גניבת שיחות ממרכזיות. להיכן יש להפנות את האצבע המאשימה? תשובה ברורה: אל הלקוח עצמו!

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> גניבת שיחות ממרכזיות. להיכן יש להפנות את האצבע המאשימה? תשובה ברורה: אל הלקוח עצמו!
גניבת שיחות ממרכזיות, להיכן יש להפנות את האצבע המאשימה? תשובה ברורה: אל הלקוח עצמו!ניר סימיונוביץ'

גניבת שיחות הפכה בשנתיים האחרונות לנגע סורר, שהפך להיות חלק בלתי נפרד מעולם הטלפוניה המקומי, בין אם בתשתיות מסורתיות ובין אם בתשתיות IP.

בהתאם לכמות הפניות, שהתקבלו במשרדנו, אני מעריך, כי הנזק הכולל ללקוחות ולספקים, שנובע בצורה ישירה מגניבת שיחות, עומד במדינת ישראל על סך כולל של כ-20 מיליון ₪ בשנה (אם מכניסים לחישוב את כל ספקי התקשורת בישראל). הערכה הזו מבוססת על מספר המקרים, שחקרנו בשנה האחרונה, גודל הנזק הממוצע לכל המקרים והתפזרות המקרים על פני הספקים השונים.

בכל אחד מהמקרים שנחקרו, חזרה תמיד אותה שאלה: "מי אשם?" או כמו שאומרים בארה"ב: "את מי אני אמור לתבוע?" ובכן, זו שאלה סבוכה למדי. לצערי, אין פה תשובה חד-חד ערכית. בחלק מן המקרים, האשמה הינה של ספק השירות, בחלק אחר ניתן לתלות את האשמה באינטגרטור. אולם, ניתן לציין כבר עכשיו, כי ברוב המכריע של המקרים ניתן לתלות את האשמה בלקוח עצמו.

כדי למקד על הנושא, מובאים להלן 2 מקרים:

"הבן של השכן שלי".
כולנו מכירים את התסמונת הזו, כיוון שכולנו לקינו בה בשלב זה או אחר של חיינו. זו התסמונת, שבה אנו קוראים לבן של השכן שלנו כי יש לנו בעיה במחשב. לכל אחד מאיתנו יש איזה "גאון" מחשבים במשפחה, זה הבן של השכן, הנכד של השכנה מלמטה, או אם יש לנו מזל, אפילו האח שלנו. בכל מצב, זה מישהו, שאנו נותנים בו אמון מלא ותולים בו את תקוותנו.

הלוקים בתסמונת זו ינסו לרוב לבצע את ההתקנה של המרכזיה שלהם בעצמם.בד"כ זה אומר, שהם הורידו מהאינטרנט הפצה זו או אחרת של מרכזיה מבוססת קוד-פתוח, או קניינית עם גרסת חינם מצומצמת. הם התקינו אותה על מחשב או מכונה וירטואלית, בלי להבין את המשמעות של כל אחת מהאפשרויות בתוכנה, כאשר כל אפשרות נראית יותר טובה מהאחרת.

הבעיה עם פריצות, שנובעות מתסמונת זו היא, שמאוד קשה לעלות על הבעיה האמיתית. זאת מאחר, שאנשי מקצוע מצפים לצורת עבודה מסויימת, ומרבית אנשי המקצוע יבצעו את אותה המשימה בצורה יחסית זהה. כאשר איש מקצוע מנתח התקנה של איש מקצוע אחר, ישנם דברים, שלרוב הוא יפסח עליהם בבדיקה ראשונית, כי אלה לא הגיוניים עד כדי מגוכחים.

במקרה המדובר, המערכת הותקנה על ידי "אח של המנכ"ל", שבמקרה מבין ברשתות ומחשבים, שאמר: "תקשיבו לי, אני מתקין את זה בתוך 20 דקות ויאללה לעבודה". בנקודה הזו, נכנסו שני אלמנטים לסיפור שלנו, אלמנט המגניבות ואלמנט הבורות. אחד הדברים המגניבים ביותר, שאפשר לעשות עם מרכזיית IP, הוא לחבר את הטלפון הסלולרי שלכם אליה, ולהוציא ולקבל שיחות מהטלפון הסלולרי, כאילו אתם במשרד. משאת נפשם של הרבה מנהלים ומנכ"לים היא, לשבת בבית או בבית קפה, ושיחשבו שהם בעצם במשרד (בסדר, אולי לא בצורה כל כך דרמטית). אבל, כדי לחבר שלוחה מרוחקת בצורה כזו, יש להביא הרבה אלמנטים בחשבון. כי בגדול, אנו משאירים את המרכזיה שלנו פתוחה לאינטרנט בצורה חופשית: "פרצה קוראת לגנב". עכשיו, המתקין שלנו לא מבין את המשמעות הנסתרת של פתיחת המערכת לכל העולם ומאמין, ששם משתמש וסיסמא לטלפון מספיקים להגנה. המנכ"ל, כמו מרבית המנכ"לים, רוצה משהו מגניב להתגאות בו מול פרלמנט יום השבת שלו. התוצאה: חור במרכזיה בגודל של בית.

תוסיפו לזה חוסר מענה זמין מצד ה"אח", וקיבלתם מתכון יפה לפריצה. הפריצה, שנחקרה על ידינו, שענתה למקרה הנ"ל, הסתכמה בסכום של 185,000 ₪, בתוך פחות משלושה ימים. למרות שספק התקשורת התריע על הנושא תוך כ-3 שעות, לא טרח הלקוח לנעול את הפרצה.

"בזכות הפיצ'רים"
כולנו אוהבים פיצ'רים. לפעמים פיצ'ר זה או אחר הוא זה שמוכר לנו מוצר זה או אחר. לדוגמא, בתור טבח חובב, מערוך סיליקון נשמע לי רעיון מצוין. לכן, קניתי מערוך, שלא בהכרח הייתי צריך. לפעמים, אנו מבקשים להפעיל פיצ'רים במערכת, למרות שאנחנו לא צריכים אותם. זאת, במרבית הפעמים לצורך סיפוק צורך בסיסי להיות מגניבים.

לדוגמא, לחלק ניכר מן המרכזיות יש פיצ'ר DISA, כלומר, יכולת להתקשר פנימה ומשם להתקשר החוצה. כמו כן, למרבית המרכזיות, שיש להן VOICEMAIL, יש גם אפשרות לבצע DIALOUT. לכאורה, שני פיצ'רים מגניבים ושימושיים למדי.

לשני הפיצ'רים האלה יש בעיה. במרבית המערכות, ההגנה על פיצ'רים אלה הינה בינונית (במקרה הטוב) או חסרה לחלוטין (במקרה הרע). לרוב האינטגרטורים ידוע, שיש בעיתיות עם פיצ'רים אלה ולעיתים קרובות לא יזכירו אפשרויות אלה. אבל, במקרים רבים, כאשר לאינטגרטור יש תחרות על הלקוח, הוא ישתמש בפיצ'רים אלה בתור Unique Selling Point, ויטה לא להסביר את הבעיתיות המלאה של שירותים אלה. הלקוח המתלהב יבקש להפעיל שירותים אלה, והרי לכם "פרצה דה-לוקס".

כדי להמחיש עד כמה הדבר חמור, לפני כשנה הייתי באחת מחברות ה-IP Security הגדולות ביותר בעולם. כדי להמחיש את הבעיה, חייגתי מהטלפון הסלולרי שלי אל המרכזיה, ותוך פחות מ-5 דקות הוצאתי שיחת טלפון מארה"ב ממערכת ה-Voicemail של החברה. מנהלי המוצר, שישבו מולי, שמטו את הלסת התחתונה, תוך שהם מגרדים בראשם: "מה בדיוק קרה כאן כרגע?" במקרה שלהם דובר במערכת קניינית, שפזורה בכל הסניפים שלהם בעולם. מיותר לציין, שאחרי התקרית הזו "עפו" שם ראשים.

מי אשם ? שוב אני תולה את האשמה בלקוחות הקצה. הלקוחות מנהלים את המערכת לבד, יש להם אגף שלם, שאחראי על המערכת, ועדיין, פריצה פנימה לא היתה עניין מסובך במיוחד. כמה כסף גנבו להם? אין מידע מדוייק, מאחר שהם מעולם לא התלוננו. אבל ממידע שקיבלתי, לאחר חסימת האפשרות של חיוג החוצה והקשחת סיסמאות ב-Voicemail, הבנתי, שחשבון הטלפון החודשי שלהם פחת.
אחד הקוריוזים, שסובבים בתחום הונאות הטלפוניה בארץ הוא, על מרכזיה השייכת ליחידה צבאית, שממוקמת אי שם בתל-אביב, שבמשך שנים רבות השתמשו בה כדי לבצע שיחות לא חוקיות לחו"ל. הנושא היה ידוע להרבה מאוד גורמים, אך מאחר, שבמקרה זה היחידי ששילם הוא משלם המיסים, אף לא לאחד היה ממש איכפת.

אז מי אשם באמת?
הלקוחות מאוד לא אוהבים לשמוע זאת, אבל, מרבית האשמה תלויה בהם. האינטגרטורים בסה"כ עושים מה שאומרים להם. מדוע אני אומר זאת? כי בעברי עבדתי כאיש אינטגרציה, וכל רצוני היה, שהלקוח יהיה מרוצה ועם פרצוף מחייך (לפעמים זה מאוד קשה, גם כאשר הכל בסדר). הלקוח אוהב לקבל את הכל, לא לקחת אחריות ובמקרים קיצוניים לגלגל את האחריות הלאה. זה סט התנהגות נפיץ, שבו האינטגרטור תמיד עומד בין הפטיש לסדן, ומשמש שק החבטות של שני הצדדים, הלקוח וספק התקשורת.
 
איך מתמודדים?
בואו נצא מנקודת הנחה ראשונה, שאין מוצר פלא ואין מילת קסם. יש פה עניין של חינוך הלקוח מחד גיסא, ועמידה איתנה של האינטגרטור מול הלקוח מאידך גיסא. אינטגרטור, שיעמוד על כך, שפיצ'רים מסויימים מזיקים יותר ממועילים, וידאג שהלקוח שלו לא יפעיל אותם, רק ירוויח. כשם שלקוח יודע שבלי אנטי-וירוס ופיירוול מצבו יהיה בכי רע, עליו להבין בצורה מלאה את המשמעות של פתיחת פיצ'ר זה או אחר, שימוש לא מבוקר זה או אחר והכי חשוב, עליו להבין את ההשלכות הכלכליות הצרופות. למרבית הלקוחות, פריצה משמעותה: "גניבת מידע או השבתה". יש להסביר, שמדובר בגניבת כסף, פשוטה כמשמעה.

יש להבין, שהגנה בעולם ה-IP אינה מספיקה. יש הבדל מהותי בין היכולות של firewall או e-sbc לבין היכולת לחסום התקפה או גניבה. לדוגמא, כאשר אדם משתמש ב-Asterisk, ההתנהגות הנורמלית שלו היא כ-B2BUA. כלומר, לכל רגל (מבואה) שיחה יש call-id שונה לחלוטין, בניגוד ל-Sip Proxy. במצב זה, למרבית מערכות ה-firewall או e-sbc, אין יכולת לזהות האם שתי שיחות בלתי תלויות הן תוצר אחת של השניה. אלה המצבים, שחוקרי FRAUD מתמודדים איתם והם מאוד לא פשוטים לזיהוי. כלומר, מישהו צריך להסתכל מדי פעם ולומר: "המממ... נראה תקין, יופי...".

תשתמשו ביועץ צד ג', מישהו שלא התקין את המערכת שלכם, שיחווה דעה על התקנת המערכת בצורה בלתי תלויה מהאינטגרטור. שימו לב: יועץ, לא אינטגרטור. אין הגיון להביא אינטגרטור אחד בשביל לחוות דעה על השני. התוצאות תהיינה ברורות עוד לפני הבדיקה. יועצי התקשורת יודעים את עבודתם, ויוכלו לספק חוות דעת טכנית מעמיקה ואובייקטיבית.

קל מאוד להיכנס לשאננות כשהכל עובד. כשהכל עובד, הדבר הקל ביותר הוא לומר: "עובד, אל תיגע". נכון, אל תיגעו, אבל זה לא אומר – אל תסתכלו. מרבית המקרים יתגלו בסריקה מדגמית של המערכת ותוכלו לחסוך לעצמכם הרבה עוגמת נפש בנדון.

ניר סמיונוביץ,  מרץ 2013
מנכ"ל GreenfieldTech
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.net
 
פריצה למרכזיה
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות
שנה טובה ורק בריאות, לכל הקוראים והקוראות באשר הם!!!!

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




שנה טובה, גמר חתימה טובה ורק בריאות לכל קוראינו באשר הם!

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

5-7/10/21 - VMworld 2021

7-13/11/21 - שבוע היזמות הגלובלית 2021

17-18/11/21 - iHLS INNOTECH 2021 
 

הכי ניצפים 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

"תיק 4000" התפור: עדכונים שוטפים לגבי משפט נתניהו שחשוב לדעת - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

חשיפה: כיצד עמית סגל הטעה את הציבור וסייע לתפירת תיק 4000 כנגד נתניהו - כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן





 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
הבלוג של אלי ציפורי
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים