הנשיא החדש בארה"ב דונלד טראמפ מינה ליו"ר חדש ל-FCC (הרגולטור האמריקאי לתקשורת) את Ajit Pai, שבדומה לנשיא, דבר ראשון זרק לפח את ההחלטות הבעייתיות של קודמו Tom Wheeler ובראשן ההחלטה "לפתוח" את הממירים של חברות הכבלים והלוויין לתחרות של מעין "שוק סיטונאי" בתחום שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית. בנוסף, מהן ההכרזות הטריות לגבי חיבור פס רחב לבתים בארה"ב? עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 2.2.17, 20:00
בפברואר 2016 דיווחנו
כאן על התכנית של יו"ר ה-FCC
טום וילר (בתמונה משמאל, מינוי אישי של
ברק אובמה, הנשיא הקודם), להפיכת הממירים (Set-Top-Boxes) של חברות הכבלים, בזק והלוויין, למוצרים "פתוחים" בבעלות הלקוחות.
כך, הלקוחות יוכלו לנוע באופן חופשי בין החברות, כשבמיוחד הכוונה שלו הייתה לאפשר ללקוחות לנוע לכיוון ה-OTT עם אותם ממירים, ושכל OTT יוכל לספק שירותים ללקוחות, בלי צורך להחליף ולהתקין ממיר חדש בבית הלקוחות.
ציינו
במאמר אז ,שיש לא מעט בעיות בגישה הזו, שמזכירה את רעיון "השוק הסיטונאי" הישראלי, אבל בתחום שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית. הרפובליקאים בקונגרס, ראו בעניין זה סוג של "מזימה סוציאליסטית" של ממשל
ברק אובמה.
אכן, זה היה
הנושא הראשון,
שיו"ר ה-FCC החד
ש, שמונה ע"י
דונלד טראמפ,
Ajit Pai שמו (בתמונה משמאל),
טיפל בו.
היו"ר החדש של ה-FCC נכנס מהר מאוד לתפקידו במחצית ינואר 2017, כי הוא קודם לכן היה Commissioner (נציב) בהנהלת ה-FCC מאז 2012, ובשנים 2007 עד 2011 היה סגן נציב ויועץ ב-FCC. כך, שהרגולציה של עולם התקשורת אינה דבר חדש עבורו.
הרגולציה לגבי הממירים עמדה לפני הצבעה סופית ב-FCC, אחרי תהליך ארוך של שימועים ודיונים (ומאבקים משפטיים). היו"ר החדש של ה-FCC פשוט גרס את הניירות הללו וגנז את הרעיון הזה. לחברות שידורי הטלוויזיה בארה"ב (כבלים, לוויין ובזק) יש הצעות אחרות, כיצד לשלב OTT עם הממירים שלהן, וכנראה, שההצעות הללו תגענה כעת לדיון ולהחלטה בהנהלת ה-FCC בהרכבה החדש (נשאר בהנהלה רק נציב דמוקרטי אחד, מתוך 5 הנציבים של הנהלת ה-FCC).
כמו כן, היו"ר החדש של ה-FCC ביטל עוד כמה החלטות של קודמו, למשל, הוא הוריד את ההצעה לשנות את הפיקוח על תעריפי ה-DATA של עסקים. מי, שיעמיק בעקרונות המנחים את יו"ר ה-FCC החדש (
כאן), יראה בהם, בין היתר, את הרעיונות של
דונלד טראמפ...
יו"ר ה-FCC יצא בסדרת הכרזות, שהוא יוריד ויצמצם את הרגולציה על שוק התקשורת בארה"ב, כדי לייצר יותר מקומות עבודה ולהביא לפריחה מחודשת של תעשיית התקשורת, בהסתמך על עקרונות "השוק החופשי". זאת, תוך עידוד היזמות והחדשנות של האמריקאים לטובת האמריקאים. בין היתר, אמר, שיבטל את העקרונות, שהנשיא
אובמה דחף בתחום "
נייטרליות הרשת".
מי שקיבל "זריקת עידוד" מהכיוון החדש של ה-FCC הן חברות התקשורת הגדולות, ותעשייית התקשורת, חברות המאיצות כעת את התכניות שלהן להיכנס לטכנולוגיות ושירותים חדשים (כולל קידום
טכנולוגיית ATSC 3.0), בלי יותר מידי רגולציה ומגבלות. מבין ההכרזות הטריות של הימים האחרונים אפשר לציין את:
- חברת הבזק הענקית AT&T (בנוסף על כניסתה בחודשים הקרובים לשידורי 5G של DiretTV) הודיעה, שתיכנס בקיץ הקרוב לשידורים אלחוטיים לבתים בשיטה טכנולוגית חדשה בשם AirGig (שידורים אלחוטייים מעל חוטי החשמל ועמודי החשמל, ברוחבי פס של עד עשרות גיגות). הסבר נוסף לטכנולוגיה הזו מצוי בסרטון בתחתית הכתבה.
- חברת הבזק הענקית ורייזון הודיעה על האצת המהלכים להשקת שירותי 5G כבר השנה (כתחרות ל-AT&T מהסעיף הקודם).
- חברת הענק גוגל, שהייתה שחקן די שולי בארה"ב בתחום פריסת הסיבים לבתים (Google Fiber, כשהטכנולוגיה של המיזם שלה יושמה גם בבריטניה), החלה בחיבורי פס רחב לבתים באלחוט, בעקבות רכישת חברת Webpass, שהפכה לחלק בלתי נפרד ממיזם Google Fiber. השירות כבר החל ב-6 איזורים ברחבי ארה"ב ברוחבי פס עתידיים של עד עשרות גיגה. כרגע, מוצעים ללקוחות הביתיים חיבורים באלחוט לבתים של עד 1 גיגה בערים הבאות: בוסטון, שיקגו, מיאמי, אוקלנד, סן-דייגו וסן-פרנסיסקו, במחירים המתחילים ב-60 דולרים לחודש. הפתרון הזה מתחרה בפתרונות דומים של חברות דוגמת Starry, ופתרונות של הספקים הענקיים דוגמת: AT&T, ורייזון, ועוד. כך, שמדובר בשוק צפוף בתחרות ובטכנולוגיות מגוונות, מה שמביא תועלת ורוחבי פס עצומים לבתים, בכל התצורות (אין בארה"ב "פוביית קרינה"). זה "חלום ליל קיץ" בישראל. לשם השוואה: כיום יש בעולם כ-30 מיליון לקוחות ביתיים המחוברים בפס רחב קווי בחיבורים של גיגהביט ומעלה (אפס בישראל).
עדכון 4.2.17: יו"ר ה-FCC
אגי'ט פאי, הכריז שהוא ישנה את סדרי עבודת ה-FCC כדי להגביר שקיפות ובין הצעדים שיינקטו באופן מיידי בתהליכי העבודה של ה-FCC ("
אנו מתחילים עידן של פתיחות ושקיפות", כך לדברי יו"ר ה-FCC), יבוצעו הצעדים הבאים:
- סדר היום של כל ישיבות הנהלת ה-FCC יתפרסם לציבור, כדי שיכול להתייחס לנושאים המתוכננים לעלות לדיון.
- כל הצעת החלטה בעניינים רגולטוריים, תפורסם לפחות 3 שבועות לפני קבלת ההחלטה בישיבת הנהלת ה-FCC.
- כל הצעת החלטה תנוסח בצורה כזו שכל אזרח יוכל להבין מה מחליטים, ולא בשיטה הקיימת מזה שנים, שהניסוחים של ההחלטות הם משפטיים, כך שהם מובנים רק לעורכי דין בעולם רגולציית התקשורת.
- לא תהיה יותר מניפולציה של נתונים וספינים (כנטען לגבי התנהלות הקדנציה הקודמת של ה-FCC, תחת ממשל אובמה).
יו"ר ה-FCC הכריז: "My goal is a simple but powerful one: equal access to the administrative process".
למה שזו לא תהיה הנורמה גם במשרד התקשורת הישראלי? שאלה טובה...