קווי תמסורת ואינטרנט לעסקים – איך לבחור ספק תקשורת מוביל?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> קווי תמסורת ואינטרנט לעסקים – איך לבחור ספק תקשורת מוביל?
קווי תמסורת ואינטרנט לעסקים – איך לבחור ספק תקשורת מוביל?
מאת: מיכאל פנחס, 23.6.14, 22:30
מיכאל פנחס
 
שוק ספקי התקשורת העסקית הקווית בישראל כולל כבר 5 שחקנים גדולים: בזק, הוט, סלקום, פרטנר ו-Unlimited. הדילמה העומדת בפני כל מנהל ובעל עסק: האם זה הזמן להחליף ספק תקשורת וכיצד בוחרים ספק תקשורת מוביל, שמספק את הערך המתאים והראוי לעסק?
 
כניסת המותג Unlimited (חברת IBC, חברת בת של חברת החשמל, ViaEuropa ועוד) לשוק הקווי שינתה את מאזן הכוחות בשוק ומציבה דילמות בפני מנהלים ובעלי עסקים: כיצד בוחרים ספק תקשורת ותמסורת מוביל, שמתאים לצרכי העסק ומביא תשואה מרבית לעסק?
 
בנקודת הזמן הזו (מחצית שנת 2014) יש עדיין הבדלים די ניכרים בהיקף הפריסה ואיכותה בין השחקנים בשוק הקווי: בזק פרוסה בכל הארץ עם תשתית מטרו כפולה, הוט פרוסה בכל הארץ עם תשתית מטרו יחידה, סלקום ופרטנר פרוסות באופן חלקי בכמה אזורים בארץ וממתינות להשלים את היכולות שלהן לפריסה ארצית בגישה רגולטורית שונה, הנמצאת בתהליכי החלטה מתקדמים במשרד התקשורת (מה שמכונה בשם "שוק סיטונאי". דהיינו: הגעה ללקוחות הקצה, במקום בו יש צורך, תהיה על התשתית הקיימת של בזק או הוט), ו-Unlimited נמצאת ממש בתחילת הפריסה שלה, אם כי הרשת הארצית על בסיס חח"י [חברת החשמל לישראל] כבר קיימת. כל אלה מחריפים את הדילמה האם להישאר בתשתיות של בזק (מעל ל-80% מהמגזר העסקי מצוי בתשתיות של בזק), או לבחון כבר כעת תשתיות חלופיות. 
 

מה הבעיה בקווי התקשורת, תמסורת ואינטרנט הקיימים?

הבעיה המרכזית: רוב העסקים בישראל מחוברים לצורך קבלת שירותי התקשורת השונים בתשתיות גישה חיבור מיושנות ויקרות הכוללות את 2 המרכיבים הבעייתיים הבאים:
 
א. מרבית העסקים בישראל מחוברים לספק \ ספקי התקשורת לפחות ב-2 תשתיות תקשורת מקבילות בו זמנית: תשתית טלפוניה ותשתית אינטרנט. חלק לא מבוטל מהעסקים בישראל מחוברים לספקי התקשורת ב-3 תשתיות תקשורת מקבילות ובו זמנית: טלפוניה, תמסורת עסקית ואינטרנט.
 
לא די בכך, שמדובר (ברוב המקרים) בחיבורים צרים ובעלי תועלת תקשורתית מוגבלת, החיבורים הללו פשוט יקרים. יקרים מאוד. למה הם יקרים? כי ספקי התקשורת מחזיקים את הלקוחות העסקיים במשך שנים רבות כ"שבויים", במסגרת "חתונה קתולית", שבה בעל העסק בכלל אינו יודע, שהוא משלם ביוקר על מוצרים, כשהרווח של ספק התקשורת על החיבורים הללו הוא עצום. כאשר העסק מחובר במקביל ל-2 או 3 תשתיות תקשורת מקבילות, הוא משלם מחיר מופקע כפול 2 או 3.  
 
אין מקום דומה בעולם בו שיעור הרווחיות של ספקי התקשורת המספקים שירותים במגזר העסקי הוא כה גבוה כמו בישראל. בכל העולם המערבי מחוברים העסקים לכל סוגי השירותים להם הם זקוקים בתשתית אחת בלבד ("תשתית אחודה", מכונה גם בשם: Converged Networks), ועסקים, שצריכים רמת שרידות גבוהה, מחוברים לתשתית מקבילה רק לצרכי שרידות והמשכיות עסקית, בעת נפילה של החיבור הראשי (תופעה די נדירה ברשתות תקשורת מודרניות, אם כי יש לקחת זאת בחשבון ברשתות חיוניות לעסק).
 
ב. חיבורים ישנים אינם מביאים כל תועלת עסקית (אלא לספק השירות) ומחייבים את העסק להיות תלוי בתחזוקה מתמדת של ציוד ישן, שמזמן לא קיים בעולם המערבי. דוגמה בולטת: בישראל יש עשרות אלפי חיבורי PRI לעסקים. מדובר בטכנולוגיית ,ISDN שסיימה את חייה כבר בשנות ה-90, בציוד קצה מיושן ויקר וביכולות מאוד נחותות. למרות זאת, עשרות אלפי עסקים בישראל ממשיכים להיות מחוברים ב-PRI. דוגמה נוספת: חיבורי נל"ן, שמתבצעים על תשתיות SDH, שגם הם סיימו את חייהם בעולם המערבי בשנות ה-90. למרות זאת, בישראל יש עדיין עשרות אלפי עסקים המחוברים בנל"ן מסוגים שונים על תשתיות SDH.
 
כל ספקי התקשורת הקווית בישראל (למעט החברה החדשה - Unlimited) ממשיכים לחבר לקוחות בתשתיות ISDN ו-SDH עד היום, מהסיבה הפשוטה: לספק התקשורת זה לא עולה מאומה (מדובר בציוד ישן, שנמחק מזמן מהספרים שלו) והלקוח משלם ביוקר מידי חודש על השירות. כך "עושים קופה" על גב העסקים, שמשלמים ביוקר וכבולים לספק התקשורת ב"חוזים דרקוניים".
 
יתרה מכך, חברות התקשורת כלל אינן מספרות ללקוחות המצויים בחיבורים הללו, שיש להם חלופות טובות יותר וזולות יותר אצל אותו ספק תקשורת. כמו שנאמר: "פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים". לכל ספק תקשורת יש חיבורי SIP (בבזק זה נקרא IP/PRI) וחיבורי מטרו- אתרנט. אולם, חברות התקשורת לא ממהרות להציע לעשרות אלפי הלקוחות, שמצויים בחיבורים הישנים, לעבור לחיבורים החדשים. למה להם להרוג "פרה מניבה"?
 
אם סוכנות רכב הייתה מציעה ללקוחותיה רכב מדגם שנות ה-80 במחיר של פי 4 ממחיר דגם רכב חדש מדגם שנת 2014, ברור לכל, ששום לקוח שפוי לא היה נכנס לסוכנות הרכב הזו, כדי לרכוש רכב מדגם שנות ה-80 במחיר כזה מופקע. אולם, בעולם התקשורת זה בדיוק המצב. לקוחות עסקיים רוכשים (גם כיום) חיבורים מדגמי שנות ה-80 במחירים מופקעים, ולא מרגישים איך הם טעו בבחירה שלהם ומשלמים ביוקר על בחירה שגויה זו.
 

מדריך לבחירת ספק תקשורת מוביל
המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק התקשורת, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תקשורת אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:
א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת במבט של 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון \ העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.
ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.
ג. קביעת רמת האבטחה, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.
ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.
ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.
ו . קיום מו"מ מול הספקים המתאימים.
ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.
ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט של החיבורים וכיו"ב). 
 
יצוין, שסעיפים ה', ו', ז' ברשימה הזו משתנים לחלוטין אם בוחרים ב- Unlimited כספק התשתיות. זאת, משום שבפורטל הספקים של Unlimited נמצאים כל החלופות, כל המחירים וכל הספקים. הבחירה ביניהם נעשית בקליק של עכבר בצורה הכי פשוטה, מהירה ושקופה. סביר להניח, ששאר ספקי התקשורת, בעקבות התפתחות התחרות מול Unlimited, יעברו למודל של שקיפות ופשטות מול הלקוחות במחירונים שלהם. כיום זה לא המצב, אצל ספקי התקשורת הקווית הוותיקים.
 
מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות התקשורת לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופה של תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת בענן. רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.
 
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.
 
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגינים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת.
 

אז מה לעשות כעת?

כרגע, יש לבצע "הערכת מצב" לאור הנתונים החדשים, של תחילת התחרות העזה בשוק הקווי. יש כמה פעולות, שמומלץ ורצוי לבצע כהכנה ל"מהפכת התקשורת" במגזר העסקי:
א. לרענן ולבדוק את כל החוזים הקיימים בכל התחומים עם כל הספקים ולבדוק מתי פג תוקפם ו\או מתי ניתן לסיים אותם.
ב. להתייעץ ולבצע "סקר שוק" לגבי כל ההצעות הקיימות ושתפורסמנה בקרוב ולנתח יתרונות וחסרונות של כל שירות חדש, מול ההסכמים הקיימים.
ג. לנתח את מצב הרשת העסקית הקיימת ומוכנותה למעבר ל"עידן החדש", עידן הפס הרחב ושירותי הענן. ב"עידן החדש" אין הפרדה בין רשת הטלפוניה לרשת ה-LAN \ WAN. הכל עובר על הפס הרחב באותה רשת ומוביל בד"כ לענן (פרטי, ציבורי או היברידי).
ד. לנתח ולקבוע האם נדרש SLA (הסכם רמת שירות) ו-QoS (הסכם איכות השירות) בחיבור עסקי מספקי השירות, או ניתן להסתפק בחיבורים פרטיים זולים הרבה יותר ללא SLA ו-QoS.
ה. לנתח ולקבוע מה רמת האבטחה, השרידות, הגיבויים וכיו"ב, שיש להזמין מספקי השירות בתלות בשירותים המוזמנים ובספק השירות שייבחר.
ו. לבחון אם יש צורך לבצע ריענון של נהלים, מסמכי מדיניות, רמות הרשאה והאם יש צורך לבצע הדרכת עובדים עקב המעבר לשירותים של "העולם החדש".
ז. לנתח ולהחליט אם נרשמים לכל השירותים אצל ספק שירות אחד במסגרת "חבילת תקשורת" כוללת, או לבחור בכל נושא ושירות את הספק הזול ביותר, או האמין ביותר (או שילוב של קריטריוני בחירה אלו, או נוספים). ההחלטה הזו יכולה להיות גמישה וניתנת לשינוי לאור התפתחות התחרות ובהתאם לניתוח המצב העדכני לאותה נקודת זמן. בניית האסטרטגיה של בחירת ספק לכל שירות היא דבר חדש לגמרי ולא מוכר למנהלים ובעלי העסקים בישראל, שהיו רגילים לבחור בספק אחד לכל השירותים (בעיקר - בזק), במשך עשרות רבות של שנים.

טיפים

לקוחות עסקיים, שיש להם הסכמים עם כמה ספקי תקשורת (קווי, סלולרי, מב"ל, אינטרנט, נס"ר, תמסורת), צריכים לשים לב, שתהיה להם בעיה של סנכרון ההסכמים בעת שמבצעים את המעבר ל"תקשורת אחודה". דהיינו: יש צורך, כבר כעת, לבצע סנכרון של מועדי חידוש החוזים בכל החברות, כך שמועדי החידוש יהיו זהים וחופפים. מומלץ לא להסס "לפתוח הסכם", אם אין בו חפיפה להסכמים העיקריים האחרים. גם חשוב לא להתחייב לספק מסוים יותר משנה, בגלל ההתקדמות המהירה מאוד של הטכנולוגיות, התחרות והיכולות של ספקי התקשורת. 

בנוסף וללא קשר למהירות הפריסה של Unlimited, מומלץ להיכנס כבר כעת למו"מ מול הספק הקיים של שירותי התקשורת לעסק ולהודיע לו חגיגית, שאם לא יוריד מיד את העלויות של כל השירותים שלו, אין סיכוי שתמשיכו להיות לקוחות שלו, ברגע שסיבי Unlimited יחוברו לעסק שלכם. יש להודיע לספק התקשורת הוותיק, שמבחינתכם, אתם רואים את החוזה הקיים איתו כמבוטל, אם הוא לא משנה את המחירים והתנאים בו, כבר כעת, בלא תלות במה שכתוב בהסכם.

 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יוני 2014.  
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
ספק תקשורת



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

10-14/4/20 - Gamerz 

15-16/9/2020 - ChipEx2020  

19/5/20 - EcoMotion 2020   



 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן





 
זרקור חברות
 
GETTER
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
PIXABAY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים