בסדרת מהלכים בהם משרד התקשורת דוחף את הוט בכוח וללא כל צורך, עולה סביב המהלכים הללו סימן שאלה כבד לגבי עתידה של קבוצת הוט. האם זה הזמן לנטוש את הוט או להתכונן ולבחון חלופות לשירותיה אם תיכשל? סימני שאלה ללא תשובות (אבל הציבור כבר אומר את שלו). עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 5.12.18, 11:30
קבוצת הוט "נכנסה לפינה", מה שלא מקדם במאומה את המשך הישרדותה, כי
מתחרותיה מתחזקות, כמפורט במאמר:
"עד מתי רשעים יעלוזו וצדיקים יזילו דמעה?" בגרסת ה-OTT וה-FTTH בישראל. לסלקום ולפרטנר היו בסוף רבעון שלישי 2018
לא פחות מ-331 אלף לקוחות OTT, וזה ממשיך לעלות בקצב יפה, בעיקר על חשבון לקוחות הוט.
כלומר: "הציבור אומר את דברו", בצורה מאוד ברורה. רק הוט
טועה בדרכה בצורה חמורה, כפי שכבר ניתחנו כמה פעמים, וסיכמנו זאת למשל במאמר: "
קבוצת הוט מצויה בצומת דרכים וטועה לחלוטין בכיוון (שמוביל לתהום)".
עד שתגיע (אולי) לתחתית התהום, הוט "משחקת" 2 משחקים מיותרים לחלוטין, במצוות משרד התקשורת:
- אספקת שירות טלוויזיה בגישת ה-OTT על רשת בזק, ליישובים, שהוט לא פרוסה בהם (השירות הזה מפורט באתר הוט כאן). מדובר בשירות לא חוקי, שנעשה ללא רישיון. השירות הזה הושק בחסות השר דאז צחי הנגבי, (בתמונה משמאל), לאחר סדרת החלטות הזויה לחלוטין, שדחף המנכ"ל דאז (ו"עד המדינה" דהיום) שלמה פילבר, כמפורט כאן, כאן וכאן. מאז, איש לא דיווח כמה לקוחות יש לשירות הזה מסיבה פשוטה אחת: אין לו לקוחות והוא היה מיותר לחלוטין, עוד בטרם נולד (בחטא).
- אספקת שירותי טלוויזיה (וגם טריפל) מעל רשת הסלולר של הוט-מובייל, כרגע בניסוי, על פי קביעה עקרונית (די מופרכת) של שר התקשורת איוב קרא, ב-4 יישובים: טל-אל, חספין, בית ג'אן ורהט. זאת, לאחר שכל ההחלטות של משרד התקשורת, שהתקבלו ב-5 השנים האחרונות (בנושא "הפריסה האוניברסלית"), לא בוצעו והוט יצאה מזה ללא כל פגע, בזכות ה"ספונסר" שלה. גם כאן, מדובר בשירות לא חוקי וללא רישיון בחסות צמרת משרד התקשורת. השירות החדש הזה מפורט באתר הוט - כאן.
זו הסיבה, ששלחתי ביום 29.11.18 את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת ולצמרת קבוצת הוט:
"הוט פרסמה בלינק כאן את שירותיה החדשים
דרך רשת הוט מובייל, ביישובים טל-אל, חיספין, בית ג'אן ורהט:
https://www.hot.net.il/heb/Internet/services/HOTwirelesstechnologyservices/
השאלות:
1. בהחלטות השר,
איוב קרא, בעניין זה (
כאן), בעקבות המלצות "הוועדה המייעצת" (
כאן) בראשות המנכ"ל,
נתי כהן, נקבע (כבר
ביולי 2018), שהוט טלקום תעביר למשרד את בקשתה למתן
רישיון ניסוי לאספקת שירותיה, באמצעות שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות ביישובים בהם לא פרושה תשתית הוט טלקום.
היכן הרישיון הזה לניסוי?
2. האם בכלל יש ביקוש לשירותים הללו, או שכל ה-
OTT של הוט (גם על רשת בזק וגם על רשת הוט מובייל), זה רק "
ישראבלוף" אחד ענק?
3. כ"כ, נקבע שם (בהחלטות השר והמלצות הוועדה המייעצת), שעל הוט טלקום
להשלים פרישת תשתית ב-5 קיבוצים, לכל הפחות, מבין רשימת הקיבוצים, שפורסמה בהודעה לציבור, שיהיו מעוניינים ברכישת שירותיה ובכפוף לקיומו של הסכם מוסדי עם הקיבוץ. רשימת הקיבוצים תגובש ע"י הוט טלקום
עד ליום 28.7.18.
המועד הזה עבר מזמן. מה קרה עם ההחלטה הזו?
אגב, ההחלטות הללו הן
לא חדשות ופורסמו כבר
בתחילת אפריל 2018 (
ראה כאן).
4.
מה קרה עם השימוע ממחצית 2018 (
מצוי כאן), בדיוק בעניין זה, כשמועד מתן התגובות לשימוע היה עד
10.6.18, שזה
ממש מזמן?"
תגובות לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. די ברור למה. ככל שאקבל תגובות, אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים כבר יודעים, שלא אקבל תגובות.
כך, לא רק משרד התקשורת מתנהל
בכאוס רגולטורי אחד ענק, גם מועצת הכבלים והלוויין (שאמורה לטפל ולפקח על הוט), הפכה לגוף רגולטורי
מת, כפי
שחשפנו כאן. כך, הכל הפך לכאוס אחד ענק ועשיית צחוק מהציבור.
"הפריסה האוניברסלית" על רשת הוט היא
טעות טרגית ורגולטורית, כמו ש"השוק הסיטונאי" בגישת ה-BSA על רשת הוט היא טעות רגולטורית.
אין דברים כאלו בעולם וגם אין צורך בהם. אני מתנגד בחריפות לשימוש בשוק סיטונאי בגישת ה-
BSA על רשת הוט.
זו בלוף שהמציא המשרד ויוצר עיוותים ורמאויות (שמשרד התקשורת הוא הרמאי הראשי). באירופה, בכמה מדינות ספורות (רגולציה מלאה יש רק ב-2 מדינות), מדינות שיש בהן "שוק סיטונאי" על רשת הכבלים, אין מודל כזה בכלל אלא מודל אחר לגמרי, בקצרה קראתי לו
WLR. בשתי המדינות שזה חובה המודל הטכנולוגי הוא
L2WAP. כל המושגים הללו אין בישראל. לכן אני מתנגד לשוק סיטונאי על רשת הוט שכרוך ברמאות. זאת, בנוסף לכך שהמשרד מאפשר הפרות חוק, תקנות ורישיון ענקיות על רשת הוט, דוגמת היעדר "חופש בחירה" במוצרי הקצה הביתיים שיש על הרשת של הוט.
משרד התקשורת יכול
לבטל את "הפריסה האוניברסלית" מעל הוט, באחד מהתרגילים הנבזיים שהמשרד מתמחה בהם בשנים האחרונות, למשל בשיטה שבה המשרד
הוריד את "הפריסה האוניברסלית" מעל לחברות הסלולר בעלות תשתית סלולר.
בלי כל סמכות חוקית, "הפריסה האוניברסלית" (הכלל ארצית) של חברות הסלולר בוטלה ע"י תרגיל של שלמה פילבר ושמילה מימון והיא הומרה בתרגיל של אחוזים, שלא כאן המקום לפרט את התרגיל הירוד הזה (מנותח יפה בדו"ח של ממ"מ). שר התקשורת (לא ביבי נתניהו ולא איוב קרא) לא שמע על דברים כאלה, גם לא הציבור, שמרגיש זאת יום יוםבלי להבין מהיכן העניין הזה נולד. התוצאה: "חורי כיסוי" אדירים בכל הארץ. נפילות של שיחות בכל הארץ. בעיות בגלישה בכל הארץ. זה מה שמשרד התקשורת הישראלי עשה לטובת תושבי ישראל. מדהים..
וזה לא הכל סביב עולם ההזיות והחלומות, שנולד סביב הוט:
בכמה כלי תקשורת (למשל
כאן ו
כאן), פורסם בימים האחרונים, שהוט מתכוונת
לפצל את עצמה לחברת תשתיות ולחברת שירותים, ולנסות להכניס משקיעים, שישקיעו בפיתוח התשתיות שלה, לתשתיות סיבים עד הבתים (FTTx).
תיאורטית, הוט יכולה ללכת בכיוון הזה, משום שמשרד התקשורת הגדיר סוג רישיון חדש של "
רישיון כללי אחוד – תשתיות"
וכל חברת תקשורת עם תשתיות, יכולה תיאורטית לבקש כזה רישיון ולקבל אותו בתנאים המוגדרים ברישיון. התקנות לנושא הזה כבר מוכנות להעברה לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת -
כאן, ואני לא מאמין, שמישהו יעצור או יכול לעצור כעת את האישור של התקנות הללו (משום שטרם נפתחה חקירה גלויה לכל מה שהוביל למהלך
המושחת הזה, מה שאני מכנה "
תיק 5000")..
המזל הוא שבישראל אין מיסים על חלומות, ספינים ו-Fake News. זה ממש
בחינם
הבעיות המרכזיות בהזיה הזו:
- אין מקום בעולם שבו הפרדת חברת תקשורת מרכזית לחברת תשתיות ולחברת שירותים, הצליח. אפילו לא בבריטניה. אין שום סיכוי, שזה יצליח דווקא בישראל, ארץ הקומבינות וה"ישראבלוף".
- ישראל היא לא צרפת. בצרפת, בה מתוכנן מהלך כזה וכבר נמצא בשלבי ביצוע, חברת SFR היא לא כמו הוט בישראל. חברת SFR זו חברת תקשורת ענקית דוגמת AT&T בארה"ב, או קבוצת בזק אצלנו (אם היו מאשרים איחוד כל החברות בקבוצה), עם תשתיות מכל הסוגים, כולל בחוטי נחושת וסיבים. בישראל, 40% מתשתיות הוט, תשתיות ישנות שלא שודרגו כבר שנים רבות, הן בכלל לא של הוט. הן בחכירה מבזק ובתחזוקה של בזק. ברור, שכל משקיע, שישקיע כאן, "יזרוק כספו על קרן הצבי". פשיטת רגל של מהלך כזה תהיה הרבה יותר מהירה מפשיטת הרגל של אנלימיטד, שחיה כמה שנים טובות, רק בזכות 150 מיליון ש"ח, שקיבלה ממשה כחלון, שר האוצר, ש"בישל את הדייסה" הזו, עוד בהיותו שר התקשורת (כסף שיצא מהכיס שלכם, קוראים יקרים, ונזרק לפח. טוב, לא בדיוק נזרק לפח, הוא הגיע לכיס של בעלי, מנהלי וספקי אנלימיטד).
- אין שום ROI למהלך כזה והוט לא תקבל הקלות ענק כמו אנלימיטד, כי היא כרגע לא שייכת למעגל האינטרסים של "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". משה כחלון הוא כבר לא שר התקשורת. זה נגמר.
זו בחלט זכותה של הוט להתאבד.
אולם, לקוחותיה אמורים לדעת את זה, לקחת את זה במכלול השיקולים שלהם, בבחירת ספק התקשורת שלהם ולהחליט החלטה עצמאית, אם הם רוצים להמשיך להיות לקוחות של חברה הנמצאת בתהליכי התאבדות, או שכדאי להם לשקול ולחפש חלופות טובות יותר בשוק התקשורת הישראלי. לאור הנתונים של סלקום ופרטנר, נראה, שלא מעט לקוחות כבר עשו את הבחירה הזו, או ייעשו אותה בקרוב.
העולם רץ די מהר קדימה, גם בתחום שירותי הטלוויזיה (
כאן), וגם בתחום התשתיות והשירותים הקוויים והסלולריים (
כאן). הוט נתקעה עם תשתיות של שנות ה-70 של המאה הקודמת ומקווה שאיזה משקיע בעל כיסים עמוקים יציל אותה מההידרדרות לתהום (אולי כמו מה
שקרה לסלקום). האם יימצא "הפראייר התורן" הזה? שאלה טובה.
הרשימה הנעלמת של היישובים, שהוט לא פרוסה בהם:
כמה כלי תקשורת פרסמו על ההפסד של הוט בבג"ץ, כנגד דרישת העמותות "צדק פיננסי" ו"תנועת הצלחה" ממשרד התקשורת להעביר לעמותות הללו את רשימת מעל ל-200 יישובים ושכונות, שבהן הוט אינה מקיימת "פריסה אוניברסלית". למשל בדה-מרקר
הידיעה הזו פורסמה תחת הכותרת: "HOT התקפלה - ותחויב לחשוף את 200 היישובים שבהם אינה מעניקה שירות"
אולם, הרשימה הזו
פורסמה מזמן (ב-2014) ע"י משרד התקשורת, כחלק מפרוטוקול דיוני "הוועדה המייעצת לעניין הפריסה האוניברסלית" של הוט, וזה גרר בזמנו גל של כתבות (כולל שלי). באופן ספציפי, דה-מרקר פרסם את כל הרשימה הזו וגם ניתח את משמעויותיה. כך,
שאין שום סוד ברשימה הזו. לא מאמינים? אזה
הנה הניתוח והרשימה בדה-מרקר מ-2014. גם אני פרסמתי את הרשימה הזו בזמנו, אבל עם לינק לאתר משרד התקשורת. אולם, הלינק הזה כבר
לא פועל.
איך הרשימה הזו נעלמה מאתר משרד התקשורת? פשוט מאוד: משרד התקשורת עבר מאתר ישן לאתר חדש בשנה שעברה, וחלק גדול מהמסמכים של האתר האינטרנטי הישן לא הועברו לאתר החדש של המשרד. זה הכל. כשהעמותות הנ"ל ביקשו את הרשימה הזו, לפי "חוק חופש המידע" ממשרד התקשורת, המשרד פנה להוט, כדי לקבל התייחסותה לבקשה, ואז הוט החליטה, שהיא לא מוכנה, שהרשימה הזו תועבר למבקשים ושהיא תהפוך ל"סוד מסחרי" של הוט.
למה פתאום הוט התנגדה להעברת הרשימה של היישובים בהם היא לא פרוסה, למבקשים? הרי הרשימה הזו נמצאת בידיים של כל מתחרותיה, כבר מ-2014! זה לא מוסבר באיזה טיעון הגיוני. אולם, ההסבר, שנתתי בסעיף הקודם, על תהליכי ההתאבדות של הוט, ככל הנראה, "שופכים אור" על ההתנגדות הלא הגיונית וההזויה הזו (של הוט, להעברת רשימה, שכבר פרוסמה ברבים, לידי המבקשים). לכן, בג"ץ דחה על הסף את הבקשה של הוט ולכן הוט משכה את עתירתה, שנועדה למניעת פרסום הרשימה, לאור המלצת השופטים בבית המשפט העליון
מתי הוט תלמד, שאנו במאה ה-21 ואי אפשר לפעול בלי שקיפות כלפי הציבור ובמיוחד בתחומים צרכניים ורגולטוריים כל כך מרכזיים וחשובים, דוגמת היכן הוט לא מספקת שירותים קוויים, בניגוד לחוק ולתנאי רישיונה? שאלה טובה.
קרדיט צילום תמונה עליונה: יח"צ הוט - רמי זרגנר.
עדכון 14.12.18: באופן פתאומי עודכנה רשימת בעלי הרישיונות לניסוי טכנולוגיה באתר משרד התקשורת בטאב של בעלי רישיונות לניסוי, והוט מובייל הוכנסה לרשימה כמופיע בתצלום הבא:
האישור הזה אינו אומר מאומה ולא רלבנטי לשאלות שנשאלו מהסיבות הבאות:
- פג תוקפו של הרישיון הזה כבר ב-31.8.18, בעוד שהשירות של הוט ב-4 היישובים (כנאמר בתחילת הכתבה) החל בסוף נובמבר 2018. כלומר: בעת שהשירות החל, כבר לא היה רישיון לניסוי ולא פורסם רישיון חדש (או הארכת תוקף של הרישיון הזה).
- בכל מקרה, מי שאמור לקבל את הרישיון זה קודם כל הוט עצמה, שמספקת טריפל בחיבור הזה. זה לא קרה.
- הניסוי ברישיון היה רק לתדרי 2600 מגהרץ בעוד שהשירות של הוט מובייל ב-4 היישובים, נעשה בתדרים הרגילים של שירות הסלולר של הוט-מובייל ברשת PHI (שאין בה תדרי 2,600 מגהרץ).
כלומר: מדובר ב"ישראבלוף" לא חוקי של קבוצת הוט,
בחסות משרד התקשורת.
ראה גם: