Telecom News - שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל

שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל
שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל
מאת: מערכת Telecom News, 2.2.23, 16:20קרעי צילום מסך
 
5 החידושים המרכזיים ברישיון הדואר החדש.

עדכון אחרון: 7.3.24.

 
שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, (בתמונה משמאל, צילום מסך), חתם היום על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל, המחייב אותה לספק לציבור שירותים בערוצים מקוונים ודיגיטליים, ומעדכן את הרגולציה החלה על החברה בהתאם לעידן הנוכחי, שמאופיין בירידה בשימוש במכתבים ועליה בשימוש בחבילות. כל זאת, תוך חידוד הוראות צרכניות, שמטרתן להגן ולהקל על אוכלוסיות מוחלשות.
 
לצד זאת, השר גם חתם על הוראות, שנועדו לחייב את חברת דואר ישראל לאפשר למתחרים גישה למרכזי החלוקה ולתאי דואר שכורים המהווים תשתית לחלוקת דברי דואר, ולאפשר בכך תחרות מלאה בשוק. כך, שכל נמען במדינה יוכל לקבל שירותי דואר באמצעות כל גורם המספק אותם בהתאם לחוק.
 
כ"כ, לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות הדואר במסגרתן יינתנו תעריפים מוזלים בשירותי בנק הדואר לאוכלוסיות מוחלשות. כך, בעלי חשבון בבנק הדואר, שזכאים לקצבת זקנה, הבטחת הכנסה או נכות, יקבלו הנחה של 50% לפחות על שירותים של בנק הדואר.
 
העקרונות המרכזיים ברישיון הדואר החדש הם:
 
• בחירת מיקום נקודת איסוף חבילות ודואר רשום - לפחות 85% מהלקוחות ברחבי הארץ יוכלו לבחור את נקודת האיסוף של החבילות שלהם.
 
• חובת אספקת שירותי דואר ובנק דואר עיקריים גם באמצעים מקוונים או דיגיטליים - כגון קבלת קצבאות באמצעות כרטיס נטען, פתיחת חשבון בבנק הדואר, הפקדת שקים לחשבון בבנק הדואר, הפקדה לזכות חשבון בבנק הדואר על ידי צד ג' (תשלומים תקבולים), העברות כספים בארץ ולחו''ל, השכרת תא דואר, הפניית דבר דואר ומשלוח מכתב בודד בארץ ולחו"ל (משלוח דואר רגיל, דואר רשום, דואר מהיר 72 שעות ודואר מהיר 24 שעות).
 
• חובת פריסת מרכזים למסירת חבילות ודברי דואר רשומים ביישובים בפריפריה בחנויות, קיוסקים, סופרמרקטים ועוד.  (כ"כ, נחתמה, כאמור, הוראה שמרכזי החלוקה בישובים קטנים ייפתחו למתחרים).
 
• ביצוע פעולות ללא צורך בהגעה לסניף והקלה על אוכלוסיות מקבלי הקצבאות - יוכלו למשוך בקלות את הקצבה החודשית מכל כספומט.
 
• שיפור שירות הלקוחות - נקבע תקן שירות למוקד טלפוני שיפעל לפחות 45 שעות בשבוע ויספק שירות לקוחות גם באמצעים מקוונים.

עדכון 22.6.23: בעקבות הידרדרות השירות בדואר, החברה לא תוכל לסגור סניפים נוספים ללא אישור משרד התקשורת:
בעקבות תלונות ופניות חוזרות ונשנות מצד ראשי רשויות ומהציבור בכלל, משרד התקשורת פרסם אתמול שימוע לטיוטת רישיון חדש לחברת הדואר. על פי טיוטת הרישיון, כל זמן שהחברה בבעלות המדינה, סגירת סניף תחייב אישור מראש של משרד התקשורת. לכל בקשה לסגירת סניף יצורפו נתוני איכות שירות לכל יחידה אותה מבקשים לסגור וליחידות הסמוכות לה. ב-2022 נסגרו 106 יחידות דואר ו-50 נוספים ב-2023 עד היום, עם צפי לעוד כ-35 יחידות שתיסגרנה בחודשים הקרובים.
ב-2022 התקבלו בחברת הדואר למעלה מ-300 אלף פניות ציבור בדבר שירות לקוי. שר התקשורת אף מנהל בימים אלה הליך שימוע לקראת הדחת יו״ר החברה לאור ההזנחה המתמשכת. מסמכי השימוע - כאן.

עדכון 3.7.23: שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם סיכמו אתמול, שסמכויות צו האינטרסים לעניין הדואר יועברו לשר התקשורת כדי לקדם את הפרטת הדואר. עוד הוחלט, שבשימוע לרישיון, תישקל קביעת קריטריונים איכותיים לפני סגירת סניפים, שיביאו בחשבון את צרכי הפריפריה והשכבות החלשות.
לפי ההסכמים שהושגו, משרד האוצר הבהיר, שאין מניעה מצידו להמשך תהליך השימוע, שבאחריות שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי, להדחת יו"ר הדואר. זאת, בהלימה לעמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר, לפיה אין כל קשר בין תהליך ההפרטה לבין הדחת היו"ר ככל שיוחלט כך ע"י השרים.
כ"כ, כספי הפרישה בסך 400 מיליון ש"ח יועברו עוד היום לעובדי חברת הדואר, כדי לאפשר את מימוש הסכם הפרישה של עובדי הדואר, לאחר שעוכבו התשלומים בימים האחרונים.
בשורה נוספת שהתקבלה בישיבה היא, שחלק מתקבולי הפרטת הדואר יוזרם בחזרה לחברה לצורכי שיפור השירות, כדי להיטיב עם האזרחים בכלל ועם הפריפריה בפרט, ויינתן מענה בנושא השיעבודים, כדי שהחברה תוכל לעמוד בהתחייבויות התזרימיות שלה.

נספח א':
רשימת כתבות קודמות בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת רוזן", בכל הנוגע לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב:
 דואר
 

 
עדכון 9.2.23: פורסם כאן בוואלה! (כותרת בלבד): "היעד הבא של קרעי: לסגור את משרד התקשורת בתל אביב.
כיום, משרד התקשורת, המונה כ-170 עובדים, פועל במפוצל, מחציתו בירושלים ומחציתו בתל אביב. עובדי המשרד כבר קיימו שיחה דחופה עם הסתדרות העובדים, אך יכולתם להתנגד למהלך מוגבלת."

עדכון 4.7.23: הפרטת הדואר ממשיכה קדימה: לאחר הפגישה המשולשת בתחילת השבוע בה הגיעו שר התקשורת ד״ר שלמה קרעי, שר האוצר סמוטריץ והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם להסכמות, שכוללות, בין היתר, התייחסות לשירות לציבור והמשך הליך השימוע ליו״ר במקביל להפרטה, התכנסה הבוקר ועדת השרים לענייני הפרטה בראשות השר אמסלם, בה אישרו ה-3 את צו האינטרסים ובכך קבעו כי תהליך הפרטת הדואר ימשיך תוך שיפור רמת השירות לצרכן. הצו יאושר סופית בוועדת הכספים והסמכויות בצו יועברו לשר התקשורת בהחלטת ממשלה שתעלה בראשון הקרוב.
 
עדכונים 15.8.23:
א. הודעה מטעם היועצת המשפטית לממשלה: "במענה לפניות הרינו לעדכן כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, עדכנה את שר התקשורת, הד"ר שלמה קרעי, בדבר עמדתה המשפטית לפיה ההחלטה להעביר את יו"ר דירקטוריון חברת הדואר מכהונתו בטענה כי "אינו ממלא את תפקידו כראוי", לוקה בפגמים מהותיים היורדים לשורשו של ההליך. 
עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גובשה לאחר בחינה מעמיקה של התשתית המשפטית והתשתית העובדתית שהציגו השרים שעמדה בבסיס החלטתם ולאחר שנפגשה עם שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי ושמעה את התייחסותם לסוגייה.
בהתאם לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, הפעלת סמכות השרים להדחת יו"ר הדירקטוריון אינה מבוססת על תשתית עובדתית התומכת בהפעלת סמכות חריגה זו. דהיינו, אין הלימה בין טענות השרים כלפי יו"ר הדירקטוריון לבין התשתית העובדתית עליה ביקשו לבסס את החלטתם. בנוסף, נמצאו פגמים באופן בו קוימה חובת השימוע לפני ההדחה. 
 בהתאם לכך, הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי ישנה מניעה לקבל את החלטת השרים להעביר מכהונתו את יו"ר דירקטוריון חברת הדואר וככל שיעמדו על ההחלטה לא תוכל להגן על עמדתם במסגרת העתירה התלויה ועומדת בבג"ץ בעניין זה. 
כמו כן, בהמשך לבקשתו של שר התקשורת, הודיעה לו היועצת המשפטית לממשלה, כי יש באפשרותו לקבל ייצוג נפרד לשם הצגת עמדתו בעתירה בבג"ץ בעניין החלטתו להעביר את יו״ר דירקטוריון חברת הדואר מתפקידו."

ב. פורסם כאן ב"ביזנעס" (כותרת בלבד): "כל בעל היתר יוכל לשלוח דברי דואר ללא הגבלת מינימום של פריטים.
כדי להבטיח את הרחבת התחרות בתחום המוסדר בישראל והגברת השקיפות, המשרד מפרסם שימוע על דיווח ומדידת נתחי השוק בשירותי הדואר בתחום המוסדר בישראל ומתכונת הפרסום לציבור | הדיווח ישקף לציבור, ללקוחות ולספקי שירותי הדואר, את גודלו של כל שוק הדואר בתחום זה ואת השחקנים הדומיננטיים בו." הצעת החוק מצויה כאן. הודעת משרד התקשורת עם השימועים - כאן

עדכון 31.8.23: השר בצלאל סמוטריץ' (כאן) והשרים דודי אמסלם ושלמה קרעי (כאן) יצאו בהתקפה חריפה על היועצת המשפטית לממשלה והעוזר שלה ד"ר עו"ד גיל לימון, בעניין בג"ץ פיטורי יו"ר חברת הדואר. 

עדכון 10.9.23: פורסם כאן ב"כלכליסט" ע"י עדיאל איתן מוסטקי (כותרת בלבד): "הדיון על הדחת מישאל וקנין: היועץ על אוזני עורכי הדין הוא מי שהיה שותף למחדל בדואר. אורן לביאן המשמש זה 17 שנה כסמנכ"ל מינהל הדואר, ומסוכסך עם יו"ר הדואר מישאל וקנין, נראה לוחש לעורכי הדין של השרים בדיון נגד ההדחה."
זאת, אחרי שבג"ץ הוציא צו על תנאי וצו ביניים נגד פיטורי יו"ר הדואר - כאן

עדכון 26.10.23: ועדת הריכוזיות ממליצה למנוע מהבנקים לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות להתמודד במירוץ לרכישת דואר ישראל. הוועדה (ברוב קולות) המליצה לאפשר את התמודדות ניאופרם ואילו יו"ר הוועדה סבורה כי יש לפסול את התמודדותה משיקולי ריכוזיות כלל-משקית. הפרטים - כאן.

עדכון 7.3.24: פורסם כאן (כותרת בלבד): "בג"ץ הכריע היום פה אחד - החלטת השרים להדיח את יו"ר דירקטוריון חברת דואר ישראל התקבלה משיקולים זרים!. כך, בג"ץ ביטל את החלטת השר דודי אמסלם [ושלמה קרעי] לפטר את יו"ר דירקטוריון חברת הדואר מישאל וקנין."

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, בתגובה לפסק הדין של בג"ץ שמבטל את הדחת יו"ר הדואר הכושל: "...אבל אחר כך כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג״צ כנגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג״צ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי. פסק הדין של בג״צ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעז״ה.
בינתיים, מוזמן המותב הנכבד בראשות יצחק עמית לטפל בהפרות של תנאי הרישיון ובסגירת סניפים בפריפריה, באופקים, נתיבות, אשקלון, קרית שמונה, באר יעקב, ועוד…
בכל מקרה, משרד התקשורת בראשותי ימשיך לשרת את הציבור ולפעול לשיפור השירות, למרות ההפקרות הקיימת כתוצאה מהמצב של ״איש הישר בעיניו יעשה״ שאליו הביאו אותנו לצערי - שופטי בג״צ."



 
 
Bookmark and Share