנה: https://bit.ly/TziporyWeiss2307021. מידע נוסף ומרתק למתעניינים יש כאן: https://bit.ly/3hOCSDR

עדכון 1.9.21: גד פרץ מ"גלובס" פרסם כאן (כותרת בלבד): "אתגרי המפעילים להמשך פריסת הסיבים הולכים ונעשים קשים יותר.
עד כה נפרסו סיבים אופטיים של IBC ל-650 אלף בתי אב • השגת היעד של 1.7 מיליון בתי אב ב-4 השנים הבאות, מסתמנת כמורכבת, אך לא רק אצלה. גם בבזק ופרטנר הקשיים יהיו גדולים יותר • בין הסיבות: התייקרות עלויות הפריסה ככל שעוברים לפריסה בפריפריה ושחיקת תשתיות בבזק."

עדכון 9.9.21רועי ברגמן פרסם כאן ב"כלכליסט" (כותרת בלבד): "מקורות תפרוס סיב אופטי לאילת דרך צנרת המים.
במסגרת הפרויקט, שעלותו מוערכת ב־42 מיליון שקל, מקורות תפרוס את הסיב דרך צנרת המים שלה מבאר שבע עד אילת. בהמשך מתכוונת החברה לפרוס סיבים בכל הארץ. פוטנציאל ההכנסות השנתי מהשכרת הסיבים הוא כ־70 מיליון שקל."

עדכון 6.12.21: פורסם כאן ע"י רפאלה גויכמן ואסא ששון ב"דה מרקר" (כותרת בלבד): "אמיר לוי, מנכ"ל מיזם הסיבים IBC הודיע על פרישתו אחרי שנתיים.
לוי נחשב למי שהצליח להרים את פרויקט התשתיות IBC – מיזם הסיבים האופטיים על גבי תשתיות חשמל שהוקם ב-2013 ■ במשך שש שנים המיזם קיבל 150 מיליון שקל - כסף ציבורי - אולם הוא לא הצליח לעמוד ביעדיו."
עוד טייס חלל צנח מהחללית ההזויה הזו, שחיה ומתקיימת רק בזכות "השתולים" של משרד התקשורת, החללית של מיזם IBC. 



 
 
Bookmark and Share