קונים אונליין וסומכים על הביקורות? כך תדעו שהן אמיתיות ולא מזויפות!
מאת:
מערכת Telecom News, 11.11.20, 12:10
עונת הקניות מגיעה לעיצומה. מדד חשוב כששוקלים האם לקנות מוצר ברשת, הוא בד"כ הביקורות של אלה שקנו אותו קודם לכן. היכן הביקורות הכי לא אמינות? אילו כלים ושירותים אוטומטיים מבצעים בדיקות לפי קישור של מוצר אותו רוצים לקנות? איך מזהים ביקורות מזויפות?
בדיקה, שבוצעה ע"י שירות הניטור
Fakespot Inc מצאה,שבין החודשים מרץ לספטמבר השנה, כמות הביקורות הלא אמינות באמזון הגיעה לשיאים, שמתאימים בד"כ לתקופת הקניות בחגים, כשהיא עלתה ב-36% ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה.
מתוך כ-720 מיליון ביקורות, שנסרקו ונבדקו, כ-42% נמצאו מזויפות. את העלייה המשמעותית הזו ניתן לקשר באופן חד לנגיף הקורונה, שהביא למיליוני בני אדם הנמנעים מרכישה פיזית בחנויות או שנמצאים בסגר.
היכן הביקורות הכי לא אמינות?
מבדיקה, שנערכה בשנה שעברה באתר
bestseocompanies.com, מתוך 2.7 מיליון ביקורות שנדגמו, הקטגוריה הפופולרית ביותר לזיופים היא קטגוריית מוצרי החשמל, עם 42% זיופים ו-195,000 ביקורות לא אמינות. אך זו לא הקטגוריה המובילה, כשלמעשה בקטגוריית הביגוד מדובר בכ-46% זיופים.
מספר הביקורות הלא אמינות והאחוז שלהן:
סקר, שבוצע במקביל לבדיקה זו העלה, ש-70% מהנשאלים ישלמו יותר עבור מוצרים עם ביקורות חיוביות גבוהות יותר. אבל, כאשר חלק משמעותי מהביקורות הללו, למעשה, מזויף, איך ניתן לבצע החלטות מושכלות יותר כשרוכשים ברשת?
בחברת אבטחת המידע
ESET ישראל מציינים, שקיימים כלים ושירותים אוטומטיים המבצעים בדיקות לפי קישור של מוצר אותו רוצים לקנות, כמו 2 הכלים הבאים:
- Fakespot.com – אחד הכלים הפופולריים לבדיקת אמינות ביקורות (אמאזון, ebay ועוד). בעבר ניתן היה לעשות בדיקה באתר עצמו, אך כעת יש צורך בהתקנת תוסף. התוסף בודק את האותנטיות של הביקורות ומעניק דירוג בין A ל-F ואפילו מפרט ומציין כמה אחוזים מהביקורות הן אמינות.
דוגמה לביקורת:
האתר מבצע בדיקה של מספר מדדים כמו ביקורות שנמחקו, חזרה על מילים וביקורות זהות ולבסוף נותן ציון לאמיתות הביקורות.
דוגמה לתוצאות ביקורות של מוצר שנבדק באתר:
אך בנוסף לשירותים האוטומטיים, מוסיפים ב-
ESET, שגם אנו יכולים לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמנו ולזהות ביקורות מזויפות במספר דרכים:
- השתמשו בראש שלכם - שימו לב לסימנים יוצאי דופן בטקסט, איות ודקדוק לקויים, שבחים ותיאורים, שאינם מאימים למוצר.
- ריבוי ביקורות בזמן קצר - אם אתם רואים ביקורות, שניתנו בחלון זמן קצר, הן יכולות להיות חלק מקמפיין של מוכר כדי לשפר את הדירוג באמצעות דירוגים מזויפים. כך למשל, 20 ביקורות בתוך חצי שעה עם דירוג של 5 מתוך 5 כוכבים, ככל הנראה, לא תהיינה אמיתיות.
- ביקורות דומות - אם רצף הביקורות נראה זהה עם תגובות קצרות, ככל הנראה, גם זה מזויף.
- שימוש בשפה גנרית - אם הביקורת משתמשת במילים בודדות כמו "נהדר, מעולה, מצוין", יכול להיות שמשתמשים במנגנון אוטומטי כדי לתת את הביקורת הזו לכמה מוצרים במקביל.
- שימוש בשפה שיווקית מאוד - 'המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני', 'כולם צריכים לקנות אותו' או גם שימוש בביטויים כמו 'זוכה-פרסים', 'אחד ויחיד' או 'מיוחד במינו', צריכים להדליק נורה אדומה. גם שימוש רב מדי בשם המוצר יהיה בעייתי, "המוצר bjm123 הוא נהדר, bjm123 הגיע מהר מאוד ועובד מצוין".
- ביקורות שליליות במיוחד - גם הן עלולות להיות מזויפות, ובד"כ זו תהיה טקטיקה של רמאים המנסים להרוס ולהפריע למוכרים לגיטימיים.
- מי המשתמש שנתן את הביקורת - ישנם אתרים (אמזון ועלי אקספרס למשל) בהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש, שנתן את הביקורת, וכך לראות את כל הביקורות שלו. במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה, תוכלו לגלות זאת מביקורות המנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות, שניתנו באותו תאריך.
- בחרו משפט ובידקו אותו - ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.
- קראו רק את הביקורות שאינן קיצוניות - הכוונה היא לביקורות שאינן של כוכב 1 או 5 כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמיתיים המעלים גם נקודות, שהן יותר רלוונטיות למוצר.