הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס גדול על חברת פרטנר
מאת:
מערכת Telecom News, 7.6.21, 17:26
זהו הקנס השני שהוטל על פרטנר. החברה נמצאה כמפרה בהליך קודם, שהרשות ניהלה בשל הטעיית הצרכנים.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת פרטנר על כוונתה להטיל עליה קנס בסך 414,600 ₪. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה. זאת, בשל הטעיית הצרכנים והפעלת השפעה בלתי הוגנת בתהליך השיווק. כאשר צרכנים ביצעו שדרוג לחבילת התקשורת שלהם, נציגי החברה הציגו לצרכנים מצג לפיו הם יקבלו מוצר נוסף במסגרת שדרוג החבילה ומחיר המוצר הנוסף כלול בעלות החבילה החדשה – הצרכנים שילמו על מוצר שלא היה להם בו צורך.
יודגש, שלחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון כנגד הכוונה להטיל קנס ולעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
החקירה החלה בעקבות תלונות צרכנים. מהחקירה עולה כי:
החברה הציעה לצרכנים באמצעות נציגי שירות ומכירה בחנויות מכר ובמרכזי שירות ומכירה בפריסה ארצית או בשיחות שיווק טלפוניות, להוזיל/לשדרג את עלות המנוי החודשי במסגרת חבילה בעלות הכוללת תשלום עבור מוצר חכם.
במהלך שיחות השיווק, נציגי החברה הציעו לצרכנים מוצר נוסף כגון: רמקולים, מצלמה לרכב, טאבלט וכו'. במהלך עסקאות המכירה נציגי החברה הציגו לצרכנים מצג לפיו עלות החבילה כוללת בתוכה מוצר נוסף. בפועל, לאחר ביצוע העסקה קיבלו הצרכנים חשבוניות חיוב נפרדות בגין עלות שירותי הסלולר ובגין עלות המוצר הנוסף.
למעשה, הצרכנים שילמו על מוצר, שכלל לא היה להם צורך בו, ולאחר מעשה התגלה להם, שמדובר ב-2 עסקאות עם עלויות נפרדות.
יצירת מצג לפיו קבלת המוצר הנוסף כלולה בעלות החבילה מהווה השפעה בלתי הוגנת והיא בניגוד לסעיף לחוק הגנת הצרכן האוסר על אספקת טובין בתשלום לצרכן, מבלי שהצרכן ביקש זאת.
במספר מקרים, עלות המוצר הוצגה ע"י נציגי החברה כמחיר מסוים המשולם בתעריך חודשי ובפריסה למשך 36 חודשים. בפועל, החברה הסתירה מהצרכן, שניתן היה לשלם בעד המוצר במזומן או בפריסת תשלומים של 12 תשלומים, באופן, שהיה מוזיל משמעותית את עלות העסקה.
אפשרות הבחירה במספר התשלומים לתשלום העסקה נרשמה במסמכי העסקה כעובדה מוגמרת, וכאילו הצרכן הוא זה שבחר פריסת תשלומים זו, בעוד בפועל אפשרויות הבחירה כלל לא הוצגו כלל לצרכן ע"י נציגות השירות.
בנוסף, במהלך ביקורת, שנערכה בסניף החברה, נמצאו מספר פריטים, שלא הוצגה לגביהם תווית מחיר.
סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה:
- סעיף 2(א) - לא יעשה עוסק דבר במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה.
- סעיף 2(א)(13) - איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (מחיר העסקה, תנאי האשראי ושיעור הריבית נחשבים למידע מהותי).
- סעיף 3(ב)(8) - איסור אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת, מהווה השפעה בלתי הוגנת.
- סעיף 13ד(ג) - חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך 3 ימי עסקים מיום שנמסרה הודעה על ביטול.
- סעיף 14ג(א) - בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן פרטים שונים, וביניהם הזכות לביטול העסקה.
- סעיף 14ג(ב) -בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן מסמך גילוי הכולל פרטים אודות העסקה.
- סעיף 17ב(א)-(ג) - עוסק המציג או מוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על אריזתם את מחירם הכולל.
אניטה יצחק, (בתמונה למעלה), סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "אנו רואים כאן, שמדובר בהטעיה של ציבור הצרכנים באשר למחיר שהובטח להם ובאשר לעלות המוצרים אותם קיבלו 'ללא עלות'. כאשר הצרכנים ביצעו שדרוג לחבילת התקשורת שלהם, נציגי החברה הציגו להם מצג לפיו הם יקבלו מוצר נוסף במסגרת שדרוג החבילה ומחיר המוצר הנוסף כלול בעלות החבילה החדשה. אולם, למעשה, מדובר ב-2עסקאות שונות, והצרכנים שילמו על מוצר, שלא היה להם בו צורך".