Telecom News - כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?

כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?
כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?
מאת: שי ונסובר, 27.8.18, 07:20שי ונסובר

גורמי סיכון, שיש לקחת בחשבון, בעת בחירת פתרון אחסון נתונים. אלה, שלא מתכננים קדימה את נפחי האחסון שלהם, עלולים לעמוד בתוך תקופה לא ארוכה מול שוקת שבורה ותסכולים רבים של לקוחות הארגון והנהלתו. רצוי, שמנהל האחסון ייקח חלק פעיל בתכנית סיכון כללית, שהארגון מבצע, ויבצע הערכה ארוכת טווח לגבי גורמי הסיכון.

קצב הגידול האקספוננציאלי בנפחי המידע מחייב ארגונים לבחור פתרון אחסון נתונים, שיעמוד בדרישות העתידיות שלהם. חברת המחקר IDC מעריכה, שנפח המידע יגיע ל-40 זטה בייט עד 2020. ההערכות הן, שעד שנה זו נפח המידע החדש, שייווצר ע"י כל אדם בעולם יעמוד על 1.7 מגה-בייט לשנייה.

הנפח האדיר הזה של המידע חייב להיות מאוחסן ונגיש למגוון הולך וגדל של צרכים בארגון, כדי לספק תובנות עסקיות ולספק שירות טוב יותר ללקוחות. ארגונים, שלא יהיו מסוגלים לעמוד בעומס, יישארו מאחור, פשוטו כמשמעו, בעת שמתחריהם ישיגו יתרונות יחסיים בשוק.

בבחירת פתרון אחסון יש אלמנט של סיכון, שיש לקחת בחשבון, שכן בחירה לא מדויקת ותכנון לקוי יכולים להוביל למשבר, הוצאות כספים מרובות ואפילו אובדן יתרון יחסי בשוק.

אלה שלא מתכננים קדימה את נפחי האחסון שלהם, עלולים לעמוד בתוך תקופה לא ארוכה מול שוקת שבורה ותסכולים רבים של לקוחות הארגון והנהלתו. במקרה זה מנהלי האחסון ומערכות המידע יידרשו לעמוד שוב בעוד תהליך סיזיפי של רכש, הוצאת כספים, פרויקט הטמעה ותכנון לוגיסטי ותפעולי וכמו גם בסיכונים תפעוליים רבים.
BIG DATA FREE
לאור המשקל ההולך וגדל, שיש לאחסון הנתונים לגורלו של העסק, רצוי, שמנהל האחסון ייקח חלק פעיל בתכנית הסיכון הכללית, שהארגון מבצע, ויבצע הערכה ארוכת טווח לגבי גורמי הסיכון.

להלן חלק מגורמי הסיכון, שיש לקחת בחשבון בעת בחירת פתרון אחסון נתונים:
  1. סיכוני ביצועים וניוד מידע
באופן מסורתי, אחסון הנתונים מנוהל תוך חלוקה ל-tiers (מדרגות). מנהל האחסון מנסה להגדיר תיעדוף ורמות אחסון בתשתית העומדת לרשותו בהתאמה לסדר החשיבות של המידע כפי שנקבע ע"י הארגון (במקרה הטוב) או כמיטב הבנתו (במקרה הפחות טוב).
שיקולים כגון קריטיות המידע, זמינות וביצועי גישה הם בעלי השלכה ישירה על בחירת מערכות האחסון. לעיתים החלוקה נעשית פיזית בתוך מערכת האחסון עצמה ולעיתים נרכשות מערכות אחסון שונות עבור כל צורך.

לדוגמה, ישנם ארגונים מסוימים הרוכשים מערכות all-flash ו / או מערכות High-End יקרות למידע החשוב ביותר שלהן (בהיבט ביצועים ושרידות) ומערכות אחסון midrange למידע הנחשב בארגון לפחות קריטי.

 גם במקרים בהם ניתן לתכנן מספר tiers ואפילו לאפשר למערכת לנהל את המידע ביניהם,  קיימת בעיה לא פשוטה, שכן צריך לבצע תכנון מאד קפדני ולא תמיד המערכת מספיק חכמה כדי לתמוך בכך.

לדוגמה, מידע לא "חם" עלול להידרדר לרמת אחסון איטית. במקרה זה הארגון עלול להגיע למצב, שבו הוא זקוק למידע מסוים באופן דחוף אך מגלה, שהניוד שלו מורכב ואיטי מאד. יתרה מכך, חשוב לציין, שמידע הוא גורם מאד דינמי ומשתנה. מידע, שבעבר לא היה כל כך חשוב, עלול להפוך למידע חשוב בעתיד, או אז מערך האחסון לא יהיה יעיל מספיק והסיכון יתממש.

גישות חדשות בתחום אחסון הנתונים שמות דגש על זמינות מרבית של המידע, באשר הוא, ובצורה אוטומטית, שאינה מצריכה תכנון מקדים או התערבות מצד המשתמש. הסיכון מצטמצם באופן משמעותי כאשר הפתרון מאפשר לבצע אדפטציה אל מול השינויים בסדרי העדיפות. בגישה זאת, הארגון מקבל את ה- SLA הגבוה ביותר מבלי להסתבך בתכנון מורכב, ניהול של tiers וטעויות לא מכוונות.
  1. סיכונים של עלויות ניהול, כוח אדם ואנרגיה
פתרונות אחסון מורכבים לניהול או מערכות אחסון מרובות, מובילים באופן ישיר לדרישות גבוהות יותר של תקציבים. הם דורשים השקעה בקורסים, הדרכות, כוח אדם לטיפול ותחזוקה שוטפת ועוד. לעומת זאת, פתרון אחסון קל לתפעול לא ידרוש שינויים מרחיקי לכת מצד הארגון בתחומים אלה ויאפשר את הגמישות הנדרשת.

יתרה מכך, קיים יתרון גדול בפתרון קל להטמעה המשתלב בקלות במנגנוני התפעול והאורקסטרציה הקיימים. הוא יחסוך לארגון פרויקטים קשים ויקרים של אינטגרציה ואינסוף סיכונים עסקיים ותפעוליים.

עלויות נוספות, שיש לקחת בחשבון, הן עלויות האנרגיה, שבאות לידי ביטוי בתצרוכת החשמל וניצול שטח רצפה. פתרונות מסוימים דורשים יותר אנרגיה לתפעולם, יותר שטח רצפה (נדל"ן) ולכן גם הוצאות נלוות של מיזוג אוויר בחלל גדול יותר. בעת בחירת פתרון אחסון יש לשים לב גם למשתנים הללו, שיש להם השפעה בלתי ישירה על ההוצאות. קל וחומר כאשר "מתארחים" אצל צד ג' כלשהו (hosting).
  1. סיכונים הכרוכים ביחס הדחיסה
ארגונים מתפתים מיחסי דחיסה, שמציגים להם יצרני פתרונות אחסון מסוימים, דוגמת חלק מיצרני פתרונות ה-all-flash. יחד עם זאת, יחס הדחיסה הנ"ל לא תמיד נבדק לאשורו. בפועל, לעיתים יחס זה לא טוב כפי שמצהירים היצרנים והארגון, למעשה, נדרש לנפח גבוה יותר של אחסון מכפי שהובטח.

חשוב לציין, שיש מידע, שניתן לדחיסה ומידע, שאינו ניתן לדחיסה. ישנם יצרנים, שמבטיחים הרבה הבטחות בתחום דחיסת המידע כדי להצדיק את המחיר הגבוה של הפתרון שלהם או כדי להקטין בצורה מלאכותית ומסוכנת את המחיר ליחידת נפח.

לכן, חשוב מאד, שהארגון עצמו יכתיב מראש יחס דחיסה שמרני, דוגמת 1:2 או 1:1.5. תוכלו להריץ תוכנות ייעודיות על המידע שלכם כדי לבצע חקירה אמיתית של המידע ולהעריך את יחס הדחיסה הרצוי. יש לקחת בחשבון, שהנתונים ייצגו את המצב הנוכחי ואין להם שום יכולת לקחת בחשבון שינויים עתידיים באופי המידע.

ארגונים חייבים כבר עתה לתת דעתם לכך, שאימוץ רגולציות שונות דוגמת GDPR ואחרות בשנים הקרובות, יבטל לחלוטין את יכולות הדחיסה של מערכות האחסון, שכן הן קוראות להצפנת המידע הכי קרוב למקור היווצרותו כלומר בשכבה האפליקטיבית. על מידע המגיע למערכת האחסון כשהוא כבר מוצפן לא יתקבל שום יחס דחיסה נוסף ולכן זה קריטי עבור הארגון להבין ולהשוות את העלויות האמיתיות לנפח ($/TB) בהתאם ל Net Usable Capacity ולא לפי Effective Capacity.
  1. סיכונים ועלויות של גיבויים ושרידות
ארגון צריך לתכנן מראש את מדיניות הגיבוי שלו, שכן היא משפיעה משמעותית על מערך האחסון והביצועים שלו. כחלק מניהול הסיכונים יש לקחת בחשבון גם תכנון לא צפוי של SLA שונים של גיבויים ושרידות של מידע, וכן מה תהיה ההשפעה על ביצועים, נפחים, קווי תקשורת ועוד. בדקו האם יהיה צורך ברכש נוסף והאם המשמעות היא עלויות נוספות.

השאיפה היא לבחור פתרון אחסון, שיש בו פונקציונליות משמעותית של שרידות וגיבויים והשפעה אפסית על הביצועים, תוך תפעול פשוט קל עם מעטפת נפח נוספת היודעת להתמודד עם גיבויים, שלא תוכננו.
  1. סיכונים בחוסר גמישות
האם פתרון האחסון שלכם מאפשר לכם לגדול ולקטון על פי הצרכים הדינמיים כמו בענן? ובכן, בעידן המידע הדינמי, שבו אנו חיים, זוהי דרישה בסיסית. בפתרונות האחסון המסורתיים הרצון להגדיל או להקטין את הנפח כרוך בפרויקט התקנות ארוך ומייגע והשבתות לזמנים קצובים.

פתרונות אחסון חדשניים מאפשרים כיום לעלות ולרדת בנפח האחסון ללא כל השפעה תפעולית. נפח האחסון זמין לארגון מהיום הראשון בו הפתרון מותקן, כאשר הגדלה או הקטנה היא רק עניין פרוצדורלי של רישוי. קל לגדול וקל לקטון. עובדה זו יוצרת גם יתרון אדיר במקרה של משבר הדורש עליה זמנית בנפח האחסון.
 
לדוגמה, גופים ביטחוניים נדרשים פעמים רבות לתגובה מידית ודרמטית של כלי הגנה ממוחשבים כשמדובר בביטחון המדינה. במקרים אלה לא ניתן להמתין להתקנת חומרה מורכבת, שאורכת חודשים ארוכים, ופתרונות אחסון גמישים מאפשרים להם להגיב במהירות וביעילות רבה.
 
לסיכום, המשאב השני בחשיבותו בארגון אחרי העובדים (ויש שאומרים שהוא אפילו שווה לו) הוא המידע. ארגונים רבים רואים חשיבות בניהול סיכונים, אבל שוכחים אותו דווקא בבחירת פתרונות האחסון של המידע.

קיימת לעיתים נטייה להתמקד במחיר ליחידת נפח, אבל לא להתעכב מספיק על העלות הכללית של הפתרונות האלה והסיכונים האמיתיים היכולים לעלות כתוצאה מבחירה לא נכונה של תשתית אחסון.

חשוב לשים לב לנקודות, שציינו כאן, ולקחת אותן בחשבון כדי לחסוך משאבים רבים ויקרים בטווח הארוך ולאפשר לארגון לנוע קדימה ולהתבלט בשוק.

מאת: שי ונסובר, אוגוסט 2018.
District Sales Manager ב-INFINIDAT ישראל

אחסון
 
 



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 




1.5.24 - Axis Tel Aviv 2024

7.4.24 -  ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע

8.4.24 - 13th Israel Machine Vision Conference (IMVC) 2024 

7-8.5.24 - ChipEx2024 

7.5.24 - Data Driven Factories - Industry 4.0 

6.6.24 - Israel Mobile Summit 

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים