סגירת רשתות נחושת והטמנת תשתיות עיליות לעבר רשת סיבים אופטיים על מלא
מאת:
מערכת Telecom News, 22.7.24, 15:10
משרד התקשורת פרסם שימוע לקביעת מתווה לסגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת של בזק והוט טלקום, כדי להחליפן בתשתית מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים.
עדכונים בתחתית הכתבה.
השלב הראשון בתהליך הוא באזורים עם בנייה חדשה, בהם בזק והוט טלקום לא תידרשנה לפרוס רשת נחושת, ובלבד שתפרוסנה תשתית רשת מתקדמת ובאמצעותה תספקנה שירותים למשקי בית ועסקים.
על פי ההצעה, בזק והוט טלקום תחויבנה להציע למנויים המעוניינים בכך פתרון של גיבוי אנרגטי למקרים של הפסקת חשמל לטובת שירות הטלפוניה ושירות האינטרנט. גיבוי אנרגטי זה יכול שיינתן בתשלום סביר.
החזקת רשתות הנחושת הישנות ובמקביל לרשתות מתקדמות, היא כפילות מיותרת, שמשמעותה נטל כלכלי עודף כבד, ומורכבות תפעולית גדולה. אין כל הצדקה צרכנית, כלכלית או תחרותית להמשיך ולחייב את בעלות התשתית בהפעלה של 2 רשתות במקביל.
במהלך 2025 תבוטל החובה לבזק ולהוט לחבר מנויים קמעונאיים וסיטונאיים חדשים על גבי תשתיות הנחושת, במקום בו פרוסה רשת מתקדמת, שבאמצעותה הן מספקות את שירותיהן. כ"כ, במהלך 2025 תבוטל החובה לספק שירות אוניברסלי על בסיס תשתית נחושת. כך, שבזק והוט טלקום תהיינה רשאיות לכבות את רשת הנחושת באזור סטטיסטי מסוים לאחר שמספר המנויים (הסיטונאיים והקמעונאיים), שמחוברים לרשת הסיבים, שלהן יהיה לכל הפחות 85% מכלל המנויים באותו אזור סטטיסטי. באותו המועד, בעל התשתית יהיה רשאי להעביר באופן יזום את הלקוחות מתשתית הנחושת לתשתית הסיבים (על חשבון המנויים), או לנתקם.
ככל שיהיו לקוחות שלא ירצו לעבור לתשתית הסיבים, הם יקבלו מבעל התשתית התראה של 3 חודשים מראש בטרם בעל התשתית יכבה את רשת הנחושת ויפסיק לתת להם שירותי תקשורת על גביה.
באשר לתהליך מעבר לקוח סיטונאי מרשת נחושת לרשת סיבים, על בעל התשתית יהיה לעדכן את ספק השירות חצי שנה מראש, וספק השירות הוא זה שיבצע את התיאום הנדרש מול הלקוח שלו.
על פי השימוע, ב-2030 בזק והוט תוכלנה לסגור את מה שנותר מרשתות הנחושת, אף אם לא תגענה באזורים סטטיסטיים מסוימים ל-85% מהמנויים שיקבלו שירות על תשתית הסיבים, ובלבד שקיימת תשתית סיבים באותם האזורים ותוך מתן התראה ללקוחות.
סגירת רשתות הנחושת ומעבר לסיבים יביאו איתן תועלות נוספות. תשתיות הנחושת סובלות מתקלות בשל קורוזיה ודעיכה בעוצמת האות, ולכן המהירות יורדת ככל שהמרחק מבית הלקוח גדל. בנוסף, אחזקתן לצד רשתות מתקדמות כרוכה בעלויות גבוהות, אין להן אופק קידום טכנולוגי והן צורכות אנרגיה גבוהה. על כן, סגירתן תסייע בצמצום הזיהום הפחמני הנוצר מתחזוקת רשת הנחושת.
זאת ועוד, כתנאי לסגירת רשת הנחושת באזור מסוים, חברות התשתית תחויבנה להסיר את כל תשתית הנחושת העילית ואת כל המרכיבים הפסיביים והאקטיביים המשמשים את רשת הנחושת ושלא נדרשים לאספקת השירות בסיבים. הסרת התשתית העילית תבוצע תוך שנה מסגירת הנחושת באזור הסטטיסטי. כ"כ, חברות התשתית תחויבנה בהטמנת הרשת המתקדמת על גבי סיבים אופטיים בתיאום עם הרשות המקומית.
התיקונים המוצעים יעוגנו בחוק התקשורת או בתקנות לפיו, וברישיונות, לפי העניין, לאחר הליכי השימוע כמקובל.
השימוע -
כאן.
התייחסויות יש להעביר לאגף הנדסת תקשורת, ל
שחר שיליאן, באמצעות הדואר האלקטרוני: shahars@moc.gov.il וזאת לא יאוחר מ-18.8.24.
27.8.24: פורסם
כאן ב"כלכליסט" (כותרת בלבד): "איחור לא אופנתי: יופחתו עלויות הליווי של טכנאי בזק והוט לחברות שפורסות סיבים.
הצעת משרד התקשורת להגביל את עלות הליווי המקסימלית של טכנאי ליום ל-840 שקל כפופה לשימוע, אולם מרבית פריסת הסיבים כבר נעשתה - בזק נהנתה שנים מהתעריף הגבוה יותר. כך, ההחלטה המאוחרת הופכת תרחיש של הוזלת המחיר לצרכן ללא סביר." פרטי השימוע באתר משרד התקשורת -
כאן.
כ"כ משרד התקשורת פרסם
כאן: המלצות הוועדה המייעצת לפריסה אוניברסלית להגבלת חובת פריסת רשת נחושת וכבלים באזורי בניה חדשה.
הוועדה המייעצת לפריסה אוניברסאלית פרסמה אתמול (ג') שימוע המתמקד בהפסקת הפריסה של תשתית נחושת בשכונות חדשות ובבניינים חדשים בשכונות קיימות וזאת כפתרון ביניים עד להשלמת גיבוש המתווה המלא לסגירת רשתות הנחושת. שימוע זה נוסף לשימוע "עקרונות מדיניות לסגירה הדרגתית של רשתות הנחושת "Copper switch-off" שפורסם על ידי משרד התקשורת ביום 22 ביולי 2024 שבו ביקש מהציבור ומכלל הספקים המורשים להגיש התייחסויות ועמדות ביחס להוראות הנשקלות במתווה שתכליתו סגירה עתידית של רשתות הנחושת.
17.9.24:
עדיאל איתן מוסטקי פרסם
כאן ב"כלכליסט" (כותרת בלבד): "בשל גיוס לקוחות מהיר לסיבים האופטיים: פרטנר תפרוס התשלומים לבזק על פני 9.5 שנים.
החברות עדכנו את ההסכם במסגרתו שוכרת פרטנר את השימוש בסיבים אופטיים על בסיס תשתית בזק; עוד נקבע כי פרטנר תוכל להשכיר את הקווים לצדדים שלישיים."
20.9.24: החברות גילת תקשורת, טריפל סי ו- 099 פרימו תקשורת הגישו בג"ץ נגד שר התקשורת, בזק וחברות תקשורת נוספות, בדרישה שתעריפי ההסכם בין בזק לפרטנר בתחום חיבורי הסיבים לבתים, יחולו על כל המתחרים. ההחלטה לדון בבג"ץ ולא לדחות את העתירה על הסף -
כאן.
25.9.24: מירב קריסטל פרסמה
כאן ב-YNET (כותרת בלבד): "הלו 015 נקנסה בכ-133 אלף שקל: מכרה גישה למידע חסוי על תשתיות.
לפי משרד התקשורת, החברה סחרה במידע על תשתיות סיבים פסיביות של בזק "לטובת הגדלת הכנסותיה". כן נטען כי "לא יישמה הוראות שמירה ואבטחת מידע ובכך גרמה לחשיפתו". במשרד חששו גם לפגיעה ביטחונית. החברה: "העיצום לא התבסס על פגיעה בביטחון המדינה. דרישות האבטחה לא היו ברורות"."
10.11.24:
גולן חזני מ"כלכליסט" פרסם
כאן (כותרת בלבד): "בזק מוכרת את
בזק אונליין ל
וואן טכנולוגיות: 2,500 עובדי החברה יישארו בתפקידם.
במסגרת העסקה, תשלם וואן 50 מיליון שקל עבור החברה העוסקת בהקמה וניהול של מערכי קשרי לקוחות. וואן התחייבה כי עובדי החברה ובהם המנכ"ל אבי אטיאס ישארו בתפקידם." הודעת בזק לבורסה -
כאן.
12.11.24: אחרי שפרטנר חתמה הסכם עם YES לשת"פ בשידורי הטלוויזיה שלה (
הסכם הנבחן כעת ברשות לתחרות, משום שהמשמעות המעשית של השת"פ הוא שפרטנר יוצאת משוק הטלוויזיה כספק עצמאי והופכת בפועל למשווק של שירותי YES), גם תורה של סלקום מגיע, וגם היא בדרך להיות (ככל המסתמן) - משווק של HOT.
זו ההודעה לבורסה -
כאן שחברת סלקום דיווחה (ציטוט מלא): "מהות האירוע: התקשרות במזכר הבנות עם הוט בקשר עם פעילות החברה בתחום שירותי הטלוויזיה.
א. בהמשך לאמור בסעיפים 8.2.1(2), 11.4.2 ו- 15.2.5 לחלק א' בדוח התקופתי של החברה לשנת 2023, בדבר פעילותה של החברה בתחום שירותי טלוויזיה רב ערוצית OTT הממותגים בשם "סלקום TV", מעדכנת החברה כדלקמן:
1. ביום 12.11.2024, התקשרה החברה במזכר הבנות (מחייב) עם הוט - מערכות תקשורת בע"מ ("הוט"), אשר בכפוף להשלמתו צפויה החברה לשווק למנויים חבילה ייעודית של תוכן אודיו-ויזואלי של שירות NEXT TV, כולל ספריית VOD שתכלול הפקות מקור של הוט ("החבילה") ("המזכר"). החבילה תשודר ותופץ על ידי הוט למנויי החבילה, באמצעות אפליקציית סלקום TV, והוט תתפעל, תתחזק ותפתח את האפליקציה במהלך כל תקופת ההתקשרות בין הצדדים.
2. בהתאם למזכר, לא יאוחר מ- 30 ימים לאחר חתימתו, תקבל החברה זכויות לשדר מספר הפקות מקור של הוט, ללא תנאי נוסף וללא קשר לכניסת המזכר לתוקף, למשך שנה (וכן אופציה להמשך שימוש בזכויות כאמור ככל שהמזכר לא ייכנס לתוקף למשך שנה נוספת).
3. ההתקשרות בין הצדדים הינה לתקופה בת 5 שנים ממועד תחילת הפצת החבילה למנויים. לחברה אפשרות להאריך את ההתקשרות בחמש תקופות נוספות בנות שנה. כמו כן, החברה רשאית לבטל את ההתקשרות כאמור בתום 3 שנים ממועד השקת החבילה כאמור, בהודעה מוקדמת של 6 חודשים מראש.
4. בתמורה לשירותים שיוענקו על ידי הוט לחברה כמפורט במזכר, תשלם החברה להוט תשלום חודשי עבור כל מנוי שיהיה רשום בחבילה, המבוסס על מספר המנויים בחבילה, כאשר התמורה החודשית לא תפחת מסכום שהוסכם. ההסכם כולל גם מנגנון הצמדה למדד שככלל, יחול החל מהשנה השישית להסכם, מנגנון לעליית מחיר בתנאים מסויימים (החל מחלוף כ- 3 שנים ממועד הפצת החבילה למנויים) וכן מנגנון הגנה לחברה להתאמת התמורה בתנאים מסויימים.
5. כניסתו לתוקף של המזכר מותנית בהתקיימות תנאים מתלים ובהם אישור רשות התחרות (ללא תנאים שאינם מקובלים על מי מהצדדים), וכן אישורים נוספים. בהתאם, אין וודאות בכניסתו של המזכר בין הצדדים לתוקף, בין היתר בשל גורמים שאינם תלויים בחברה, ביניהם קיום התנאים המתלים.
6. החברה מעריכה כי ככל שתושלם העסקה נשוא דיווח זה, יביא הדבר להפחתה בעלויותיה.
7. המידע האמור לעיל בקשר עם כניסתו לתוקף של המזכר, התקיימות התנאים המתלים ומועדם, מועד התאמת התמורה והפחתת העלויות הצפויה לחברה כתוצאה מההתקשרות הנ"ל, מהווים מידע צופה פני עתיד, כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, אשר עשוי שלא להתממש או להתממש באופן שונה מהצפוי (אף באופן מהותי), ואין כל וודאות בדבר התממשותו (אם בכלל), לרבות בכניסתו של המזכר בין הצדדים לתוקף, בין היתר בשל גורמים שאינם תלויים בחברה, ובכלל כך התקיימות התנאים המתלים ואופן יישום המזכר על ידי הצדדים."
עדכון 6.12.24: נושא "ביטול ההפרדה המבנית" בין חברת בזק לחברת YES טרם ירד משולחן הדיונים וממשיך להעסיק את הקבוצה ואת רשות המיסים. קבוצת בזק
דיווחה לבורסה
כאן (ציטוט): "
דיווח מיידי - הארכת תוקף החלטת מיסוי.
בהמשך לדיווח המיידי של החברה מיום 18.9.2016 בעניין החלטת מיסוי בהסכם הכוללת אישור מקדמי של רשות המיסים לצרכי מס לביצוע מיזוג חברת הבת יס שירותי טלוויזיה ותקשורת בע"מ ("יס") עם ולתוך החברה בהתאם להוראות סעיף 103ב' לפקודת מס הכנסה, ועדכוני החברה בדוחותיה בדבר הארכת תוקפו של האישור שהיה בתוקף עד ליום 31.12.2024 ("החלטת המיסוי"), ניתן בזאת דיווח מיידי כי ביום 3.12.2024 התקבל בחברה מכתב מרשות המיסים המאריך, לבקשת החברה, את תוקף החלטת המיסוי בשנה אחת, קרי עד ליום 31.12.2025
יצויין, כי במכתב רשות המיסים נכללה אמירה דומה לזו שנכללה במכתביה מהשנים הקודמות ולפיה, לאור העובדה שלא חלו התפתחויות מהותיות בעניין ביטול ההפרדה המבנית בין החברה לבין יס והזמן הרב שחלף ממועד מתן החלטת המיסוי, תשקול רשות המיסים שלא להאריך את תוקף החלטת המיסוי מעבר ליום 31.12.2025 ככל שלא יהיו התפתחויות מהותיות בשנת 2025 בכל הקשור לביטול ההפרדה המבנית. לעמדת החברה היא זכאית להארכת אישור רשות המיסים בהתאם לתנאי החלטת המיסוי, ומכל מקום גם אם לא יוארך תוקף החלטת המיסוי תוכל החברה לבקש בעתיד החלטת מיסוי חדשה, חלף החלטת המיסוי האמורה.
עוד יצוין, כי החברה ממשיכה לפעול מול גורמי הרגולציה השונים לביטול ההפרדה המבנית וכי בהתאם לפרסום משרד התקשורת בחינת הצורך בהפרדה מבנית בחברה הינה חלק מהדגשים הנוספים בתוכנית העבודה של משרד התקשורת לשנת 2024 (לעניין זה ראו עדכון לסעיף 1.7.3 בעדכון לפרק תיאור עסקיהתאגיד בדוח רבעון שלישי 2024). לעניין זה ראו גם ביאור 7.2.1 לדוחות הכספיים המאוחדים של החברה לשנת 2023.
בכבוד רב, בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ."