מספר האירועים שהתקבלו במוקד 105 ב-2020 עלה ב-55% לעומת 2019
מאת:
מערכת Telecom News, 1.2.21, 18:40
כך מדווחים המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ומשטרת ישראל במסגרת החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת, שחל החודש (פברואר). מה היו הפגיעות הנפוצות? מאילו זירות התקבלו מירב הפניות? מי היו עיקר הנפגעים? מי היו עיקר הפונים למוקד?
לקראת חודש פברואר,
החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת שתחת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, מפרסם את נתוני
מוקד 105 ל-2020
.
יחידה 105 -
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת מציעה
מודל ייחודי בעולם. פועלים בה אגף אזרחי, מפלג חקירות, מפלג מודיעין ומוקד 105, והיחידה הזו משלבת גורמי מקצוע מומחים אזרחיים וגורמים משטרתיים.
מוקד 105, שעובד 24 שעות ביממה, מציג תפיסת טיפול הוליסטית בכל אירוע המגיע לפתחו - אזרחי או פלילי. מצד אחד טיפול אכיפתי-משטרתי ומצד שני טיפול אזרחי מצד אנשי מקצוע מומחים מתחומי הקהילה, הרווחה, החינוך, הבריאות והמשפט. הוא מודל לאומי וייחודי המשמש השראה ושדה למידה לשותפיו בארץ בעולם
.
מהנתונים עולה, שב-2020 התקבלו וטופלו במוקד כ-11,855 אירועים, לעומת כ-7,665 אירועים ב 2019. מדובר בעלייה של כ-55%. עיקר העבירות המטופלות במוקד הן עבירות מין, וכ-70% מהפוגעים בקטינים הם קטינים בעצמם
.
כ-57% מהאירועים טופלו הן בהיבט הפלילי והן בהיבט האזרחי. הפגיעות הנפוצות שטופלו הן:
עבירות מין ברשת;
הפצת תמונות וסרטונים מביכים, חרם, בריונות והצקות;
איום בהתאבדות
.
מבחינת הזירות המשמעותיות, שמתקבלות עליהן מרב הפניות - וואטסאפ ואינסטגרם הן המובילות:
2,317 אירועים, שהגיעו למוקד, התרחשו בוואטסאפ,
2,755 אירועים התרחשו באינסטגרם.
אחריהן מדורגים פורום סטיפס עם כ-16% מהפניות,
וטיקטוק עם כ-7% מהפניות
.
עיקר הנפגעים הם בטווח הגילאים של 12–14 וכ-67% מהנפגעים הן ילדות ונערות.
עיקר הפוגעים הם בטווח הגילאים של 12–15 וכ-80% מהפוגעים הם ילדים ונערים
.
כ-33% מהפונים למוקד הם הורים,
כ-26% הם הנפגעים בעצמם,
כ-19% היו עדים לפגיעה באחר,
כ-8% הם עובדי הוראה
.
אורלי לוי אבקסיס, השרה לחיזוק וקידום קהילתי: "הנתונים המדאיגים, שעולים ממוקד 105, משקפים את מה שעובר על ילדינו במרחב הווירטואלי בשנת הקורונה. במרחב הזה יש דברים חיוביים רבים, אך גם טמונות בו סכנות רבות עבור ילדים ובני נוער. תפקידנו כהורים לפקוח את העיניים והאוזניים בכל המתרחש גם בזירה המקוונת. וכמובן לפנות למוקד 105 בכל מקרה המעורר חשד.
בשנה האחרונה השקענו משאבים רבים בשידרוגו הטכנולוגי של המוקד ובפעילויות הפצה והסברה. אנו מתכננים להקים גם מרכז מבקרים, שיהיה פתוח לכלל הציבור, כדי להעלות את המודעות לעשיית המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת".
ד"ר
נאוה כהן-אביגדור, ראשת האגף האזרחי 105: "מוטלת עלינו אחריות להרחיב את פעילויות ההסברה. הנגשת הידע להורים ולילדים על זירות הפעילות של קטינים במרחב המקוון והסכנות הטמונות בהן, כמו גם כיצד לשמור על הפרטיות, כיצד להימנע מפגיעות ברשת ואיך להתמודד עם הפגיעה - הן שלב ראשון וחיוני להגברת הביטחון האישי של כולנו ברשת
".