Telecom News - הפספוס הגדול של מגפת הקורונה: איש לא "סופר ממטר" את משרד התקשורת

הפספוס הגדול של מגפת הקורונה: איש לא "סופר ממטר" את משרד התקשורת

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> הפספוס הגדול של מגפת הקורונה: איש לא "סופר ממטר" את משרד התקשורת
משבר הקורונה: כל תקנות שעת חירום מתעלמות מקיומו של משרד התקשורת. אפילו איגוד האינטרנט הישראלי קיבל הכרה כמי שיכול לתפקד מלא. לשכת הפרסום הממשלתי יכולה לתפקד עם 40% עובדים. משרד התקשורת המיותר - למעשה נסגר. חוץ מלפרסם עוד כמה ספינים תלושים מכל מציאות ולבלבל את המוח לציבור ע"י דוברי השר והמנכ"ל - אין משרד תקשורת.
המשרד הזה, כמו שאר המשרדים הלא חשובים בכלל, יוכל לתפקד עם 30% מהעובדים ובהיתר מיוחד עד 35% מהעובדים.
ככה נראה הכאוס של עולם רגולציית התקשורת בישראל. עצוב ומקומם. 
אין לי ספק, שההתנהלות המופקרת של ראשי משרד התקשורת, ראויה לחקירה בוועדת חקירה ממלכתית (מעבר לחקירה פלילית המתבקשת בכמה נושאים אקוטיים). 

עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 22.3.20, 12:49דודי אמסלם

ב-3 החודשים שחלפו, קראתי שוב ושוב לצמרת משרד התקשורת ולשר התקשורת (דודי אמסלם, בתמונה משמאל), לשנות כיוון ולנקוט צעדים ברורים כדי להכין את שוק התקשורת למצבי חירום. פירוט החלק העיקרי בפניותיי ב-3 החודשים האחרונים מצוי בכתבות הנמצאות כאן למטה בנספח א'. 

כשהיה ברור לחלוטין, שהמשק, כולל משרד התקשורת, יכנס לסגר, התחלתי להציע צעדים הכרחיים, שניתן לנקוט בהם באופן מיידי, כדי למנוע נפילות של תשתיות האינטרנט.

זאת, בגלל שמיליונים נמצאים בבית ורבים עברו לעבוד מרחוק, ללמור מרחוק וכך הלאה. הפניתי את הצעותיי גם לשר האוצר, שריכז את נושא היערכות המשק לחירום (פנייתי מפורטת כאן), אולם, מאומה לא נעשה. כלום. חוסר תפקוד מוחלט. 

השר וצמרת משרד התקשורת היו כל אותה עת עסוקים בדברים הכי פחות חשובים, למשל, המענה במוקדי השירות (צורת ההודעה ב-IVR, שעות הפעלת המוקדים, זמני המענה במוקדים וכיו"ב). אלה הדברים, שהשר והמנכ"ל ושאר עובדי המשרד הקדישו להם את רוב זמנם. רק לנושאים הללו פורסמו 3 שימועים די מפוברקים. אנרכיה מושלמת. וזה מה שיצא תחת ידם בימים האחרונים (כאן וכאן).

מביש ברמות בלתי נתפסות. "הפרת אמונים" של עובדי מדינה בכירים ביותר, בדרגת החומרה הכי גבוהה, שאפשר להעלות על הדעת. פשוט זרקו את כל האינטרסים של הציבור בשעת חירום - לפח.  

נראה, שמקבלי ההחלטות בצמרת הממשלה הבחינו בחוסר התפקוד של משרד התקשורת, ולכן כשיצאו תקנות החירום בסוף השבוע: התקנה המרכזית כאן, התקנה המורחבת כאן, הסברים לקראת אישור התקנה המורחבת כאן, עולה מהן, ששוק ההייטק בכללותו, כולל שוק התקשורת, הוחרגו ויוכלו לתפקד כרגיל (למרות שבגלל צעדי הכאוס של המשרד, חלק ניכר מהעובדים בשוק התקשורת כבר נשלח הביתה). 

מדהים, שגופים כמו איגוד האינטרנט הישראלי, הוחרג לגמרי וגופים בעלי חשיבות לא גבוהה וברי תחליף, דוגמת לשכת הפרסום הממשלתית, קיבלו היתר להחזיק 40% מהעובדים. משרד התקשורת לא נכלל אפילו לא ברמז בכל הצווים, ולכן חל עליו הכלל של 30% או בהיתר מיוחד של נציב שירות המדינה - 35% מכלל העובדים ימשיכו לעבוד. אגב, הסכם ליציאה לחופשה ו\או חל"ת של עובדי המדינה נמצא כאן.

כלומר: משרד התקשורת למעשה נסגר.

ממילא הוא היה מיותר, וקראתי לסגור אותו מזמן - בגלל שחדל לתפקד לטובת אזרחי המדינה. 


כעת נותר למשרד ולשר העומד בראשו, רק לפזר ספינים לתקשורת, דרך הדוברים (של השר והמשרד, אלא אם גם הם יפסיקו לעבוד...). "חלון הזמן" להכין את שוק התקשורת נכון לשעת החירום - עבר לו ונסגר, כשראשי המשרד עסקו כל זמנם היקר, בטיפול בשטויות, לפי "החליל" של בעלי ההון והלוביסטים, כולל "הלוביסטים הפנימיים" בתוך המשרד עצמו. מדהים ומקומם. 

הרשימה, שנמצאת כאן בנספח א' למטה, נדרשת לקראת הקמת ועדת חקירה ממלכתית (שכנראה די בטוח תהיה בסוף האירוע), כדי לחקור את המחדל האדיר והמזעזע הזה ששמו: צמרת משרד התקשורת הישראלי. 

במספר נושאים המפורטים בנספח א' יש צורך בחקירה פלילית, לאור מה שנחשף בכתבות הללו. 


כעת, גובר הצורך להקים מייד את "רשות התקשורת הלאומית" ולהקים ועדה לענייני תקשורת בכנסת ישראל (ולהוציא את תחום התקשורת מוועדת הכלכלה של הכנסת).

ככל שתקום ממשלת חירום, אני ממליץ, שדבר ראשון (או שני) שיש לעשות בהרכב הממשלה לחירום: יש להחליף את שר התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת, כדי לנסות ולשקם את הכאוס וההרס, שהם יצרו בשוק התקשורת.

נספח א' :
חלק מהקריאות הקודמות שלי להתכונן היטב לכל מצב ולפעול אך ורק לטובת הציבור (ואין שום כוונה במילה "ציבור", להתייחס לציבור בעלי ההון, הלוביסטים, מנהלי החברות והקרובים לצלחת), מה שלא קרה. 

אגב, יש עוד מעל ל-10 נושאים שערורייתיים, שנשלחו לגביהם בקשות תגובה מהשר ומהמנכ"ל, פרשיות, שטרם הספקתי לפרסם. הם תפורסמנה בקרוב, אבל הן כרגע לא בעדיפות לחשיפה ופרסום, כי הנושאים החמורים ביותר מפורטים כאן:
עדכון 23.2.30: משרד התקשורת סוף סוף החל בצעדים לטובת הציבור, להלן הודעת המשרד מהבוקר, על הצעד הראשון, קצת באיחור, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא: "בעקבות פנייה ממשרד התקשורת, Netflix נעתרה לבקשה להוריד את קצב הזרמת הסיביות בישראל.
מהלך זה נועד להבטיח את תפקודו החלק של האינטרנט במהלך משבר COVID19 תוך שמירה על חוויית המשתמש בשירות הישראלי.
בעקבות העומס בתעבורת הנתונים עליו מדווחים ספקי שירותי האינטרנט בישראל, בצל משבר נגיף הקורונה (גידול של כ-20%- 30% בממוצע מהשגרה), פנה משרד התקשורת לחברת Netflix העולמית בבקשה להוריד את קצב הסיביות של שידורי החברה כפי שעשתה החברה במדינות האיחוד האירופי.
Netflix נעתרה לבקשת משרד התקשורת ותוריד את קצב שידור הסיביות למשך 30 יום. שינוי זה ייושם כבר במהלך השבוע בהדרגה בכדי להימנע מעומס נוסף על הרשתות.
מדברי שר התקשורת, חה"כ דוד אמסלם: "משרד התקשורת עוקב מקרוב אחר שוק התקשורת בדגש על מצב תעבורת הנתונים והעומס על רשתות התקשורת, ביקשתי מאנשי המשרד לבחון דרכים שיביאו להקלה על העומסים ובין היתר לבצע פניה בנושא לחברת Netflix, אני שמח שזכינו לאוזן קשבת מאנשי החברה, שנעתרה בזמן קצר לבקשה מתוך הבנת גודל השעה"
דובר מטעם נטפליקס מסר כי: "בעקבות הדיונים בין משרד התקשורת הישראלי ל- Netflix ובהתחשב באתגרים יוצאי הדופן שהעלה וירוס הקורונה - החלטנו להתחיל להפחית את שיעורי הסיביות בכל השרתים שלנו בישראל למשך 30 יום. אנו מעריכים כי הדבר יפחית את העומס ברשתות הישראליות בכ- 25% ובמקביל יבטיח שירות איכותי למשתמשינו"."

עדכון 24.3.20, 12:00: הטירוף ממשיך. שר התקשורת החליט לבטל את ניידות המספרים עד 6.4.20. השימוע ההזוי לנושא היה באמת הזוי, כפי שחזינו, וההחלטות נמצאות כאן וכאן. מה שמוכיח שיש תחתית מתחת לתהום, התהום ששוק התקשורת נפל בו ביוזמת ראשי משרד התקשורת, שר ומנכ"ל ועוד כמה "לוביסטים", שעובדים בשירות הטייקונים והכיס שלהם, במקום בשירות הציבור והאינטרס הציבורי. "הפרת אמונים ברמה בלתי נתפסת, דווקא במשבר בו אנו נמצאים. 

בנוסף, הדואר קיבל הקלות רבות - כאן

עדכון 24.3.20 23:30: כצפוי, מועצת הכבלים והלוויין אישרה את כל ההקלות לחברות הוט ו-YES, כמפורט כאן. בשונה מהשימועים של משרד התקשורת עצמו והחלטות המשרד (שר ומנכ"ל), נשמעו בדיון במועצה עמדותיהם של 2 ארגוני צרכנים (המועצה הישראלית לצרכנות וארגון "אמון הציבור"), ולמרות שעמדותיהם לא התקבלו (גם לא עמדתי), זו התקדמות יפה, שבכלל מקשיבים לנציגי הציבור המוסמכים (גם אם רק ל-2 ארגוני צרכנים). לפחות במועצת הכבלים והלוויין, ניתנה התייחסות לעמדות של הארגונים הללו. 

עדכון 25.3.20: משרד התקשורת קיבל היום 2 החלטות נכונות (לשם שינוי):
א. בוטלו כל ההגבלות על בזק בתחום "הבאנדל ההפוך". מפורט כאן, כאן וכאן.
ב. מוחזר הפיקוח והאכיפה, בינתיים רק לעניין יישום הוראות המשרד במצב החירום בו אנו נמצאים. מפורט כאן וכאן

עדכון 26.3.20: המשרד ממשיך בשימועים הזויים ופרסם היום עוד שימוע לא ממוספר (כאן, כאן וכאן), שימוע שנועד לחזק את "איסור ניידות המספרים", שכבר הוחלט עליו לפי יומיים (כאן וכאן). השימוע החדש הזה פורסם, בגלל שנודע למשרד התקשורת שיש ספקים שממשיכים "לגנוב לקוחות" גם אחרי ההחלטה שלא יהיה ניוד מספרים. ההחלטה המוצעת בשימוע, אוסרת כל פעילות שיווקית בעת החירום הזו. 

עדכון 29.3.20, 23:00: משרד התקשורת הפיץ (כאן וכאן) את היערכות ופעילות מרכז השליטה של משרד התקשורת. בכל המלל הטפשי והספינולוגי שיש בהודעה ובמצגת, חסר דבר אחד מרכזי: היכן הציבור? היכן צרכי הציבור? מי בודק את צרכי הציבור? מי מייצג את צרכי הציבור? 
אין דבר כזה. משרד התקשורת עובד רק בשירות הטייקונים. מזעזע. 

עדכון 30.3.20: הוגשה תלונה ליועמ"ש (כנגד שר התקשורת). אישור קבלה - כאן

עדכון 27.5.20: התלונה כנגד שר התקשורת הועברה מהיועמ"ש למשנה ליועמ"ש (משפט כלכלי) - כאן

עדכון 2.6.20: התלונה הועברה מהמשנה ליועמ"ש אל פרקליטות המדינה - כאן
 
CORONA FREE



 
 
Bookmark and Share