Telecom News - שוב "פטור ממכרז" למשרד עו"ד במועצת הכבלים והלוויין (האם חסרים עו"ד?..)

שוב "פטור ממכרז" למשרד עו"ד במועצת הכבלים והלוויין (האם חסרים עו"ד?..)

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> שוב "פטור ממכרז" למשרד עו"ד במועצת הכבלים והלוויין (האם חסרים עו"ד?..)
חשיפה: שר התקשורת החליט לחסל את התחרות בטלוויזיה על האינטרנט ולכן במקום לקבל החלטות הקים עוד ועדה ציבורית לנושא (ועדה שלישית באותו נושא, בעשור האחרון) ושכר משרד עורכי דין גדול ב"פטור ממכרז". לא הספיק לשר היועץ המיוחד ששכר ב"פטור ממכרז", אך בתחילת השבוע. השר מסתמך על זכרונו הקצר של הציבור (ודי בצדק...). מי מפסיד ומי מרוויח מהצעדים הללו?
מאת: אבי וייס, 6.2.14, 13:30גלעד ארדן

אם לא די בשכירת יועץ מיוחד לשר התקשורת (גלעד ארדן - בתמונה), שהוא גם עו"ד במקצועו (עו"ד צבי האוזר, כפי שחשפנו כאן), המשיך מיד אחריו השר בתנופת "העבודה בעיניים" על הציבור וכספו, והוציא "פטור ממכרז" למשרד עו"ד י"א (השם שמור במערכת), בהיקף של 250 אלף ש"ח + מע"מ, ל"שירותי ייעוץ חיצוני למועצת הכבלים והלוויין". הנימוק לפטור החדש שאנו חושפים כאן: "התקשרות עם מומחה-יחסי אמון מיוחדים- בדיקת מספר הצעות" (בלי לציין אילו). במקביל, הוציא השר הודעה לעיתונות המצויה כאן, על הקמת "ועדה ציבורית לבחינת האסדרה העתידית של השידורים המסחריים". השר, כהרגלו, מסתמך על הזיכרון הקצר של הציבור, לרבות העיתונאים, וממחזר נושאים ויוצר עובדות, שקשה להבין אותם במבט ראשון.

נחשוף כאן את התעלומה, סעיף אחרי סעיף:

א. שכירת עוד עורכי דין ב"פטור ממכרז" למועצת הכבלים והלוויין. 
למי שאינו בקי, למועצת הכבלים והלוויין יש לא מעט עורכי דין. למעשה, כמעט ממחצית העובדים במועצה הם עורכי דין. יתרה מכך, למועצה יש מערכת ייעוץ משפטית הנפרדת ממערכת הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת עצמו (יחידת ייעוץ משפטי בראשותה של עו"ד דנה נויפלד, "המככבת" אצלנו בפרשה אחרת). בראש המערכת המשפטית של מועצת הכבלים והלוויין עומד עו"ד דוד קובסניאנו. הצוות שלו מונה את האנשים הבאים:
ייעוץ משפטי - איתמר חרמון, עו"ד 
ייעוץ משפטי - צחי פנחס, עו"ד
ייעוץ משפטי - לילך כהנים, עו"ד
ייעוץ משפטי - היבה ריזק, עו"ד.

דהיינו: יש במועצת הכבלים והלוויין לפחות 5 עורכי דין שכל תפקידם הוא ייעוץ משפטי למועצת הכבלים והלוויין הזעירה (יחידה ממש זעירה). אז בשביל מה שר התקשורת גלעד ארדן זקוק לעוד משרד עורכי דין, מעבר לעו"ד צבי האוזר, שהוא גייס בסכום לא ידוע אך בתחילת השבוע? מייד נפתור גם את התעלומה הזו.

לפני כן נציין, שלמשרד י"א, שנשכר כעת ב"פטור ממכרז", יש מעל ל- 40 עורכי דין. לא ברור כמה מהם יעבדו בשביל שר התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין, אבל ברבע מיליון ₪  לשנה, יתכן שיעבדו כאן כמה עורכי דין לטובת השר. לא הצלחתי לקבל תשובה ממשרד התקשורת, למה הוצא הפטור הזה, מה זה "יחסי אמון מיוחדים", ששימשו כנימוק לפטור, ולמה לא נערך מכרז, שאולי היה מוזיל את העלות (אם בכלל צריך עוד עורכי דין לתחום הטלוויזיה במשרד התקשורת), כי בישראל יש עורכי דין "כחול אשר על שפת הים". אם תתקבל תגובת משרד התקשורת - נביא אותה כאן כלשונה. נשאיר לקוראינו לנחש אם אכן נקבל תשובה...

ב. הקמת עוד ועדה לתחום הרגולציה של הטלוויזיה על האינטרנט.

לא היה די לשר בוועדה, שהקים לעניין השידור הציבורי עם פטור ממכרז ענק שהוציא, כפי שחשפנו כאן, לחברת "עמרב-לסקר" (עם רם בלינקוב, בעלות של 862,692 ש"ח ללא מע"מ לשנה), השר ממשיך בתנופה והקים ועדה נוספת לתחום הרגולציה של הטלוויזיה על האינטרנט (מה שמכונה IPTV\OTT). השר מסתמך (ודי בצדק) על זיכרונו הקצר של הציבור, לרבות ציבור העיתונאים. אבל, הזיכרון שלי עדיין עובד. אני הופעתי בפני 2  ועדות קודמות, שעסקו בדיוק באותו נושא בעשור האחרון.

השימוע הראשון והוועדה הציבורית הראשונה לנושא הטלוויזיה על האינטרנט היה ב-2005. הוועדה השנייה והיותר משמעותית הייתה בהנהגתו של ניצן חן, שהיה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. השימוע לנושא יצא בתחילת 2009 (כאן) ולאחריו יצא עוד שימוע (במחצית 2009 - כאן), ולאחר עבודה מאוד ארוכה ויסודית גובש מסמך מסקנות, המלצות והחלטות לאישור השר, שפורסם באוקטובר 2011 - כאן. שר התקשורת הקודם, משה כחלון, החליט "לא להחליט", והמסמך המפורט הזה הונח על שולחנו של השר הנוכחי, גלעד ארדן

מייד לאחר כניסתו לתפקיד, לפני כשנה, הכריז השר גלעד ארדן על שורה ארוכה של רפורמות מרחיקות לכת בכל רבדי השידורים (רדיו, טלוויזיה ציבורית, טלוויזיה מסחרית, חבילות רזות ועוד), בהודעות לציבור, ואף קיבל לתכניות אלו את ברכת הממשלה והכנסת (בחקיקה).

אולם, אני לא התרשמתי מההכרזות הללו וכבר כתבתי לפני כשנה, שמדובר ברעיונות דימיוניים הלקוחים מעולם החלומות של השר ומדף הפייסבוק שלו. ציינתי אז כך: "זו מהפכה וירטואלית ודימיונית לעולם שירותי הטלוויזיה. אולי במשקפי גוגל גלאס זה ייראה כמהפכה..." הנה, לא עברה שנה מ"הכרזות המהפכה" הזו, וכל התחזיות שלי התממשו. למה השר טעה בכל החלטותיו? כבר נתתי לכך את התשובה הברורה: הוא לא מוכן "להקשיב לציבור". הוא מקשיב רק ל"מלחכי פינכה וחנפנים" וכמובן לטייקונים, נציגיהם ושלוחיהם.  

כך, במקום להחליט על ביטול אגרת הטלוויזיה, ממנים ועדה אחת ועוד אחת, לתחום השידור הציבורי. במקום להחליט מה תהיה הרגולציה של הטלוויזיה על האינטרנט, מקימים עוד ועדה ושוכרים משרד עורכי דין חיצוני למועצת הכבלים והלוויין, ועוד בכיר שהוא גם עו"ד, כעוזר אישי לענייני טלוויזיה. למה כל זה קורה? כדי "להגן על השר". פשוט מאוד. הוא לא רוצה, שתיחשף השיטה לפיה הוא לא דואג לציבור ולאינטרסים של הציבור. השר מרפד את עצמו בעורכי דין בכל הכיוונים, "לכל צרה שלא תהיה". הוא לא ייפול כמו משה כחלון, ב"פח של עורכי דין ממולחים".

מי מרוויח ומי מפסיד בכך שהשר גלעד ארדן דחה את ההחלטה על הרגולציה לתחום הטלוויזיה על האינטרנט והקים עוד ועדה לנושא זה?
א. המפסידים:
1) הקבוצות סלקום ופרטנר וחברת גולן טלקום, שלא יכולות כעת להיכנס לתחום השידורים של הטלוויזיה על האינטרנט, כי אין רגולציה, אין רישיון ואין כלום. גם לא ידוע מתי יהיה.

2) מיזם IBC המתכנן להעביר טלוויזיה על הרשת של הסיבים המתוכננת להיפרס ברחבי הארץ. בהיעדר רגולציה ורישיון - תכנית כזו תמתין עד הודעה חדשה.

3) כל תושבי ישראל. בדיוק כמו בתחום הדור הרביעי בסלולר - LTE, גם בתחום הטלוויזיה, נהיה המדינה האחרונה בעולם המכניסה שירותי IPTV\OTT מסחריים לציבור הרחב על רשת ה\האינטרנט בפס הרחב הקווי והנייד. 

ב. המרוויחים:
1) קבוצת בזק. כבר ניתחנו בהרחבה איך "השוק הסיטונאי" עוזר לקבוצת בזק ומהווה "מכת מחץ" ל-IBC. יתרה מכך, חברת יס (YES) מקבוצת בזק, שתמוזג לתוך בזק במסגרת "השוק הסיטונאי", כבר מפעילה שירותי טלוויזיה על רשת האינטרנט הציבורית בישראל. היא הרחיבה לאחרונה את השירותים הללו בצורה כוללת (על כל רשתות האינטרנט הנייח והנייד גם יחד), כפי שדיווחנו כאן, בלי לחכות לרגולציה ובלי לקבל אישור, תוך הסתמכות על האישור ל-VOD על רשת האינטרנט, שכבר יש לה, כחלק מהרשיון הכללי לשידורים של חברת יס.

כך, קבוצת בזק נמצאת בקדימות טכנולוגית ושיווקית בתחום ה-IPTV\OTT, כי כל שאר השחקנים יצטרכו לחכות לסיום עבודת הוועדה החדשה, אימוץ מסקנותיה, בניית מתכונת לרישיון חדש, שינויי חקיקה, תקנות וכיו"ב, תהליך של שנה וחצי עד שנתיים לפחות

2) גם קבוצת הוט מרוויחה, כי התחרות בה בתחום ה-OTT\IPTV נדחית למועד בלתי ידוע. כך, יהיה להוט מספיק זמן להתכונן לתחרות זו ואולי אף לבצע מעבר לשידורים על רשת האינטרנט הנייח והנייד בדומה למתחרתה - יס. 

כשרואים את המאזן של רווח וההפסד, שפרסתי כאן, פתאום נהיה מאוד ברור מדוע השר גלעד ארדן צריך כל כך הרבה עורכי דין שיסתובבו סביבו...
 
ביזיון



 
 
Bookmark and Share