Telecom News - הפעם כלי התקשורת לא נפלו בספין של שר התקשורת יועז הנדל בנושא הקנסות

הפעם כלי התקשורת לא נפלו בספין של שר התקשורת יועז הנדל בנושא הקנסות

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> הפעם כלי התקשורת לא נפלו בספין של שר התקשורת יועז הנדל בנושא הקנסות
אחת לרבעון, משרד התקשורת מפרסם קנסות, שהוא מטיל על 8 חברות תקשורת בעיקר בתחום הסלולר, בגלל עבירה דמיונית, שהמשרד המציא (שיש חובה להזכיר כל חצי שנה ללקוחות המתקשרים, שהם יכולים לקבל סינון אתרים בחינם), רק כדי לשמר את מנגנון "שכר העידוד" של עובדי האגף. הספין, שהוציא השר יועז הנדל אמש בעניין זה, מוחזר (עד רגע זה) רק ע"י 2 כלי תקשורת, שלא הבינו בכלל במה מדובר.  
מאת: אבי וייס, 4.9.20, 07:00יועז הנדל

אתמול, דובר משרד התקשורת הפיץ הודעה לכל כלי התקשורת בשמו של השר יועז הנדל, (בתמונה משמאל), על הכוונה להטיל קנס על 8 חברות תקשורת (ההודעה כאן ונמצאת גם באתר המשרד כאן).

עד כה רק 2 אתרי חדשות "נפלו בפח": 1) אתר אייס (כאן), שמחזר את ההודעה המצחיקה הזו, בלי להבין איך "האכילו" את הפורטל והקוראים שלו - בספין הזוי. 2) כנ"ל אתר IsraelDefense - כאן

הפעם הקודמת, שאותו ספין בדיוק פורסם ע"י השר יועז הנדל, היה ביוני 2020 ופרסמתי זאת תחת הכותרת: "משרד התקשורת ממחזר הודעות על קנסות ל-8 חברות תקשורת" וכותרת המשנה: "אולי כדי לעשות רושם על השר הטרי וחסר הידע יועז הנדל, משרד התקשורת מיחזר אמש 8 הודעות על הטלת קנסות על 8 חברות תקשורת, בגלל אי מתן הודעה ללקוחות בשיחות עימם על אפשרות לקבל סינון אתרים בחינם. המטרה של הקנסות הללו אינה לחנך את החברות לציית להוראות הרישיון, הוראות בלתי נחוצות, בלתי חוקיות ואידיוטיות כשלעצמן, אלא לדאוג ל'שכר העידוד' של עובדי אגף פיקוח ואכיפה. בדרך משקרים לציבור ועוברים עבירות, לכאורה, פליליות, בלי למצמץ".

התופעה הזו החלה ב-2019 (כאן) ומטרתה אחת: במקום לעבוד קשה כדי לאכוף את חוקי התקשורת, התקנות והוראות הרישיון על חברות התקשורת, עושים מדגם של שיחות במוקדי חברות התקשורת ובודקים אם המוקדנים הציעו למתקשרים לקבל סינון אתרים בחינם (למה בכלל להזכיר להם את זה כל חצי שנה? כולם מטומטמים, סנילים וסובלים מאלצהיימר?). אם המוקדנים לא אמרו זאת למתקשרים, תוקעים לחברה קנס. כל רבעון. כך, עובדי האגף יכולים לקבל "שכר עידוד" ולנוח עד הפעם הבאה. 

כך, אגף הפיקוח והאכיפה במשרד התקשורת נכשל בכל מעשיו ולא מבצע אפילו לא 1% מהמטלות שיש לאגף הגדול הזה במשרד התקשורת, כפי שחשפנו בכמה כתבות חשיפה (פירוט מלא בנספח א' בתחתית הכתבה) ובכלל זה: 
1. "חשיפת הכישלון בפיקוח על חברות התקשורת שמוביל להפקרות בעידוד השר!". כותרת המשנה: "חשיפת עוד 2 מקרים של כישלון בפיקוח ואכיפה על חברות התקשורת: במקום להדיח את מי שיצרו את המצב הזה (המשנה למנכ"ל וראש האגף), המשרד פשוט החליט לבטל את הצורך ברישיונות ובפיקוח. כך, שכל הפיקוח יהיה בהתנדבות ע"י החברות עצמן והן תצטרכנה לדווח על העבירות שלהן בעצמן. (כן, קראתם נכון). כך, הכאוס יהפוך לנורמה על פי ההמצאה ההזויה החדשה באחריות שר התקשורת יועז הנדל. בינתיים, פירוט 2 מקרי כישלון של אגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת לגבי חברת סלולר ודואר ישראל".

2. "זו הסיבה ששוק התקשורת בישראל נמצא ברמה מתחת למדינות העולם השלישי". כותרת המשנה: "בעשור שחלף שוק התקשורת הישראלי, שהיה בעשורים הקודמים בצמרת העולמית, נפל לתחתית ושום תכנית רגולטורית (בין אם זה בסיבים ובין אם זה בסלולר) לא התממשה בלו"ז מתוכנן כלשהו. הסיבה המרכזית: הכל מתחיל ונגמר באי ציות לחוק. יש מי שהוביל למצב הזה ובכוונה, ויש מי שנתן לזה גיבוי וחיפוי. הכל על הידרדרות פעילות מינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת".

ישנם תחומים שלמים בשוק התקשורת, שהפכו להפקר של ממש, בבחינת "איש הישר בעיניו ייעשה" דוגמת: פריסת סיבים לבתים - כאן, חסימות קווים ומניעת ניידות ב"קומה הכשרה" - כאן וכאן בתחום שת"פ האנטנות, פריסת האנטנות, השירות הסלולרי והתדרים - כאן, כאן וכאן. כמעט הכל מפחד של "הקליקה". ויש עוד - תחומים ענקיים כאלו של הפקרות מוחלטת. 

ומה עושה המנכ"לית הטרייה, לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאלירן אבישר בן-חוריןל), לנוכח הכישלון המזעזע והמדהים הזה באגף פיקוח ואכיפה של המשרד?
לא תאמינו, אבל זו המציאות: מקימה עוד 2 אגפים ביחידה הזו וחשפנו זאת בכתבה: "המצאה חדשה של מנכ"לית משרד התקשורת: "שינוי ארגוני" לקידום "משובטים". כותרת המשנה: "הכישלון המחפיר של אגף פיקוח ואכיפה של משרד התקשורת, שהוביל להידרדרות נוראית של ישראל בכל קנה מידה השוואתי עולמי, הוליד פתרון יצירתי מהמנכ"לית החדשה של המשרד, לירן אבישר בן-חורין, בגיבוי השר, יועז הנדל: מהלך של 'שינוי ארגוני', של פיצול האגף ל-4 אגפים, תחת הסמנכ"ל הבכיר הכושל. כך, שניתן לקדם עוד 'משובטים' לתפקיד ראשי אגפים לפיקוח ואכיפה, ולהקים אגב כך אגפים מיותרים, כשדבר קיומו של המהלך הזה - נשמר עד כה כסוד כמוס". 

כך, השינוי הארגוני החדש ,שבוצע בסתר (בתקווה שלא אגלה זאת), הופך את אגף הפיקוח והאכיפה ל-4 אגפים עם 4 מנהלי אגפים ומנגנון כפול יקר (כולל רכבים צמודים, לשכות וכיו"ב), מהלך מיותר לחלוטין, שצפוי בכל מקרה להיכשל, במקום לעסוק בפיקוח ואכיפה, שזו מטרת האגף וייעודו על פי חוקי מדינת ישראל. 

לירן אבישר בן-חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, לא מבינה כנראה בכלל את תפקידה, סמכויותיה, אחריותה והמסגרת הציבורית-רגולטורית, שבה היא פועלת כמנכ"לית.

לכן גם פניתי לרוה"מ בעניינה בתחום האכיפה (כאן) בהמלצה להשעותה מהתפקיד, בנושא שהוא תחום קריטי להתנהלותו התקינה של שוק התקשורת, תנאי בסיסי להצלחה, לקיום תחרות הוגנת ובריאה, לשמירה על האינטרסים הצרכניים ולשגשוג. 


זו לא סטייה מקרית, אי הבנה מקומית רגעית, או מעידה חד-פעמית. זו דרך החשיבה וההתנהגות שלה, של "אני ואפסי עוד". בדיוק כמו רוב קודמיה, מתחילת העשור ועד היום. לכן, היא לא יכולה להיות מנכ"לית משרד התקשורת. ככל שהקדנציה שלה תהיה יותר קצרה, כך ייטב לשוק התקשורת ולתושבי מדינת ישראל (וכמובן ייטב לשלטון החוק ולטוהר השירות הציבורי במדינת ישראל). 

לסיכום.
הטיפול הכושל ברגולציית עולם התקשורת בישראל והטיפול הכושל וחסר האחריות של ראשי משרד התקשורת וגופי הסמך של המשרד בתחום השמירה על האינטרסים הציבוריים וקיום החוק במדינת ישראל (בדגש על חוק התקשורת ותקנותיו), מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 

ראוי, שבנוסף להקמת ''רשות תקשורת לאומית'', תוקם גם ''ועדה קבועה בכנסת לענייני תקשורת''. גם בארה''ב יש ועדה בקונגרס לענייני תקשורת. לעניות דעתי, 
יש להוציא את נושא התקשורת מוועדת הכלכלה של הכנסת העמוסה בנושאים כלכליים מגוונים ואינה מסוגלת להתמחות בתחום התקשורת. היקף תחום התקשורת בישראל הוא מעל 20 מיליארד ש''ח והוא טכנולוגי מאד ורווי בנושאי רגולציה המחייבים התמחות מקצועית ייחודית - גם בכנסת ובוועדותיה.

בכנסת הנוכחית עם השר יועז הנדל - זה לא יקרה. הוא רק מעוניין להקים מפלגה על הגב והמשאבים של משרד התקשורת. 


רק החלפת צמרת משרד התקשורת באנשים, שהאינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליו, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".

כולנו משלמים ונשלם את המחדל המיניסטריאלי המתמשך הזה. 

נספח א':
כישלונות, שמקורם בתחום הפיקוח והאכיפה במשרד התקשורת רק ב-3 חודשים האחרונים:
MONEY FREE
 
עדכון 4.9.20: גם אתר "אנשים ומחשבים" (כאן) "נפל בפח" של ההודעה המפוברקת והממוחזרת (ממוחזרת פעם שלישית בשנה החולפת) של השר יועז הנדל



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב