שיווק זה שיווק, זה שיווק, במיוחד ליזמים וסטארטאפים בתחילת דרכם

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> שיווק זה שיווק, זה שיווק, במיוחד ליזמים וסטארטאפים בתחילת דרכם
כך לדברי "גורו השיווק" חיות יוגב. לדבריה, כמעט כל הסטארטאפים הישראלים נכשלים (ורובם אכן נכשלים) בגלל אי הבנה בסיסית של היזמים הישראלים מה זה שיווק, איך בונים אסטרטגיית שיווק וכיצד מיישמים תכנית שיווק אפקטיבית ומעשית.
מאת: אבי וייס, 26.3.16, 20:08חיות יוגב

מפגש פורום Startup (Nation) Marketing TLVשהתקיים בבית גוגל בת"א בהשתתפות של מעל ל-160 יזמים וסטארטאפיסטים, שימש במה להצגת תפיסות העולם בשיווק של "גורו השיווק" חיות יוגב (בתמונה), מנכ"לית ומייסדת גאיה (Gaia), חברה מרמת גן הנמצאת בצמיחה והמתמחה בגיבוש אסטרטגיות שוק ומתודות שיווק לסטארטאפים טכנולוגיים.

את תפיסת העולם של חיות יוגב חשפנו לראשונה ובהרחבה כאן, לפני כשנתיים וחצי, תחת הכותרת הברורה: 
"נגמר עידן החלטורה: שיווק מקצועי – הסוד להצלחת סטארטאפים".

חיות יוגב: "אחרי שנים לא מעטות כמנהלת בתחום השיווק בשווקים הקלאסיים, עברתי לעולם היזמות ב-2008. ראיתי די מהר את מה שידעתי עוד כשעבדתי בשווקים המסורתיים: אתה אף פעם לא יודע בוודאות היכן נמצא השוק הנכון עבורך. 

חשוב להבין: אין לנו יכולת להבין מה קורה למוצר, לשירות ולמותג ,שאנו בונים, אלא אם אנו בודקים זאת בצורה סיסטמטית ומדעית.

לעיתים, כשאני מביאה תוצאות מדעיות - מחקריות ליזמים, הם סבורים, שהמחקר טועה. אולם, הצרכנים לא טועים. הם שקובעים הכל. אנו בעידן של ה'גם ו'גם' של הצרכנים.

ישראל היא Start-Up Nation (אומת סטארטאפים). אולם, ההצלחה צריכה להיות בשווקים העולמיים. רוב היזמים חושבים, שאם הם הצליחו להקים סטארטאפ ולפתח מוצר או שירות חדש, הם יצליחו בכל דבר. זו טעות בסיסית בהבנת המצב. הם קודם כל צריכים להבין את המכניזם של השיווק. איך מתנהגים אלה ההמחזיקים את הכסף בכיסם, לפני שהם מוציאים אותו על המוצר או השירות, שהם פיתחו.
 
צריך לראות את עולם השיווק מנקודת המבט של הלקוח ולא מנקודת המבט של המפתח והיזם. גם לא מנקודת המבט של קרנות ההון-סיכון. הדבר הכי פשוט, שאנו רוצים: שהלקוח יוציא את הכסף מהכיס. כדי שזה יקרה, צריך להיכנס לראש שלו ולהבין מי זה הלקוח ומה מניע אותו.

שיווק הוא שיווק, הוא שיווק. זה נכון בכל תחום ובכל מוצר או שירות. גיליתי מזמן, שסטארטאפים לא משתמשים בקסם הזה, ששמו שיווק. הם ממציאים שיווק מהראש שלהם. זה מתכון ברור לכישלון. למושג שיווק יש חוקים מאוד ברורים. אם פועלים לפיהם, זה עובד. יש לי סטטיסטיקות מאוד ברורות המוכיחות זאת. היזם צריך למצא את ההזדמנויות, שיש לו בשוק, ולבנות על זה אסטרטגיה שיווקית ותכנית שיווק.

כדי להוציא תכנית שיווקית לפועל יש צורך בספקי שירות המתמחים בתחומים השונים של הוצאת תכנית שיווקית לפועל. אני מציגה היום 4 ספקי שירות, שבחרתי מתוך היכרות אישית וללא כל תלות כלכלית בי, שאני ממליצה עליהם כמתאימים להוציא תכניות שיווק הלכה למעשה. 

כשסטארטאפ קם, דבר ראשון הוא חייב לשים לב ל-3 דברים מרכזיים:
א. בניית אסטרטגיית השיווק.
ב. בניית זהות ומיתוג.
ג. בניית הפעילות השיווקית.

אלה דברים יותר חשובים מהפיתוח עצמו, כי השוק כל הזמן משתנה ולכן גם המוצרים והשירותים ישתנו. כדי לענות על הצרכים של הלקוחות צריכים לנתח מה משתנה אצלם, לבדוק האם השוק מוכן לשינויים, שאנו מצפים שיקרו, האם יש סיכויים לשינויים בהרגלים, נושא שהיה קשה מאוד בעבר אבל כיום מעט יותר קל. 

מי שינצח בשוק זה לא היזם, שמצא את הפתרון הכי טוב, או את הטכנולוגיה הכי טובה, אלא מי שיצליח לשכנע הכי הרבה אנשים להשתמש במוצר שלו. ההבנה הזו היא המכשול הקשה ביותר ליזמים ישראלים.

בעבר, "חברות יוניקורן" (של מעל ל-1 מיליארד דולרים שווי שוק) היה דבר נדיר. כיום זה דבר נפוץ. למה? בגלל שיווק נכון.

יזם, שהצליח לבנות תכנית שיווק אסטרטגית, מומלץ שייעזר באנשי מקצוע בתחום זה, מגיע לאחר מכן לשלב השני, שבו הוא צריך לשאול את עצמו כמה שאלות:
1. איך לבנות מותג מנצח?
2. איך ממצבים את המיזם כמוביל בתחומו?
3. איך לבלוט בתוך כל הרעש הקיים מסביב?
4. איך לגרום ללקוחות להגיע אלינו? 


צריך תמיד לזכור את הבסיס: השיווק אמור להביא את הלקוחות אלינו.

עסק של סטארטאפ הוא בדיוק כמו כל עסק. הוא נועד למקסם את הערך לבעלי המניות. ערך החברה נובע מההכנסות (או השימוש) ומתפיסת המותג בעיני הלקוחות.

שיווק זה הכל עניין תפיסתי הנמצא במוח האדם. לכן, שיווק זה לראות את המוצר מנקודת הראות של הלקוח. שיווק זה להסתכל הפוך. צריך לצאת מנקודת ההנחה, שאנו לא יודעים כלום, לא על השוק ולא על הלקוחות. 

אי אפשר לדעת מה הלקוחות חושבים, בלי שבודקים זאת. שיווק הוא מאבק על התפיסה במוח האנושי. זה לא מאבק על האמת ולא על עליונות טכנולוגית. יש לאנשי שיווק אתגר להכניס לשוק מוצר או שירות, שלא היו בשוק קודם, אבל גם לזה יש כלים מאוד טובים.

החוק הכי חשוב בשיווק הוא חוק המיקוד.

שיווק מבוסס על 3 שכבות:
א.אסטרטגיית השוק.
ב.פעילות שיווקית.
ג. מהירות.

ככל שאסטרטגיית השיווק יותר מדויקת, כך הפעילות יותר ממוקדת, פחות יקרה ויותר מהירה.

אין לסטארטאפים את הפריבילגיה לכתוב מתחת ללוגו דבר חסר משמעות. מתחת ללוגו צריך לכתוב עד 4 מלים, שהלקוח הפוטנציאלי יבין למה זה מתאים בשבילו. המיתוג זה צריבת המקום של המוצר שלנו בתפיסה של הלקוח. לכן, הלוגו ומה שכתוב תחתיו - חשובים.

אנו ממליצים לא לשחרר מוצר לשוק לפני שיש כמה דברים בסיסיים:
א. לוגו - ורצוי שיהיה מוגן.
ב. אתר מלא ומדויק, קל לגלישה ועם הלוגו בכל מקום.
ג. סרטון וידיאו (לפחות אחד). מדובר בווידיאו קצר באורך של דקה וחצי עד שתי דקות לכל היותר. 

אם אנו כיזמים מעוניינים לקחת בעלות על השוק או נישה בשוק, כולל שוק עתידי, אנו צריכים להתנהג ככאלה הרוצים להנהיג ולהוביל. 

עם כל מה שעשינו ונעשה, חשוב להבין, שאנו תמיד צריכים להיות לפחות צעד אחד לפני המתחרים. כדי להשיג זאת עלינו:
א. להיות כל הזמן יצירתיים.
ב. לדעת הכי הרבה והכי טוב בתחום בו אנו עוסקים. חייבים ללמוד ולעקוב אחרי כל מה שקורה בתחום שלנו.
ג. לאתר טרנדים חדשים ולהקדים אותם.
ד. להיות חדשני ולהוביל בחדשנות.

אלו משימות לא פשוטות, אבל אפשר להיעזר באנשי מקצוע מנוסים בתחום, גם כאלה המבינים מה השוק מבקש ומה המשקיעים מבקשים, כי זה לא אותו דבר. עידן החלטורה נגמר". 

אנשי המקצוע המשלימים למימוש תכנית שיווקית, שחיות יוגב הציגה הפעם ליזמים:

1. ירון שגיאSAGI Digital Partner, לתחום העיצוב ובניית מותגים.
2. אור היללGreen Lamp, לתחום קידום אתרים - SEO.
3. מאיה וקסלרDag Zahav, יצירת סרטי אנימציה ווידיאו קצרים.
4. אבי יאיר, NCSM, מומחה ליחסי ציבור ו-Social media לחו"ל. 
 
עושים עסקים



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

12-19/11/17 - שבוע היזמות העולמי 2017     

14/11/17 - Red Hat Forum Israel 2017

12/12/17 - Video Trends For 2018 Conference   

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לספטמבר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

קריאה לפיטורים של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים למיבור - כאן

 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Ruckus
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים