המיזם תחת שם המותג Take של קבוצת פל, משנה את מגרש המשחקים בעולם הטלוויזיה העתידי בישראל. העיקרון: "מה שבא בחינם יסופק בחינם" מתגשם כאן במלואו וייאלץ את השחקנים האחרים לשנות כיוון. גם הרגולציה תצטרך להשתנות.
מאת:
אבי וייס, 19.4.15, 22:30
מיזם הטלוויזיה Take של חברת פל, המנכ"לים המשותפים:
ליאור בנאי ו
גילה לבנת-רוזינר, (בתמונה משמאל), מציב רף חדש בשוק הטלוויזיה הישראלי. המיזם הזה מאמץ לחלוטין את 'העקרונות' שחזרתי עליהם עשרות פעמים באתר זה, בין היתר, בהקשר של מיזם הטלוויזיה של סלקום, ובמיוחד העקרון שמה שבא בחינם צריך לספק אותו בחינם. זה בסדר לגבות כסף על הממיר, על שירות איכותי, על תכני פרמיום ועל שירותי ערך מוסף. אבל זה לא בסדר לגבות כסף על תוכן חינמי.
יתרה מכך, בהקשר לשירות
הבלתי-חוקי ש
ל סלקום כתבתי כך: "סלקום לוקחת שירות ממשלתי חינמי המופץ ע"י "הרשות השנייה" (גוף ממשלתי סטוטורי) וממומן ע"י משלמי המיסים, וגובה עליו כסף רב מלקוחותיה. די ברור, שזה מעורר שאלות כבדות של חוקיות, שלא בוררו עד תום (הכיצד חברה פרטית לוקחת שירות ממשלתי חינמי וגובה על זה כסף מלקוחותיה?)". למה הרגולציה (דהיינו: משרד התקשורת) לא עושה מאומה בעניין? הסיבות לכך
ידועות ועוד ייחשפו. ממילא הרגולטור יצטרך להתאים את עצמו לעולם החדש של הטלוויזיה. זה יקרה במוקדם או במאחור.
כעת, לקוחות סלקום, שלא קראו את אזהרותי, שהובאו בעשרות מאמרים באתר, לא להתפתות אחרי שירות במחיר מופקע של 99 ש"ח בחודש, "אוכלים את הכובע", אחרי השקת Take (ותהיינה עוד השקות, גם של
Fast וגם של גולן טלקום). למה לשלם 1,188 ש"ח לשנה על חיבור של טלוויזיה אחת בבית לממיר ישן בשירות מדור קודם? זה ממש לא הגיוני.
כתבתי והסברתי בעשרות מאמרים, שיש הרבה
חלופות ועוד תהיינה חלופות טובות לא פחות. אבל אלפים רבים (מדי) נפלו בפח. בדיוק כמו שכיום אלפים רבים נופלים בפח של "השוק הסיטונאי" ומפסידים: כסף ביצועים ורמת שירות, וממילא הם
יחזרו ל
בזק תוך
שנה עד שנתיים. קשה להאמין כמה פראיירים יש בישראל. באתר זה יש כבר 125 מאמרים בנושא "השוק הסיטונאי" על כל היבטיו, ועדיין יש אלפים רבים שמאמינים לכל השטויות וההבלים שמאכילים אותם אנשים, שאין להם צל של מושג בנושא. פשוט מדהים.
מה Take מציעה?
היא מספקת, למעשה, מהממיר ברשת האינטרנט שירות בענן הנמצא, בין היתר, בענן של
Veeam אצל כל ה-ISP הגדולים בישראל. לכן, גם שירותי ההקלטה שלה יסופקו במודל המתקדם של "שירות רשתי" עם פרסונליזציה בענן. לכן גם Take מתכננת את השלבים הבאים של שירותי Triple (למעשה שירותים מרובעים), שגם הם יינתנו בענן.
הטלוויזיה שלה
משלבת את יכולות הטלוויזיה הקלאסית - ערוצי עידן פלוס, ערוצים בלעדיים, ספריות
VOD ועוד - עם היכולות האינטראקטיביות של עולם האינטרנט המתקדם, במחיר של 0 ש"ח לחודש.
חברת Take השיקה היום (19.4.15) שירותי טלוויזיה חדשים הכוללים שידורי ערוצי טלוויזיה ו-
VOD המבוססים על רשת האינטרנט ופועלים באמצעות ממיר היברידי
פתוח מבוסס אנדרואיד. הטלוויזיה תאפשר למשתמש להתקין יישומים, משחקים ואפליקציות ללא כל מגבלה, ולצרוך את כל התכנים הקיימים ברחבי האינטרנט בעזרת תפריטים פשוטים ואינטואיטיביים. ממשק משתמש ייחודי יחבר את הטלוויזיה לעולם הרשתות החברתיות ויאפשר חיבור לפייסבוק, יו טיוב, ולפיצ'רים חברתיים חדשניים.
תפיסת העולם של החברה מבוססת על העובדה, שכיום 30% מהצפייה בטלוויזיה היא צפייה נדחית. כלומר, יותר ויותר אנשים מעדיפים לצפות בתכנים בזמנם החופשי, ולא במועד השידור המקורי. למרות זאת, הצרכנים בישראל נדרשים לשלם סכומים מופרזים ומופרכים המגיעים לכדי מאות ש"ח בחודש ואלפי ש"ח בשנה על חבילות תוכן בלבד, שאת רובן ניתן למצוא גם באינטרנט. עובדה זו גרמה לצרכנים רבים לנטוש את הטלוויזיה ולצפות בסרטים ובסדרות האהובות עליהם אך ורק באינטרנט, דרך המחשב, הטאבלט והסמארטפון. בעידן האינטרנט, הרשתות החברתיות ויוקר המחיה – הטלוויזיה המסורתית הופכת אט אט לפחות ופחות רלוונטית.
החברה
לוקחת את הרגלי הצפייה הנדחים כמה צעדים קדימה. הטלוויזיה שלה
משלבת את יכולות הטלוויזיה הקלאסית עם היכולות האינטראקטיביות של עולם האינטרנט המתקדם. היא מציעה לצופים ערוצים ליניאריים (ערוצי טלוויזיה לצפייה רגילה שלא באמצעות האינטרנט), גישה לכל התכנים הקיימים באינטרנט, סטרימר,
VOD , ובנוסף קונספט חדשני הנקרא "טלוויזיה חברתית", ללא תשלום חודשי. הלקוחות נדרשים לשלם אך ורק על הממיר, תשלום חד פעמי בסך 549 ש"ח. בעתיד יהיו תכני פרמיום ויכולות הקלטה במחיר סמלי.
טלוויזיה אינטרנטית ללא גבולות
ממיר אנדרואיד
HD מתקדם וחדיש המבוסס על אינטרנט אלחוטי (
WIFI) מאפשר ללקוחות להתחבר לרשת האינטרנט הביתית ולצפות בכל התוכן הקיים באינטרנט, סרטים, סרטונים וסדרות, על מסך הטלוויזיה. ממיר האנדרואיד הוא ממיר פתוח, שתומך בכל האפליקציות הקיימות בחנות האפליקציות Google Play. כלומר, המשתמש יכול להתאים את הטלוויזיה לצרכיו ולהתקין עליה כל יישום ואפליקציה כאוות נפשו, ללא כל מגבלות. באמצעות אפליקציות אלו יכול הצופה להתחבר לחשבון היוטיוב האישי שלו, לשלוח מיילים, להפעיל סקייפ לגלוש באינטרנט ועוד ועוד.
הממיר, שמריץ גרסת אנדרואיד 4.2.2, כולל סטרימר מובנה, שמאפשר גם לצפות ולנגן סרטונים וקבצי מוזיקה המאוחסנים במחשב על מסך הטלוויזיה: קבצי מוזיקה, קבצי וידאו, שידורי רדיו דיגיטליים, שידורי וידאו מקוונים ופודקאסטים, ואף לצפות בקבצי וידאו מפייסבוק על מסך הטלוויזיה. חיבור הממיר והפעלתו מחייב חיבור אינטרנט במהירות של 5 מגה לפחות וחיבור
HDMI בטלוויזיה.
מלבד זאת,החברה משדרת את ערוצי עידן פלוס: ערוץ 1, ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 33 ,ערוץ הכנסת וערוץ החינוכית 23, וערוצים בלעדיים נוספים המשודרים בטכנולוגיית
HD-T2.
Take עושה סדר באינטרנט
החברה מציגה ספריית
VOD, שכוללת אלפי שעות צפייה בתכנים מהרשת, סדרות וסרטים, שמסודרים לפי קטגוריות. בעולם המהיר של היום, הצופים מעוניינים, שהתוכן בו הם מעוניינים לצפות יהיה נגיש להם בלחיצת כפתור. ספריית ה-
VOD שלה עונה על הצורך הזה, ומסדרת עבור לקוחותיה את התכנים הקיימים ברשת. כך, שהם לא צריכים לבזבז זמן ולחפש אותם בעצמם. ספריית ה-
VOD תורחב ותתעדכן באופן שוטף.
בניגוד לשירותי טלוויזיה מסורתיים, שמציעים קטגוריות סקטוריאליות ומצומצמות, כאן נבחרו קטגוריות המתאימות לקהלים שונים, למשל: קטגוריית "קטנטנים" ו"ילדים", שכוללת תוכן המותאם לפעוטות, וגם קטגוריות הכוללות תכנים לפי אופיים, כמו "מצחיק", "מעניין" וכו'. ספריית ה-
VOD היא אינטראקטיבית. כלומר, הצופים יכולים להמליץ לחברה על תכנים נוספים, שהם מעוניינים, שיתווספו לספרייה, והחברה תפעל להוסיף גם אותם למאגר שלה.
Take מציגה ממשק משתמש חדשני, שפותח ע"י חברת
קומיגו, שמחבר בצורה אינטואיטיבית את כל הפונקציות והיכולות השונות של הטלוויזיה החדשה. התפריט של
Take דומה לתפריטים של הטלוויזיות הקלאסיות. כך, שהוא מאפשר התמצאות קלה בין הפונקציות השונות וחיבור רציף בין כל תכני האינטרנט לתשתית טלוויזיונית.
הניווט בתפריט מתבצע באמצעות שלט הפועל בטכנולוגיית
RF מתקדמת, עם טווח קליטה רחב במיוחד. השלט כולל עכבר מובנה (
Air Mouse), שמאפשר לגלוש באינטרנט בקלות וביעילות ומקלדת מלאה בגב המכשיר בעברית ובאנגלית. השלט אינו פועל על סוללות רגילות, אלא באמצעות סוללה רב-פעמית הנטענת באמצעות חיבור
USB בממיר. סידור כפתורים מיוחד מאפשר למשתמש גישה לכל הפונקציות השונות של הטלוויזיה בלחיצת כפתור, כולל יוטיוב, פייסבוק, ותכני ה-
VOD.
טלוויזיה חברתית
הטלוויזיה של
Take מחברת את הצופים לעולם הרשתות החברתיות. הממשק מאפשר חיבור לפייסבוק והצגת כל הסרטונים מה-
Wall של המשתמש על מסך הטלוויזיה, הזמנת חברים לצפייה משותפת, יכולת להמליץ ולהגיב על סרטים וסדרות, צ'אט על מסך הטלוויזיה ופיצ'רים חברתיים כמו שימוש בסמלים מונפשים בזמן הצפייה. הממשק יידע את הצופה כאשר חבריו מהפייסבוק צופים גם הם בטלוויזיה ויראה לו תכנים שעליהם הם המליצו והגיבו.
הממיר תומך בחיבור של מספר משתמשים, כל אחד עם שם משתמש וסיסמא משלו. כך, הוא מסוגל ליצור עבור כל אחד מהצופים טלוויזיה אישית באותו מכשיר. התחברות לערוץ האישי תציג לכל משתמש את הסרטונים מהפייסבוק שלו, את המסרים האישיים ואת המלצות הצפייה ששלחו לו חבריו. בנוסף, מנוע המלצות תוכן מיוחד יאתר ויציע לצופה תכנים שעשויים לעניין אותו בהתבסס על הרגלי הצפייה שלו.
גם וגם
הטלוויזיה של
Takeמציעה ללקוח את כל העולמות. היא כוללת גם ערוצי טלוויזיה "רגילים" (לינאריים) – ערוצי עידן פלוס, שהם ערוצי הטלוויזיה הנצפים בישראל, גם ערוצים בלעדיים, גם תמיכה בגלישה באינטרנט ובכל האפליקציות בחנות האפליקציות
Google Play, גם חיבור לרשתות חברתיות ולקבצים מהמחשב והכול על מסך הטלוויזיה. כל אלה מגדירים מחדש את הטלוויזיה החדשה בעולם האינטרנט.
המחיר - 0 ₪ לחודש
חבילת הבסיס נמכרת כאמור ללא עלות חודשית. היא כוללת את כל ערוצי עידן פלוס המשודרים בטכנולוגיית
HD-T2, ספריית
VOD הכוללת אלפי שעות צפייה בתכנים ואת כל היכולות הבלעדיות של הטלוויזיה – חיבור לאינטרנט, למחשב ולפייסבוק, תמיכה בכל האפליקציות בחנות האפליקציות Goole Play ושימוש בפיצ'רים החברתיים הייחודיים. כאמור, הלקוחות נדרשים לשלם אך ורק על הממיר, תשלום חד פעמי בסך 549 ש"ח.
הממירים נמכרים דרך אתר האינטרנט של החברה
www.take.co.il. בהמשך ,תוצענה חבילות תוכן, שתכלולנה מגוון ערוצים מהעולם, ביניהם גם ערוצי ספורט, דוקו, אופנה ועוד, במחירים סמליים בלבד.
ליאור בנאי, (בתמונה משמאל),
מנכ"ל משותף בחברת
Take : "הטלוויזיה של
Take מחזירה את הצופים מהמסך הקטן - המחשב, הסמארטפון והטאבלט - למסך הגדול. היא עושה זאת באמצעות טכנולוגיה פתוחה, שמאפשרת לטלוויזיה לנצל את מלוא הפוטנציאל של האינטרנט.
זו הטלוויזיה של העתיד - טלוויזיה המתחדשת ומתקדמת עם המגמות והחידושים הטכנולוגיים העדכניים בלחיצת כפתור, שמחוברת לרשתות החברתיות ומייצרת עבור הצופה אינטראקציות חברתיות נוספות, שמאפשרת לכל צופה ליצור פרופיל אישי ושמסדרת עבורו את התוכן שמתאים לו.
בו זמנית, היא מספקת פתרונות גם לצופים המסורתיים, שמעוניינים לצפות בתכנים בשידור חי בערוצים רגילים. החברה משלבת בשירותי הטלוויזיה שלה את כל היכולות הללו ב -0 ₪ לחודש, ומחזירה את הטלוויזיה להיות רלוונטית בעידן האינטרנט".
עדכון 26.4.15: מבחן דרך ל-Take בחדר מגורים ובממ"ד - כאן.
המצגת המלאה של ההשקה של Take -
כאן.