התכנית להקים רשת אינטרנט אולטרה מהיר (סיבים) בכל יישוב בפריפריה - מתה!

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> התכנית להקים רשת אינטרנט אולטרה מהיר (סיבים) בכל יישוב בפריפריה - מתה!
התכנית של שר התקשורת, יועז הנדל, והמנכ"לית, לירן אבישר בן חורין, שפורסמה ב"תרועה רמה", ושנועדה לייצר סוג חדש של רישיון כדי לאפשר פריסת סיבים ביישובי הפריפריה, נולדה בחטא, נועדה לחפות על עבירות ועבריינים, והיא, ככל הנראה, שבקה חיים, בדיוק כפי שצפיתי. רק טרם הוצאה תעודת פטירה רשמית וסדרי ההלוויה מוסתרים מהציבור. עוד פאשלה, שלא רוצים שתדעו.
עדכונים בסוף הכתבה
מאת: אבי וייס, 14.12.20, 07:10חה"כ יועז הנדל

בלי כל קשר ל"מתווה הסיבים", שנדחף בכוח ע"י צמרת משרד התקשורת בשת"פ ובתיאום עם האינטרסים הכלכליים של צמרת קבוצת סלקום\IBC, נושא בעל ניחוח פלילי חזק, לכאורה, נושא הנמצא כעת בדיונים הזויים בוועדת הכלכלה של הכנסת, שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל), "רקח" עוד תוכנית לפריסת סיבים לבתים ביישובי הפריפריה.

מדובר במתווה מקביל, שלא דורש חקיקה והוא נולד במשרד התקשורת, כנראה, לפי רעיון של השר (הרגולציה בפועל נולדה מיוזמה וניסוחים של "הקליקה"), מתווה, שמופעל בנפרד לחלוטין מ"מתווה הסיבים" (שמשום מה כן עובר הליך של חקיקה), והמתווה הזה פורסם ברבים לאחר שימוע שנערך בנושא זה.

הכותרות הבומבסטיות (והשקריות) של השר והמנכ"לית מ-14.10.20 דוגמת: "משנים את כללי המשחק - מהיום כל יישוב יוכל להקים רשת אינטרנט אולטרה מהיר (סיבים) משלו" (כותרת המשנה: "משרד התקשורת יוצא במדיניות חדשה, שתגשר על הפערים בין פריפריה למרכז ותאפשר ליישובים קטנים ומרוחקים להתחבר לתשתיות אינטרנט אולטרה מהיר כבר עכשיו. השינוי במדיניות יוביל להסרת חסמים ומאפשר לשחקנים קטנים (לוקאלים) להכנס לשוק התקשורת ולהציע את שירותיהם בפרישת תשתית אינטרנט אולטרה מהיר") ו-"הסרת חסמים לעידוד פרישת תשתיות פס רחב" - התנפצו במהירות על קרקע המציאות, בדיוק כפי שחזיתי. 

את ההחלטות הללו פרסמנו בהסתייגות רבה (כאן), ולאחר בדיקות והצלבות (ושאלות חשובות רבות, שלא נענו, ע"י צמרת המשרד), פרסמתי את הניתוח שלי לנושא זה, בצורה מאוד חדה, נוקבת ומומלצת לקריאה למי שפספס: "השר יועז הנדל ממהר לנסות ו"להלבין" עבירות פליליות (לכאורה) של עצמו!".

כותרת המשנה של הכתבה הזו: "שר התקשורת יועז הנדל יהיה השר הראשון בממשלה הנוכחית, שהחלטותיו הועברו לחקירת המשטרה על פי החלטת מ"מ פרקליט המדינה (זה היועמ"ש ד"ר מנדלבליט). פרטי המעשה ייחשפו על ידנו כשנהיה בטוחים שלא נשבש החקירה.
במקביל, כדי לנסות ו"להלבין סדרת עבירות" נוספות שלו עצמו, לכאורה, שנמצאות כעת בבדיקה אצל היועמ"ש, הוציא השר במהירות אמש רגולציה חדשה המלווה בסיסמאות וספינים שקריים לרוב, שנועדו להסתיר את המטרה האמיתית של רפורמת הסיבים החדשה כביכול הזו: "הלבנת עבירות" של עברייני תקשורת, שמספקים שירותים בלי רישיון, שזו עבירה פלילית של עד 3 שנות מאסר, שזה כולל את השותפים שלהם בנושא, לכאורה, שנתנו להם גיבוי וחיפוי (כלומר: השר יועז הנדל בעצמו).
זאת, בנוסף לרצון "לקושש קולות" למפלגתו החדשה. 
האם היועמ"ש\מ"מ פרקליט המדינה יחליט, שגם הסיפור החדש מאמש יועבר לחקירת המשטרה? נמתין ונראה." 

(למתעניינים: ההתפתחויות המעודכנות בנושא החקירה המשטרתית יש כאן). 

כעת, עברו בדיוק חודשיים מאז ההכרזה של השר יועז הנדל, ש"כבר עכשיו" היישובים בפריפרילירן אבישר בן חוריןה יקבלו חיבורי סיבים לבתים בהסדר החדש הזה, שהוא והמנכ"לית של המשרד (לירן אבישר בן חורין, בתמונה משמאל) המציאו "מקצה האצבע שלהם", בחוסר ידע והבנה מוחלט.

לאור מה שבדקתי, ובמיוחד, שהפריסה החדשה הזו נוגדת כעת את האינטרסים של צמרת סלקום \IBC, שלחתי את סדרת השאלות הדחופות הבאה לשר יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:

"הנדון: מה מתפתח (או עלה על שרטון) בתחום 'הסרת חסמים לעידוד פרישת תשתיות פס רחב - החלטה'?
שלום רב,
1. ב-14.10.20 פרסם שר התקשורת הודעה לציבור תחת הכותרת: 'משנים את כללי המשחק - מהיום כל יישוב יוכל להקים רשת אינטרנט אולטרה מהיר (סיבים) משלו', ופרטי ההחלטה פורסמו תחת הכותרת: 'הסרת חסמים לעידוד פרישת תשתיות פס רחב – החלטה'.

אני ניתחתי את ההחלטות הללו כאן.

2. לא ידוע כמה חברות הגישו בקשה לקבל רישיון חדש, שנולד מההחלטות הללו: 'רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב' ולכמה יש סיכוי לקבל רישיון כזה, לאור הקשיים, שמיד אפרט.

3. בכל מקרה, כבר כעת מסתמן, שכל העניין הזה עתיד להיות פלופ אחד ענק, משום שמשרד התקשורת אומר, שלאלה שיקבלו רשיון לפרוס סיבים (עד 8,000 לקוחות, לפי מתכונת הרישיון החדש), הוא לא ייתן להם גישה ל'תיק שירות תשתית פסיבית' וישאיר אותם ללכת למו"מ עסקי עם המפעילים בעלי תשתיות פסיביות, תשתיות קנים וגובים, שבהם ניתן להשחיל סיבים.

4. חשוב להבין את ההבדלים בעלויות: 
כדי לחרוץ כביש ולשים בו סיב אופטי בעומק של כ-30 ס״מ, זה עולה משהו כמו 300 אלף שקל לק״מ, וביישוב ממוצע בפריפריה יש צורך במינימום של 10 ק"מ סלילה, שזה 3 מיליון ₪.
זה רק לרשת ה-Access ולא כולל את כל השאר, שמכפיל את ההוצאה.
וזה לא כולל הוצאות בלתי צפויות כמו 'זכות מעבר' ו'זכות גישה' בתשתיות עירוניות, ציבוריות ובמיוחד פרטיות, שיכולים להוביל את ההוצאה הזו עד לפי 3.
כלומר, הספק החדש בעל הרישיון החדש צריך בסביבות 10 מיליון ₪, לכל יישוב קטן.
לשום ספק לא יהיה ROI על הוצאה כזו. לעולם.

מול זה, להשחיל סיב בתשתית קיימת (של בזק/סלקום/IBC/ פרטנר והוט) יש מחירון ב'תיק שירות פסיבי', של כחצי ש"ח למטר, או 500 ש"ח לחודש לקילומטר, כלומר, כ-5 אלף ₪ לחודש ל-10 ק"מ (או 60 אלף ₪ לשנה).
על זה יש עוד סיכוי ל-ROI לבעלי הרישיונות החדשים.

5. אולם, כל ספקי התשתיות, שיש להם תשתיות של תעלות וקנים לסיבים ברחבי הארץ (בזק, הוט, IBC, סלקום ופרטנר), כבר הודיעו, ששום ספק חדש עם הרישיון החדש הזה לא יקבל אצלם גישה ל'תיק שירות תשתית פסיבית' בשום מחיר ובשום תנאי והם לא ייתנו לו להיכנס לתעלות הסיבים שלהם.

הם (הספקים החדשים) לא יקבלו מיפוי של התעלות שלהם ולא כלום. פשוט כלום מכלום.

לתפיסתם, הם (הספקים החדשים) יכולים לכל היותר להיות
ISP אצלם, למשל בהסדרי "שוק סיטונאי או דבר דומה (כמו שיש בפורטל של IBC). לא ספקי תשתיות סיבים.

6. מצב כאוטי זה ייאלץ את הספקים החדשים הללו לחפור במחירים, שציינתי לעיל, ו\או ללכת ולקנות בהרבה כסף קנים להשחלת סיבים ברחבי היישוב ממקורות וגופים אחרים (יש איסור להשתמש בתשתיות של העיריה, אבל, כנראה, יעשו כאן 'קומבינות' לא לקיים את האיסור הזה של המשרד, דוגמת העברת הבעלות על התשתיות הללו לחברות סמי-עירוניות נפרדות. זה לא יהיה זול, בכל מקרה).

7. כלומר: הספקים החדשים יבזבזו את זמנם וכספם, כדי להוציא רישיון חדש, אבל לפרוס סיבים לבתים: לא יוכלו.

8. שלא לדבר על המצב הכאוטי של 'הלבנת עבירות', של אלה שכבר רוכבים על תשתיות בזק (וקצת על הוט), בלי לשאול אותן בכלל, וזאת ללא כל חוק, רישיון מתאים ותכניות פריסה.

עניין זה טרם תוקן ברישיונות החדשים (כמנותח כאן), ונמצא כעת בעיון אצל המשנה ליועמ"ש (משפט כלכלי).

9. מה בדעת השר לעשות ולבצע, לאור העובדה, שהתכנית הזו, שהוא יצא בה לציבור 'בתרועה רמה', 'עלתה על שרטון' מיומה הראשון?"

תגובה לא קיבלתי. אי מתן תגובה לשאלותיי, שהבאתי לעיל, הוא לא הפתעה לקוראי האתר. לא שלא ניסיתי לקבל תשובות.
ככל שאקבל תגובה - אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל (לפחות לא מהשר יועז הנדל).
די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).

על פי הדיווח בכלכליסט (כאן), לא פחות מ-17 בקשות הוגשו למשרד התקשורת לקבל את הרישיון החדש (!)

כך, התכנית החדשה הזו, שהמציאו השר והמנכ"לית, מיועדת לספקי תשתית חדשים, קטנים עד בינוניים, שיש להם כ-10 מיליון ש"ח בממוצע להשקיע בפריסת סיבים בכל יישוב בפריפריה, אלא אם כל התכנית הזו תעבור שינוי מהפכני וקיצוני, מקצה לקצה. אתם מכירים ספק כזה, שמסוגל לעמוד בדרישות הקיימות, במתווה החדש הזה - לפריסת סיבים בפריפריה? אני לא. כל 17 מגישי הבקשות למשרד התקשורת, ייפשטו את הרגל במהלך הזה, אם המהלך הזה לא ישונה מקצה לקצה.

מדובר בעוד "ישראבלוף" של השר יועז הנדל והמנכ"לית שהוא הצניח מ-Nowhere - על הראש של המשרד הזה. 

למי שלא קלט, הסיבה המרכזית להתעלמות ולהסתרה של החשיפות ואי מענה לשאלות שלי (כולל התעלמות מוחלטת מהחשיפה על חשד למעילה, לכאורה, של השר עצמו בכספי המשרד, חשיפה מלפני כחודשיים - כאן), ולהסתרה של העובדות המזעזעות הנחשפות בעשרות כתבות כמפורט בנספח א' במאמר כאן למטה, שכוללות סדרת החלטות מושחתות,לכאורה, רחבה ביותר, שהתקבלו בחשאי ע"י צמרת משרד התקשורת, היא די ברורה: השר והמנכ"לית רוצים להסתיר החלטות ופעילויותשיכולות להוביל, לכאורה, לחקירה פלילית כנגד צמרת המשרד, שהם עומדים בראשו.

יצוין, שאך לפני כמה ימים פרסמתי כתבת חשיפה מזעזעת נוספת אודות השר יועז הנדל, שפורסמה תחת הכותרת: "השר הנדל מסתיר שחיתות והחלטות שגויות במסגרת "מדיניות השקיפות"!". 

פרשה מושחתת, לכאורה, לא פחות, שחשפתי אך בשבוע שעבר בנושא אחר לחלוטין, היא תחת הכותרת: "חשיפה: מתי השר הנדל שינה את עמדתו בעניין החסימות של "ועדת הרבנים"?". תהיינה עוד התפתחויות לחשיפות הללו - כי זה לא נגמר, ואחת מהן, מזעזעת בחומרתה, כבר נחשפה כאן

מיד אחריה, חשפתי פרשה פלילית מחרידה וענקית, לכאורה, נוספת, שפורסמה על ידי (במקביל ל"גלובס") תחת הכותרת: "חשיפה: מה עומד מאחורי תרמית שר התקשורת "מהפכת הקליטה הסלולרית"!". עוד חשיפות מזעזעות בפרשה הפלילית (לכאורה) הענקית הזו תתפרסמנה ממש בקרוב. 

ואחריה הגיעה עוד פרשה נוראית, שכבר הועברה לטיפול היועמ"ש, בדרישה לפתיחת חקירה פלילית ושפורסמה כאן תחת הכותרת: "האם "משגיחת הכשרות" על נתניהו פיברקה לעצמה את הסדרי ניגוד העניינים?". בכתבה זו יש חשיפה מדהימה גם לגבי השר יועז הנדל עצמו (בחצי התחתון של הכתבה). 

ההסתרה וההתעלמות משאלותיי (אי מענה לשאלותיי, זו גם הפרת חוק, הנחיות היועמ"ש והתקשי"ר), היא, כנראה, הלקח העיקרי שהשר יועז הנדל למד מ"תיק 4000". 

אבל זה לא עזר ולא עוזר לו. מעשיו ייחקרו גם ייחקרו, במוקדם או במאוחר. 

למי שמעוניין לדעת יותר על החקירות הללו שבדרך, הן נמצאות בריאיון רדיופוני מדהים של אבי וייס (כ-11 דקות), עם המראיין אלי ציפורי מ"גלי ישראל". כולל חשיפות חדשות ובלעדיות אודות השר יועז הנדל, שנחשפו בימים האחרונים, בתחומים הגובלים בפלילים והתנהלות אנושית מחפירה ובלתי מתקבלת על הדעת. בתחילת הריאיון יש התייחסות לנושא הטיפול המזעזע של השר יועז הנדל בסוגיית גמלאי המשרד שבראשו הוא עומד. ההקלטה מצויה בלינק כאן: https://bit.ly/PoliceYoazHendel.

זה, שמדבר על "שקיפות", "ציונות", "קו המחרשה" ושאר סיסמאות וספינים נבובים ותלושים מכל מציאות, נוהג בחסר שקיפות קיצוני בכל התנהלותו ומטעה באופן קבוע את הציבור בכל תחום. 

הוא מספק גיבוי וחיפוי למעשים פליליים, לכאורה, בקנה מידה מחריד, גם בתחום הרישיונות החדשים שהוא המציא מדימיונו, כדי לנסות להלבין עבירות (של עצמו ושל אחרים), לפריסת תשתיות פס רחב בסיבים ליישובים קטנים ולאזורי הפריפריה. 

מביש ברמות-על, שזה שר התקשורת במדינת ישראל. 

דרושה ועדת חקירה (פרלמנטרית, או ממלכתית) לבדיקת שוק התקשורת בישראל והקמת רשות תקשורת לאומית. זאת, כי הנזקים ששר התקשורת יועז הנדל יצר ויוצר בשוק הזה עברו כל גבול וכל נורמה חוקית וציבורית. 

רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
 
כמובן, שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).  

FIBER FREE


 
עדכון 16.12.20:
באלי ציפורי העלה כאן פוסט נוקב ביותר בזו הלשון:
חברי הכנסת של הליכוד: לאן נעלמתם עם מתווה הסיבים האופטיים השערורייתי של יועז הנדל שמגמד את תיק 4000 התפור.
***********************************************************************************************************************
שאלה פתוחה של אבי וייס לחברי הכנסת של הימין השפוי והציוני - שאני מסכים איתה לחלוטין ומצטרף אליה.
אתם צודקים מתמיד ומשמיעים את הקריאות הנכונות. אבל אלו רק סיסמאות ללא משילות. הבעיה שאלו שתפרו את תיק 4000 ואת תיק בזק שקדם לו (שכיום הוא חלק ממנו) הם עדיין בכל עמדות המפתח במשרד התקשורת ובקבוצת סלקום-IBC ומצליחים לנצל את חוסר המשילות של הימין בכלל והליכוד בפרט ומעבירים החלטות נגועות בפלילים ונגד האינטרס הציבורי, דוגמת "מתווה הסיבים", שעבר אתמול את הדיון האחרון בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאה. 
כך ממש אתמול, רק אתמול, השר יועז הנדל טרם הליכתו, בלי שום מחאה או הסתייגות ממכם, ביצע עוד 2 מחטפים בשירות "הקליקה" שתפרה את תיק 4000 ובכלל זה סילוק קבוצת הוט מתחרות בשוק הקווי והצטרפותה לקבוצת סלקום-IBC. מה עושים? למה נותנים ל"קליקה" שמתחילה ביועמ"ש מנדלבליטמומי למברגרדינה זילבר וכיו"ב ומטה עד היועמ"שית למשרד התקשורת דנה נויפלד ועוד, להמשיך לנהל את שוק התקשורת, נגד האינטרס הציבורי ובצורה לא חוקית לכאורה (כבר אושרה פתיחת בדיקה-חקירה ע״י היועמ"ש מנדלבליט מול "מעגלי הקומבינות")? 
איך תתקנו את בית המשפט העליון ואת תהליכי בחירת השופטים וכיו"ב, הנושאים שאתם מדברים עליהם בוקר וערב, בצדק, אם דבר כזה יחסית פעוט, אתם לא מסוגלים לעצור ולתקן?? 
פרטים נוספים יש כאן.

עדכון 21.12.20: פורסם כאן ע"י גד פרץ מ"גלובס": "מתווה הסיבים האופטיים אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית". 
כפי שכתבתי לא אחת, מדובר במתווה שנולד מתוך מניעים מושחתים הראוים לחקירה ובכל מקרה, תוך כשנתיים יהיה צורך לתקן את הטעות הרגולטורית הזו. לא צריך את המתווה הזה לפריסת סיבים וממילא סיבים נפרסים (ולא מהבוקר, מזה שנים) בכל רחבי הארץ. הבעיות בתחום זה נעוצות בכלל בנושאים אחרים, שלא טופלו בשום היבט, במתווה "חוק הסיבים" הזה. 

עדכון 30.12.20ארז רביב מ-Davar1 פרסם כאן מאמר נוקב (כותרת בלבד): "משרד של שריר אחד. כך נראה משרד ממשלתי שאיבד כל יכולת ביצועית ונשאר רק עם הרגולציה. משרד התקשורת לא מתקצב תשתיות, אין לו מדען ראשי שיבחן טכנולוגיות ולא מחלקת מחקר שתבדוק מה קורה בשטח. כבר שנים שמשרד התקשורת עוסק רק ברגולציה וכשפורץ המשבר אין לו שום יכולת להגיב | פרשנות." מאמר מומלץ לקריאה. 

עדכון 3.2.21גד פרץ ב"גלובס" פרסם כאן מה שחזיתי מזמן (כותרת בלבד): "קטנים הסיכויים לאישור הרפורמה לביטול הפיצול באינטרנט בישראל. על פי הערכות, הצורך בשימוע משני שיסתיים בסמוך לבחירות מקטין את הסיכוי שניתן יהיה לקבל החלטות בנושא וככל הנראה הוא יונח לפתחה של הממשלה הבאה." מומלץ לקריאה. 
 



 
 
Bookmark and Share