Telecom News - אילן ישועה משקר שוב לביהמ"ש וטוען: "לא הייתה בתקופתי אתיקה עיתונאית"

אילן ישועה משקר שוב לביהמ"ש וטוען: "לא הייתה בתקופתי אתיקה עיתונאית"

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> אילן ישועה משקר שוב לביהמ"ש וטוען: "לא הייתה בתקופתי אתיקה עיתונאית"
עדותו של אילן ישועה, שהיה מנכ"ל "וואלה! תקשורת" בשנים 2006 עד 2019, היא "מחדל יום כיפור" של האתיקה העיתונאית בליווי "שתיקת הכבשים" של כל מאות העיתונאים והמנהלים, שעברו במשך השנים ב"וואלה!" וכל אנשי התקשורת, שמדווחים דיווחים מסולפים על החקירה הנגדית שלו במשפט זה. זה לא מקרי, שאילן ישועה צפצף על כל נורמה וגם על כל הנורמות האתיות של "מועצת העיתונות" למרות שהצטרף ל"מועצת העיתונות" ב-2010 וחתם על כך, שהוא יקיים את "תקנון האתיקה" של העיתונות. 
מאת: אבי וייס, 12.6.21, 20:13אילן ישועה

עדותו של אילן ישועה, בתמונה משמאל, לשעבר מנכ"ל "וואלה! תקשורת" מכילה בתוכה רבדים רבים.

הרבדים הפליליים, שקשורים ל"תיקי האלפים" ובמרכזם "תיק 4000", מכוסים בהרחבה בסדרת כתבות נרחבת, עם כמות עצומה של מסמכים, כמפורט בנספח א' כאן למטה.

כאן אעסוק בהיבט אחד ולא פחות חשוב לדעתי: מה זו אתיקה עיתונאית ולמה מה שהוא (אילן ישועה) עשה, זה דבר רע ביותר ושפל ביותר, מבחינה אתית.

למה אני עוסק בזה כאן?
כי הוא היה המניע המרכזי לכך, שבמרץ 2013 יצאתי באתר עצמאי משלי. זאת, כי מאסתי ב"הטיית הסיקור" של עבודתי העיתונאית (ולא עסקתי בתחום הפוליטי מעולם, רק בעולם הטלקום וההייטק), ויצאתי אז לאוויר העולם והאינטרנט באתר חדשות טלקום והייטק עצמאי - Telecom News ובכתבות הראשונות באתר, הסברתי לקוראים את ההחלטתי. ציינתי אז, שאני לא יכול להסכים לכך, שכמעט כל העיתונות הכתובה והאינטרנטית מונעת משיקולים פרסומיים, אישיים ואינטרסים לא רלבנטיים, בכל הנוגע לחדשות, שהעיתונאים אמורים לספק לציבור, ציבור החושב, שמספקים לו חדשות נטולות הטייה וסילוף. כל זה מפורט בלינקים בנספח ב' כאן למטה. 

כתב האישום המקורי כנגד נתניהו ועוד כמה נאשמים (כאן), הדגיש והבליט בצורה מאוד חזקה את הנושא של "הטיית סיקור" ("היענות חריגה" ועוד ביטויים רבים סביב זה, שיש בכתב האישום), שקצת מהביטויים הללו נעלמו או רוככו, בגרסה המתוקנת של כתב האישום. זאת, לאור החלטת בית המשפט המחוזי (כאן הגרסה המתוקנת של כתב האישום). החידוש הקיים בנוסח המתוקן זה של כתב האישום: נספח המפרט 315 אירועים קונקרטיים הכוללים כ-230 דרישות מאתר "וואלה!" להיטיב את הסיקור של הנאשם נתניהו ובני משפחתו.

הסיפור של התיק הזה הזה החל (איך לא), מהעיתונות המגויסת להפלת נתניהו, דוגמה מה שפורסם כאן ע"י גידי וייץ כבר ב-2015. איש לא פנה להתלונן על כך בפני "מועצת העיתונות" ומיד אעסוק בשאלה: למה? 

בעדותו הראשית ובעיקר בחקירה הנגדית שלו, אילן ישועה טען שוב ושוב, שהוא נענה ובמהירות לכל בקשה של "הטיית סיקור" של מפרסמים (וגם של חבריו האישיים, חברים עסקיים, חברים של הבעלים וחברי הדירקטוריון, חברים בעלי אינטרסים משותפים וכיו"ב), וזה כלל וכולל: פרסום כתבות שיש מאחוריהן אינטרסים עסקיים ופרסומיים (בלי לדווח לקוראים, שאלו כתבות ממומנות ע"י מפרסמים, או כתבות שיש מאחוריהן אינטרסים אישיים של הבעלים\המנכ"ל וחבריהם), הורדת כתבות, שינוי כותרות, "דרדור" כתבות, שינוי תוכן בכתבות, מחיקת וגניזת כתבות, הורדת תמונות, שינוי תמונות, הוספת תמונות וסרטונים מטעם בעלי העניין, וכך הלאה והלאה, בלי סוף.

למעשה, נראה, שברוב זמנו אילן ישועה עסק בנושאים הללו, ובחקירה הנגדית הגיב ואישר את כל מאות "הטיות הסיקור", שהוצגו לו רק כדוגמאות, מה שביצע באינטנסיביות יתרה, בשנים המדוברות ב"תיק 4000": 2012-2017. 

במהלך המשפט בבית המשפט המחוזי בי-ם, אילן ישועה טען שוב ושוב, שזו הנורמה ולא הייתה נורמה אחרת בתעשיית העיתונות ולא הייתה שום אתיקה בנושאים הללו.

כלומר: הוא שיקר בלי למצמץ לבית המשפט ואביא כאן רק קטע אחד מדבריו, קטע שדי דומה לדברים, שאמר לאורך כל עדותו, מהיום הראשון, שנכנס לאולם בית המשפט, כעד ראשון ומרכזי של התביעה, תשובות, שנתן בעדותו המתועדת היטב בבית המשפט, תשובות המדברות בעד עצמן. זאת, בחקירה הנגדית (הוא נחקר כאן ע"י עו"ד בעז בן צורמ-31.5.21, כמופיע בתצלום הבא:
עדות אילן ישועה

כלומר, לפי אילן ישועה, בתקופתו לא היו כללים והכללים הללו החלו להיבנות לאט לאט, ללא נקיבה במועד ברור בזמן, שבו כן היו כללים אתיים. 

המציאות: זה שקר ענק ומבחיל שלו, לבית המשפט ולעם ישראל.

אני מביא כאן בסדרת תצלומים מצד שמאל, תמונה אחת מתחת לשנייה, מסתקנון אתיקה 1פר סעיפים מרכזיים מ"תקנון האתיקה" של "מועצת העיתונות" (התקנון המלא נמצא כאן), מ-2010.

הסעיפים הללו ברורים ביותר ומדברים בעד עצמם.

"תקנון אתיקה" זה חודש ועודכן לאחרונה ב-2020 (כאן) והסעיפים שיש בתצלומים משמאל, מלמעלה עד למטה, נשארו זהים, מאז 2010 ואף קודם לכן. 

למה אני מביא כאן את תצלום הסעיפים של "תקנון האתיקה" דווקא משנת 2010?
כי זו השנה, שבה "וואלה!" הצטרפה למועצת העיתונות ואילן ישועה חתם על התקנון הזה, בהצטרפו למועצה.

כבר אז ב-2010 הוא (אילן ישועה) היה מנכ"ל ותיק ודי מנוסה בתחום העיתונות והחדשות, כי הוא החל להיות מנכ"ל "וואלה!" ב-30.10.2006.

למה הוא הצטרף ב-2010 למועצת העיתונות? כי אז כל הפורטלים הגדולים וגם הלא גדולים הצטרפו למועצת העיתונות, והוא הרגיש וטוען מאז ועד היום, ש"וואלה!" הוא פורטל מוביל בישראל, וכנראה לא רצה להיות יוצא דופן. אז הוא הצטרף וחתם על תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות, והמשיך לצפצף בתקנון אתיקה 2גלוי עד יום פרישתו (11.6.2019), על מה שחתם.

רק כדי שלא יהיה ספק למי מהקוראים, הכללים הללו מ-2010 בכלל לא חדשים.

הם קיימית ב"תקנון האתיקה" של העיתונות מזה שנים רבות והנה תקנון האתיקה למשל מ-1996, תקנון שהחליף את התקנון הקודם (עם סעיפים דומים או זהים) מ-1986.

בנוסף, כל עיתונאי וכל בעל תפקיד אחר בעיתונות (כולל עורכים ובעלי תתקנון אתיקה 3פקידים בכירים), כשהוא מקבל "תעודת עיתונאי", נניח מ"ארגון העיתונאים", הוא חותם בהצהרה על כך, שהוא ימלא אחרי תקנון האתיקה הזה. 

כדי לחזק את הנקודה, שלא רק אילן ישועה צפצף על "מועצת העיתונות", אביא כאן מקרה אחד בולט וצורם, שמפורסם בהבלטה באתר מועצת העיתונות [ציטוט של הכותרת בלבד]: "המו"ל והעורך האחראי של "ידיעות האחרונות", ארנון (נוני) מוזס, חייב להשעות את עצמו מעבודתו העיתונאית עד להכרעה בהליך הפלילי המתנהל נגדו ב"תיק 2000״."

הנוסח המלא של ההחלטה של בית הדין לאתיקה בשבתו כבית דין לערעורים נמצא כאן. ההחלטה הזו ניתנה בסוף 2020. האם מישהו מקוראינו שמע, או קרא, או יודע, מתי ארנון (נוני) מוזס ביצע את ההחלטה הזו? 

למה כולם (עובדי ומנהלי תעשיית העיתונות), שתקו ושותקים עד רגע זה, עקב עשיית הצחוק והצפצוף הבוטה על כל נורמה קיימת בתחום האתיקה בעולם העיתונות, מצדו של אילן ישועה?
התשובה ברורה: המטרה לסלק את נתניהו מכסאו (מטרה שהושגה כעת, בסופו של תהליך "תפירת התיקים"), חשוב יותר מאתיקה עיתונאית. 

גם אילן ישועה לא פנה ל"מועצת העיתונות" בתלונות או בקשות, בהקשר של "תקנון האתיקה" ועל כך שכל האתר שהוא מנכ"ל שלו, זו "הטיית סיקור" אחת ענקית, שנמשכה שנים... 

מטריד ומזעזע גם יחד.

ככה נראה עולם העיתונות של מדינת ישראל ולא מהבוקר.

אילן ישועה הוא רק הדוגמה הכי קיצונית שיש, להשחתת המידות, שעולם העיתונות הישראלית
תקנון אתיקה 4עבר ונמצא בו כיום. 

נספח א':
כיסוי מקיף של השקרים, הספינים והשערוריות, שנחשפו עד כה סביב עדותו המופרכת של אילן ישועה, שנעשתה בגיבוי וחיפוי של "תופרי התיקים" בפרקליטות (והיועמ"ש, כמובן):
נספח ב':
למה הוקם אתר Telecom News כאתר עצמאי משוחרר מ"הטיות סיקור"? מבחר כתבות בנושא זה, שפורסמו עם עליית האתר לאוויר:



 
 
Bookmark and Share