למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי?
למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק?
אבי וייס
מאת: אבי וייס
01.03.2013, 06:00
 
בעולם הרשתות החברתיות, כשהכול פתוח, נגיש ומהיר, מתגבר הצורך במקורות מידע עצמאיים, בלתי תלויים והנאמנים רק לקוראים. יצאנו לדרך חדשה.
 
מה זו עיתונות חופשית?
מעטים מהקוראים יודעים את הסוד הגדול של העיתונות המודרנית (שכוללת בתוכה גם את עולם הטלוויזיה הרב-ערוצית). 50%-80% ממה שהם קוראים אלו לא כתבות עיתונאיות במובן הטהור של המושג, אלא הודעות יח"צ (יחסי ציבור) המכונות בעגה העיתונאית – PR:  הודעות של משרדי יחסי ציבור ודוברים מקצועיים. אמנם, אין כל רע בהודעות PR. להיפך, אני מאוד מעריך את עבודת משרדי ה- PR והדוברים, שעושים עבודה מקצועית מסורה (גם בקנה מידה עולמי). אני נעזר בהם באופן שוטף בעבודתי העיתונאית, מזה שנים. אני גם ממליץ לכל חברת היי-טק, מהיום שהיא קמה, לשכור שירותי PR, כחלק מבניית האסטרטגיה השיווקית שלה. אי אפשר להצליח בעולם המודרני בלי זה.


עיתון מקוון עצמאי משמעו: עוקפים ומחסלים טכס עתיק יומין בעולם העיתונות שכולל: ריצוי עורכים, מפרסמים, שותפים ובעלים. עיתון עצמאי לא חייב דין וחשבון לאיש מלבד לקוראים, מה שלא קיים באמצעי התקשורת המסורתיים ובפורטלים מקוונים (שהם לא יותר מפורטל פרסומת מקוונת). 
 
ישנה גם תופעה נוספת של "יחסי ציבור עצמיים". דהיינו: כתבים, בצורה מוסווה, דואגים בכתבותיהם לאינטרסים כלכליים או אחרים של הבעלים של המדיה, כאשר הבעלים קיבלו תשלומים או הטבות, או יש להם אינטרסים מיוחדים כדי שהכתבות תפורסמנה. בטלוויזיה קוראים לזה בשם המכובס: "תוכן שיווקי".
 
אז מה הבעיה?
הבעיה היא הפרופורציות והקו העדין אך הברור, שמפריד בין האינטרסים השונים של הקוראים מול הכותבים. בישראל, בעולם היי-טק, פועלים באופן עקבי ולאורך השנים כ- 10 עד 12 משרדי PR מובילים, שמפרסמים לכל היותר עד 40 חברות. אולם, בהיי-טק הישראלי יש עשרות אלפי חברות ויש מאות אלפים שקשורים בתעשייה הזו (החל מסטודנטים ומרצים וכלה בפרילנסרים, מפתחים וסטארטאפיסטים). מחוץ למעגל ההי-טק הפנימי הישיר יש מיליוני אזרחים, שמתעניינים ומגזרים שלמים שמשתמשים במוצרי ההיי-טק (כצרכנים) בצורה נרחבת. מה הסיכוי שהם יקבלו ביטוי? קרוב לאפס. דהיינו: מה שאתם קוראים מגיע, ברוב המקרים, מהמעגל של אלו שיכולים לשלם למשרדי היח"צ ולעיתונות כדי שתכתוב עליהם, ופרסומת "עצמית", שמקורה באינטרסים של הבעלים. אתרים שונים נוקטים בטקטיקות שונות כדי להסוות את המציאות הזו, שכמעט כל מה שמתפרסם בהם הוא בבחינת "תוכן שיווקי".
 
האם זה לא בסדר?
זה בהחלט לא תקין. ההתמכרות להודעות PR ובמיוחד ל- "PR עצמי" היא מחלה מקצועית קשה. קשה גם להבחין בה, כי היא מוסווית בצורה מאוד מתוחכמת. מי שחושב, שיש הבדל בין כתבות שכתוב עליהן "תוכן שיווקי" לשאר הכתבות בעיתון, פשוט נאיבי. הקו המפריד הזה נעלם מזמן. ניתוח מעניין של ההידרדרות הזו מצוי כאן, כעדות ישירה מפיו (למעשה ממקלדתו) של אחד העורכים הוותיקים בעולם העיתונות והיי-טק. 
 
זה חלק מתהליך הידרדרות העיתונות הכתובה, שחלחל לעיתונות המקוונת והביא לפריחת מקצוע חדש בעולם העיתונות ששמו "בלוגר". הבלוגרים הראשונים היו עיתונאים, שלא יכלו להסכים לקו של PR "מלמעלה למטה", מהעמוד הראשון ועד האחרון בעיתון \ אתר בו הם עבדו. לכן, הם התפטרו מתפקידיהם והחלו לפרסם בלוגים עצמאיים. ברבות השנים פרח התחום הזה והיום הבלוגרים מהווים מרכיב חשוב ב"שיח הציבורי" למשל בארה"ב. תופעה זו הגיעה גם לארץ. המהפכה הזו קרתה גם בתחום הטלוויזיה בחו"ל, אך לא הגיעה לארץ מסיבות שננתח בנפרד (2 אנשים עצרו את המהפכה הזו בטלוויזיה המקומית. נחשוף זאת במאמר, שיוקדש במיוחד לעניין זה).
 
כדי להבין לאן התפתחה "עיתונות הבלוגרים" בעולם הרחב, נביא נתונים של בלוג ידוע אחד מני רבים בעולם ההי-טק: TechCrunch, בלוג מקוון, שנבנה על בסיס WordPress (קוד פתוח), ונרכש ע"י AOL, שממשיכה לשמור על עצמאותו. לבלוג TechCrunch יש מעל ל- 12 מיליון "צופים ייחודיים" (Unique Visitors) ויותר מ- 37 מיליון דפים נצפים בחודש (!). מעטים העיתונים, גם בארה"ב, שיש להם נתונים מרשימים שכאלו. ל- TechCrunch יותר מ- 2 מיליון "עוקבים" בטוויטר, כך גם פייסבוק, גוגל+ ולינקדין. גם בישראל, יש לא מעט בלוגרים מצליחים (נדווח עליהם במאמר נפרד). למה הבלוגרים הללו מצליחים? התשובה ברורה, פשוטה וגלויה: הם מביאים לקוראים את מה שהקוראים מעוניינים לקרוא. בלי כל "פילטרים" של PR ואינטרסים זרים. בעולם הרשתות החברתיות והמדיה הפתוחה ברור, שהעתיד של העיתונות מצוי בעיתונות חופשית לחלוטין.
 
האם "תוכן שיווקי" מוסווה הוא גם לא אתי?
נכון. כל מי שמבקש תעודת עיתונאי חותם (הוא ובעלי העיתון) על מסמך של תנאים מוקדמים לקבלת תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית. בין התנאים המוקדמים יש כמה פסקאות מעניינות ובניהן: "שטחי הפרסום אינם עולים על 40% משטח העיתון", "מקורן של לפחות ממחצית הכתבות החדשותיות [הוא] בעובדי העיתונות המועסקת על ידו".
 
בנוסף, בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות יש כמה פסקאות חשובות: "עיתון ועיתונאי יהיו נאמנים לחופש העיתונות ולזכות הציבור לדעת בהגישם לציבור שרות מקצועי ובפרסום מדוייק, הוגן ואחראי של ידיעות ודעות". "לא יעשו עיתון ועיתונאי שימוש לרעה במעמדם, בתפקידם או בכוחם לפרסם או להימנע מפרסום". "לא יונחו עיתון ועיתונאי במילוי תפקידם על ידי כל גורם חיצוני, שאינו גלוי ובמיוחד לא על ידי מפרסמים וגופים שלטוניים, כלכליים ופוליטיים". "לא יימנעו עיתון ועיתונאי מלפרסם מידע, שקיים עניין ציבורי בפרסומו, לרבות בשל לחצים פוליטיים, כלכליים או אחרים וכן בשל חרם או איום בחרם מודעות". "לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב בו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיהם כעיתון וכעיתונאי לבין כל אינטרס אחר".
 
שורה תחתונה: כמעט כל הכללים הללו הפכו לאות מתה בעיתונות הישראלית. לא מאתמול. לכן, אתר TelecomNews יעשה, ככל יכולתו, לעמוד בכללי האתיקה, ככתבם וכלשונם, ככל שהן מתאימות לקו של האתר. את המטרות המפורטות של האתר תוכלו לקרא באתר תחת הכותרת "חזרנו בגדול".

 
מה לא נעשה?
ברור לחלוטין, שאנו באתר TelecomNews לא נהיה "פאבדה" (לצעירים שלא שמעו על המושג "פראבדה" – זה היה העיתון המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות, ששימש שופר של המשטר, עד שהתמוטט). לא נהיה "מוקד טלמרקטינג" של עיתונות, גם כשניתן במה נאותה וגלויה למפרסמים. לא נעשה PR מיותר או מוסווה עבור עצמנו או עבור אחרים ונהיה שקופים בכל מעשינו. אני מאמין, שהקוראים לא טיפשים, הם יכולים להבחין מתי "עובדים עליהם". בסופו של דבר, גם לא ניתן להסתיר את זה. 

מנכ"ל חברת המחקר STKI (ד"ר ג'ימי שוורצקופ) דיווח לאחרונה את הנתון המדהים הבא: "90% מסמנכ"לי המחשוב הוחלפו בשנה האחרונה בישראל, בגלל שהמנכ"לים ראו, שהדור הקודם של סמנכ"לי מחשוב לא הצליחו לעבור לעולם החדשנות והיצירתיות". בעולם העיתונות, אנו נמצאים רק בראשיתה של המהפכה הזו. העיתונות הכתובה והטלוויזיונית עדיין מצויה (בחלקה הלא מבוטל) בעולם של האתמול, עולם של "מעגל סגור", עיתונות לא שקופה ולא פתוחה, שמזינה את עצמה בתוכה ודואגת לעיתים יותר מדי קרובות לאינטרסים המנוגדים לכל אתיקה בסיסית. יש עיתונות חופשית ועצמאית בישראל. אולם, האתרים העצמאים נמצאים בשוליים ומרוכזים בעיקר בסיקור התחום הפוליטי-מדיני ומעט מאוד בעיתונות ההיי-טק. המרכז של עולם העיתונות הישראלי אינו כזה

לכן, בראש וראשונה נהיה שופר של ציבור הקוראים והם יהיו הקובעים העליונים עבורנו מה מעניין ומה לא. גם לא נעצבן את קוראינו בפרסומות קופצות אוטומטית, שמונעות מהגולשים לקרוא את הכתבות המעניינות אותם. אנחנו לא מאמינים בדרך הזו. לא נתחנף לאנשים בעלי כוח ועמדה, בין בממשלה ובין במקומות אחרים, רק משום שהם מביאים בעקבותיהם את החברות והמנהלים של היצרנים, האינטגרטורים והמשווקים המפרסמים בעיתון, שרוצים להגיע אליהם, להיפגש איתם, לממן את המפגשים הללו (עם בעלי הכוח והעמדה) ולהציג להם ישירות את מרכולתם, בחסות העיתון. בנוסף, הקשר "הון-שלטון-עיתונות" לא יכול להתקיים אצלנו. אנו גם לא נחלק גימיקים למיניהם. לא שהם לא חשובים, זה פשוט לא יכול להיות חלק מעיתון.
 
מה כן נעשה?
נשתדל לעמוד בציפיות שלכם, הקוראים. נכבד את העקרונות והסגנון של עיתונות משובחת. נעשה כל מאמץ לדבוק בעקרונות של מהימנות בעובדות ובעריכה. נשתדל לתת ביטוי לכל מגזרי השוק, ללא משוא פנים. די ברור, שיש כאלו שמייצרים יותר חדשות בעולם ההיי-טק מאחרים ולכן הם יתפסו יותר כותרות. לכן, ניזום בעצמנו חשיפות ומתן ביטוי מקיף, עד כמה שניתן, לאלה שהתעלמו מהם במשך שנים בעולם החדשותי המקוון. נשתדל לתת במה לכל מגוון הדעות, שיש בכל תחום. לא נהסס להביע את דעתנו, ובמקביל נכבד את זכותם של אחרים להביע דעה אחרת, תוך כיבוד חופש הביטוי (אך לא חופש השיסוי).
 
הכנו באתר מגוון רחב של כלים מתקדמים, שבהם כל קורא יוכל להביע את דעתו גם באתר וגם ברשתות חברתיות בהן הוא מצוי. לטובים בכתיבה ובעלי יכולת ביטוי נפתח בלוגים ופורומים מקצועיים, שינוהלו עצמאית על ידם. תשוטטו באתר, יש בו שפע של מידע זמין ונגיש, החל מלוח אירועים בעולם ההי-טק, דרך מחקרים מרחבי העולם בכמות אדירה בנושאים מגוונים, ומדור לגיקים וסטארטאפיסטים וכלה בכל הסובב את עולם המכרזים וה- ICT, צרכנות ובקהילה. אם חסר מידע, או יש לכם שאלה, יש באתר את כל הכלים למתן תשובות לכל שאלה שנוכל לענות עליה.
 
צוות אתר TelecomNews מביא עמו ניסיון מצטבר אדיר בעולם ההי-טק הישראלי ויש לא מעט קוראים, שמכירים את הניסיון הזה ויודעים להעריך אותו. נעשה כל מאמץ כדי שהאתר יהיה "דף הבית" שלכם לתחום חדשות ההיי-טק. נשתדל לשתף פעולה עם אתרים משלימים רבים ככל הניתן, כדי לגוון את מקורות המידע והיקף המידע המסופקים לקוראים. ככל שתגלו יותר עניין ותגיבו, כך נוכל להיות יותר ממוקדים בתחומי העניין שלכם. אנו לא יוצרים את החדשות, אלא מדווחים עליהן. יש פינות רבות בעולם ה- ICT הישראלי שטרם נחשפו, ואנו מאמינים, שיש לתת את הבמה והביטוי לכל רבדי השוק. כך נעשה וכך נפעל ונקווה שנצדיק את האמון, שאתם נותנים בנו בגלישה לאתר.       
 
 
 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.




19/6/19 - Bynet Expo 2019  

23-27/6/19 - Cyber Week 2019 

23/9/19 - FoodTech IL 2019  

17-24/11/19 - שבוע היזמות העולמי 2019  
 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם למאי 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

צעירי קליפורניה "עפים על עצמם" עם ה-e-Scooter קורקינט בשם Bird (ציפור) - כאן

השוק הקווי לקראת דעיכה ויצירת מונופול חדש (סלקום) על חורבות בזק והוט - כאן

חשיפה: האם ניתן לחבר ממיר כבלים פרטי על רשת הוט? - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

כיצד שינוי של מילה אחת יגרום לכך שלא תקבל תמיכה טכנית מחברות הסלולר - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן
 
זרקור חברות
 
Bynet Expo 2019
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Bynet Expo 2019
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים