Telecom News - שר התקשורת ויו"ר הרשות השנייה לא שמעו על מבצע "שומר החומות"

שר התקשורת ויו"ר הרשות השנייה לא שמעו על מבצע "שומר החומות"

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> שר התקשורת ויו"ר הרשות השנייה לא שמעו על מבצע "שומר החומות"
הכיאוס, האדישות וההתעלמות מהמציאות ומהבעיות, הפכו למאפיין של התנהלות שר התקשורת, (איתן גינזבורג), מנכ"לית משרד התקשורת, (לירן אבישר בן-חורין), ויו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, (יוליה שמאלוב ברקוביץ'), על רקע הפגיעות החמורות בתשתיות התקשורת והסיבים ע"י הפורעים וביצוע אין סוף של עבירות פליליות ואתיות ע"י מערכות החדשות, הכתבים והפרשנים של הערוצים: 11, 12 ו-13, שחצו קו אדום ושידרו צילומים (גם צילומי תקריב) של נפגעים (גם קטינים) ללא הסכמתם, והפרו כל נורמה של אתיקה בעולם התקשורת והעיתונות.
עדכונים בסוף הכתבה
מאת: אבי וייס, 14.5.21, 11:00לירן אבישר בן-חורין, איתן גינזבורג

ביום 12.5.21 פרסמתי כאן את הכתבה: "מבצע "שומר החומות" לא קיים עבור משרד התקשורת הישראלי!". כותרת המשנה של הכתבה: "בדיוק כמו ההתנהלות ב"אסון מירון", כך כעת, מבצע "שומר החומות" - משרד התקשורת הישראלי לא שמע שיש דבר כזה, לא יצא לבדוק עמידות רשתות התקשורת באיזורי הלחימה, לא פתח חפ"ק\חמ"ל לטיפול בהשלכות המבצע על רשתות התקשורת ועל צרכי הציבור באזורי הלחימה והפרעות, לא הוציא הנחיות מינימליות לציבור ולחברות ואפילו את ההחלטות על סגירת סניפי דואר באזורי הלחימה - לא פרסם לציבור." 

כעת אנו חושפים, שהכיאוס גדול פי כמה.

חברת הדואר הבחינה מיד בתחילת מבצע "שומר החומות", במקביל לחשיפה שלנו, שצמרת משרד התקשורת (השר הטרי, איתן גינזבורג, המנכ"לית, לירן אבישר בן חורין, שניהם בתצלום למעלה משמאל), לא מתפקדת, ולכן החלה לסגור סניפי דואר בכמויות, לא רק באיזורי הלחימה והפרעות (מטעמים ברורים של הגנה על חיי אדם, חיי העובדים וחיי הלקוחות), אלא ככה סתם, במקומות רבים, כולל בצפון, רק כדי לחסוך בהוצאות. 

במקביל, קיבלתי דיווחים רבים על השחתה של תשתיות תקשסיבים אופטיים בלודורת ע"י הפורעים (דגמה מוחשית יש בתצלום משמאל, שנשלח אלי. כך, נראית תשתיות סיבים אופטיים ברחוב בעיר לוד, סיבים שנשרפו) לכן, שלחתי ביום 13.5.21 לשר התקשורת, למנכ"לית משרד התקשורת ולשאר צמרת משרד התקשורת את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: מה משרד התקשורת עושה ומנחה את הציבור בעת הזו (עקב שריפת תשתיות תקשורת וחבלה בהן)?
שלום רב,
1. מצ"ב צילום של תשתיות הסיבים לבתים (תשתיות, שנשרפו ע"י הפורעים) - בלוד.
בערים אחרות (למשל בעכו) יש תופעה דומה.

2. מה המשרד עושה (בתיאום עם המשטרה) כדי להגן על תשתיות התקשורת לציבור בעת הזו?

3. אילו הנחיות המשרד הוציא לציבור (או מתכוון להוציא, כי הנחיות כאלו טרם פורסמו), שמנותק מתשתיות תקשורת עקב המצב (כולל עצות לחלופות לקישור אינטרנט ומה לעשות במקרה של ניתוק מוחלט מהסוג הזה)?

4. ממתין לעדכון."

תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

קוראינו כבר יודעים שלא אקבל תגובה. די ברור למה.

הציבור בישראל בכלל לא מעניין את ראשי משרד התקשורת. עובדה. 

השתוללות אולפני החדשות של ערוצי 11, 12 ו-13:
ביום 13.5.21 הוציאה מנכ"לית עמותת "פרטיות ישראל", עו"ד נעמה מטרסו, מכתב חריף ביותר למנהלי חברות החדשות של ערוצי: 11, 12 ו-13 וכן לשר התקשורת, למשרד המשפטים ולמנכ"ל הרשות השנייה, מכתב הנמצא במלואו כאן, למתעניינים. 

עיקרי הפנייה של מנכ"לית העמותה: "אני מתכבדת לפנות אליכם בשם עמותת פרטיות ישראל, בדרישה לפעול בהקדם על מנת למנוע צילום ושידור של נפגעים בגוף או בנפש, בסמוך למועד הפגיעה.
בשלושת הערוצים אמש (12.5) נחצה קו אדום כאשר שודרו צילומים של נפגעים, ללא הסכמתם, במקרה אחד היה מדובר בקטינים, במקרה אחר במשפחה שצולמה מבקשת לא לצלם את בני הבית ובמקרה שלישי דובר בצילום תקריב של אדם בעת לינץ'. אנו סבורים כי שלושת האירועים שהתרחשו אתמול בשידור חי חרגו מהסביר, כפי שאף עלה מהתגובות החריפות ברשתות החברתיות.
ניתן וצריך למנוע צילום ושידור תמונות מסוג זה. אנו מצפים כי האירועים שהתרחשו יובילו לחידוד הגבולות המותרים בפרסום, הן לאור הוראות החוק והן לאור כללי האתיקה העיתונאים. אנו מצפים שאם כתב שטח טעה וחרג, יהיה גורם אחראי באולפן אשר ישכיל להחזיר את השידור לאולפן (כפי שקרה בחדשות כאן 11)."

לאור הפרות החוק הרבות (והפרות כל הנורמות של אתיקה בעולם התקשורת והעיתונות), שנעשו ונעשות מאז תחילת מבצע "שומר החומות" ע"י אולפני החדשות של ערוצים: 11, 12 ו-13, ולאור העובדה, שיש בחוקים הקיימים יכולת לעצור את ההשתוללות הבלתי חוקית הזו (לרבות שלילת הרישיון של ערוצי החדשותיוליה שמאלוב ברקוביץ' העבריינים, לכאורה, הללו), פניתי ביום 13.5.21 לצמרת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, רשות, שבראשה עומדת יוליה שמאלוב ברקוביץ', (בתמונה משמאל), האחראית על ערוצי 12 ו-13 בשאלה הבאה:
"הנדון: פרטיות ישראל - תלונה - צילום ושידור תמונות נפגעים.
שלום רב,
מה הרשות השנייה מתכוונת לעשות, לנוכח מה שמתואר במסמך המזעזע המצ"ב?"

תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

קוראינו כבר יודעים שלא אקבל תגובה. די ברור למה.

לא רק יוליה שמאלוב ברקוביץ' לא שמעה על מבצע "שומר החומות". גם ניר שוויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, (בתמונה משמאל), שנאבק בבג"ץ בחריפות ומול הממשלה, כדי לממש את בחירתו ליו"ר מועצת הניר שוויקיכבלים והלוויין, הוכיח, שהוא אינו מבין את אחריותו כמנכ"ל הרשות השנייה, וזה הקו שאפיין את כל הקדנציה שלו כמנכ"ל הרשות השנייה, קדנציה שהחלה בינואר 2015.

רק ממבט על אתר הרשות השנייה, (שלא עודכן שנים), אפשר להבין את עומק האסון, שהתרחש ברשות הממשלתית הזו, שצללה מזמן לתהום ואיבדה כל קשר ושליטה על השוק המצוי בתחום אחריותה, על פי החוק והתקנות. 

מדובר באבדן משילות מוחלט, מול הערוצים הנמצאים בפיקוח המועצה, שהוא המנכ"ל שלה. אפס סנקציות. אפס שליטה ופיקוח. אפס אחריות ציבורית ואפס עבודה למען האינטרס הציבורי. 

במקביל, פניתי לשר התקשורת, איתן גינזבורג, הממונה גם על הרשות השנייה וגם על התאגיד "כאן" (ערוץ 11) בשאלה זהה: 
"הנדון: פרטיות ישראל - תלונה - צילום ושידור תמונות נפגעים.
שלום רב,
מה שר התקשורת מתכוון לעשות לנוכח מה שמתואר במסמך המזעזע המצ"ב?"

תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

קוראינו כבר יודעים שלא אקבל תגובה. די ברור למה.

במקביל, באופן די אירוני, מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, הראיינה היום ל"ישראל היום" בנושא "אסון מירון" (מפורט כאן בעדכון 14.5.21 בתחתית הכתבה) ושיקרה לכתב ולקוראים בלי למצמץ, במסגרת ערימת השקרים, שמסרה לכתב, שראיין אותה. 

בדיוק כמו "באסון מירון", גם הפעם, צמרת משרד התקשורת לא שמעה שיש מבצע "שומר החומות", לא שמעה על "המצב המיוחד בעורף" באזורים נרחבים (כולל בלוד), איש מהמשרד לא יצא לשטח לבדוק אם שירותי התקשורת פועלים כסדרם בכל אזורי הלחימה והפרעות, איש לא פנה לנציגי הציבור המוסמכים (ובראשם ראשי הרשויות המקומיות), אם יש להם בקשות או צרכים ספציפיים בתחומי אחריות המשרד - בהתייחס לעת החירום הזו, איש לא פתח חפ"ק\חמ"ל במשרד - כדי להנחות את הציבור וחברות התקשורת לגבי התנהלותן באזורים הללו, איש גם לא פרסם באתר המשרד (או בכל מקום אחר), את ההנחיות של המשרד לגבי מתן שירותי דואר ושירותי תקשורת חיוניים אחרים, באיזורי הלחימה והפרעות.

בנוסף, איש מהמשרד לא פרסם הנחיות לציבור מה עושים כשתשתיות תקשורת נשרפות או מנותקות. אגב, יש הרבה מה לעשות. למשל, לעבור לגלישה בסלולר ולהפוך את הסמארטפון לנתב WiFi. 

אם לא די בכך, ב"חוק התקשורת" יש הוראות מיוחדות (סעיף 13א והלאה), לגבי ההתנהלות במצב הקיים כעת בעיקר במרכז ודרום הארץ. אולם, אין "תורת הפעלה" ו"נוהל הפעלה" של משרד התקשורת כיחידה מבצעית (לרבות הפעלת חפ"ק/חמ"ל). זאת, בשגרה ובחירום, בפיגועים, אסונות מכל סוג, מבצעים בטחוניים גדולים, מלחמה ואירועים ענקיים. מה שמשרד התקשורת דורש מהחברות (ברישיונות שלהן) - לא קיים פנימה, במשרד עצמו ואצל עובדיו. תוצאה אומללה של התנהלות מופקרת וחסרת אחריות זו, נחשפה אך לאחרונה ב"אסון מירון"

כך הגענו למצב כיאוטי, שבו צמרת משרד התקשורת לא מעוניינת לטפל בציבור המשלם לה את שכרה וכל התנאים הנלווים (אלא אם זה "ציבור הטייקונים ומנהלי החברות" הזוכות לצ'ופרים, דוגמת קבוצת סלקום|IBC). 

ראשי המשרד חיים ב"בועה סגורה", שהדבר היחיד, שמעניין אותם, זה לסייע ל"מקורבים לצלחת" ולדאוג ל"שכר עידוד" לאלה שלא עובדים ולא ממלאים את תפקידם הציבורי במשרד. התנהלות מחפירה ומזעזעת, שמחייבת הסקת מסקנות ברורות. 

גם אין מה לצפות מהשר החדש - איתן גינזבורג, שיוכל לתקן את המצב הזה, שקיבל כמצב נתון לאחריותו. הוא מבין בתקשורת, בחוקי המדינה, בניהול ערוצי תקשורת בטלוויזיה ובמצבי חירום, כמו שאני מבין בהטסת חלליות למאדים. אין לצדו שום מטה מקצועי שיכול לייעץ לו, בנושאים עליהם הוא מופקד כשר ולכן הוא תלוי "כמו בובה על חוט", במה שעובדי משרד התקשורת מגישים לו לחתימה. לכן, אני מצפה ממנו, שיפעל ושיצליח לתקן רק דבר אחד ודי חשוב במשרד התקשורת: היחס לגמלאים. אם יתקן רק את זה - דיינו. 

השר איתן גינזבורג כבר נפל קרבן לתעלולי "הקליקה", שהחתימה אותו על תזכיר חוק בנוגע לדואר (מפורט כאן), בלי שיש לו צל של מושג על מה הוא חותם ולמה. לכן, אין הרבה מה לצפות משר כזה, שהפך מיומו הראשון כשר, ל"בובה על חוט" של "הקליקה". 

על פי דיווחים שקיבלתי מהשטח (ולי אין חמ"ל), לא הייתה אפשרות לשיחות סלולר בזמן האזעקות במקומות רבים וחלק מהרשתות נפלו. כך גם בחלק מרשתות האינטרנט. יתרה מכך: בגלל הנפילות, האפליקציה החדשה של פיקוד העורף להתראות, הפעילה את האזעקה למשתמשים באפליקציה יותר מדקה אחרי שהסירנות הופעלו (כלומר: נפילת רשתות התקשורת הפכה את האפליקציה החדשה והחיונית הזו - לחסרת כל תועלת מעשית).

ההשתוללות של חברת הדואר וההשתוללות של אולפני החדשות 11, 12 ו-13 הפכו את ישראל לג'ונגל כיאוטי, של היעדר משילות מוחלט, גם בתחומי האחריות של משרד התקשורת. 

לסיכום:
האחריות לכיאוס ולחדלון המתמשך בצמרת משרד התקשורת הישראלי, בשגרה ובחירום, מונחת לפתחה של המנכ"לית.
לירן אבישר בן-חורין, מנכ"לית משרד התקשורת "המוצנחת", לא מבינה כנראה בכלל את תפקידהסמכויותיהאחריותה והמסגרת הציבורית-רגולטורית, שבה היא פועלת כמנכ"לית.
זו לא סטייה מקרית, אי הבנה מקומית רגעית, או מעידה חד-פעמית. זו דרך החשיבה וההתנהגות שלה, של "אני ואפסי עוד". לכן גם אין תשובות לשאלות שלי (ולא רק שלי). בדיוק כמו חלק מקודמיה, מתחילת העשור ועד היום.
לכן, היא לא יכולה להיות מנכ"לית משרד התקשורת. ככל שהקדנציה שלה תהיה יותר קצרה, כך ייטב לשוק התקשורת ולתושבי מדינת ישראל (וכמובן ייטב לשלטון החוק ולטוהר השירות הציבורי במדינת ישראל). 

רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".

כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).

 
עדכון 16.5.21: שר התקשורת איתן גינזבורג, אחרי כשבוע של שתיקה, התעורר לפתע, אבל בכיוון הפוך, כנגד העיתונאי שמעון ריקלין - כאן. אין תחתית לתהום שנפלנו אליו, עם שר תקשורת כזה. 

תגובת שמעון ריקלין נמצאת בכתבה כאן ב"גלובס". בכתבה זו יש גם מכתב טפשי ביותר, שכתבה יוליה שמאלוב ברקוביץ' אל מנהלי הערוצים שבאחריותה, במקום לפעול לפי החוק והתקנות. 

עדכון 18.5.21: פורסם כאן ב"ישראל היום" (מהכתבת היאלי יעקבי־הנדלסמן) (כותרת בלבד): ""תומכי טרור": זעם על סלקום בשל שביתת ההזדהות.
חברת התקשורת הכריזה על שביתה בת שעה במקביל לשביתה במגזר הערבי. ברשת קראו להתנתק מהם: "במקום להזדהות ולתמוך בתושבי הדרום וחיילי צה"ל, החלטתם לתמוך בשביתה על פרעות ביהודים?"." 
אין תחתית לתהום אליה נפלה (ומזמן) קבוצת סלקום, שמקבלת גיבוי וחיפוי מצמרת משרד התקשורת.

עדכון 18.5.21, 22:00: איתן אורקיבי פרסם כאן ב"ישראל היום" (כותרת בלבד): "הפאשיזם הליברלי של איתן גינזבורג.
גינזבורג הפעיל את הממסד נגד השיח החופשי, שהרי לאיום בסנקציות על עיתונאי יש "אפקט מצנן על חופש הביטוי". אם לא תצייץ יפה, השר ישלח לך שוטר."
מומלץ מאוד לקריאה. 



 
 
Bookmark and Share