תוך שנתיים נישאר בישראל עם 2 רשתות סלולר ארציות בלבד, ללא רשתות Offload. כך, שהמזימה של גלעד ארדן לחסל את תעשיית הסלולר בישראל הצליחה. זאת, במקום 5 רשתות סלולר ארציות, שתכנן השר משה כחלון. כ"כ, חשיפת החברה שתפעיל את הרשת המשותפת החדשה. כל התשובות לכל השאלות.
מאת:
אבי וייס, 9.7.15, 22:42
לפני שנתיים בדיוק
חשפנו כאן את התכנית הסודית של השר
גלעד ארדן, (בתמונה משמאל)
, לחסל את
תעשיית הסלולר בישראל ולהפוך
את ישראל למדינת עולם שלישי. הכל מתחיל מהזמן בו הוא היה השר להגנת הסביבה, כשהחל לפעול
לחסל את אנטנות הסלולר תוך הגברת "פוביית הקרינה" בישראל לממדים היסטריים. זה כלל "
עבודה בעיניים"
על כולם, ו
חיסול היכולת לפרוס "
מתקני שידור קטנים", גם מבחינת הסטטוס החוקי של Small Cells וגם במדיניות WiFi, שחיסלה את היכולת לחבר בין LTE ל-WiFi, כפי שקיים
בכל העולם.
התוצאה: השר
משה כחלון תכנן ברפורמות הסלולר שלו ואף דחף לפריסת
5 רשתות סלולר בישראל. בעוד כשנתיים, כתוצאה מפועלו של
גלעד ארדן בהיותו שר התקשורת והשר להגנת הסביבה, נישאר עם
2 רשתות סלולר (פיזיות) ארציות בלבד: האחת של פרטנר-הוט-מובייל והשנייה של סלקום-פלאפון ועוד טרמפיסטים, שיעלו על הרשת (שננתח את מצבם בהמשך הכתבה).
מה רע ב-2 רשתות סלולר (פיזיות) ארציות במקום 5?
זה רע מאוד לציבור. מדובר בהגדלת
היקף הנזקים, שמשרד התקשורת כבר יצר ברגולציה השגויה שלו בישראל. המשמעות של המהלך הזה ברורה: ירידה ברמת השירות, רגישות יותר גבוהה לתקלות, יותר לקוחות על כל אנטנה, יותר רגישות להתנגדויות עירוניות ואחרות לאנטנות קיימות ופחות חלופות לשידור וקליטה.
בנוסף, היעדר רשתות עירוניות ל-Offload מטריד לא פחות ומשמעו: ה-LTE לא יוכל להיות תחליף או השלמה לגלישה הקווית, שגם בה ישראל תקועה הרחק מאחור, בגלל רפורמת "השוק הסיטונאי".
כך, הרשתות הקיימות והעתידיות
תיסתמנה די מהר, היכולת לספק את עולם המחר, שבמרכזו ה-IoT, לא ימומש במלא הפוטנציאל שלו בישראל, כי הביצועים ירדו
עבור כל השימושים הניידים.
בדיוק הפוך ממה שקורה
בכל העולם, שבו מחלקים
עוד ועוד תדרים ועושים הכל כדי להקל על
פריסת אנטנות סלולר
מכל סוג ובכל מקום.
בנוסף, הניסיון, שנצבר בעולם
בשת"פ אנטנות, מצביע על כך, ששת"פ כזה מוביל לחיכוחים וויכוחים מתמידים בין השותפים, בעיקר סביב השאלה: מי אחראי (וצריך לשלם) על הוצאות בלתי צפויות. יש גם התנגשויות מתמשכות בין חברות שונות שמפעילות ציוד על
אותו תא שטח (הקבלן שמפעיל את הציוד הפאסיבי והחברות סלקום ופלאפון, שכל אחת אחראית על הרכיבים האקטיביים שלה, על אותה אנטנת סלולר פיזית). התוצאה: אחד מהצדדים לשותפות קונה את השותף השני, כדי לחסל את המטרד המתמשך הזה.
כך זה קרה וקורה בכל העולם וכך גם יקרה אצלנו. דהיינו: בטווח זמן של 3-5 שנים נישאר בישראל עם 2 חברות סלולר על 2 רשתות סלולר. כך תושלם המזימה של
גלעד ארדן לחסל את התחרות בשוק הסלולר הישראלי.ולחסל (ככל הניתן) את האנטנות הסלולריות, שבלעדיהן אין שירות סלולרי.
בנוסף, רמת השרידות והאמינות של רשתות הסלולר בישראל
צונחת קרוב לרצפה. אם אנטנה מסוימת שתימצא בשת"פ החדש נפגעת\נופלת\מושבתת מכל סיבה שהיא, במכה אחת נפגעים הלקוחות (הנמצאים בטווח הכיסוי של אותה אנטנה) של
4 חברות סלולר (סלקום, פלאפון ושתי החברות הטרמפיסטיות) + לקוחות של
כל ספקי ה-MVNO ש"רוכבים" על רשתות סלקום ופלאפון,
בבת אחת. אין ולא יהיו לקוחות MVNO על רשת פרטנר-הוט-מובייל וגם אין ולא יהיה (חוקית ומעשית) הסכם "נדידה פנים ארצי" בין שתי הרשתות שנשארות ברחבי ישראל.
מדובר במצב של
הפקרות (בטחונית ובטיחותית) של רוב לקוחות הסלולר בישראל. על פי מסמך שר התקשורת (
כאן) סעיף 27, יש כאן עילה (לשר התקשורת)
לביטול ההסכם שאושר ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. כרגע לא ברור אם דבר כזה בכלל אפשרי. כרגע, אני מתייחס בניתוח המצב כאן - כאילו ההסכם החדש מאושר ויוצא לדרך.
כך נהיה תוך זמן די קצר, המדינה המפגרת ביותר בעולם בתחום הסלולר.
היחידים, שמרוויחים מהסיפור (בטווח הזמן הנראה לעין), אלו החברות סלקום ופלאפון, שהעלויות של תחזוקת אתרי סלולר שלהן תצטמצמנה. האם זה יוביל לאפשרות של הורדת מחירים מצידן?
כנראה שלא. סלקום ופלאפון ניהלו מו"מ חשאי של כ-8 חודשים (שלא דלף), והקדים את הסכמי השת"פ באנטנות עם הטרמפיסטים (גולן טלקום ומרתון), כי הרצון לחסוך בהוצאות גבר על כל שיקול אחד, בין המתחרות הללו. האישור של הממונה על ההגבלים העסקיים,
דיויד גילה, הוא
כשלון נוסף שלו בתחום התקשורת.
בכך, הממונה על ההגבלים גרם ויגרום במישרין לצמצום שוק הסלולר בישראל מ-
5 חברות מתחרות בעלות תשתיות תקשורת סלולרית (פיזית), ל-
2 חברות מתחרות בעלות תשתית ארצית (פיזית). זאת, מבלי שמי מהחברות פשטה את הרגל או נרכשה ע"י מתחרה. אין תקדים בעולם שממונה על ההגבלים העסקיים
מצמצם במו ידיו תחרות, במקום להגביר תחרות. קשה להבין את גודל הטעות ההיסטורית הזו שלו.
מי יפעיל את הרשת המשותפת של סלקום-פלאפון?
אם החברות סלקום ופלאפון תיבחרנה ספק - קבלן אחד, אני מהמר, שזה יהיה
ברן רביב. אם ייבחרו שניים (למשל: אחד בצפון הארץ והשני בדרום הארץ) זה יהיה כנראה
ח.מר וברן רביב. גם לידקום באה בחשבון, אבל קשה לי לראות אותה זוכה בקופה השמנה הזו. כל שאר הקבלנים בתחום הזה בארץ קטנים מדי לפרוייקט כזה ענק וחשוב.
מה יקרה עם העובדים של פלאפון וסלקום העוסקים כיום בנושאים הללו?
שת"פ הרשתות בין סלקום לפלאפון הוא רק על הרכיבים הפאסיביים של הרשתות. בתחום הזה עוסקים בשתי החברות עד כ-400 עובדים. קשה כרגע לדעת מה יקרה והאם יוצע לעובדים הללו לעבור לעבוד אצל הקבלן (או הקבלנים), שיחזיקו את הרשת המשותפת.
מדובר בתחומי התמחות ספציפיים מהסוג של: רישוי אנטנות מול כל הרשויות, תחזוקת אנטנות וכל הציוד מסביב, הסכמי שכירות עם בעלי הנכסים, חיבור ותחזוקת החיבורים האקטיביים, בקרה וניטור וכיו"ב. קשה להאמין,
שוועדי העובדים וההסתדרות יסכימו, שעובדי פלאפון וסלקום יעברו לעבוד אצל קבלן חיצוני בתנאי עבודה של קבלן.
מה עם שת"פ התדרים בין סלקום לפלאפון?
ההסכם החדש הוא
רק לגבי הרכיבים הפאסיביים של הרשת הסלולרית. דהיינו: ציוד רשת של סלקום מאנטנה שתפורק יולבש על תורן אנטנה קיים של פלאפון ולהיפך. אין כרגע שת"פ תדרים וסביר להניח, שגם אם סלקום ופלאפון תבקשנה לבצע שת"פ תדרים, הן תקבלנה סירוב ממשרד התקשורת. לכן, כרגע
אין לחברות (סלקום ופלאפון) יכולת להציע
LTE-A, אלא במניפולציות רגולטוריות, שתנותחנה בסעיף הבא.
מה עם גולן טלקום ומרתון (018-אקספון)?
ההסכם בין סלקום ופלאפון הפתיע את כולם, אולם, אם גולן טלקום ומרתון תמהרנה, אולי זה יהיה בשבילן "חלון הזדמנויות" להשיג עסקת שת"פ אנטנות
יותר זולה. למה? כי העלויות של הרשת החדשה של סלקום ופלאפון תהיינה יותר נמוכות, בגלל העברת
כל תחזוקת האנטנות לקבלן חיצוני ושיתוף של כאלף אנטנות בין החברות (בהמשך המספר הזה יגדל).
אגב כך, יש כאן בעייה רגולטורית לא קטנה, שצריך לפתור: לא מוקם "תאגיד משותף" לעניין האנטנות לפי התסריט, שהכין משרד התקשורת במכרז התדרים ל-LTE. כ"כ, ממילא אין צורך בהוצאות עובדים מהחברות לתאגיד חיצוני ויצירת "חיץ" בין החברות והתאגיד החיצוני הזה. בהסכם החדש, נבנה כאן ייצור רגולטורי חדש של קבלן חיצוני לגמרי, שמתחזק אנטנות של 2 חברות סלולר גדולות.
אם מלבישים על זה עוד את הסכמי שת"פ האנטנות עם החברות בלי אנטנות ורק עם תדרים של החברות הטרמפיסטיות (גולן טלקום ומרתון),
מקבלים סלט רגולטורי, שלא תוכנן ע"י משרד התקשורת. ב
מסמך המדיניות של השר יש משפט מאוד חשוב: "המשרד יאפשר שיתוף במתכונת MOCN ו
בלבד שבכל אזור בישראל יפעלו לכל הפחות שלוש רשתות גישה אלחוטיות עצמאיות". דהיינו: ייתכן ואין יותר אפשרות לבצע MOCN עם גולן טלקום ומרתון. אולם, אני מניח, שאת הבעיה הזו, מוח יצירתי במשרד התקשורת - יוכל לפתור. אחרי כל כך הרבה תחמונים שבנו את הסדר שת"פ האנטנות בישראל, עוד תחמון אחד כבר לא יעלה ולא יוריד.
אם עדיין משרד התקשורת יראה את הרשתות של סלקום ופלאפון כרשתות נפרדות ולכן
ניתן לבצע שת"פ נוסף מסוג MOCN עם הטרמפיסטים, אזי על כל "אנטנה משותפת" וגם לא משותפת של סלקום ופלאפון אמורים לפעול, לתחזק ולטפל
3 חברות
במקביל ובו זמנית עם "חומות הפרדה מבנית" בינהן:
1. הקבלן (לציוד הפאסיבי).
2. תאגיד עצמאי בבעלות משותפת של סלקום-גולן-טלקום (לציוד האקטיבי ותדרים).
3. תאגיד עצמאי בבעלות משותפת של פלאפון-מרתון (לציוד האקטיבי ותדרים).
אין דבר כזה בשום במקום בעולם וברור משמדובר בכאוס רגולטורי, יישומי וטכנולוגי, גם מבחינת העובדים שיצטרכו לעבור לחברות הללו (לא ברור באיזה מעמד).
בנוסף, ייתכן ונראה כאן כמה תמרונים מעניינים, כי, למרות האמר לעיל, ייתכן שכן יבוצע בסופו של דבר שת"פ בין מרתון לפלאפון ובין גולן טלקום לסלקום. התמרונים המעניינים האפשריים הם: לפי תנאי המכרז הרישיונות והחוק, אין מניעה לבצע שת"פ אנטנות מלא (מה
שמכונה MOCN)
וכפול בין 2 חברות תשתית. דהיינו: מרתון יכולה לבצע הסכם שת"פ
גם עם פלאפון ו
גם עם סלקום
במקביל וכך גם גולן טלקום יכולה לעשות.
במקרה כזה, גם לסלקום וגם לפלאפון יהיו 25 מגהרץ ל-LTE ולא 20 מגהרץ ואז הן תהיינה בקדימות על פרטנר-הוט-מובייל, שתצא בקרוב לדרך עם 20 מגהרץ, במסגרת
PHI (חברת האחזקות המשותפת לאנטנות של שתי החברות). לא בטוח שזה מה שיקרה, אבל זו אפשרות, בכאוס הרגולטורי ש
גלעד ארדן יצר בעולם הסלולר שלנו (בעזרתם הפעילה של: המנכ"ל הקודם
אבי ברגר, והסמנכ"ל הבכיר לכלכלה שהכין את
המסמכים -
הרן לבאות).
שורה תחתונה של שאלה זו: יש צורך ביצירת "רגולציה יש מאין", בגלל ההסכם החדש. הקו המפריד בין נפילת מרתון וגולן טלקום לבין הצלחה שלהן לחתום על הסכמי שת"פ מלא (MOCN) עם היצור החדש, שנולד כאן, הם כרגע 50:50. בימים הקרובים נדע יותר, כשיתפזר האבק מעל המהלך הזה ומשרד התקשורת יגיד את דברו בעניין ההסכם החדש, שכעת מוגש לו לאישור.