Telecom News - כספי "עמותת גמלאי הדואר" הושקעו בבורסה במקום לשרת את הגמלאים!

כספי "עמותת גמלאי הדואר" הושקעו בבורסה במקום לשרת את הגמלאים!

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> כספי "עמותת גמלאי הדואר" הושקעו בבורסה במקום לשרת את הגמלאים!
חשיפה: משרד המשפטים: כספי "עמותת גמלאי הדואר" שמקורם בכספי גמלאי משרד התקשורת - הושקעו בבורסה במקום לשרת את הגמלאים!!!
מאת: מערכת Telecom News, 18.8.22, 07:10יגאל לוי

היכן הייתה הנהלת משרד התקשורת, שכזכור זרקה את גמלאי משרד התקשורת לעמותת גמלאי הדואר והיא זו שהעבירה מיליונים לעמותה זו? יש 2 תשובות אפשריות ושתיהן חמורות. 
האם הדבר מטריד בכלל את מנוחתו של שר התקשורת
 יועז הנדל? 

במשך עשרות שנים מתקיים "מתחת לרדאר" שיתוף פעולה פסול וחמור, בין הנהלת משרד התקשורת לבין עמותת גמלאי הדואר (וחברת הדואר), שבמסגרתו העביר המשרד לעמותה ולחברת הדואר מיליוני ₪ ללא כל בקרה ובתמורה מספקת העמותה להנהלת המשרד את "הפטור" משמירת קשר בעצמה עם גמלאי משרד התקשורת.

תביעת גמלאי משרד התקשורת נגד הנהלת המשרד, שנטשה אותם ומסרבת לשמור עימם על קשר, תביעה יוצאת דופן, שהוגשה ע"י עו"ד יגאל לוי (בתמונה משמאל), בעצמו סמנכ"ל בכיר לשעבר במשרד התקשורת, בשם נציגות הגמלאים שנבחרה: זאב קידר, מירה דאיבוג וצבי יונדלר, מתנהלת בימים אלה בבית הדין לעבודה ופתחה "תיבת פנדורה". פירוט מלא למתעניינים מצוי בנספח א' כאן למטה. 

במסגרת התביעה נחשף:

1) במשך שנים רבות העביר משרד התקשורת סכומי עתק לעמותת גמלאי הדואר, כדי שזו, כביכול, תטפל בגמלאי המשרד, במקום עובדי אגף מינהל ומשאבי אנוש של המשרד (שזה תפקידם לפי תקנון שירות המדינה - התקשי"ר).

2) סכומי עתק אלה הועברו ע"י המשרד לעמותה, ללא כל פיקוח ומבלי שלמשרד יש כל מידע לגבי כמות הגמלאים ואופן הטיפול בהם.

3) בשונה מכלל גמלאי שירות המדינה, נדרשים גמלאי משרד התקשורת לשלם "דמי חבר", כתנאי לשמירת הקשר עימם.

4) משרד התקשורת העביר במשך שנים כספים עבור כמות מופרכת של כ-1,000 גמלאים למרות שרשות הדואר נפרדה מהמשרד אי שם ב-1987 ולכן "הצעירים" שבין הגמלאים אמורים להיות בני 100! ואף למעלה מזה...

5) המשרד העביר לעמותה סכומי עתק אפילו עבור גמלאים, שכלל אינם חברים בעמותה ואינם מקבלים ממנה כל שירות, או אף כאלה, שמזמן הלכו לעולמם.

6) העברת הכספים העצומה הנ"ל, בין המשרד לעמותה, התבצעה אף מבלי שנחתם כל הסכם בין הצדדים (ההסכם הראשון שנחשף הוא רק מ-2011, דהיינו: 24 שנים לאחר הפרדת רשות הדואר מהמשרד).

במהלך כל השנים, לרבות כעת בבית הדין לעבודה, טוענת הנהלת משרד התקשורת באופן פומבי, ש"הכל בסדר" ושהיא מפקחת כראוי כל השנים על העמותה, ושהכספי המדינה, שהיא מעבירה לה, אכן משמשים את גמלאי המשרד.

אולם, פרוטוקולים פנימיים שנחשפו, הוכיחו, שלא זו בלבד שקיימים אי סדרים כספיים חמורים בטיפול המשרד בכספי הגמלאים, אלא שהנהלת המשרד ידעה כל השנים על אי הסדרים ועל כך, שהכספים, שהיא מעבירה לעמותה, אינם משרתים את גמלאי המשרד.

טענות גמלאי משרד התקשורת נשענות על 3 "רגליים" מרכזיות:

טיעון מוסרי: במסגרת האחריות הבין-דורית, מחויב כל ארגון לשמור על קשר עם גמלאיו, ששירתו בו במשך עשרות שנים. הנהלת משרד התקשורת מסרבת לשמר על קשר עם גמלאי המשרד וזורקת אותם לעמותת גמלאי הדואר.
 
טיעון חוקי: הוראות תקנון שירות המדינה ("התקשי"ר) רואות בגמלאי המשרד חלק מאוכלוסיית המשרד, ולכן הוטלה חובה חוקית על המשרד לשמור על קשר עם גמלאיו ולטפל בהם במגוון נושאי רווחה, בשיתופם הפעיל.
 
טיעון כספי: כחלק מהחשיבות, שרואה המדינה בטיפול בגמלאיה, היא מקצה סכומי כסף לכל משרד לצורך הטיפול בגמלאים. על כל משרד לוודא, שכספי מדינה אלה אכן משמשים את הגמלאים. בנוסף, בשונה מכלל גמלאי שירות המדינה, גמלאי משרד התקשורת נדרשים לשלם "דמי חבר" כתנאי לשמירת הקשר עימם. הנהלת משרד התקשורת העבירה לעמותת גמלאי הדואר, ללא כל בקרה, מיליוני ₪ המיועדים לשמירת הקשר עם גמלאי משרד התקשורת.

בכל הקשור לאי הסדרים הכספיים, צמרת משרד התקשורת, כמו גם גורמים נוספים בנציבות שירות המדינה, במשרד האוצר ובחברת הדואר, חוששים מחשיפת אי הסדרים הכספיים החמורים בהעברת כספי המדינה לעמותת גמלאי הדואר ולחברת הדואר, ללא כל פיקוח ואף ללא הסכם, והם עושים כל אשר לאל ידם בניסיון להסתיר מבית הדין לעבודה את אי סדרים כספיים אלה.

כעת אנו חושפים עוד מחדל כספי חמור בטיפול בכספי גמלאי משרד התקשורת:
העברת הכספים המופקרת של הנהלת משרד התקשורת לעמותת גמלאי הדואר כאמור, מבלי לוודא, שכספים אלה באמת משמשים את הגמלאים, בנוסף לכספים רבים נוספים, שקיבלה העמותה מחברת הדואר (שגם אלה כספי ציבור) ולדמי החבר, שנכפה על הגמלאים לשלם לעמותה, לצד העובדה, שגמלאים רבים של המשרד כלל אינם חברים בעמותה וחלקם כלל אינם בין החיים, מילאו מאוד את קופתה של העמותה.

וכידוע: אין מדובר בגוף עסקי, שצבר את הונו מפעילות שיזם, אלא, כאמור, מדובר בעמותה רשומה הנשענת על כספי ציבור שקיבלה ומדמי החבר של הגמלאים.

מאחר שמדובר בעמותה, שחבריה הם גמלאים ומטרתה הרשמית: "מתן עזרה וסיוע הדדיים לחברים בתחום הכלכלי, חברתי, רפואי וכו' ברמת הפרט. ארגון פעילויות חברה ותרבות ונופש", מצופה היה, שכספים אלה, שנצברו בקופת העמותה, ישמשו את ציבור הגמלאים שהעמותה אמורה לשרת.

אולם, כעת אנו חושפים, ש-20 שנה (!) לאחר הפרדת רשות הדואר ממשרד התקשורת, וזריקת גמלאי המשרד לטיפול עמותת גמלאי הדואר תמורת תקציבי עתק, חשף משרד המשפטים (באמצעות רשם העמותות), שכספי מדינה, שהועברו לעמותה לצורך "טיפול" בגמלאים וכן, דמי חבר, שניגבו מהגמלאים, שימשו, שלא כדין ובניגוד למטרות העמותה, לצורך השקעה בבורסה ולצבירת עודפים תקציביים בהיקפים אסורים, במקום לשרת את הגמלאים! שערורייה חמורה בכל קנה מידה!!!

במילים אחרות, מיליוני ₪ המיועדים לגמלאים, לא הגיעו אליהם, אלא שימשו לצורך השקעה בבורסה וליצירת עודפי תקציב.

מי שחשף את המחדל הכספי החמור הנ"ל בפעילות עמותת גמלאי הדואר, היה לא אחר ממשרד המשפטים (רשם העמותות), שבאופן תמוה, מייצג בימים אלה את הנהלת משרד התקשורת בבית הדין לעבודה, בדרישתה שלא לשמור על קשר עם גמלאי המשרד ולזרוק אותם לאותה עמותת גמלאי הדואר.

בחקירה כספית, שביצע רשם העמותות (משרד המשפטית) בעמותת גמלאי הדואר, בתחילת 2008 (כ 20 שנה! לאחר הפרדת רשות הדואר ממשרד התקשורת) הוא נדהם לגלות, שמיליונים מהתקציב הציבורי, שמועבר לעמותה והכספים הרבים, שהגמלאים משלמים כדמי חבר, אינם משמשים לטיפול בהם וכאמור מושקעים בבורסה ונשמרים כעודפי תקציב.

כך ממכתבו של רו"ח דן רבין ממשרד רשם העמותות (משרד המשפטים) שהגיע לידינו: "לעמותה יתרת נכסים שאינם מוגבלים בסכום מהותי, כך שהעמותה צוברת נכסים. אבקש לדעת כיצד מתכוונת העמותה לנצל עודפים אלו. במידה וקיימת תוכנית לניצול העודפים אבקש להעביר למשרדנו העתק ממנה. במידה ולא תשיבו למכתבי זה, לא נוכל להנפיק לעמותה אישור ניהול תקין לשנת 2008 ואף נשקול נקיטת הליכים בהתאם להוראות החור, לרבות פירוק".

וכן, ממסמך נוסף של רשם העמותות שהגיע לידינו, ונושא את הכותרת "תוכנית הבראה לעמותת גמלאי הדואר", נקבע, שנמצא בעמותה "עודף מופרז" וניתנה לעמותה הוראה הבאה: "העמותה תקיים את התוכנית לצמצום העודפים שהוגשה לרשם העמותות".

כך גם יו"ר מועצת עמותת גמלאי הדואר לשעבר, משה ברנדוין מתוך פרוטוקול פנימי של העמותה שהגיע לידינו: "...לעמותה ישנם עודפים של כ-4 מיליון ₪ המושקעים בתיק השקעות ועפ"י דרישת רשם העמותות צבירת הון מנוגדת למטרות העמותה, לכן יש צורך בחיפוש אלטרנטיבות להשקעת הון העמותה בצורה התואמת את מטרותיה מחד ומאידך הגדלת פעילות ע"ח תיק ההשקעות".

ומוסיף סגן מנהל רווחה וגמלאים ומנהל עמותה דאז, דוד כהן: "כרגע מושקעים כ-2 מיליון ₪ בתיק השקעות באמצעות עדינה שטיינר מאגף הכספים ושאר הכסף נזיל. מציע שבמידה וישנה הצעה להוציא את תיק ההשקעות מעדינה, רצוי להמתין לבוא המנכ"ל ולקבל החלטה בנוכחותו".

נראה, שההשקעות כספי הגמלאים, שבוצעו ע"י "עדינה שטיינר מאגף הכספים", לא היו מוצלחות במיוחד שכן באותה ישיבה ציין ברנדוין, ש"השקעות כספי העמותה בשנה האחרונה לא הניבו רווחים וצריך למצוא אפיקי השקעה אלטרנטיביים...".

ויודגש: בין אם השקעות כספי הגמלאים היו מוצלחות ובין אם לאו, כפי שהבהיר רשם העמותות לעיל, חל איסור על העמותה לצבור כספים בהיקפים כאלה ועליה למלא את הייעוד שלשמה הוקמה - ולהחזיר את הכספים לגמלאים באמצעות פעולות רווחה נוספות.
 
והיכן הייתה הנהלת משרד התקשורת כל אותה תקופה שכספי הגמלאים הושקעו בבורסה, במקום לשרת את הגמלאים?
אחת משתיים:

או שהנהלת משרד התקשורת ידעה על המחדל החמור ובכל זאת המשיכה בשיתוף הפעולה עם זריקת גמלאי המשרד "לטיפול" העמותה והעברת כספי הגמלאים לעמותה (במסגרת "הדיל" להתחמק משמירת הקשר בעצמה עם גמלאי המשרד),

או שהנהלת המשרד לא ידעה, שהכספים שהיא מעבירה לעמותה, אינם מגיעים לגמלאים, ואז הדבר מהווה הוכחה ניצחת, כי שיקרה כל השנים, לרבות בבית הדין לעבודה, כאשר טענה, שהיא מפקחת ו"הכל בסדר" עם הטיפול בגמלאי משרד התקשורת.הנדל דוברות

ומה קורה היום עם גמלאי משרד התקשורת ועם הכספים המיועדים להם?

האם הדבר מטריד כלל את מנוחתו של שר התקשורת יועז הנדל (בתמונה משמאל)?

בכל מקרה, סוגיית העברת כספי גמלאי משרד התקשורת ע"י הנהלת המשרד, לעמותת גמלאי הדואר, והיעדר הפיקוח על השימוש בכספי הגמלאים (שחלקם כאמור, מצאו דרכם לבורסה), יידונו לעומק במסגרת בירור תביעת גמלאי משרד התקשורת המתנהלת בימים אלה בבית הדין לעבודה.

ראוי להזכיר, שתביעת גמלאי משרד התקשורת נגד הנהלת המשרד, הולכת ומתבררת כ"אבן בוחן" לאופן ההתנהלות המצופה ממשרד ממשלתי כלפי גמלאיו, ואין ספק, שתהיינה לתביעה זו השלכות רוחב מרחיקות לכת על כלל העובדים והגמלאים בארץ - ולא רק בהיבט הכספי.

נספח א':
28 החשיפות הקודמות של שערוריית הגמלאים, חשיפות הנוגעות לתקופה של כהונת השר יועז הנדל, כשר התקשורת (לפני פיטוריו), לתקופתו של שר התקשורת בני גנץ, וכעת שוב מכהן יועז הנדל כשר התקשורת. לקרא ולא להאמין:
SENIOR FREE

 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share