המפסידה העיקרית מביטול "השוק הסיטונאי" - סלקום והמרוויחה - Unlimited

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> המפסידה העיקרית מביטול "השוק הסיטונאי" - סלקום והמרוויחה - Unlimited
ניתוח המהלכים הבאים בעקבות שינוי רגולציית השוק הקווי ב-EU. משרד התקשורת,ששבוי בתפיסות עולם אנכרוניסטיות, עלול "לגרור רגליים" בביטול "השוק הסיטונאי". בכל מקרה, יש מרווחים ומפסידים מהמהלך הזה כבר היום. סלקום ו-Unlimited ב-2 הקצוות של ההפסד והרווח. 
מאת: אבי וייס, 6.11.14, 11:20אבי ברגר

התהליכים, שיובילו לקריסת הרעיון של "שוק סיטונאי" בישראל, היו ברורים לי בשנתיים האחרונות, ולא היה ברור לי מדוע כמעט מחצית מכוח האדם במשרד התקשורת הועסק בשנתיים האחרונות סביב העניין הזה באובססיביות, בתחום רגולטורי התלוש מכל מציאות הגיונית.

שלא לדבר על המיליונים שנשפכו לריק על חברות ייעוץ חיצוניות ויועצים, כמעט הכל ב"פטורים ממכרזים" ומחוץ לכל נורמה וחוק. תופעה פסולה, שנלוותה לכל התהליך ההזוי הזה. 

החשיפה שלי מאמש (כאן), באה בהמשך ישיר לחשיפה שלי על שינוי הרגלציה הקווית של "השוק הסיטונאי", שהתרחש כבר קודם ב-EU, בגלל שדרוג רשתות חברות הבזק (כאן), לטכנולוגיות ה-Vectoring וה-G.fast.

אנו נמצאים כעת "בתקופת בינייים", כשמשרד התקשורת כפוף לראש הממשלה (בנימין נתניהו), שבוודאי אין לו זמן לנושאים הללו. לכן, שר התקשורת בפועל הוא מנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר (בתמונה), האיש שאחראי אישית (יחד עם גלעד ארדן שעזב לטובת משרד הפנים), לכאוס הזה שנקרא "שוק סיטונאי". 

לכן, הסיכויים שהשוק הסיטונאי בישראל יתבטל בקרוב - נמוכים. זה יקרה, אבל הגסיסה תיקח זמן עד שיוצא "רישיון קבורה" לנושא. אלה, שהמציאו את זה ועבדו על זה בשנתיים האחרונות, יחפשו כל תירוץ למה הסיפור זה צריך להימשך. בדיוק כמו שמאמיני "קץ הימים", שמסתגרים במערות לפני התאריך שבו יגיע "קץ האנושות", לא משנים את דעתם, כשהתאריך הזה עובר ושום דבר לא קרה לאנושות...

חלופות ל"שוק הסיטונאי"
אחת הסיבות העיקריות, ש"השוק הסיטונאי" בוטל ב-EU, היא: החלופות העסקיות לשוק הסיטונאי הפכו שם לנורמה. המודל של "שוק סיטונאי", כפי שניתחתי לא אחת (למשל כאן), נכשל באירופה כשלון חרוץ. ההחלטה על שינוי המודל הרגולטורי וביטול כל הרגולציה הישנה על השוק הקווי לא נפלה שם בפזיזות. להיפך. היא נפלה לאחר פרסום דו"ח מקיף (כאן) של ה-EU, ד"וח שהציג בצורה ברורה את כל המגמות החדשות בהתנהגות הצרכנים וחברות התקשורת בשוקי התקשורת הדינמיים ב-EU. 

מה כן הצליח שם (ב-EU) בשוק הקווי? מודל רגולטורי אחר לגמרי, שבנוי על הסכמים חופשיים בין חברות התקשורת הקטנות המתחרות והחדשות, לבין חברת הבזק המדינתית. כך, כל החברות הפועלות בשוק התקשורת רוכשות מספק הבזק, לאחר מו"מ מסחרי רגיל (בדיוק כמו שזה קיים היום): תשתיות, שירותים, קווים וכיו"ב ומספקות זאת כ"משווק" עצמאי. זאת, בדיוק כמו בעולם ה-MVNO בסלולר, גם כאן בישראל. בשוק האירופאי קוראים לשיטה הזו: Wholesale Line Rental. בקצרה מכנים זאת באירופה: WLR. 

עפ"י הדו"ח של ה-EU לגבי שנת 2013, שפרסמנו כאן, השיטה הזו (WLR) קיימת כבר ב-25 מתוך 31 המדינות המפעילות "שוק סיטונאי" באירופה, מכלל 33 המדינות, שנכללו בדו"ח:

והנה, פורסם לאחרונה (כאן) דו"ח מעמיק על התפתחות הרגולציה ב-EU בתחום "השוק הסיטונאי" נכון לשנת 2014. הממצאים ב-2014 מראים, שה-WLR זו הגישה שהצליחה ב-EU ב-26 מדינות מתוך ה-33 מדינות, שנסקרו בדו"ח (ראה בגרף כאן). 

גרף 1
דהיינו: הגרף מראה בברור, שכבר אין טעם לקיים משטר רגולטורי אחר (שאיננו WLR) ב-EU. 

מכאן עוברים לשאלה: איך נקבע המחיר של הרכיבים ברשת, רכיבים שרוכשים הספקים המתחרים מחברת הבזק בשיטת ה-WLR? גם זה מאוד פשוט, אם תקראו את המשפט הבא מהדו"ח:

תצלום 2
כלומר: בדיוק כמו שמתנהלים כמעט בכל מו"מ עסקי בין ספק למפיץ שלו. מי שרוצה לדעת איך בדיוק קובעים את המחיר במו"מ העסקי הזה, שמתקיים בחופשיות בין הספקים הקטנים והמתחרים לבין חברת הבזק, מוזמן לעיין בדו"ח המלא, או להביט על הגרפים כאן למטה בתחתית הכתבה, שמסכמים את הנושא הכספי של שיטת ה-WLR והשיטות האחרות הקיימות ב-EU.

בקצרה: השוק החופשי עושה את שלו, כי זה שוק תחרותי וכל צד רוצה להמשיך ולהרוויח, בגישת ה-Win-Win. לא צריך את משרד התקשורת באמצע, ווהרגולטור מתערב רק כשיש הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים, או הפרת נורמות, כללים או חוקים, מצד חברת הבזק, או מכל צד אחר, בתהליך העסקי הזה. 

מי מרוויח ומי מפסיד מהביטול הצפוי של "השוק הסיטונאי" בישראל?

יש מעט מרוויחים ורבים שמפסידים:

א. המרוויחה הגדולה לעניות דעתי אמורה להיות Unlimited. זאת, מפני שביטול השוק הסיטונאי ידחוף אליה את כל הספקים, שעד היום חלמו שהם "ירכבו ובזול" על רשת בזק. ובכללם: קבוצת הסלולר הגדולות סלקום ופרטנר וכן ספקי תקשורת קטנים (דוגמת גולן טלקום, רמי לוי ועוד), שתלו תקווה, שיהיה "שוק סיטונאי" בישראל.

להערכתי, תוך פחות משנה נראה את סלקום חוברת ל-Unlimited. כנראה פרטנר תישאר עם HOT ולא תחבור עם Unlimited, אך כרגע זה עדיין לא מספיק ברור (בהתייחס לפרטנר). ייתכן וגם היא לא תרצה להיות מחוץ לרשת של Unlimited. 

ב. בזק לדעתי מפסידה מביטול "השוק הסיטונאי", שכן ביטולו יבטל את העילה, שבגינה בזק מצפה ל"חיסול" ה"הפרדה המבנית" בין החברות בקבוצת בזק. כך, בלי ביטול "ההפרדה המבנית", בזק תישאר מונופול כבול ומפוקח מכל הכיוונים עוד שנים לא מעטות. הרווח המהיר, ששאול אלוביץ' ציפה לעשות כתוצאה מביטול "ההפרדה המבנית", יידחה לזמן בלתי ידוע. .

בזק הפסידה בשבוע החולף בבית המשפט בדרישה שלה לקבל את דו"ח פרונטיר (חברת הייעוץ, שייעצה ויועצת למשרד התקשורת בתחום "השוק הסיטונאי"). אולם, זה לא שינה את העובדה, שמשרד התקשורת "פיברק" (בלשון המעטה) את הדו"ח של פרונטיר, כפי שחשפנו כאן. התחמנות הזו המשיכה בלי הפוגה ובשימוע האחרון שהפך להזוי היה ברור, ש"השוק הסיטונאי", שנוהל בשגגה, הגיע ל"סמטה ללא מוצא". לא היה צורך לחשוף את הזיופים של המסמכים של "השוק הסיטונאי" בפניה לבית המשפט המחוזי, כדי לדעת ולראות, שמשרד התקשרות חיסל את הנושא הזה במו ידיו, בגלל שיטת "התחמונים על תחמונים". 

ג. הוט תפסיד גם היא בעקיפין מביטול "השוק הסיטונאי", למרות שלא תוכנן כרגע לחול עליה, מפני שהמתחרות שלה, ובראשן Unlimited, תתחזקנה

ד. המפסידה העיקרית היא סלקום, שתכננה לא רק "לרכב" על רשת בזק כדי לספק טלפוניה ואינטרנט, אלא תכננה לספק שירותי טלוויזיה מלאים. ערן יעקובי ניתח כאן בהרחבה את הכיוונים החדשים של סלקום, וכיצד לא מבינים את המהלכים הללו. אני ניתחתי, שסלקום שגתה בכל מהלכיה בתחום הכניסה לעולם הטלוויזיה. כעת, תיפול עליה "המכה האחרונה" - אין "שוק סיטונאי", פשוט אין ולא יהיה.

לעניות דעתי, בסלקום יצטרכו לבצע "איתחול" של כל התכניות שלה (ולחשב את כל ההפסדים, שנגרמו בשנתיים האחרונות כתוצאה ממהלכי קבלת החלטות מוטעים) ולהצטרף ל-Unlimited, כפי שציינתי בסעיף הראשון.

הכניסה של סלקום לתחום "מחלף האינטרנט הישראלי", כפי שחשפתי כאן, בהחלט מחזקת את הכיוון של ההתחברות העתידית בין קבוצת סלקום ל-Unlimited. 

ה. פרטנר, שחזתה את התהליך הזה נכון, החליטה אך לפני מספר ימים להיכנס בזהירות לעולם הטלוויזיה, בדרך ובמקום שבו היא חזקה בו: בסלולר על הדור הרביעי (LTE), בשירות שנקרא Orange 4GTV. לעניות דעתי, זו החלטה נבונה, שקולה ו"צופת פני עתיד". זאת, לאחר שפרטנר עשתה לא מעט שגיאות בשנה החולפת.

מכאן, שפרטנר כבר "מוכנה" נפשית ומעשית לביטול "השוק הסיטונאי" והביטול רק יחזק את המגמה החדשה, שהיא הולכת בה (שירותי טלוויזיה על הדור הרביעי ושת"פ הולך ומתהדק עם קבוצת HOT). 

ו. יש מרוויחים נוספים מביטול "השוק הסיטונאי", ששמם יצוף ויעלה לכותרות בשנה הקרובה, ובראשם עומדת חברת Triple C מפתח-תקווה של רמי נחום. Triple C ממוצבת יפה עם הכלים הנכונים להצליח בעולם התחרותי העתידי, שאין בו "שוק סיטונאי", במיוחד במגזר העסקי. נשמע בשנה הקרובה גם על שחקנים נוספים, שפחות מוכרים כרגע בתחום עולם שירותי הטלוויזיה, דוגמת קרטינה טי.וי. ופרי טלקום. צפו להפתעות

צילום: השיטות הכלכליות לתמחור שיטת ה-WLR ב-EU:
צילום 3
צילום 4



 
 
Bookmark and Share


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

15.5.17 - Bynet Expo 2017

18/5/17 - Israel's Annual Programmatic Video conference 

15/6/17 - CRYPTODAY 2017 

25-29/6/17 - Cyber Week 2017  

3/7/17 - 2017 Afeka Conference for Speech Processing  

15-17/8/17 - אליפות ישראל לספורט אלקטרוני 2017  

2/11/17 - 28/10/17 - German Tel Aviv Week 2017  

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לאפריל 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

התרגיל לחיסול "השוק הסיטונאי" כבר כמעט מוכן, קוראים לו Vectoring - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

הפלופ הבא של "השוק הסיטונאי" שירות SLU (שבלעדיו הנוטשים יחזרו לבזק) - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

האם נטפליקס זקוקה לרישיון כדי לפעול, לשדר ולמכור שירותים בישראל? - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

20 המובילים ומקבלי הצל"ש בשנת 2016 בעולם התקשורת וההייטק הישראלי - כאן
 
זרקור חברות
 
TLV-Generator
 
TLV-Generator
 
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
TLV-Generator
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים