Telecom News - עוד "מתנות" ע"ח הציבור ובזבוז כספים במש' התקשורת - שלא רוצים שתדעו

עוד "מתנות" ע"ח הציבור ובזבוז כספים במש' התקשורת - שלא רוצים שתדעו

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> עוד "מתנות" ע"ח הציבור ובזבוז כספים במש' התקשורת - שלא רוצים שתדעו
המשך החשיפות של מה שמסתירים מהציבור (בעידן של "שקיפות"): מתנות במיליארדים לחברות התקשורת ול"מקורבים לצלחת", וכעת גם בתחום התדרים, בתחום איכות רשתות הסלולר ובתחום השימוש בתשתיות בזק. הכל בלי מסמכים גלויים ותוך התעלמות מוחלטת מהשאלות הנוקבות שהעלינו.
מאת: אבי וייס, 6.6.18, 06:25נתי כהן

כ-3 שבועות אחרי שהמנכ"ל החדש נתי כהן (בתמונה משמאל), נכנס לתפקידו, כבר אפשר היה לזהות את הקו, אודותיו כתבתי 3 שבועות אחרי כניסתו לתפקיד, שהוא "לא סופר אתכם ממטר" ו"מסתיר פאשלות" מהציבור. זאת בניגוד מוחלט להצהרות על "שקיפות" ו"עבודה רק למען הציבור", שהוא וגם קודמיו בתפקיד השמיעו, עם כניסתם לתפקיד המנכ"ל.

כ- 3 שבועות אחרי ששלמה פילבר נכנס לתפקידו (לאחר שאיחלתי לו "בהצלחה" ביום שנכנס לתפקידו, כי חשבתי "בתמימות", שניתן יהיה "לפתוח דף חדש" במשרד התקשורת, כך גם ברכתי את המנכ"ל הנוכחי לקראת כניסתו לתפקיד), כתבתי אז מאמר ארוך ונוקב לאן הקדנציה של שלמה פילבר כמנכ"ל מובילה (זה נמצא כאן, למי שמתקשה להאמין).

יותר מאוחר, פרסמתי מה נעשה "מאחורי הקלעים", מה שהוביל אותי למסקנות הנחרצות אודותיו, כבר בתחילת דרכו, תחזיות שהתממשו במלואם ביום ששלמה פילבר חתם על הסכם "עד מדינה", והודה בכל המעשים הפסולים והפליליים, שניסה להסתיר מהציבור, אבל לא הצליח להסתיר אותם ממני וממי שהיה מעוניין לקרוא את מאות החשיפות (מעל ל-480 חשיפות) אודות שלמה פילבר ושותפיו למהלכים הללו, החלטותיו ומעשיו, שפורסמו באתר זה. 

הפעם, "נרים את המסך" מעל 3 נושאים טריים, שלא רוצים שתדעו, כיצד מתקבלות ההחלטות על הכסף שלכם והמשאבים הציבוריים של כולנו, ולאן הכסף הזה מנותב:

א. בשביל מה שופכים כ-826 אלף ש"ח לייעוץ סודי לצמרת משרד התקשורת?
ביום 13.5.18 שלחתי את השאלות הבאות למשרד התקשורת:
"פורסם בגלובס על שכירת שירותיה של דור טכנולוגיות לקביעת מדדי איכות לרשתות הסלולר.
  1. האם זה נכון והיכן זה מופיע באתר משרד התקשורת?
  2. מה קרה למדדי האיכות הרבים שיש ברישיונות של חברות הסלולר (מזה שנים והמדדים הללו עודכנו ושוכללו כמה פעמים בשנים האחרונות)?"
תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

היות ולא קיבלתי תגובה, התחלתי "לחפור" ומצאתי את החלטה הזו, כמופיע בתצלום הבא:
דור טכנולוגיות

כלומר: במקום שאגף פיקוח ואכיפה של משרד התקשורת יבצע את שלל תפקידיו (עם כל הסמכויות הרבות, שהוענקו לאגף הזה, כולל תוספת של מפקחים ותקציבים) ויעבוד ביעילות ובנחרצות לטובת הציבור, לפחות כמו שהרשות להגנת הצרכן עובדת, הולכים ושופכים 825,786 ש"ח מכספכם, כדי שחברת "דור טכנולוגיות מידע" תבצע את מה שמשרד התקשורת אמור לבצע בעצמו.

כבר פרסמנו מספר רב של כתבות על ההידרדרות של רשתות הסלולר בישראל, עם נתונים מדויקים (גם מהחברות עצמן וגם מנתוני המשרד להגנת הסביבה, שמנטר את כל אנטנות הסלולר בישראל), כך, שהמצב גלוי, מתועד, ברור וידוע. במקום לפקח ולעבוד, זורקים עוד כסף על ייעוץ.

ככה אפשר להתחמק עוד שנה ויותר (עד שייגמר הייעוץ ואולי יבוצע שימוע בעקבות הייעוץ הסודי הזה), מפיקוח ממשי על חברות הסלולר... פשוט תרגיל ענק (עלינו ועל הכיס שלנו) בשירות חברות הסלולר. 

ב. חלוקת מתנות נוספות בעשרות מיליוני ש"ח לחברות הסלולר בתחום התדרים.
הכנסת תיקנה ועדכנה לאחרונה (ב-22.3.18) את החוק בנוגע לטיפול בספקטרום (בתדרים). אבל זה בכלל לא מזיז לצמרת משרד התקשורת, שממשיכה בשיטה הישנה של "הכל סודי" והכל בלי לשאול את הציבור ובלי לדווח לציבור.

איך מתנהל תחום הספקטרום במשרד התקשורת, אפשר למצוא בדו"חות החמורים ביותר של מבקר המדינה, שערך כמה ביקורות עומק באגף הכושל הזה, למשל כאן. זה הרקע לשאלות, ששלחתי ביום 16.5.18 לצמרת משרד התקשורת:
"בגלובס פורסמה ידיעה בנושא תדרים (כאן). כנראה הדלפה מהשר או מי מאלו העובדים סביבו. שאלותיי:
1. היכן מדיניות התדרים של השר איוב קרא (אני מכיר רק את מדיניות התדרים של השר אריאל אטיאס, מדיניות, שנחתמה על ידו לאחר שימוע ציבורי כפול: כאן וכאן, מדיניות התקפה עד היום (כל עוד לא בוטלה או הוחלפה), עם תיקון מסוים, שהחליט השר גלעד ארדן לעניין המדיניות הזו, בכל הנוגע לשת"פ אנטנות ותדרים - כאן, שבוצע בעקבות חוות דעת כלכלית - כאן).
2. מהיכן שאובה הסמכות של השר לחלק תדרים (זמנית או לא זמנית)? החוק הרי עודכן אך לאחרונה והוא מאוד ברור בהגדרותיו, ואין לשר שום סמכויות לחלק תדרים, לא זמניים ולא בכלל.
3. האם "ועדת התדרים העליונה" התכנסה אי פעם? אם כן מתי ואם כן האם היא דנה ברעיון הזה (שכן נראה, שהרעיון הזה אמור להיות נדון בוועדה זו - מעבר לשימוע ציבורי הנדרש ושלא ברור אם יש או יהיה שימוע כזה)?
4. האם הליקויים, שדו"ח מבקר המדינה הצביע עליהם – תוקנו? (מצ"ב בקובץ. מצוי גם באינטרנט כאן, וזה דו"ח שלישי בסדרה ממבקר המדינה בעניין הספקטרום, דו"ח חמור ביותר על התנהלות התחום הזה במשרד התקשורת. הדו"ח הקודם לו ושלא פחות חמור ואולי אף יותר - נמצא כאן. ניתוח שלנו לדו"ח האחרון של מבקר המדינה מצוי כאן). אם הליקויים כן תוקנו, מה תוקן ומתי ומה טרם תוקן (ומתי יש צפי לתיקון)?"

תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

ביום 27.5.18 תזכרתי בפעם השלישית לגבי השאלות מ-16.5.18 והוספתי שאלה משלימה בעקבות הדלפה נוספת, שמשרד התקשורת כבר קרא לחברות הסלולר לקבל הקצאת תדרים (זמנית) בתחום ה-700 מגההרץ:
"תזכורת נוספת והשלמה:
בגלובס פורסמה היום עוד ידיעה בעניין התדרים (כאן). היכן ההחלטה? מי החליט אותה? על סמך איזה חוק או תקנה?"

תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

כך, שיטת החסמב"ה (ר"ת: חבורת סוד מוחלט בהחלט), בניגוד לכל חוק, ממשיכה כהרגלה. התדרים, שהם משאב ציבורי, הפכו להפקר ול"חלוקת מתנות" ע"י צמרת משרד התקשורת, בלי מדיניות, בלי שימועים, בלי תהליכים מסודרים וללא כל שקיפות, כאמור בחוק המעודכן ובלי שום מסמך גלוי לציבור. ככה זה עובד, מאז תחילת העשור הנוכחי. 

ג. עוד מתנות ללא בסיס חוקי וללא סמכות לחברות הסלולר, הפעם על הגב של בזק.
מדובר באותו קו ותיק של "חלוקת מתנות" לחברות הסלולר הגדולות (בדגש על סלקום וקצת לפרטנר), אבל בתחום הקווי: שימוש בתשתיות הפיזיות של בזק.

ביום 27.4.18 שלחתי את השאלות הבאות לצמרת משרד התקשורת:
"בגלובס פורסה איזו החלטה, שנראית חשובה, של משרד התקשורת (כאן).
  1. היכן ההחלטה?
  2. מי חתום עליה?
  3. מי אישור אותה?
  4. על בסיס איזו חוק או תקנה היא הוצאה?"
תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.

גם כיום, מעל לחודש וחצי מאז ששאלתי, שום מסמך לא הועלה לאתר משרד התקשורת וההחלטות הללו נשארו סודיות. די ברור, שזה אותו קו של החלטות בלתי חוקיות וללא סמכות, שהתקבלו במשרד התקשורת בעשור האחרון (במיוחד ע"י שמילה מימון), כפי שחשפנו עשרות רבות של פעמים (דוגמה אפשר לקרוא כאן. זה באותו נושא בדיוק, שאודותיו שאלתי ב-27.4.18) ואף הקדשנו לזה מאמר ספציפי תחת הכותרת: "ראיית הזהב": רוב החלטות משרד התקשורת הן בלתי חוקיות ודינן להתבטל. הנושא הזה מטופל גם ע"י היועמ"ש וטרם ברור כיצד יסתיים (די ברור, ש"קליקת הפרקליטים" לא נעלמה... גם בנושא הזה).

אנו חזינו בבירור, ששמילה מימון ימשיך לנהל את משרד התקשורת, גם אחרי שיהיה מנכ"ל חדש, ועד כה התחזית שלנו - נכונה

לסיכום
הקדנציה של המנכ"ל החדש במשרד התקשורת - נתי כהן, מסתמנת כבר כעת כמסע מהיר של "חלוקת מתנות" בשיווי כספי אדיר ממדים לבעלי ההון ו"המקורבים לצלחת", על חשבון הכיס של הציבור ונגד האינטרסים של הציבור, תוך השמעת "סיסמאות אורווליניות" בספינים בסגנון של "דאגה צרכנית", מה שהופך "שחור ללבן" ו"לילה ליום" ובלשון של ג'ורג' אורוול: "מלחמה היא שלום. חירות היא עבדות. בערות היא כוח".

אך לפני כשבועיים הסתיים התהליך של "הענקת מתנות" בשווי מאות מיליוני ש"ח לכל החברות (ובמיוחד הסלולריות), בדמות "הורדת שעות הפעילות של המוקדים" ו"הארכת זמן המענה לפונים למוקדים בטלפון" (מ-3 דקות ל-6 דקות) כמפורט בסדרת החשיפות הבלעדיות שלנו: כאןכאןכאן, וכאן, ועוד לא סיימנו עם הפרשות הללו, ויום אחרי כן, בזק מקבלת היתר להמשיך עם "הרווחיות העודפת" שלה בטלפוניה, בהיקף של כמיליארד ש"ח לשנה (כאן), במצטבר איזה 16 מיליארד ש"ח, מאז שפעם אחרונה נקבעו תעריפי הטלפוניה של בזק אחרי שימוע ובדיקה מקצועית (זה היה ב-2002), והנה בשבוע החולף אנו מתבשרים על מתנה הרבה יותר גדולה, לא ברור כרגע מה השווי שלה, אבל לא אגזים אם אעריך זאת בכ-5 מיליארד ש"ח לפחות, בתחום הפריסה של IBC (המוכרת לציבור בשם המותג Unlimited). מאמר ראשון בסדרה אודות השערורייה הזו פורסם על ידינו כאן. בפרק השני בסדרה, שיפורסם בקרוב, נחשוף את ההיבטים המאוד מטרידים מאחורי השימוע המפוברק הזה.

גם הטיפול ב"שוק הסיטונאי" על רשתות בזק והוט הפך להיות רשלנות רבתית ומזעזעת, כפי שחשפנו אך השבוע כאן. שלא לדבר על הספינים המגוחכים בעניין מחירי הנדידה (Roaming) בחו"ל, הוזלת ופישוט כביכול של הייבוא של מוצרי תקשורת אלחוטית, והטיפול הכושל בתחום רשתות ה-IoT (שמטופל בפועל ובתקציבים גדולים יחסית, ע"י המשרד לשיוויון חברתי). 

זאת, בזמן שבעולם הרחב, התקשורת רצה מהר קדימה, והפער ביננו לשאר העולם הולך ומתרחב מידי שנה בעשור הנוכחי, והפתרונות של משרד התקשורת בקנציה החדשה של המנכ"ל (נתי כהן), רק יגבירו ויעצימו (אם יתממשו במלואם) את הפער הזה.

 



 
 
Bookmark and Share