ניתוח: זו ההשקה השישית של שירותי טלוויזיה של פרטנר ו-012, אבל היא המוצלחת ביותר ותוביל לכמה תוצאות חשובות בשוק הקווי (בדומה להרס תשתיות הסלולר, שביצעה הכניסה של גולן טלקום לשוק הסלולר). ניתוח כיצד השירות הלא חוקי X4 של פרטנר, ייסחוף לקוחות וישנה את השוק של שירותי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, לתמיד.
מאת:
אבי וייס, 28.6.17, 07:00
ההכרזה על השקת שירותי הטלוויזיה של פרטנר (
כאן) היא
המוצלחת ביותר מכלל ההשקות של שירותי טלוויזיה, שראיתי בעשור החולף, ובהחלט הישג מרשים למנכ"ל פרטנר
איציק בנבנישתי (בתמונה משמאל), שהבטיח בשנה שעברה ולאורך כל השנה החולפת מהפך
וקיים את ההבטחה במלואה.
המוצר, שפרטנר השיקה, עונה על כל מה שצריך כדי להיות מוצר מוצלח: בתכנים, בעטיפה (כולל השלט החדיש וממשק המשתמש הנהדר) והמחיר. המחיר מהמם בדיוק כמו שגולן טלקום היממה את השוק בהשקתה בתחילת העשור. חגיגה צרכנית במיטבה, שמובילה את ישראל לפיגור עמוק יותר בתחום התשתיות הקוויות (בדיוק כמו שקרה בתשתיות הסלולריות - במבט לאחור - זה מה שהביאה גולן טלקום לשוק הסלולרי, מעבר לחגיגה הצרכנית).
אהבתי במיוחד את הבחירה של פרטנר
בממיר 4K של Technicolor הצרפתית (גם השלט מהתוצרת שלה), מבוסס אנדרואיד 7 עם פתיחות מכסימלית ותאימות לכל מכשירי הקצה, עם הקלטת
כל התכנים ב-CDN בענן של פרטנר בראש העין (כשירות חדשני בשם Catch Up), עם כל היכולות של איחסון והזרמת תכני וידיאו באיכות מרבית. במיוחד אהבתי את הבחירה של פרטנר בקידוד וידיאו
HEVC, התקן הכי חדיש וטוב להזרמת וידיאו ברשתות האינטרנט הרעועות, שיש ללקוחות הפס הרחב בישראל (קידוד המבטיח חווית צפייה חלקה ואיכותית ביותר, מה
שאין אצל כל המתחרות האחרות בפרטנר, בשוק ה-OTT בישראל).
להערכתי הצנועה, במוצר החדש הזה, פרטנר (אם תפעל נכון שיווקית), מסוגלת להשיג 100 עד 120 אלף לקוחות בשנה (מה שסלקום השיגה בשנתיים). אגב, חלק מהלקוחות הללו יהיו, ללא ספק, ממאוכזבי
סלקוםtv וטריפל-סי, שמקבלים מוצר אחר לגמרי, דור אחד או שניים מאחור, בגישה טכנוטלוגית, שבלתי ניתנת לתיקון, אחרי הגישה החדישה והנכונה של פרטנר, לתחום שירותי הטלוויזיה הנוכחיים והעתידיים.
יתרה מכך, פרטנר נכנסת לשוק
בדיוק בזמן, כשהמותג yes נמצא כרגע בצלילה חופשית (שלא דורשת הסברים מיוחדים על רקע החקירות...) והמותג הוט קיבל "מכה עזה בכנף", כשהשר
איוב קרא חתם על התקנות, שמחייבות את הוט להיות ב"שוק הסיטונאי", בניגוד גמור לרצונה ולאינטרסים שלה. "המכה בכנף" הפכה ל"אש במנועים", של הוט ו-yes, עם השקת השירות החדש של פרטנר.
מלחמת מחירים היא התהליך, שיתפתח כעת (בדיוק כמו מה שקרה בסלולר).
הצבועים, הספינולוגים ומנכסי ההישגים לעצמם:
מייד לאחר ההשקה של פרטנר, 2 אנשים החליטו לנכס את ההשקה של פרטנר
לעצמם. הראשון היה
שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שצייץ כך:
שר התקשורת,
איוב קרא, (בתמ
ונה משמאל), שבספק
אם הוא יודע מה הוא עושה בתפקידו, היה הפעם יותר רציני מ
שלמה פילבר והוציא הודעה מסודרת לעיתונות דרך הדובר, כדי שיהיה ברור לכולם, שההישג הזה הוא
שלו,
ולא של איזה אדם המתמחה בציוץ ספינים בשם
ש. פילבר [ציטוט הודעת הדובר מובאת כאן במלואה וכלשונה]:
"שר התקשורת
איוב קרא בעקבות כניסת חברת פרטנר לתחום השידורים: "הוזלת מחירים לצרכן היא יעד מרכזי
עבורי. כניסת חברת פרטנר לשוק השידורים וההצעה שהציגה היום עולה בקנה אחד עם
מדיניותי כשר התקשורת לעודד תחרות בין החברות בשוק.
מי שמרוויח מהתחרות הוא הצרכן שיכול לבחור היום בין החברות את חבילת הערוצים שהכי מתאימה לו ובמחיר הוגן".
יש רק בעייה אחת: השירות החדש הזה (של פרטנר), שהשר והמנכ"ל קופצים עליו כאילו הם המציאו אותו,
ממוטט סופית את היכולת לשדרג את תשתיות התקשורת הקוויות של ישראל. לשם השוואה, אך אתמול, חברת הבזק הענקית ורייזון
פנתה ל-FCC (הרגולטור לתקשורת בארה"ב) לבטל את כל הרגולציה על חוטי הנחושת, כי הכל עובר לסיבים, ויש צורך בוודאות רגולטורית לגבי המעבר לסיבים
וכיבוי מערכות החיבור לבתים בנחושת. בישראל, לעומת זאת, אך אתמול, הוציא אותו שר תקשורת מבולבל (
איוב קרא), שימוע על מחירי הטלפוניה על סיבי הנחושת של חברת בזק (
כאן) והוא עוד מכנה זאת: "בשורה לצרכנים". השר הזה פשוט
חי בסרט בשחור לבן בלי קול.
מפירי חוק X4
כמו כל השחקנים, שנכנסו לעולם ה-OTT, גם פרטנר היא מפירת חוק, אבל הפעם היא עושה זאת
בגדול, ולא פחות מ-4 הפרות חוק בו זמנית (של חוקי מדינת ישראל). היות
והנושא החוקי מופיע בעשרות מאמרים באתר, לא אחזור על ציטוט הסעיפים השונים מספרי החוק של מדינת ישראל).
ואלו הן 4 ההפרות:
- שירות VOD ללא רישיון.
- שירות של חברת נטפליקס ללא כל רישיון.
- שירות של חברת קרטינה TV ללא רישיון (קרטינה TV הייתה בין החברות הראשונות בישראל לתת שירותי OTT, כבר בעשור הקודם, ללא כל רישיון).
- שימוש במשאבים הממשלתיים של "עידן +" החינמיים ומכירתם בכסף ללקוחותיה ומתן שירותי "עידן +" ללקוחות בניגוד לחוק החדש וללא כל רישיון משום סוג. הסעיף הזה כולל בתוכו עוד תת-סעיף:לא פחות חשוב: העברת תכני החברות, שנמצאות ב"עידן +" על רשת האינטרנט, בניגוד לחוק החדש, שהתקבל לאחרונה בכנסת בנושא זה וללא כל אישור \ רישיון ממועצת הכבלים והלוויין להעברה הזו של התכנים באינטרנט (כמוגדר בצורה מאוד מפורטת בחוק החדש).
היות והשירות של פרטנר הוא
טוב בכל היבט בכמה דרגות ממפירי החוק הקודמים לה, נדמה לי, שהסוף של שירותי הטלוויזיה של סלקום וטריפל-סי יהיה, ככל הנראה, כמו שירותי הטלוויזיה של
Take או של
Fast-TV או של
TV2GO. אם אתם לא זוכרים את השמות: Take ,TV2GO ו-Fast-TV בוודאי לא תזכרו עוד לפחות 14 יוזמות קודמות ומותגים קודמים בתחום ה-OTT בישראל -
שכשלו. אני מכיר אישית את כולם, כי ליוויתי את כולם והתנסיתי בכולם, עד
שנעלמו בנבכי ההיסטוריה...
הבעיה היותר חמורה: גם
הוט ו-yes הן מפירות חוק. כך, שהן לא יכולות לבוא בטענות לאיש, חוץ מלעצמן. הנושא הזה בדיוק מתברר כעת בבג"ץ (
בג"ץ 3866/17 של שידורי קשת, רשת מדיה וערוץ 10). הערוצים הללו רוצים כסף מהוט על העברת השידורים שלהם ע"י הוט ב-OTT על רשת בזק.
זה מזכיר לי את האמרה הוותיקה במקורותינו: הגונב מגנב - פטור [משנה תורה - הלכות גניבה א, יז]. כך, שופטי הבג"ץ יצטרכו להחליט
מי יצר את הכאוס הרגולטורי הזה. כרגע, זה
בלתי ניתן לפתרון, במיוחד עם צמרת משרד התקשורת (שר ומנכ"ל), שרק
ספינים ודאגה לכיס של כמה טייקונים מעניינים אותם. אולם, אני די בטוח, ש"קליקת הפרקליטים" תמצא פתרון לכל בעיה... גם לבעיה הזו.