התכנית ל-2019 במש' התקשורת הוכנה כנראה ע"י "טייסי חלל" שחיים בסרט

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> התכנית ל-2019 במש' התקשורת הוכנה כנראה ע"י "טייסי חלל" שחיים בסרט
תכנית העבודה של משרד התקשורת ל-2019 היא במקרה הטוב בדיחה ל-1 באפריל ובמקרה הרע מדובר באבדן דרך מוחלט ואי הבנה ברמה הכי חמורה שיכולה להיות לשר ולמנכ"ל של משרד ממשלתי כה חשוב. התכנית ל-2019 לא תמומש, כמו כל התכניות השנתיות הקודמות בעשור האחרון.נתי כהן
מאת: אבי וייס, 11.2.19, 07:00

ממשלת ישראל פרסמה (כאן) את תכניות העבודה של משרדי הממשלה ל-2019.
התכנית של משרד התקשורת מצויה בין עמודים 722 ל-740.

אין צורך שתטרחו ותשקיעו מזמנכם לקרוא את זה (אני קראתי, כי זה המקצוע שלי...), אלא אם ממש משעמם לכם, או שאתם אוהבים לקרוא בדיחות ל-1 באפריל, שמעלים אותם על הכתב ב-10 לפברואר.

למה שום דבר ממה שכתוב בנייר הזה לא יתגשם? זה מפורט בנספח ב' כאן למטה. תוכלו לגזור ולשמור. אם התחזית שלי לא תתממש, אני מבטיח להתנצל ו"לאכול את הכובע".

בנספח א' מצויות כל התחזיות הקודמות שלי בעניין התכניות השנתיות של משרד התקשורת - תחזיות שהתגשמו בדיוק של 100%. זה אותו סיפור, שחוזר על עצמו כל הזמן, כל שנה, מתחילת העשור. רק החוכמולוגים, שמייצרים ניירות כאלה, מתחלפים (לא כולם, יש כאלה שלא מחלפים, רק מתקדמים לצמרת). 

אך לאחרונה פרסמנו, שמשרד התקשורת הוא המשרד היחיד, שיש לו רק פרויקט צמיחה אחד ל-2019 (שגם הוא לא ימומש ב-2019).  עצוב, אבל זה מה שיש. לכישלון אין אבות. 

בנייר החדש, שפורסם אמש, יש הרבה משימות, שלא תתבצענה.

מזל שלא העבירו את תחומי הסייבר ו"ישראל דיגיטלית" למשרד התקשורת (כמו שהמנכ"ל נתי כהן, בתמונה למעלה משמאל, רצה). זאת, כי הנושאים החשובים ביותר והמוצלחים הללו, היו נופלים היישר לתהום, ביחד עם שאר הנושאים שנפלו לתהום במשרד התקשורת הישראלי


כששר התקשורת איוב קרא נכנס לתפקידו ביולי 2017, פרסמנו את המאמר: "שר התקשורת איוב קרא חייב לשנות כיוון ולהציל את שוק התקשורת", אבל הוא לא התעניין בזה וגם סרב לשמוע. כשעובדים עקום, בסוף נופלים. זה בדיוק מה שקרה לו. 

במקום אוסף הבדיחות של תכנית עבודה שנתית ל-2019, מוטב היה שראשי משרד התקשורת היו מציבים לעצמם רק 2 יעדים:
  • להקים "רשות עצמאית לתקשורת" ולחסל את כל הגופים הרגולטוריים המיותרים שיש (מועצת הכבלים והלוויין, רשות השידור, הרשות השנייה ומשרד התקשורת עצמו). 
  • לחייב את כל השחקנים בשוק התקשורת לפעול על פי חוק, תקנות ורישיונות, ולחייב את כל השחקנים להוציא רישיונות כחוק לכל השירותים, שהם מספקים. אפשר להתחיל למשל עם סלקוםtv ופרטנר-פייבר. כמובן, לחסל את ה"ישראבלוף" של שת"פ אנטנות בסלקום, לאכוף את "חופש הבחירה" בציוד קצה במיוחד בתחום הקווי, ויש עוד "ישראבלופים" בלתי חוקיים "כחול אשר על שפת הים".
היות וזה לא יקרהנישאר עם הכאוס, עד שיגיעו שר ומנכ"ל חדשים ורעננים, אחרי הקמת הממשלה הבאה, בקיץ הקרוב

הכאוס, זה מה שהרס את שוק תשתיות התקשורת בישראל והוריד אותנו למקום 71-73 בכל המדדים, בהשוואה עולמית

נספח:א'
מובאות כאן התחזיות העיקריות, שפורסמו באתר זה בעבר, שחזו במדויק, שמשרד התקשורת ייכשל בביצוע כל משימותיו עד ל-2017 (כולל): כמעט כל התחזיות הללו נכתבו לפני ההשעיה של שלמה פילבר. כלומר: התירוץ, שאי ביצוע המשימות במשרד התקשורת נובע "משינויים לא מתוכננים בשדרה הניהולית של המשרד", כמו שנכתב בעבר, הוא תירוץ שקרי וירוד ביותר, מצד שר התקשורת איוב קרא, שניסה להסביר בשנה שעברה, למה משרד התקשורת הישראלי לא מסוגלל לממש ולו משימה אחת בתכנית השנתית של המשרד.

להלן המאמרים והניתוחים המאוד מפורטים וברורים המדברים בעד עצמם מהשנתיים האחרונות: נספח ב':
למה אני כל כך בטוח שהתכניות של משרד התקשורת ל-2019 לא תממשנה (ברוב המוחלט של המשימות הקיימות בתכנית)?

בעבר חשפתי, שהמונח "תכנית אסטרטגית" במשרד התקשורת מגלם בתוכו תכנית אחת מעשית בלבד: "שדרוג אסטרטגי" של שמילה מימון, (סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה, שרצה להיות משנה למנכ"ל והצליח בכך), לרבות שדרוג בתקנים, תקציבים וסמכויות (כולל הרשות השנייה, הדואר ומועצת הכבלים והלוויין). 

לי יש תחזית די ברורה בעניין "התכנית האסטרטגית" של משרד התקשורת, ומומלץ, שתגזרו ותשמרו את התחזית הזו, למקרה שגוגל תמחוק את כל מאגרי המידע, שנצברו אצלה, כולל הכתבות של אתר זה, ותבדקו את הדיוק של התחזית שלי בעוד כשנתיים-שלוש.

התחזית שלי היא: תוך כשנתיים-שלוש, כמעט כל אלה, שחיברו והגו את "התכנית האסטרטגית" הנ"ל, כבר לא יהיו בתפקידם ואיש לא יזכור את שמם, וגם איש לא יזכור, שהייתה בכלל תכנית כזו, כי היא תיגנז באותה מגירה ש"תכנית לוקר" ו"תכנית שכטר" ועוד תכניות - נגנזו

למה אני כל כך בטוח בתחזית שלי? כי מהניסיון רב השנים שלי בכתיבת תכניות רב-שנתיות ושנתיות, אני מזהה מקילומטרים מתי יש ל"תכנית אסטרטגית" סיכויים להתגשם, ומתי לא. זה תלוי בעיקר ב-2 גורמים שהולכים ביחד:

א. מה היה התהליך של תכנון, חיבור ובניית התכנית האסטרטגית.

ב. מי כתב את התכנית האסטרטגית ומה הניסיון שלו בתחום כתיבת תכניות אסטרטגיות והוצאתן לפועל, בתחומים בהם התכנית האסטרטגית הספציפית עוסקת. 

יש עוד כמה גורמים חשובים המשפיעים על הצלחת תכנית אסטרטגית דוגמת:
1) האם יש מספיק משאבים ותקציבים לממש את התכנית האסטרטגית לאורך חיי התכנית.
2) מה מידת המחויבות והגיבוי של הדרגים הבכירים ביותר (בעולם הפוליטי - ממשלתי, אם זו תכנית ממשלתית, או בדירקטוריון, אם זו תכנית עסקית של ארגון עסקי).
3) מה מידת היכולת להעביר תיקוני חקיקה מתאימים (בתכנית ממשלתית) ושינויי כללים, נהלים ושיטות עבודה, בתכנית עסקית. 

כרגע אני מתעלם לחלוטין מעניין התקציבים, שינויי חקיקה והגיבוי הפוליטי, ואעסוק בקצרה רק בתחומים של: איך הכינו ומכינים את התכנית האסטרטגית ומי מכין אותה. די ברור, כשתקום ממשלה חדשה בקיץ הקרוב, השר והמנכ"ל החדשים ירצו למחוק את כל מה שהיה קודם ולהטביע את חותמם על שוק התקשורת. כך, שממילא רוב המשימות תיזרקנה לפח כדי לבנות משימות חדשות לשר החדש ולמנכ"ל החדש.

2 הסעיפים הללו (איך הכינו את התכנית ומי הכין אותם) לבדם, מבטיחים, שהתכנית, שהכין משרד התקשורת תיכשל. זאת משום:

אבמקום להתייעץ עם הציבור ונציגיו המוסמכים, ולבדוק את צד "הביקוש" לשירותים העתידיים, משרד התקשורת התייעץ עם ספקי השירותים עצמם (דהיינו: עם נציגי בעלי ההון, מנהלי חברות התקשורת הגדולות וספקיות שירותי התקשורת הגדולות ביותר הקיימות בישראל, לרבות ספקי הציוד והשירותים לאותן חברות).

ביצוע שימוע ציבורי אחרי שמגבשים תכנית אסטרטגית, הוא הזמן הלא מתאים לשאול את הציבור.

משרד התקשורת גם התייעץ עם רגולטורים לתקשורת מאירופה, אבל אחרי שהם אמרו, שמשרד התקשורת הישראלי טועה לגמרי בכיוון, ושמשרד התקשורת הישראלי בכלל לא מבין מה תפקידו, הפסיקו להקשיב גם להם.

גם לא הקשיבו לסמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת, שכתב למנכ"ל כמעט אותו דבר כמו הרגולטורים מאירופה, והצביע על כך, ש"המלך הוא עירום". אולם, לשר איוב קרא ולמנכ"ל נתי כהן, אין  כנראה כל בעיה "להסתובב בלי בגדים"... 

בגלל שמשרד התקשורת עושה את הטעות הזו פעם אחרי פעם, ברור, שהכישלון מובטח.
אני לא צריך להיות נביא גדול כדי לראות ולכתוב את זה.

בעולם הרחב, עובדים לגמרי אחרת. בכלל לא שואלים את חברות התקשורת וספקי התקשורת, בשלבי גיבוש "תכנית אסטרטגית" ותכנית שנתית. שואלים את הציבור ונציגיו המוסמכים, עושים משאלים, מחקרים וסקרים, שואלים אנליסטים, מכוני מחקר, גופי אקדמיה, מנהלים בכירים לשעבר, אנשי מקצוע ,שעסקו בתחום, עמותות ציבוריות, רשויות מקומיות, וכך הלאה. 

ספקי השירותים (בעולם התקשורת, כמו בכל שוק עסקי), הם גופים עסקיים, שנולדו למטרה אחת עיקרית: להביא ערך כלכלי לבעלי המניות שלהם. לכן, אין מקומם בצד "הביקוש", אלא רק בצד "ההיצע".

דהיינו: רק כשמגיעים לשימועים ולשלבי המימוש של התכניות האסטרטגיות והרב-שנתיות, אפשר לשמוע את דעתם. התפקיד של משרד התקשורת הוא לדאוג קודם לכל לצד "הביקוש", שזה הציבור, לא לצד "ההיצע", שזה החברות.

מדיניות משרד התקשורת כתובה כאן. היא לא כתובה בתקנון של הדירקטוריונים של איזו חברות התקשורת. במדיניות הזו, של משרד התקשורת, כתוב במפורש: "...שטובת האזרח עומדת בראש". מה לא מובן במשפט הזה?

כך, במשרד התקשורת בעשור האחרון, הופכים את הסדר הזה, ולכן נכשלים בכל התכניות ארוכות הטווח, וגם קצרות הטווח, פעם אחרי פעםמשהו מאוד בסיסי השתבש בדרך ובצורת העבודה של משרד התקשורת. במקום "שיתוף הציבור" בבניית החזון וליווי כל התהליכים של התכנון ויישומו, מתחשבים במה שבעלי האינטרסים והממון אומרים ואת כל השאר - "ממציאים מקצה האצבע". "ככה לא בונים חומה". 

במי שמכין את התכניות האסטרטגיות הללו במשרד התקשורת, אלה, בין היתר, אותם אנשים, שהתמחו בתחמון מסמכים, פיברוק נתונים והכשלת כל דבר שזז. יש ביניהם אנשים, שחיים ממש בתוך סרט. אז איך אפשר לצפות, שלפתע הם יהיו מומחים לתכניות אסטרטגיות מוצלחות? אין דבר כזה. זה פשוט דבר דמיוני ולא סביר שיתגשם. 

אם הייתה מוקמת ועדה ציבורית, שלידה מכון מחקר המתמחה בתכניות אסטרטגיות, אולי היה לזה איזה סיכוי. לא בטוח. אבל, בהכנת תכניות ע"י הצוות הנוכחי במשרד התקשורת, זה מתכון בטוח לכישלון

במשרד התקשורת יש לא מעט אנשים מקצועיים, מסורים, ישרים ונבונים. אולם, בעשור האחרון, "הצניחו" על הראש שלהם (כמעט בכל האגפים), "טייסי חלל", בעלי אינטרסים זרים ומוזרים (חלקם פשוט "חפרפרות"), שהובילו את המשרד הזה ואת שוק התקשורת, היישר אל התהום, במאות החלטות כושלות.  

איך אנשים, שמעולם לא ניהלו חברה עסקית בשוק הפרטי אפילו לא יום אחד, יוכלו להצעיד את ישראל קדימה, ב"תכנית אסטרטגית" רב-שנתית ותכניות שנתיות לעולם התקשורת? ברור שאין דבר כזה. זה לא הגיוני. זה לא יקרה

מי שלא עובד בשקיפות מלאה ומסתיר כל הזמן מסמכים, החלטות ותחומי פעילות שלמים (דוגמת תחום הספקטרום) - אין כל סיכוי שבעולם שיצליח במעשיו. 

אוסף פקידים ממשלתיים, בכירים וזוטרים, שיושבים עם עצמם ב"סיעור מוחות", עם פקידי ממשלה ממשרדים אחרים ועם "צד ההיצע", לעולם לא יכולים להצליח בתכניותיהם. הכל חייב להתחיל "מצד הביקוש".

"חוכמת ההמון" היא החוכמה הכי חזקה שיש על פני כדור הארץ. בכל מדינות המערב גילו את זה מזמן (וגם ברוב משרדי הממשלה בישראל), רק במשרד התקשורת הישראלי, חושבים ש"הציבור" זה פקידי המשרד, מנהלי חברות התקשורת והלוביסטים וראשי המשרד מאמינים בכל ליבם ש"האינטרס הציבורי" זה האינטרס של פקידי המשרד, הטייקונים והלוביסטים. אין דבר כזה.

זה לא יכול לעבוד בשום מצב. 


מדינת ישראל מצטיינת בהשקעה במו"פ, אבל בנושאים האחרים אנו לא כל כך מוצלחים. המזל שלנו, שאת עולם היזמות והסטארטאפים  בישראל לא מנהל משרד התקשורת, אחרת גם בעולם היזמות והמו"פ, היינו נופלים למקום 71-73 בדירוג העולמי. 

בנוסף, העולם רץ מהר קדימה. יש כבר 10 גיגה לבתים בסיבים במדינות רבות בעולם. שירותי 5G כבר החלו. זה מתרחש במדינות רבות, שמבינות איך לפתח את רשתות התקשורת שלהן. יש מדינות, שזה יעד לאומי - בדחיפה של הנשיא

זה לא קיים במשרד התקשורת הישראלי, בהרכבו הנוכחי. ככה איבדנו עשור

אי אפשר להבין למה בעלי התפקידים לא מוכנים להפיק לקחים מהכשלונות של ההחלטות שלהם"אלה שלא לומדים מההיסטוריה, נידונו לחיות אותה שוב ושוב." ציטוט מדברי יגאל אלון ז"ל. 

"רשות עצמאית לתקשורת" הייתה יכולה לפתור חלק מהבעיה הזו. אבל גם כאן - זה חלום רחוק. ממש רחוק
 

ASTRONAUT FREE
ASTRONAUT FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

27-28/2/19 - Muni Expo 2019 

7/3/19 - 2019 OurCrowd Global Investor Summit 

12/319 - CYBERDAY 2019  

13/3/19 -  Telco 2019  

13/3/19 - AWS Summit Tel Aviv 2019 

18/3/19 - Expanding and Scaling Your Business Into The US Market  

13/5/19 - ChipEx2019    

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2018 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

צעירי קליפורניה "עפים על עצמם" עם ה-e-Scooter קורקינט בשם Bird (ציפור) - כאן

השוק הקווי לקראת דעיכה ויצירת מונופול חדש (סלקום) על חורבות בזק והוט - כאן

חשיפה: האם ניתן לחבר ממיר כבלים פרטי על רשת הוט? - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

 
זרקור חברות
 
Telecom Experts
 
NORDVPN
 
קפל
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Pixabay
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים