מדריך לבניית תכנית עסקית

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מאמרי אורח >> מדריך לבניית תכנית עסקית
מדריך לבניית תכנית עסקית
מאת: גיא חורש, 19.6.13, 22:30גיא חורש
 
כדי למקסם את היעילות של הכלי החיוני, שנקרא תכנית עסקית, קיימת חשיבות אדירה לבניית התכנית העסקית באופן המאפשר ליזמים ולמנהלי העסק לעבוד אתה ובאמצעותה.
 
התכנית העסקית מהווה את הבסיס המתודולוגי להקמת עסק, ניהולו והערכתו על ידי משקיעים ו/או שותפים אסטרטגיים. תכנית עסקית נכונה מאפשרת למנהלי העסק לעבוד בתצורה אסטרטגית עם טקטיקות נכונות ולמדוד על פי נקודות ציון ואבני דרך את התאמת החזון ו/או החלום למציאות וכמובן לבצע adjustments לפי תנאי השוק המשתנים תמיד.
 
התכנית עסקית מובלת תמיד על ידי מנהלי החברה ומכילה את הגדרת העסק, האסטרטגיה שלו, פעילויות שיווק ומכירות כדוגמת Go to Market Plan וכמובן את ההיבט הפיננסי של העלויות וההשקעות מול ההכנסות והרווח.

על מנת למקסם את היעילות של הכלי החשוב הזה, שנקרא תכנית עסקית, קיימת חשיבות אדירה לבניית התכנית העסקית באופן המאפשר ליזמים ולמנהלי העסק לעבוד אתה ובאמצעותה.

מבוא
בבואכם ליצור תכנית עסקית, ראשית עליכם להגדיר באופן ברור את המטרות אותן באה תכנית זו לשרת. התכנית היא כלי עבודה. על מנת שכלי זה יהיה אפקטיבי יש לדעת בדיוק למה הוא מיועד.

למשל, אם בונים תכנית עסקית לעסק קטן, חברה, חברת סטארט אפ וכדומה, השיקולים או המטרות יהיו גידול בתזרים המזומנים, שמירה של יחסיות ההון החוזר, מה שנקרא working capital, תחזית ארוכת טווח של עלויות מול הכנסות ושורת הרווח וכד'. אולם, אם בונים תכנית עסקית לעמותה, שהינה תאגיד ללא מטרת רווח, הרי המטרות שלה תגדרנה את התכנית העסקית. לכן ככזו, דווקא המיקוד על אי חריגה מהתקציב השנתי, נהלים והסכמות לגבי ההתנהלות השוטפת של החברים בעמותה ואופן קבלת ההחלטות בהיבט האופרטיבי, פעילויות של שיווק, פרסום, מיתוג ורווחה יהיו מטרות התכנית.
 
השלב הראשון: הגדרת מטרותיה של התכנית העסקית
חשוב להגדיר את מטרות התכנית העסקית בהתאם לאופי הפעילות אותה היא באה לשרת ובה היא באה לתמוך. מהי מטרה? מהקמת רשת של גני ילדים או משרדי תיווך דרך הפקת סרטים וקלטות בסגנון "יובל המבולבל" או בניית חברה עם מכירות בינלאומיות ... או בכלל שדרוג וייעול פעילות קיימת, מיזוג סינגרטי לתוך פעילות אחרת או גיוס כספים להקמת עסק.

לאחר הגדרת המטרות של התכנית העסקית, קרי: מהו היעד העסקי אליו אנו מתכוונים להגיע, יש להגדיר את האילוצים העסקיים. קרי: כמה אנו מתכוונים להשקיע על מנת להגיע אל היעד העסקי.
 
השלב השני: אבחנה מדויקת בין מטרות לבין אילוצים
מטרה ואילוץ הנם מרכיבים שונים בתכנית העסקית ולפיכך הם מופרדים. אם אני מתכוון למכור בעשרה מיליון ₪ בשנתיים הקרובות, הרי שהגדרתי את הסכום כמטרה – יעד עסקי. כעת, על מנת לעמוד בו, עלי לתכנן ולתקצב את המשאבים הנדרשים, כגון כוח אדם, פיתוח יכולות מכירה והדרכות, תשתיות מחשוב ומשרדים, מיסים והיטלים, רגולציה, הוצאות משפטיות, רואה חשבון והנהלת חשבונות, בנקים, הוצאות שיווק ופרסום, פיתוח ותחזוקת המוצר או השירות וכיו"ב.

חשוב להגדיר את היעדים באופן ברור, מדויק וממוקד, משום שיש לכך משמעויות ישירות ועקיפות בעלויות. ככל שההגדרה מדויקת יותר,ההגעה ליעד תתבצע באופן יעיל יותר, ותוביל חסכון בהוצאות ועלויות, הגדלת הכנסות ורווחים או כולם גם יחד.
 
השלב השלישי: איסוף נתונים ומחקר
עבודת ההכנה לקראת יצירת ובניית התכנית העסקית היא קריטית. הכוונה היא לאיסוף מסודר של הנתונים הרלבנטיים לסוג ולאופי העסק, שינותחו ויבנו להנחות עבודה ומודלים עסקיים עם תכנית הגעה לשוק : Go to market plan ליישום אפקטיבי של מטרות התכנית העסקית.
יש להבחין בין יצירת תכנית עסקית לעסק חדש ובין יצירת תכנית עסקית לעסק קיים או מיזוג בין שני עסקים קיימים.

בעסקים חדשים יש לאסוף נתונים מהשוק כגון גודל השוק, מתחרים עיקריים, תחזיות לגבי מגמות השוק (כיצד הוא אמור לגדול בשנים הקרובות), מהו הצורך של הסגמנטים של השוק וכיצד העסק עונה עליו. אם קיים אלמנט של בידול וייחודיות, יש להדגיש אותו. יש לתת דגש על צוות המייסדים או היזמים ולהכין תמצית של קורות החיים שלהם והניסיון הרלבנטי שלהם בהקשר לתחום הפעילות של העסק, וכמובן להכין חומרים לגבי ההיבט הפיננסי של העסק כגון תחזיות הכנסות, עלויות ורווח, הערכות סיכונים והסתברויות, עלויות מימון ואשראים ועוד.
בעסקים קיימים ניתן להוסיף על כל אלו דוחות כספיים מבוקרים שלוש שנים לאחור, נתונים לגבי עלויות והוצאות, מכירות ושיווק. זאת, על מנת לבסס את ההגעה הריאלית ליעד העסקי.
 
השלב הרביעי: יצירת החומרים, גיבוש אסטרטגיה ובניית תכנית עבודה
על בסיס כל אלו ניתן יהיה לגבש אסטרטגיה עסקית ושיווקית, לבנות את חומרי השיווק והמכירה כגון מצגות מכירה ומוצר ועוד, ולייצר את המבנה הארגוני האידאלי ולחבר אליו תכנית מכירות אפקטיבית נכונה על מנת להניע באופן יעיל את העסק לכיוון המטרה. בתום אלו תבנה תכנית עבודה הכוללת את היעדים, המשימות, מעקב אחרי המשימות, וידוא התנהלות יעילה, תחזיות מול הגעה ליעדים בפועל ועוד.
להלן דוגמא לשלד של תכנית עסקית, שצלחה בגיוס הון והפכה לחברה רווחית, בו תוכלו להשתמש בבואכם לבנות תכנית עסקית: 
 
פרק עמוד
תמצית מנהלים  
הרעיון העסקי והצורך  
תיאור המוצר, השירות והבידול  
תיאור השוק ומגמותיו  
מתחרים עיקריים  
המודל העסקי  
שיווק ומכירות  
תפעול ומשאבי אנוש  
תחזיות פיננסיות  
נספחים  
תכנית הגעה לשוק  
תקציבים  
פטנטים (אם ישנם)  
מצגות  
תכנית העבודה השנתית  
 
 לכל עסק ולכל מיזם נדרשת תכנית שונה. עם זאת, המידע במאמר זה והפורמט המוצא מהווים בסיס כללי וראשוני לבניה של תכנית עסקית נכונה.

אני מציע ליישם את המתודולוגיה המומלצת במאמר זה ומזמין אתכם לפנות אלי בכל שאלה בנושא דרך אתר האינטרנט.
 
מאת: גיא חורש,  מנכ"ל טארגט ליווי וייעוץ לעסקים.
הצגת תכנית עסקית



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב


 


לוח מודעות
יזמים? יש לכם רעיון מבריק? נמשכת ההרשמה למחזור הבא של TLV Generator. ההרשמה - כאן

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

ניוזלטר שלישי של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר שני של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

ניוזלטר ראשון של האתר הופץ לנרשמים לאתר - ניתן לצפייה כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקים, תוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקים, תוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

31/10/17 -  TLV Generator: 30 days Prototype program  

12-19/11/17 - שבוע היזמות העולמי 2017     

14/11/17 - Red Hat Forum Israel 2017  

29-30/11/17 - Microsoft Tech Summit Tel Aviv 

12/12/17 - Video Trends For 2018 Conference   

29-31/1/18 - CybertechTLV 2018  

13-14/2/18 - Muni Expo 

5/3/18 - GoforIsrael Investment Conference

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לספטמבר 2017 עפ"י Business Insider - כאן

מה כן מקדם אתרים ועסקים באינטרנט? לא העלוקות שחיות סביב גוגל ופייסבוק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018 - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

כל מי שכביכול "נטש את בזק" ב"שוק סיטונאי" יחזור לבזק תוך שנה-שנתיים - כאן

ביבי נתניהו הקשיב לקריאת Telecom News: פיטר לאלתר את אבי ברגר - כאן

חשיפת המספרים מאחורי משבר האנטנות: בשנה האחרונה פורקו 721 אנטנות - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

TLV Generator נולד - התכנית שהופכת כל רעיון למוצר (MVP) תוך 120 יום - כאן

למה 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלו, נכשלים וימשיכו להיכשל גם בעתיד - כאן

מה חלקו ואחריותו של ה-CTO למצב בו 95% מהסטארטאפים בישראל נכשלים? - כאן

האם ניתן לרפא את המחלה של כישלון מעל ל-95% מהמיזמים בישראל? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

קריאה לפיטורים של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים למיבור - כאן

 
זרקור חברות
 
TLV-GENERATOR
 
TLV-Generator
 
מידע
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Ruckus
 
TLV-GENERATOR
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים