בלעדי: במפגש ה- 35 של קהילת Video-TLV (המונה מעל ל-1,100 חברים) עסקו בשאלה איך יוצרים חיבור בין תוכן טלוויזיוני על המסך לבין הצופים בתוכן, שהחלו להשתמש במקביל לצפייה במכשירים הניידים והחכמים שלהם.
מאת: אבי וייס, 23.11.13, 22:00
פורום Video-TLV, שהוקם ביוזמת גילי צגלה (בתמונה) מנכ"ל Novawind, עוסק מאז 2007 בתחומי הווידיאו הדיגיטלי, הניו-מדיה והשילוב בין תוכן, טכנולוגיה ועסקים. הפורום מונה כ-1,100 חברים ומפגשיו מועברים בשידור חי ב- LiveU. המפגש האחרון התקיים ביום 20.11.13 במועדון "The Dancing Camel Brewery" בת"א, נכחו בו 82 איש.
גילי צגלה: "המוקד של הערב הוא Audience Engagment. דהיינו: איך יוצרים את הקשר הנכון בין התוכן על מסך הטלווייה לבין הצופים היושבים מול המסך. איך יוצרים נאמנות של הצופים לתוכן המשודר. נציג כאן כמה תפיסות חדשניות לנושא זה".
יורם מוקדי (בתמונה משמאל), מנחה האירוע וסמנכ"ל התוכן של הוט: "קשה להאמין, אבל היום אנו חוגגים כבר 6 שנים לקהילת Video-TLV, קהילה מקצועית גדולה ותוססת. היום נתמקד בהתנהגות הצרכנים, התנהגות הצופים בתוכן הטלוויזיוני ומה ניתן לעשות עם זה. נציג גם סטארטאפים חדשים הנחשפים בפעם הראשונה לחברים כאן".
משה בלאיש, מנהל מוצר הטלוויזיה, אריקסון ישראל: "אנו עושים מחקרי צרכנים בשווקים רבים ועי"כ אנו יכולים להצביע על המגמות בשוק. אריקסון נוסדה לפני 140 שנה והגיעה לישראל לפני 15 שנה. אריקסון היא גם ספק תשתיות טלוויזיה. התשתית הראשונה, שהקמנו בישראל, הייתה בסלקום כבר לפני כמה שנים טובות.
ב-10 השנים האחרונות, צריכת המידע והידע השפיעה ישירות על צריכת שירותי הטלוויזיה. וידיאו באיכות גבוהה ב-HD הפך לרלבנטי במסכים רבים, לא רק על הטלוויזיה. ב- 2020 יהיו בעולם כ-50 מיליארד רכיבים הקשורים לרשתות אינטרנט כשרבע מהם יעבירו וידיאו.
ב-3 השנים האחרונות יש תופעה של 'התנפלות ברברית' על עולם הטלוויזיה. נטפליקס נוגסת בשוק המסורתי ויוטיוב הוא עולם התוכן הטלוויזיוני הנצפה ביותר בעולם. גוגל, אפל, אינטל ועוד, מתחילים לדלג על שרשרת הערך של עולם הטלוויזיה ולנסות להשתלט על השוק, או לפחות על חלקים ממנו.
ספקים גדולים יכולים להתמודד עם חוסר היכולת להוציא יותר כסף מהלקוחות, ע"י הורדת איכות. אבל, זה לא מקובל על הלקוחות. לכן, אנו נגיע עד 2018 ל-1.1 מיליארד צופים בטלוויזיה, אבל הגידול הצפוי יגיע מהתחומים של IPTV ו-OTT.
מהניסיון המחקרי שלנו, 60% מהלקוחות, שיש להם פס רחב, מורידים או צופים בסרט וידיאו אחד לפחות על הרשת בשבוע. 55% רוצים לראות שירותי טלוויזיה מחוץ לבית. 34% מוכנים לשלם על שילוב של תוכן מהעבר או מהעתיד (Time Shifting). כ-29% מוכנים לשלם על מנועי המלצות בטלוויזיה.
המגמה הבולטת ביותר: תוך כדי הצפייה, המשתמשים עושים עוד דברים. 83% ציינו שהם עושים עוד דברים במכשירים הניידים שלהם, למשל גלישה באינטרנט הסלולרי. 62% נמצאים בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת או שולחים מסרונים \ צ'טים.
לאורך שנים, ערוצים לינאריים היו המלך. אנו רואים כבר היום ירידה בצורך להקליט שידורים. פחות ופחות מקליטים, בעיקר בגלל התחזקות ה- VOD. נתון בולט מעניין נוסף הוא הירידה בפיראטיות. הצעירים עוברים לשירותים, שקל לצרוך אותם ולכן הם מפסיקים את השימוש באתרי P2P עם תוכן לא חוקי.
ראינו, שהלקוחות מעדיפים תוכן בפורמט אחיד. דהיינו: שהפלטפורמה של התוכן תאחד להם את כל התכנים מכל המקורות בפורטל אחד והוא ייראה זהה בכל המסכים שיש להם, נייחים וניידים. לשם העולם הולך ויש לנו פתרונות בכיוון הזה".
דלד דותן, מייסד משותף, סמנכ"ל מוצרים ושיווק, ותומר ריס, מייסד משותף ומנכ"ל, KwazyLABS: "אנו מפתחים משחקים המוניים עם חוויית וידיאו. אנו הופכים את החווית הצפייה במסך לאינטראקטיבית, עם סרטים והפעלה בסמארטפונים. זה מצוין לעולם הפרסום והשיווק. הרעיון העומד בבסיס הפיתוח הוא: Innovative Crowd Games. למשל: מסך ענק במקום ציבורי, שהעוברים ברחוב יכולים להשתתף במשחק מהסמארטפונים שלהם, תוך קשר עם החברים בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת. אנו משלבים את המסך האישי בסמארטפון עם המסך הציבורי. זה יכול לעבוד בכל מקום. אנו כעת עובדים על פיתוח מערכת,שתתמוך בכמות גדולה מאוד של משתתפים בו זמנית.
אנו מפתחים גם AR - Augmented Reality (מציאות רבודה), שנועדה להוסיף עוד מידע על הצילום במצלמה של המכשיר הנייד ולתת למשתמשים חויית משחק, בעיקר לצרכי מכירות. אנו מספקים יכולת לקשר בין פרסומת בטלוויזיה לאפליקציה על המכשיר הנייד. אנו כעת עובדים עם פתרונות של מצלמות מזהות תנועה, פיתוח המבוסס על המערכת של XTR".
קובי מליק, יזם, מייסד ומנכ"ל, Vodience.tv: "אנו מוסיפים קהל וירטואלי לשידורי אינטרנט וטלוויזיה. אנו מפתחים את המעורבות של הצופים, בעיקר במסך השני.
איך מאפשרים לאנשים להתחבר לתוכן? התשובה פשוטה: בתוכן.
היום, 75% עד 85% מהזמן שאנשים צופים בטלוויזיה, הם מתעסקים במכשירי הסמארטפון והטאבלט שלהם. דהיינו: הקשר בין התוכן לצופה השתנה. זו הזדמנות למצות את היכולת החדשה הזו וליצור קשר בין המסך השני למסך הראשון. מעבר לתוכן, חייבים לתת אינטראקטיביות ואינטגרציה עם התוכן. אפשר להוסיף תוכן נוסף מעל לתוכן המשודר. למשל: אם יש סרט עם שחקן מוכר, במסך השני יהיו פרטים על השחקן, או הצעות שונות הנוגעות לאותו שחקן, כולל צ'ט עם חברים לגבי אותו שחקן, קופונים, מוצרים, שהשחקן מקדם וכיו"ב.
יש בשוק אפליקציות רבות למסך השני. אפליקציות אלו בעיקר עושות דבר אחד: מוסיפות מידע מעבר למה שיש על המסך הראשון. למשל: מענה על שאלות וביצוע אינטראקציה עם חברים.
אנו התחלנו בניסוי עם Terra, כשהוספנו קהל וירטואלי מעבר לקהל הקיים באירוע. המשתמשים בסמארטפון בוחרים דמות מהקהל הזה, דמות המתאימה להם, ומתחילים לבצע פעילות עם הדמות הזו על המסך הראשון. כך יוצרים רשת חברתית בין הדמויות הווירטואליות. ראינו, שזמן הצפייה הממוצע עלה פי 4 לתוכן המשודר בשיטה הזו.
הוספנו ווידג'טים על המסך השני המספקים חוויות נוספות למשתמשים. בשלב הבא נעבור לשימוש במצלמה מעל המסך הראשון, שתזהה את הצופה ואת תנועותיו ותחושותיו, ותעביר את התנהגותו לתוך הדמות הווירטואלית, שהוא בחר במסך השני. ניצור מעגל של יכולת אינטראקטיבית במחוות ידיים, גוף והבעות פנים, בין התוכן המשודר, הצופה בתוכן והקהל הווירטואלי".